VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Lyysa » 2015-05-22 21:50:43

Detta är något som hör studierna till att blir lärare till. Det betyder att man får besöka en skola och där ska man observera och lära sig hur man "är" en lärare. I skolan lär man sig det teoretiska och på sin VFU plats lär man sig det praktiska. Under sin VFU period så har man en handledare, en som jobbar där på platsen: en legitimerad lärare. Sen har man även en lärare i skolan som för det första sätter betyget efter att ha läst igenom handledarens bedömnings matris och allt sånt som jag skrivit med. Det andra denne ska göra är att agera som en medlare emellan studenterna och handledarna om det skulle uppstå problem. Detta är i alla fall den informationen som jag fått.

Hur som helst, detta är inte fallet. I alla fall inte om man har Asperger. Eller det var bra först, min första lärare var snäll och hade förståelse för mina problem, hon hjälpte mig att besluta hur och om jag skulle berätta för min VFU förskola att jag hade Asperger. Hon hjälte mig väldigt mycket, fick upp mitt självförtroende och allt.

Min förra VFU period var i höstas, då "jobbade" jag i tre veckor. Det gick bra, jag trivdes rätt bra, förutom det faktum att jag blev utnyttjad som extra arbetskraft den gången. Det insåg jag dock inte förrän efteråt. Det enda var att de flesta pedagoger ogillade mig på grund utav min diagnos och allt blev kaos efter att jag berättade för dem. Inte blev det bättre av att min handledare sprang runt och berättade om den för alla andra. Som inte förstod överhuvudtaget.

Den andra gången, denna gång, har varit ett helvete rent ut sagt. Sen jag sa åt dem att de inte ska utnyttja mig som arbetskraft och jag började kräva mina rättigheter som student så har deras attityd helt förändrats. Jag ska jobba deras tider. Vad får jag jobba? 40 timmar i veckan, gör de det? Nej. Och nu har de något som kallas sommartid med, de får två timmars förkortning i veckan, får jag det? Nej. Från början sa de att jag skulle få det, sen ändrade de sig. vad var förklaringen? "Det gäller bara oss som är anställda och du är student."

Vad i "Du ska ha samma tider som din handledare" är det som är oklart? Har han sommartid då ska jag också ha det, jag har rätt att ha samma tider som dem. De får för fan betalt för att ha mig där! Är de trevliga mot mig? Nej. Är de generösa med något alls? Nej. Kan jag göra något åt det? Nej.

Som jag nämnde tidigare så ska ju min lärare agera i dessa fall, gör hon det? Nej. Har jag försökt? Ja. I början utav min period skrev jag henne och berättade om allt som hänt mig, hur de andra pedagogerna pratade bakom min rygg, hur de lät mig agera syndabock för allt, hur jag fick stå ut med trakasserier från barnen i början och inte en enda lärare visade mig hur jag skulle ta tag i det eller hur jag skulle göra. Hon var trevlig i sina svar och frågade hur jag ville att hon skulle göra för att under lätta för mig. Jag berättade om min diagnos och bad henne ringa min handledare och prata med honom om hur man är en handledare.

Dagen efteråt fick jag höra att hon hade pratat med honom, vad hade hon pratat med honom om? Jo om han trodde att jag skulle misslyckas med kursen och behövde extra stöd ifrån skolan. Plötsligt var det mitt fel att de inte var kvalificerade. Hon hjälpte inte mig hon skulle hjälpa dem för jag var ett sånt hopplöst fall med asperger. För vi kan ju för fan ingenting enligt andra.

Har det blivit bättre? Nej. Senast idag fick jag utstå sexuella trakasserier från min handledare som är dubbelt så gammal som mig. Tydligen anser gubben att det är lämpligt att tala om hur en V-rigning (exakt likadan som andra äldre kvinnliga pedagoger har) måste dras upp för annars kan han inte låta bli att stirra ner i den. Och samtidigt som detta sades så gick jag runt med en ettåring i famnen för jag skulle hjälpa honom tvätta händerna. Har såna kommentarer getts till de äldre (tjockare) damerna? Nej.

Jag är bara så äcklad av systemet och allt som har med allt att göra. Blev så förbannad. Senast förra veckan hade jag fullt ut krig mot den äldsta pedagogen, hon som är föreståndare, för att hon attackerade mig muntligt då jag sa att jag tyvärr inte kunde göra det hon bad mig för jag hade skoluppgifter att göra - anteckna. Det hela bråket startade vid lunch bordet, där vi satt och åt med alla barnen. Hon ville att jag skulle tvätta av borden och sopa golvet innan jag skulle sluta (eftersom det var halvdag), jag sa hövligt att jag hade annat som jag skulle göra (men visst jag hade kunnat hjälpa till om någon utav de andra hade huvudansvaret för grejen är den att jag INTE ska räknas som någon vikarie de kan slänga all skit på, jag är STUDENT). Hon började attackera mig med kommentarer om min karaktär och jag blev självklart arg och sa emot, jag var arg resten utav dagen på grund utav det.

Hur ska man kunna lära sig yrket och uppskatta det om man som student blir felaktigt behandlad av inte bara de på arbetsplatsen men även sin lärare som ska finnas där och hjälpa bara för man råkar ha en diagnos? Om jag inte haft det hade allt varit frid och fröjd då? Antagligen.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Flinta » 2015-05-22 22:18:45

Jag kommer att tänka på all hjälp som vi med funktionshinder har rätt till för ska klara av våra studier /bättre/. Har du pratat med din högskola/universitet om vilka möjligheter till anpassning av studierna som finns? Kan Studenthälsan vägleda dig?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Lyysa » 2015-05-22 22:22:52

Flinta skrev:Jag kommer att tänka på all hjälp som vi med funktionshinder har rätt till för ska klara av våra studier /bättre/. Har du pratat med din högskola/universitet om vilka möjligheter till anpassning av studierna som finns? Kan Studenthälsan vägleda dig?

De hjälper mig bara vad det gäller mina studier på högskolan, inte då jag är ute på min VFU. Och jag behöver ingen anpassning, jag klarade mig fint tills alla fick höra om min diagnos för då var jag plötsligt efterbliven enligt alla.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Flinta » 2015-05-22 22:26:47

Lyysa skrev:
Flinta skrev:Jag kommer att tänka på all hjälp som vi med funktionshinder har rätt till för ska klara av våra studier /bättre/. Har du pratat med din högskola/universitet om vilka möjligheter till anpassning av studierna som finns? Kan Studenthälsan vägleda dig?

De hjälper mig bara vad det gäller mina studier på högskolan, inte då jag är ute på min VFU. Och jag behöver ingen anpassning, jag klarade mig fint tills alla fick höra om min diagnos för då var jag plötsligt efterbliven enligt alla.


De som gör dig funktionshindrad är alla som inte fattar.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav plåtmonster » 2015-05-23 0:47:43

Byt verksamhet? och säg inget om ev diagnos på nästa. Se dessutom till att föregående verksamhet inte får kontakt med din (ev) nya.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Kristelina » 2015-05-23 1:44:46

Hej!
Det var tråkigt att läsa om din erfarnehet från din VFU. Jag läser själv till förskollärare så jag har erfarnheter från hur det går till på min utbildning, med det kan skilja sig från din. Vi har tydlig information från skolan att det är 35 timmar i veckan man fysiskt ska vara i förskolan. Har man på grund av en diagnos behov av mer tid till att läsa till tentan dras några timmar av till i veckan. Under tiden i förskolan ska man också få tid till att förbereda aktivteter man ska ska med barnen och observationer om det ingår i uppgifter från skolan. Denna information får både studenter och handledarer på förskolan. Ta reda på om det finns sådan information där du studerar om inte det fungerar kontakta kursansvarig eller ledningen för förskollärareprogrammet. Du även kontakta kåren om det känns bättre.

Så som du blir behandlad på din VFU plats verkar helt otroligt fel. Du ska inte ha det så och borde inte behöva vara där. Ännu en gång ger jag rådet att kontakta kursansvarig, ledningen för förskollärareprogrammet eller kåren. Du skulle även kunna ta kontakt med samordnaren för funktionsnedsättningar på skolan för att få hjälp om vem du ska kontakta för att få hjälp. Det borde den personen kunna hjälpa till med trots att den inte kan ge stöd på själva VFU platsen.

Tyvärr visar dina erfarenheter att det finns stora fördomar och missförstånd om Asperger. Man skulle kunna tro att förskolans personal skulle ha större förståelse än andra då de oftast har mött barn med diagnosen. Jag funderar på om du får byta VFU plats till nästa gång om du behöver berätta att du har diagnosen. Jag vet inte alls något dina svårigheter som antagligen gör att du behöver stöd från handledaren då du har berättat. Det finns sådana fördomar att man enligt mig måste fundera noga på om det är värt att berätta. Jag menar inte att du inte ska berätta om du har behov, men du skriver att du klarar studierna utan stöd vilket jag vet är något helt annat än att vara på VFU. Jag tänker också att nu vet du också hur det fungerar när man är på VFU kan det göra det lättare.

Jag själv har inte berättat om min aspergerdiagnos på VFU. Däremot har jag varit tydlig med att jag vill veta de dagliga rutinera och vilka utflykter som ska ske för att jag från första dagen ska få en överblick på vad som kommer att hända under min praktikperiod. Detta är vad jag behöver för det ska fungera för mig. Jag tycker att man kan vara tydlig om man vet att man behöver lite extra stöd, men att förklara det med en diagnos är inte alltid nödvändigt.

Du ska inte behöva ha det så på VFUn. Säg i från och kräv att få byta förskola. Om du har möjlighet ta hjälp av någon att fundera igenom hur du ska hantera situationen. Ingen ska behöva stå ut med sexuella trakasserier, bli utnyttjad som gratis arbetskraft eller skitsnack bakom ryggen. Du är där för att lära och utvecklas, inte må dåligt av hur du blir behandlad. Min personliga erfarenhet från min utbildning är att ju högre upp i herarkin på skolan man kommer desto bättre hjälp och förståelse får man. Det finns en del helt omöjliga lärare och då är det bara att gå vidare till nästa person och försöka igen.

Jag hoppas att det löser sig för dig och du kommer till den allra bästa förskolan som finns så du får känna på hur fantastiskt det är att vara förskollärare. Lycka till.
Kristelina
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-05-23

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav NyxUlfr » 2015-05-28 17:25:40

Jag blir rent ut sagt förbannad när jag läser om vad du har upplevt under din VFU. Så här får det inte gå till! :x icon Jag instämmer med föregående talare; ta kontakt med VFU-samordnaren på ditt universitet och kåren. Berätta vad som hänt och kräv hjälp, råd och stöd. När det gäller de sexuella trakasserierna så skulle jag överväga att anmäla till polisen. Det kan ju ha hänt fler gånger med andra studenter eller praktikanter. Stå på dig! Det är du som har rätt i den här frågan enligt mig.

För min egen del talade jag aldrig om min diagnos på min slutpraktik. Men jag berättade om mina sårbarheter, t.ex att om det är en väldigt rörig dag behöver jag gå undan en stund och att jag behöver veta i god tid om vi ska till skogen eller biblioteket. De lyssnade och jag kände mig väl bemött.
NyxUlfr
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-05-28
Ort: Värmland

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Lyysa » 2015-05-28 17:56:10

Tyvärr får jag ju dock inget stöd ifrån min samordnare:

Lyysa skrev:Som jag nämnde tidigare så ska ju min lärare agera i dessa fall, gör hon det? Nej. Har jag försökt? Ja. I början utav min period skrev jag henne och berättade om allt som hänt mig, hur de andra pedagogerna pratade bakom min rygg, hur de lät mig agera syndabock för allt, hur jag fick stå ut med trakasserier från barnen i början och inte en enda lärare visade mig hur jag skulle ta tag i det eller hur jag skulle göra. Hon var trevlig i sina svar och frågade hur jag ville att hon skulle göra för att under lätta för mig. Jag berättade om min diagnos och bad henne ringa min handledare och prata med honom om hur man är en handledare.

Dagen efteråt fick jag höra att hon hade pratat med honom, vad hade hon pratat med honom om? Jo om han trodde att jag skulle misslyckas med kursen och behövde extra stöd ifrån skolan. Plötsligt var det mitt fel att de inte var kvalificerade. Hon hjälpte inte mig hon skulle hjälpa dem för jag var ett sånt hopplöst fall med asperger. För vi kan ju för fan ingenting enligt andra.


Att be henne om hjälp skulle inte göra något bättre. Som sagt, det är mitt fel att jag har Asperger och tydligen behöver extra stöd för att ens bli godkänd. Vilket inte stämmer överhuvudtaget. Till och med min handledare blev väldigt förvånad över att hon ringde honom och frågade om just det.

Men ja, jag startade i stort sätt denna tråd för att avskräcka folk från att nämna sin diagnos för i mitt fall ledde det inte till något positivt. Har svårt att tänka mig att det någonsin kan leda till något positivt.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav NyxUlfr » 2015-05-28 18:18:07

Jag ber om ursäkt, jag uppfattade det som om det var samordnaren i den kommun som du gör din VFU.

Har du försökt med kåren? Någon hjälp måste du ju få tycker jag, du ska inte bli behandlad på det här viset.
NyxUlfr
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-05-28
Ort: Värmland

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav Lyysa » 2015-05-28 18:25:10

NyxUlfr skrev:Jag ber om ursäkt, jag uppfattade det som om det var samordnaren i den kommun som du gör din VFU.

Har du försökt med kåren? Någon hjälp måste du ju få tycker jag, du ska inte bli behandlad på det här viset.


Jag kan kanske höra av mig till något som kallas "Lika villkor" det är de som man hör av sig till om man har någon diagnos eller lika för att få hjälp i sina studier. De gav mig rätten att skriva tentor i ett mindre rum med hjälp utav dator och jag fick även en mentor som skulle hjälpa mig tolka alla kryptiska manualer jag får av mina lärare - de säger mig i princip noll ibland. Allt är luddigt och vagt och jag bara orkade inte längre, mentorn hjälpte mycket.

Så om det är någon så borde det ju vara dem då de faktiskt sysslar med diagnoser och likabehandling, att höra av sig kan väl knappast skada antar jag.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

VFU - verksamhetsförlagd utbildning

Inläggav NyxUlfr » 2015-05-29 16:54:36

Jag håller tummarna för att det ska ordna sig för dig! :-)Hug
NyxUlfr
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2015-05-28
Ort: Värmland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in