Varför är du medlem på aspergerforum?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Puzzle » 2015-05-25 9:47:49

Meppe skrev:
aspiemason skrev:Blev medlem för jag tycker Asperger syndrom är intressant. Dessutom lära mig nytt och prata om asperger. Kanske kunna hjälpa någon.


Har du AS eller är du här för att bota oss? Det framgår inte i ditt inlägg, jag har inte sett något annat du skrivit och vi har tidigare haft folk som försökt "hjälpa" (bota) oss, därför frågar jag.

antonius skrev:Ja, vi är apor i en bur som man kan ha som studieobjekt, haha. Men nu är det ju så att AS, är for life lixom det går inte att "bota" det finns ingen mirakelkur man tar som penicillin och så vips har vi blivit neurotypisk, vet inte hur många gånger jag blivit uppmanad att vara som "folk" och "ryck upp dig för fan" av NT:s som själv inte har det minsta lilla problem och som med en papegojas envishet hävdar att Asperger bara är inbillning. Av de tillkortakommanden som de har mest problem med verkar vara det sociala, när det snarare är det minsta åtm för mig...

Men snälla ni ge honom en chans, även om andra har använt ordet "hjälpa" som i att "bota" så behöver det ju inte betyda att Aspiemanson gör det. Han menar kanske helt enkelt att peppa någon som känner sig nere eller lugna någon som är för oroad för att söka sig till psykiatrin.

Senast jag kollade så var det här ingen exklusiv klubb där man är tvungen att visa sin diagnoshandling för i såna fall har jag nog kommit fel med min "Asperbergers". :P
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Meppe » 2015-05-25 9:57:57

Puzzle skrev:Men snälla ni ge honom en chans, även om andra har använt ordet "hjälpa" som i att "bota" så behöver det ju inte betyda att Aspiemanson gör det. Han menar kanske helt enkelt att peppa någon som känner sig nere eller lugna någon som är för oroad för att söka sig till psykiatrin.


Så, om jag vill ha svar på vilken grupp han hör till, vad tycker du jag skulle skriva? Jag försökte vara diplomatisk, förklara varför jag fråga och ge chansen att skriva något i stil med "jag vill inte bota er, jag trodde det var en självklarhet".

Om du ska kritisera mitt sätt att försöka få klarhet får du gärna ge förslag på bättre sätt, det är lite svårt att förbättras när ingen gör det utan bara ska klaga på mig hela tiden.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Puzzle » 2015-05-25 10:31:13

Meppe skrev:Så, om jag vill ha svar på vilken grupp han hör till, vad tycker du jag skulle skriva? Jag försökte vara diplomatisk, förklara varför jag fråga och ge chansen att skriva något i stil med "jag vill inte bota er, jag trodde det var en självklarhet".

Om du ska kritisera mitt sätt att försöka få klarhet får du gärna ge förslag på bättre sätt, det är lite svårt att förbättras när ingen gör det utan bara ska klaga på mig hela tiden.

Jag menar inte att kritisera din vilja att få klarhet men jag tycker inte att han ska behöva känna att han måste "försvara sig" även om han nu är NT som bara vill vara här för att försöka hjälpa folk som har det svårt.

Av vad jag har läst av hans inlägg så har inte jag fått någon känsla av att han försöker "bota oss" och han använde ordet "hjälpa" och jag tycker det är lite synd att både du och Antonius ifrågasatte hans motiv utan att ha något mer att gå efter än vad andra har gjort tidigare.

Världen är ful nog som den är, vi behöver inte ha förutfattade meningar om varandra och särskilt inte om någon som kanske faktiskt helt enkelt vill hjälpa andra.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Meppe » 2015-05-25 10:41:41

Puzzle skrev:
Meppe skrev:Så, om jag vill ha svar på vilken grupp han hör till, vad tycker du jag skulle skriva? Jag försökte vara diplomatisk, förklara varför jag fråga och ge chansen att skriva något i stil med "jag vill inte bota er, jag trodde det var en självklarhet".

Om du ska kritisera mitt sätt att försöka få klarhet får du gärna ge förslag på bättre sätt, det är lite svårt att förbättras när ingen gör det utan bara ska klaga på mig hela tiden.

Jag menar inte att kritisera din vilja att få klarhet men jag tycker inte att han ska behöva känna att han måste "försvara sig" även om han nu är NT som bara vill vara här för att försöka hjälpa folk som har det svårt.

Av vad jag har läst av hans inlägg så har inte jag fått någon känsla av att han försöker "bota oss" och han använde ordet "hjälpa" och jag tycker det är lite synd att både du och Antonius ifrågasatte hans motiv utan att ha något mer att gå efter än vad andra har gjort tidigare.

Världen är ful nog som den är, vi behöver inte ha förutfattade meningar om varandra och särskilt inte om någon som kanske faktiskt helt enkelt vill hjälpa andra.


Ifall jag haft förutfattade meningar om att någon vill bota oss hade jag varit betydligt otrevligare än att ställa en simpel fråga som man kan svara på och så är det ur världen. Du behöver inte hålla mig ansvarig för vad antonius skrivit. Tycker snarare det låter som om du har förutfattade meningar om mig, jag såg ett inlägg som gjorde mig osäker och ställde en simpel fråga, det är allt. Jag vet av erfarenhet att om jag låter bli att fråga kan jag utvecka tvångstankar, bygga upp värsta möjliga scenario och sen explodera oredntligt, vilket skulle bli betydligt otrevligare för alla inblandade. Det är det jag försökte undvika och att fråga vad någon menar är hittills enda sättet jag hittat att göra det. Du har fortfarande inte talat om för mig hur du tycker att jag skulle ha formulerat mig, allt du gör är klaga på att jag försökte undvika att det hela skulle spåra ur.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Puzzle » 2015-05-25 11:10:58

Meppe skrev:Ifall jag haft förutfattade meningar om att någon vill bota oss hade jag varit betydligt otrevligare än att ställa en simpel fråga som man kan svara på och så är det ur världen. Du behöver inte hålla mig ansvarig för vad antonius skrivit. Tycker snarare det låter som om du har förutfattade meningar om mig, jag såg ett inlägg som gjorde mig osäker och ställde en simpel fråga, det är allt. Jag vet av erfarenhet att om jag låter bli att fråga kan jag utvecka tvångstankar, bygga upp värsta möjliga scenario och sen explodera oredntligt, vilket skulle bli betydligt otrevligare för alla inblandade. Det är det jag försökte undvika och att fråga vad någon menar är hittills enda sättet jag hittat att göra det. Du har fortfarande inte talat om för mig hur du tycker att jag skulle ha formulerat mig, allt du gör är klaga på att jag försökte undvika att det hela skulle spåra ur.

Även din fråga var väldigt riktad;
Meppe skrev:Har du AS eller är du här för att bota oss? Det framgår inte i ditt inlägg, jag har inte sett något annat du skrivit och vi har tidigare haft folk som försökt "hjälpa" (bota) oss, därför frågar jag.

Jag tycker inte han ska behöva svara på eller ens få en fråga om det och jag tycker som sagt att din fråga är rätt riktad. Om du absolut måste veta hade du kunnat vara mer öppen för andra anledningar som "Har du AS och hur menar du att du ska hjälpa oss?" istället för att direkt anta att han skulle försöka "bota".

Att utveckla tvångstankar och bygga upp värsta scenarion tror jag tyvärr är rätt vanligt vid AS och jag gör det själv hela tiden också men jag utgår inte från mina värsta scenarion när jag frågar om något jag vill ha ett förtydligande på.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Meppe » 2015-05-25 11:14:29

Okej. Aspiemason, har du AS och hur menar du att du ska hjälpa oss?

Puzzle, du får svar i PM innan vi går mera off-topic.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-25 14:41:18

Det finns många aspekter på att hjälpa så såga inte Aspiemason så snabbt. Låt denne istället ge sin syn på saken. :-)Hug
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Meppe » 2015-05-25 14:47:47

plåtmonster skrev:Det finns många aspekter på att hjälpa så såga inte Aspiemason så snabbt. Låt denne istället ge sin syn på saken. :-)Hug


Ska du också börja nu? Har jag inte gjort klart redan att jag ville ha ett förtydligande, inte såga någon. Om inte annat trodde jag att det skulle bli klart när jag använde Puzzles förslag på en neutralare formulering. Att mitt första inlägg kunde ha varit neutralare tyckte jag också att det kunde klassas som att jag medgav.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav tahlia » 2015-05-25 14:50:06

Tja, om man orkar besöka vederbörandes profil så kan man åtminstone notera att vederbörande är strax över 30 år gammal och sjukpensionär. Vilka slutsatser man vill dra av det kan väl antagligen variera men med tanke på nicket och vilket forum personen har valt så vetefan om jag skulle våga anta att personen själv inte är aspergare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav H2SO4 » 2015-05-25 15:21:40

Nästan uteslutande för att läsa och skriva i forumdelen allt om asperger. För att hämta information och tips samt kanske kunna bidraga med egna erfarenheter och kunskaper.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav nescio » 2015-05-25 15:23:10

tahlia skrev:Tja, om man orkar besöka vederbörandes profil så kan man åtminstone notera att vederbörande är strax över 30 år gammal och sjukpensionär.
Han har skrivit i inlägg att han har Aspergers.
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Baba Jaga » 2015-05-25 20:24:06

För att det är enda platsen där man kan inhämta välformulerad information från folk "som har det" i stället för att läsa artiklar av folk "som vill behandla det".
När jag är trött på att spela teater kollar jag på forumet för att finna tröst. Och för att minnas att jag är långt ifrån ensam. :)
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav aspiemason » 2015-05-26 14:10:22

Meppe skrev:
aspiemason skrev:Blev medlem för jag tycker Asperger syndrom är intressant. Dessutom lära mig nytt och prata om asperger. Kanske kunna hjälpa någon.


Har du AS eller är du här för att bota oss? Det framgår inte i ditt inlägg, jag har inte sett något annat du skrivit och vi har tidigare haft folk som försökt "hjälpa" (bota) oss, därför frågar jag.


Haha ja jag har asperger. Diagnos sedan 1996. Anledningen till att du inte sett något jag skrivit tidigare är troligen för att jag är rätt ny på forumet. Bota asperger kan man ju inte göra. Hjälpa sina aspielikar kanske man kan ändå. Puzzle har fått rätt tolkning. Jag vill inte bota någon däremot kanske peppa någon. Sen beklagar jag att ni missförstod mig.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav aspiemason » 2015-05-26 14:43:57

Nu har jag skrivit om min presentation. Får väl skriva asperger i pannan om folk fortfarande tror jag är NT. :(
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Kingdom_Hearts » 2015-05-26 15:04:41

Jag vill lära känna nya vänner i i Karlstad, eller Värmland, med Asperger eller Högfungerande Autism. Är positiv till att lära känna nytt folk, men inte så intresserad att fokusera på andra län, då jag vill kunna umgås privat med dem.
Kingdom_Hearts
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-22
Ort: Karlstad

Re: Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav tahlia » 2015-05-26 15:12:58

aspiemason skrev:Nu har jag skrivit om min presentation. Får väl skriva asperger i pannan om folk fortfarande tror jag är NT. :(

Äh, ta inte åt dig. Vi som varit på forumet en längre tid har bara stött på lite för många människor som klampar in här och ska bota oss genom att i princip säga åt oss att skärpa oss och rycka upp oss. Lite "bara ni vill så blir ni bra".
Efter tillräckligt många sådana blir man en aning aggressivt defensiv. Det var inget illa menat mot dig. :)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav antonius » 2015-05-26 15:17:40

tahlia skrev:
aspiemason skrev:Nu har jag skrivit om min presentation. Får väl skriva asperger i pannan om folk fortfarande tror jag är NT. :(

Äh, ta inte åt dig. Vi som varit på forumet en längre tid har bara stött på lite för många människor som klampar in här och ska bota oss genom att i princip säga åt oss att skärpa oss och rycka upp oss. Lite "bara ni vill så blir ni bra".
Efter tillräckligt många sådana blir man en aning aggressivt defensiv. Det var inget illa menat mot dig. :)


+1, @tahlia har rätt, man har blivit en gammal bitter cyniker ibland, tyvärr... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Kattmat » 2015-05-26 15:54:25

För att jag har asperger, och tycker det är intressant.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav aspiemason » 2015-05-26 16:15:42

tahlia skrev:
aspiemason skrev:Nu har jag skrivit om min presentation. Får väl skriva asperger i pannan om folk fortfarande tror jag är NT. :(

Äh, ta inte åt dig. Vi som varit på forumet en längre tid har bara stött på lite för många människor som klampar in här och ska bota oss genom att i princip säga åt oss att skärpa oss och rycka upp oss. Lite "bara ni vill så blir ni bra".
Efter tillräckligt många sådana blir man en aning aggressivt defensiv. Det var inget illa menat mot dig. :)

Då kunde ni skickat ett PM och frågat mig kanske. Aja tog inte åt mig direkt. Förstod att det blev ett missförstånd. Men nu vet ni jag har asperger och nej jag försöker inte bota någon. 8)
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav JCSweden » 2015-05-26 16:20:54

För att kunna diskutera olika saker och intressen med andra inom Asperger/autismspektrat.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-05-26 16:35:09

För att få ligga
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav nescio » 2015-05-26 16:57:44

Kingdom_Hearts skrev:... då jag vill kunna umgås privat med dem.
Umgås med folk? Man vill väl slippa umgås om man har Aspergers?
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav snuggelhund » 2015-05-26 18:24:15

Vaniljflickan skrev:För att få ligga


Och du lyckas ? :mrgreen:
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Varför är du medlem på aspergerforum?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-26 18:57:24

Vaniljflickan skrev:För att få ligga

Raka rör ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in