Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-02 17:15:28

http://www.expressen.se/noje/malena-ern ... forbannad/
(Jag vet tyvärr inte hur man tar en skärmdump, men någon kanske kan hjälpa mig? Admin.?)

"– Vad som kan hända med autistiska personer det är att man blir fixerad vid exempelvis att döda, säger Henrik Belfrage, forskningschef vid Rättspsykriatiska regionkliniken, i programmet."

TV4 förstås. Nu är vi tydligen "fixerade av att döda". Operasångerskan Malena Ernman, som har en dotter med Asperger, kräver en ursäkt från TV4.

11201164_10153299820275731_6230753125096567629_n.jpg

Moderator marxisten: Lade in bilden från Malena Ernman´s Facebook-inlägg som bilaga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Alien » 2015-06-02 17:24:36

Det står ju inte att vi alla är fixerade vid att döda, bara att det kan hända för vissa.

Men folk kan ju tolka det som att det är jättevanligt just för aspergare.

Expressen har vid ett flertal tillfällen sökt programmets exekutive producent Anika Beclijevski för en kommentar, dock utan framgång.
I ett meddelande på kanalens hemsida ber hon däremot om ursäkt:
”Det har inte varit vår mening att på något sätt uttrycka oss generellt kring autism. Vi beklagar verkligen om någon tagit illa vid sig personligen, det var aldrig vår avsikt och i så fall ber vi om ursäkt.”
http://www.expressen.se/noje/malena-ern ... forbannad/

Tja, då får väl saken anses vara utagerad, iaf från TV4:s sida. Ska vi kräva en ursäkt från forskningschefen Belfrage också?

Men tänk om han säger något om sin erfarenhet av mördare med AS då? Så att det blir ännu värre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-02 17:34:57

Alien skrev:Det står ju inte att vi alla är fixerade vid att döda, bara att det kan hända för vissa.

Men folk kan ju tolka det som att det är jättevanligt just för aspergare.


KAN ju tolka det? KOMMER ATT tolka det, skulle jag säga...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kullan » 2015-06-02 17:37:19

Det är inte första gången TV4 gör bort sig och sorgligt nog inte den sista gången. Tyvärr är det ju rätt många av den stora breda allmänheten som ser på programmen och tror på vad som sägs. Så nu tror ett ex antal av deras tittare att vi är massmördare vilket vi ju inte är. Inte oftare än vas NTs är i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kullan » 2015-06-02 17:37:55

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Det står ju inte att vi alla är fixerade vid att döda, bara att det kan hända för vissa.

Men folk kan ju tolka det som att det är jättevanligt just för aspergare.


KAN ju tolka det? KOMMER ATT tolka det, skulle jag säga...


Japp just precis.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Cellardoor » 2015-06-02 18:11:59

Det är anmält iaf. http://ragnevi.se/2015/06/02/anmalan-ti ... l-for-fbi/

Men tv4 lär väl knappast lära sig något av det den här gången heller.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 18:21:58

Inte ett till. TV3 lyckades ju genom programmet Ondskan måla ut oss som mördare där med.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Alien » 2015-06-02 18:23:12

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Det står ju inte att vi alla är fixerade vid att döda, bara att det kan hända för vissa.

Men folk kan ju tolka det som att det är jättevanligt just för aspergare.


KAN ju tolka det? KOMMER ATT tolka det, skulle jag säga...


Folk är alltså dumma och lata och tar gärna till sig fördomar och gillar att tro det värsta om alla avvikande? Tja, men ju mer vi bråkar desto mer kommer folk ihåg det.

Dessutom är det ju inte det enda som de hört om AS. Folk vet mer om AS nuförtiden. Tänk bara på programmet i tre delar om flera aspergerungdomar som ingick i ett teaterprojekt. Inga som verkade "fixerade av att döda" där inte. (Fast en del verkar tycka att det värsta som kan hända är om folk tror att aspergare behöver hjälp och stöd, nej, de ska tro att vi är jättesjälvständiga, annars jävlar.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Savanten Svante » 2015-06-02 18:23:52

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Alien » 2015-06-02 18:25:31

aspiemason skrev:Inte ett till. TV3 lyckades ju genom programmet Ondskan måla ut oss som mördare där med.


Ja, det är väl det programmet alla tänker på. Jag förstår inte varför en del i tråden påstår att TV4 har gjort bort sig om aspergare förut.

Men alla har väl glömt bort det programmet nu. Alla utom aspergarna förstås!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kullan » 2015-06-02 18:34:05

Alien skrev: Jag förstår inte varför en del i tråden påstår att TV4 har gjort bort sig om aspergare förut.


Malou Von Sivers hade i sitt Efter Tio forskare i sin studio som påstod att mänsklig avföring kunde bota autism och det trodde hon tydligen på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Savanten Svante » 2015-06-02 18:35:26

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav snuggelhund » 2015-06-02 18:37:52

Ja herregud, vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Ett förbluffande hjärndött uttalande. :-)030
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kullan » 2015-06-02 18:39:24

kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav snuggelhund » 2015-06-02 18:49:57

Kahlokatt skrev:
Alien skrev:Det står ju inte att vi alla är fixerade vid att döda, bara att det kan hända för vissa.

Men folk kan ju tolka det som att det är jättevanligt just för aspergare.


KAN ju tolka det? KOMMER ATT tolka det, skulle jag säga...


Precis. Det är fullkomligt vansinnigt att göra ett dylikt uttalande.

Utifrån allt okunnigt eller direkt illasinnat som sagts och skrivits tidigare om AS som säkert fortfarande lever kvar i allmänhetens medvetande blir det som att kasta bensin på elden.

Ju mer jag begrundar uttalandet desto mer galet tycker jag att det är.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-02 18:54:18

De kan väl blåsa upp andra saker då, som oxo handlar om små procent i en stor befolkning. Som att vänsterhänta oftare än högerhänta är pedofiler, och att de dessutom är mer våldsamma.

VÄNSTERHÄNT MÖRDADE TANT AGDA, 93!!!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Puzzle » 2015-06-02 18:56:10

Ärligt talat så tycker jag inte det här är någon att haka upp sig på, det var väl lite klumpigt uttryckt men vad dom menar är ju att autistiska personer kan bli fixerade vid saker men han hade ju andra diagnoser som psykoser och antisocial personlighetsstörning och det var ju kombinationen av det dom menade.

I vart fall så ber ju tv4 om ursäkt:
Svenska fall för FBI skrev:Vi förstår om det här engagerar många. Diskussionen handlar om ett inslag i programmet Svenska fall för FBI där Bo Åström intervjuar Henrik Belfrage som är forskningschef vid Rättpsykriatiska regionskliniken. Henrik Belfrage är expert inom rättspsykiatri och uttalar sig enbart om personer som har begått våldsbrott och som dessutom har kombinationsdiagnoser bestående av psykos och autism. Det har inte varit vår mening att på något sätt uttrycka oss generellt kring autism. Vi beklagar verkligen om någon tagit illa vid sig personligen, det var aldrig vår avsikt och i så fall ber vi om ursäkt.

Med vänliga hälsningar,
Anika Beclijevski, exekutiv producent
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Alien » 2015-06-02 18:56:42

kullan skrev:
Alien skrev: Jag förstår inte varför en del i tråden påstår att TV4 har gjort bort sig om aspergare förut.


Malou Von Sivers hade i sitt Efter Tio forskare i sin studio som påstod att mänsklig avföring kunde bota autism och det trodde hon tydligen på.


Ja och? Det är förstås inte avföringen i sig utan tarmbakterierna. Det är många forskare som anser att rätt sorts tarmbakteier kan bota sjukdomar. Har inte hört att det kan bota autism men kanske vissa sjukdomar som är vanligare hos autister?

Jag har skrivit om detta här: goda-bakterier-t30228.html

Nej, så jag anser inte att låta en forskare berätta om sina teorier i TV är att "göra bort sig".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kullan » 2015-06-02 19:04:09

Alien skrev:Nej, så jag anser inte att låta en forskare berätta om sina teorier i TV är att "göra bort sig".


Det anser jag då det sker uttalande om att autism är en sjukdom och då ska den botas.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Savanten Svante » 2015-06-02 19:04:50

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-02 19:06:30

Grejen är att autism är en tarmsjukdom är ju han galningen Wakefields idé. Jag vet inte hur detta togs upp i TV, men ska man in och snoka på det området igen eftersom Wakefield var totalt motbevisad, så får man nog göra detta med yttersta försiktighet.

Bajstransplantationer är enkla att ordna. Testa kanske?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav rojona » 2015-06-02 19:39:53

Fan va löjligt. Man kan ju säga precis samma sak om vem som helst. Alla människor kan bli fixerade, till vad som helst. En fixerad person kanske inte fungerar i samhället. Men det representerar ju absolut inte NPF generellt.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Savanten Svante » 2015-06-02 19:56:18

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-02 20:17:51

kullan skrev:
Alien skrev: Jag förstår inte varför en del i tråden påstår att TV4 har gjort bort sig om aspergare förut.


Malou Von Sivers hade i sitt Efter Tio forskare i sin studio som påstod att mänsklig avföring kunde bota autism och det trodde hon tydligen på.


Varför skulle inte det kunna vara möjligt, nyare forskning har ju visat att tarmfloran kan variera mycket mellan individer och att den har stor betydelse för vårt immunsystem.

kullan skrev:
Alien skrev:Nej, så jag anser inte att låta en forskare berätta om sina teorier i TV är att "göra bort sig".


Det anser jag då det sker uttalande om att autism är en sjukdom och då ska den botas.


Orsaken till de symtom eller svårigheter, beteenden m.m. som individer med vad som kallas autism har kan väl inte förklaras fullständigt, precis som med många andra sjukdomar så handlar det om ett samspel mellan olika gener och miljö och jag kan inte se att det skulle vara fel att kalla autism för en sjukdom och att autism är ett tillstånd eller en sjukdom som eventuellt skulle kunna botas. Varför är det fel att kalla autism för en sjukdom när det inte är fel att använda ordet sjukdom för andra avvikelser eller defekter i DNA som i kombination med miljö orsakar symtom som man ser vid exempelvis diabetes, olika autoimmuna sjukdomar m.m?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in