Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav kiddie » 2015-02-14 2:28:47

Mm.. känner igen det där. Vissa saker har jag lyckats automatisera, viss typ av matlagning t ex. Då får jag ett lyckorus inom mig liksom WOAW jag kan GÖRA detta utan att TÄNKA!

För att upprätthålla automatiken måste jag hålla aktiviteten igång. Går det veckor emellan då står jag på ruta ett igen.

Saker jag just nu kan göra per automatik: Plocka i och ur diskmaskinen, skura golv, laga viss mat... sen det mesta med datorn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Flinta » 2015-02-14 17:50:50

Tillägg: Ngn ansiktssminkning blir d inte för min del.. Min erfarenhet är att e man tjej o aspie sminkar man sig (inte sällan lite utöver d vanliga, man lägger extra stor vikt vid d) alt. så låter man bli öht.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav biologic » 2015-02-18 0:52:57

Hela min uppväxt var en enda lång kavalkad av slapstickuppvisningar. Jag ramlade jämt, slog ut en massa tänder och var allmänt klumpig. Lärde mig simma som 12-åring. Ett tag funderade läkarna på om jag hade en lätt CP-skada...!

Dock låg jag långt före mina jämnåriga rent intellektuellt, samt lärde mig läsa extremt tidigt. Var lillgammal och nördig.

Idag är jag fortfarande klumpig, slår höfterna i allt jag går förbi, snubblar på mina egna fötter och faller handlöst till marken, skär mig med knivar vid matlagning och med rakblad då jag rakar armhålorna. Är van nu, efter 29 år av skador. :)
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav biologic » 2015-02-18 0:54:22

Flinta skrev:Tillägg: Ngn ansiktssminkning blir d inte för min del.. Min erfarenhet är att e man tjej o aspie sminkar man sig (inte sällan lite utöver d vanliga, man lägger extra stor vikt vid d) alt. så låter man bli öht.


Mja, jag kör på ett mellanting. :) Men det tog flera år för mig att lära mig. Speciellt svårt att lägga eyelinern rätt...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Thomas08044 » 2015-06-05 22:11:36

Mitt balans sinne har/är inte det bästa.

Kunde inte simma fören i 6:an.
Kunde cykla? Nja, när jag var 7-8 så "lärde min syster mig att cykla", med definitionen att utrymmet på ca 2-3 meters mellanrum och att jag mest tittade ner. Har nu en cykel med tre hjul utskriven som hjälpmedel.
Att gå på balansgång på gympan var inget som jag fixade så bra. Tex: i gymnasiet så skulle vi ha balans övning på en vanlig "rättvänd" bänk där jag blev nerknuffad av en tjej i klassen.
:-)231
Fin motoriken, inte så bra häller. Fick godkänt i musik för att jag försökte, spela trummor, strängar på en gitarr och en bas samt tangenterna på pianot, meden fördröjning på 1-2 sekunder mellan varje slag/tryck. Blir det bra nej.

Kunde häller inte skriva snabbt och läsligt.

Så motoriken och balans, nej det var inte min bästa sida.
Thomas08044
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Sibbhult

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Zikul » 2015-06-06 11:53:41

Motoriken är inget som testats för mig, däremot vet jag att jag har svårare för mig än andra med vissa saker - jag älskade (och älskar fortfarande) slöjd, både textil och trä. Dock blir slutresultatet sällan lika bra för mig som för andra.

Älskar också att hålla på med konst, men utvecklas extremt långsamt jämfört med andra i samma ålder även där. Försökte lära mig spela piano i flera, flera år - älskar verkligen piano, men är inte så bra på det som jag borde ha blivit efter allt flit (kan egentligen inte ens spela tvåhänt, däremot är jag mycket musikalisk och komponerar musik).

Idrott i skolan var en mardröm (nämn inte ens dans och aerobics). Speciellt efter puberteten, eftersom då blev jag tjock och kände inte igen min kropp, jag kände (känner...) mig klumpig och deprimerad över att ha fastnat i någon typ av konstruktion som inte är jag. Gick från att vara hyperaktiv fysiskt till att i princip inte röra på mig alls.

Försökte ta körkort (detta innan diagnos), växlingen satte sig inte trots flertalet lektioner, och i och med att jag var tvungen att rent av TÄNKA på hur man gör med den fysiska biten, så hann jag inte läsa av trafiken riktigt i tid (några sekunder för långsamt). Detta är typ sex år sedan. Jag gav upp. Funderar på att testa igen, dock tänker jag försöka få doktorn att skriva i mitt läkarintyg att det måste vara för automat växellåda (jag vet att man inte måste ha det kravet, men jag vill liksom ha det för jag har inte lust att "försvara" mitt "beslut" till folk som är frälsta på manuell).

Men som sagt, koordinationen är inget som testades när jag fick diagnos. Som liten utreddes jag för damp eller liknande, och jag bedömdes normal för grov motorik. Jag undrar om det inte är så att det kanske inte är själva koordinationsförmågan i sig som är körd, utan om det kanske har mer med själva muskelminnet eller vad det kallar, att jag är så himla seg att lära mig, och att det oftast inte går med automatik (det är ju jävligt konstigt att jag lyckats lära mig skriva med två händer på tangentbord, men så var det ju min totalitära farsa som pressade just den biten, inte särskilt pedagogiskt men... there you go.)
Zikul
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-07-12

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav aspiemason » 2015-06-06 13:57:29

Har finmotoriska problem. Allt smått och pillrigt är en omöjlighet att hålla på med för mig. Så jag kan inte sy eller bygga modeller eller måla på små små ytor. Sen kan jag inte stå på ett ben mer än några få sekunder innan jag börjar svaja.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Krillo » 2015-06-06 16:38:43

Ja, min har börjat läcka olja :(
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Huggorm » 2015-06-06 17:25:53

Krillo skrev:Ja, min har börjat läcka olja :(
Kanske vevaxeltätningen, bara att riva ner växellådan och byta, det borde gå på ett par helger om man ligger i :D
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Krillo » 2015-06-06 17:31:16

Huggorm skrev:
Krillo skrev:Ja, min har börjat läcka olja :(
Kanske vevaxeltätningen, bara att riva ner växellådan och byta, det borde gå på ett par helger om man ligger i :D


Du har med största sannolikhet helt rätt i din analys. Del av semestern kommer att offras.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav AndroFM » 2015-06-06 18:00:46

Kan ha "svårt" för trappor. Trampar för långt in på trappsteg, tycker att annars ramlar man. Haha.
Försökt bota detta :)
AndroFM
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2015-01-14

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav InfiniteDream » 2015-06-08 11:21:46

I skolidrotten var jag rätt duktig, hyfsad på bollsporter och löpning. Men när det gäller slöjd, hantverk och skriva så sög jag hårt.
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Borussia » 2015-06-08 12:36:38

Aldrig i mitt liv har jag som tur är haft motoriska problem. Hade knappast blivit bland de bästa i ishockey och fotboll i min åldersgrupp i Värmland annars som gjorde att jag fick vara med i Värmlandslags uttagningar. När det gäller gymträningen däremot så spelar det ju ingen roll. Hade jag haft oturen att födas med motoriska problem så hade jag fokuserat all min träning på styrkelyft och tyngdlyftning.
Borussia
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-06-06

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Liljan » 2015-06-08 21:07:57

Varför gråter du? Det är inget fel med att ha Asperger.

Jag har problem med grovmotoriken, så jag är väldigt klumpig. Då jag var liten gick saker ofta söder, jag tappade lätt saker i golvet och hade svårt att lägga in böcker i väskan på ett bra sätt, jag var också sen att gå, snubblade ofta och på gympan hade jag svårigheter med lite allt möjligt. Men jag har aldrig haft svårt med att skriva, vika papper, rita eller något annat som bara innefattar händerna. Jag älskar att sy och har inga problem med det. Min grovmotoriken har blivit bättre sedan jag blev vuxen, men jag är fortfarande klumpig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav xty3457 » 2015-06-09 12:11:44

Har problem med handstil framförallt. Inte heller världens bästa koordination tog lång tid för att lära mig åka slalomskidor och vanliga skidor t.ex.

Simmar ganska bra (har klarat upp till 1500m på en timme som ung) dock har jag inte världens bästa koordination och det märks på mina simtag.
Paddlar havskajak men har svårt att lära mig den rätta paddeltekniken.

Lärde mig simma någon gång i runt 1:an tror jag.
Hade problem med att lära mig knyta skorna när jag var liten.

Hade lite problem med att lära mig cykla, lärde mig cykla runt sexårs åldern.
Dock är jag ganska klumpig när det gäller att navigera och går ibland in i saker.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in