Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Kanin » 2015-04-09 18:48:31

Det var svårt för mig att hitta bra osötat bröd att köpa innan jag började baka allt mitt bröd själv. Jag skulle aldrig fått för mig att äta något sött fabrikstillverkat formbröd, men alternativet var till stor del ljusa bröd med mycket lite fullkorn. Situationen tycks ha förbättrats något sedan dess, men utbudet utgör nog fortfarande ett hinder för att folk ska äta nyttigare bröd, och gott och nyttigt bröd kan ofta vara betydligt dyrare.

För övrigt gillar jag inte att använda ordet 'mörkt' för att beskriva grova och nyttiga bröd. Oftast är den främsta anledningen till att bröden är såpass mörka att de innehåller mörk sirap. Grova bröd kan mycket väl vara nästan lika ljusa som bröd utan fullkorn, särskilt om de innehåller havre eller korn.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Ganapati » 2015-04-09 22:16:15

Ja svenskt bröd anses som bullar i Finland bla. Här i stan har vi en finsk butik med himla gott bröd, fast de är ju tvungna att ta ganska bra betalt för det tyvärr.
Men den stor boven med socker måste väl vara öl. Det kallas ju även "flytande bröd".
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav alixha » 2015-04-09 22:25:02

Kan man inte bara tänka på vad dom åt förr i tiden då övervikt inte var lika utbrett?
Husmanskost ftw.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Alien » 2015-04-09 22:29:03

De levde inte så länge då. Dessutom jobbade de fysiskt hårt. Att äta samma kost idag gör oss överviktiga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav alixha » 2015-04-09 22:42:50

Men husmanskost var ju väldigt standard när till exempel min mamma var yngre och då var övervikt inte heller vanligt. Samma när min farmor levde och hon blev 93 år.
Det är väl mest dom senaste 30-40 åren som det har blivit lite av en epidemi.

Jag tror inte att ordentlig husmanskost gör oss överviktiga.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Alien » 2015-04-09 23:33:51

Även husmanskost kan göra en överviktig om man äter för mycket av den och/eller har för lite fysisk aktivitet. Dessutom tror jag husmanskosten innehöll alldeles för lite grönsaker.

Tiden före kylskåp och frys så bevarade man maten genom att salta den. Smaken för salt fanns ju kvar även sedan man kunde bevara maten utan att salta ned den, t ex för salta korvar. Det var väl bakgrunden till Nordkarelenprojektet.

Tre vita saker ska man alltså undvika: socker, salt och vetemjöl
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Huggorm » 2015-04-09 23:55:19

alixha skrev:Men husmanskost var ju väldigt standard när till exempel min mamma var yngre och då var övervikt inte heller vanligt. Samma när min farmor levde och hon blev 93 år.
Det är väl mest dom senaste 30-40 åren som det har blivit lite av en epidemi.

Jag tror inte att ordentlig husmanskost gör oss överviktiga.
Då får man laga sin husmanskost själv. Köper man färdiglagad innehåller den otvivelaktigt tillsatt socker.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav kiddie » 2015-04-10 5:32:24

Alien skrev:Det där är väldigt generaliserande. Kollar man på innehållsförteckningen ser man ju om det innehåller mycket fibrer (fullkornsbröd) och rågmjöl, och då är det givetvis nyttigare än vanligt vitt vetemjölsbröd. Men sedan gäller det att kolla hur mycket socker brödet innehåller också.


Nej. Det är svårare att hitta grovt, mörkt bröd utan tillsatt socker än ljust utan. Kolla olika sorter och se sedan vilket det fanns mest sockerfritt av. Dessutom är det ett himla fusk med fibrer i brödindustrin. Man får deklarera saker som fullkorn som vi normalt inte alls ser som fullkorn och som inte har positiva egenskaper.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav kiddie » 2015-04-10 5:35:47

Ganapati skrev:Men den stor boven med socker måste väl vara öl. Det kallas ju även "flytande bröd".


Beror på om man vill blanda ihop socker med saker allmänt från växtvärlden. Malt är sädsocker. Eller vad man ska kalla det.

Kalorimässigt är mjölk värre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav kiddie » 2015-04-10 5:39:30

Alien skrev:Tre vita saker ska man alltså undvika: socker, salt och vetemjöl


Varför? Vi började med det dolda sockret. Mjöl är inte socker. Salt är inte farligt för friska människor.

Tror man får tänka sig för innan man börjar undvika allt som i stunden anses farligt.

Vad vi tror är bra mat nu kommer de skrika om om 20 år. För 20 år sedan var det nyttigt med kolhydrater, nu är det typ livsfarligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Alien » 2015-04-10 13:26:17

Alltså salt behövs ju, men undersökningen har visat att vi generellt äter för mycket salt. Precis som sockret så döljs mycket i den färdiga maten, så vi får mer än vi vet om. Det var den alltför salta maten (för mycket korv?) som gjorde att män dog i förtid i Nordkarelen.
SR skrev:I början av 1970-talet upptäcktes en stor förekomst av hjärt- och kärlsjukdomar i området Nordkarelen, och salt identifierades som en av de faktorer som bidrog till sjukdomarna.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5595489

Det är just den gemensamma vitheten som gör det enkelt att komma ihåg. I affären ska man läsa innehållsförteckningen och se till att det man köper inte innehåller för mycket socker (el salt el vitt mjöl, dvs vetemjöl) och kolla om det finns bättre alternativ.

Jag tror inte att kolhydrater är "livsfarligt". Men det brukar sägas att långsamma kolhydrater är bättre än snabba. Socker hör till de snabba. Efter hård träning kan dock snabba kolhydrater vara bra.

Det kommer ständigt nya rön, men under alla dessa år har jag aldrig läst att mycket socker och salt är nyttigt för kroppen. När det gäller socker är frågan om det är nyttigt ens i små doser? Men det gör maten godare och är ett bra konserveringsmedel. Och skulle man helt avstå från socker kan man inte äta frukt, som ju innehåller nyttiga vitaminer och viktiga mineraler.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav kiddie » 2015-04-10 14:48:52

Kolhydrater är bra bränsle, dock inte raffinerat socker.

Det finns massa saker som är vita, inuti rädisor, zuccini, vitlök, sommaräpplen, blomkål mm. Tror inte just vithet är farligt. Däremot är det nog en bra tumregel att mat ska se ut som mat. Att mat t ex inte är fyrkantig eller homogen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav plåtmonster » 2015-04-10 15:21:10

Är det någon som har mer information om detta?

UNT skrev:Skillnaden är att det raffinerade sockret består av enstaka sockermolekyler i stället för sockerkedjor. Det gör att det tillsatta sockret går direkt ut i blodet och till hjärnans belöningssystem. Det är beroendeframkallande och ökar aptiten, förklarar Helgi Schiöth, professor vid Institutionen för neurovetenskap i Uppsala.


Jag hittar information om att enstaka sockermolekyler och sockerkedjor av två sockermolekyler smakar sött. Medan längre sockerkedjor inte smakar sött som t.ex pasta och potatis. Men är det då egentligen någon skillnad mellan raffinerat och naturligt socker?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2015-06-03 15:26:54

Det har stått så mycket om det farliga sockret att man lätt glömmer bort det farliga saltet. Vi svenskar älskar inte bara socker för mycket utan även saltet.

svt skrev:Livsmedelsverket vill att svenskarnas saltintag ska halveras. I så fall skulle tusentals liv räddas varje år. Framför allt bör livsmedelsföretagen minska salthalterna i den färdigproducerade maten, anser myndigheten.

Men enligt Marie Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen, är det svårt att få svenskarna att köpa lättsaltade produkter.

-Det har gjorts flera försök, men folk köper dem inte och vi kan inte ha produkter som ingen köper.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svens ... r-salt-mat

Det finns t o m producenter som saltar extra i de produkter som saluförs i just Sverige, så galna är vi i salt. Vore bättre om det var förbjudet så att svenskarna var tvungna att salta på själva. Då blir det ju tydligt, något som kan få en att avstå.

Så här står det på Livsmedelsverkets sida:
Det är lätt att äta för mycket salt. Det kan räcka med två smörgåsar och en tallrik flingor till frukost och en portion färdiga köttbullar med pulversås till lunch för att komma upp till ohälsosamma saltnivåer.
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor ... na-saltet/

Och varför är för mycket salt farligt?
I salt finns natrium som är viktigt för olika funktioner i kroppen. Men för mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador. Hjärt- och kärlsjukdom är den allra vanligaste dödsorsaken i vårt land.

Salt får vi främst i oss från mat vi köper, som bröd, ost, kött- och charkprodukter, färdigmat och restaurangmat. Vänd på förpackningen och syna saltet, eller kolla efter Nyckelhålet. Det sitter på mat med mindre salt.


Och för dem som är rädda att mat med mindre salt blir smaklös kommer recept:
http://www.livsmedelsverket.se/livsmede ... de-recept/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2015-06-03 19:47:09

Visst använder man salt ff a som konserveringsmedel?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Huggorm » 2015-06-03 19:58:25

Flinta skrev:Visst använder man salt ff a som konserveringsmedel?
Det var förr i tiden, idag gör man inte det längre för det smakar extremt salt
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Flinta » 2015-06-03 20:01:47

Huggorm skrev:
Flinta skrev:Visst använder man salt ff a som konserveringsmedel?
Det var förr i tiden, idag gör man inte det längre för det smakar extremt salt


Men i alla färdigrätter? Det gör man väl inte bara enbart för att förstärka/höja smaken?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kullan » 2015-06-03 20:02:40

Man kan få saltbrist med och det är heller inget bra. Det är en myt att man äter för mycket salt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Huggorm » 2015-06-03 20:10:23

Flinta skrev:Men i alla färdigrätter? Det gör man väl inte bara enbart för att förstärka/höja smaken?
Jo jag tror det är enbart för smaken. Men jag kan iofs ha fel.
kullan skrev:Man kan få saltbrist med och det är heller inget bra. Det är en myt att man äter för mycket salt.
Äter man vanlig mat tror jag det är väldigt liten risk för saltbrist. Kanske om man är vegetarian eller liknande.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav antonius » 2015-06-03 21:03:47

Huggorm skrev:Äter man vanlig mat tror jag det är väldigt liten risk för saltbrist. Kanske om man är vegetarian eller liknande.


Är det inte charkuteriprodukter som ofta är översaltade... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2015-06-03 22:50:16

Huggorm skrev:
Flinta skrev:Visst använder man salt ff a som konserveringsmedel?
Det var förr i tiden, idag gör man inte det längre för det smakar extremt salt

Men det kan ha gjort att folk vande sig vid den salta smaken. Så att man idag saltar maten fast det inte längre behövs.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2015-06-03 22:55:59

kullan skrev:Man kan få saltbrist med och det är heller inget bra. Det är en myt att man äter för mycket salt.


Det stämmer att vi behöver salt. T ex om man varit magsjuk och förlorat mycket vätska el om man ansträngt sig i het sol och förlorat mycket vätska, då måste man återställa balansen.

Men i genomsnitt äter vi för mycket salt. Tror du inte på Livsmedelsverket?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav kullan » 2015-06-03 23:02:38

Alien skrev:Tror du inte på Livsmedelsverket?


Inte ett dugg. De talar inte för mig i alla fall. Fick de bestämma skulle det inte vara tillåtet att äta enligt LCHF. Alltså inte tillåtet att äta sig frisk. Så nä jag tror inte ett skvatt på vad de säger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Huggorm » 2015-06-03 23:02:50

Alien skrev:Men det kan ha gjort att folk vande sig vid den salta smaken. Så att man idag saltar maten fast det inte längre behövs.
Bättre att skippa saltet och satsa på glutamat.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in