Jag hade glädje av arrangemang för andra

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag hade glädje av arrangemang för andra

Inläggav GHIJohansson » 2015-05-26 18:42:42

Jag förmodar flera av er andra brukar gå på "nördiga" tillställningar. Själv deltog jag i lördags på evenemang som arrangerats för en annan minoritetsgrupp.

I samband med pride-festival i Lund ordnades poolparty på badhuset. Då det var gratis inträde så tyckte jag att det var ett bra tillfälle att kolla hur badhuset ser ut efter ombyggnaden.

Jag deltog alltså trots att jag tillhör den majoritet av människor som normalt saknar anledning fundera på hbtq-frågor.

Tyvärr kunde jag bara vara med första timmen, men visst var det trevligt.

Rätt gissat, i det sammanhanget kunde jag berätta att jag har Asperger, utan att folk reagerar negativt. Det borde inte förvåna. Eftersom hbtq-personer utgör en minoritet så är det logiskt gissa att de har förståelse för att även vi som tillhör en annan minoritet upplever att vi har svårt för att bli accepterade.

Vi människor brukar ju hålla upp en "mask" när vi umgås socialt, så det var trevligt deltaga i ett sammanhang där folk vågar vara sig själva. Och godtar att andra också gör på motsvarande sätt.

Jag fick höra att förhoppningsvis kommer evenemanget att upprepas.

Skulle ni andra ha lust att deltaga nästa gång? Jag hade snarast tänkt mig att vi som har Asperger placerar oss i ett lugnt hörn, så kan vi prata med varandra.

Inträdet är alltså gratis. Det finns servering, och man får även äta medhavd matsäck. Det finns två omklädningsrum som är gemensamma, samt dessutom ett omklädningsrum för tjejer och ett annat omklädningsrum för killar.

Det skulle inte förvåna mig om även andra grupper som saknar anknytning till hbtq-rörelsen vill deltaga i fortsättningen. Vilket då betyder att vi med Asperger blir en av flera grupper som visar att vi är toleranta.

Snälla, uttryck er på ett sätt som uppskattas även av dem som inte har Asperger när ni svarar eftersom jag planerar att skicka länk till arrangörerna, så att de kan läsa både vad jag skrivit och vad ni andra svarar.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Jag hade glädje av arrangemang för andra

Inläggav Cellardoor » 2015-05-26 18:47:37

Tycker att det är problematiskt att föreslå att folk som inte tillhör HBTQ-gruppen "stjäl" ett HBTQ-event.

Om någon vill ordna ett "HBTq-aspies"-event inom ett HBTQ-event så bör det såklart uppmuntras, men det verkar inte vara det du är ute efter.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Jag hade glädje av arrangemang för andra

Inläggav GHIJohansson » 2015-05-27 21:16:53

Låt mig uttrycka saken så här.

När Aspergerträffar arrangeras, då är det vanligt att det blir på en plats där även andra personer befinner sig samtidigt. Exempelvis deltog jag själv på en sådan träff på samma badhus för några år sedan. Vi var där en kväll när verksamheten pågick som vanligt.

Jag hoppas ni andra förstår poängen med att träffas på en plats där andra människor är toleranta.

Så jag har inga planer på att "ta över" arrangemanget. Jag tyckte helt enkelt att det var trevligt. Och följaktligen hoppades jag att även andra Aspergare skulle ha samma åsikt.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Jag hade glädje av arrangemang för andra

Inläggav plåtmonster » 2015-05-27 23:40:29

Om man är på en träff med t.ex enbart HBTQ eller personer med asperger så vet man att alla har den egenskapen. Om det kommer för mycket annat folk som t.ex anhöriga så kan man inte längre utgå från detta och det skapar en barriär. Speciellt för de som är blyga att fråga. Dessutom så ökar risken för personliga saker som kommer till "vanligt" och ger de vanliga problemen med skitsnack.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag hade glädje av arrangemang för andra

Inläggav GHIJohansson » 2015-05-28 22:05:32

Jag vidhåller att jag tyckte det var trevligt.

Eftersom det var 15-årsgräns så närvarade nämligen bara personer som var tillräckligt gamla för att inte fara omkring och störa övriga besökare. I övrigt var allt som på vilket badhus som helst.

Det jag uppskattade var alltså den avslappnade miljön.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Jag hade glädje av arrangemang för andra

Inläggav Trollmor » 2015-05-28 22:20:35

Vad trevligt! Säkert kunde HBTQ-arna också få en glimt av att de inte är ensamma om att vara annorlunda.

För övrigt känner jag mig välkommen här på forumet, trots avsaknad av diagnos! :-)Happy :-)Happy

Fram för Rätten Att Vara Annorlunda!

Hu, tänk om vi vore alldeles likadana allihop! DET vore hemskt!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Träffar



Logga in