Kriminalserier på TV eller via Streamingtjänster

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kriminalserier på TV

Inläggav Huggorm » 2015-04-28 15:39:22

Jag hade också problem med vissa av namnen men ansiktena var lätta, de flesta har ju ganska karakteristiska utseenden
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kriminalserier på TV

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-28 15:51:01

Tycker Jordskott tar sig, ska se fjärde avsnittet nu. Sen naturbilderna, fantastiskt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Kriminalserier på TV

Inläggav kiddie » 2015-04-30 23:57:07

Låt inte de ta sig för mycket bara! De verkar lite hälsofarliga...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-01 1:28:52

Huggorm skrev:
Alien skrev:Annars kan man iofs förstå även "skurken" Storm som hade samma orsak som Muns att hämnas. Tyckte faktiskt synd om honom när han måste avliva sin schäfer.
Det rörde mig inte i ryggen efter att schäfern blivit skadad när han försökte dräpa Esmeralda.


Men schäfern lydde ju bara sin husse. Förresten, Esmeralda var ju inte så oskyldig heller.
Spoiler: visa
Hon hade ju dödat en pojke, även om det verkar ha skett utan att hon haft kontroll.


Alltså jag ser en möjlig konflikt här, mellan "vanligt folk" och "de övernaturliga". Tyckte det kom bort lite i allt annat om miljöförstöring kontra ekonomisk utvinning av gruvan och frågan om hur långt föräldrar är beredda att gå för sina barn. Det var ingen som bekämpade dessa skogsväsen, utom Storm. Och han blev skurken.

Men det var rätt många mördare här.
Spoiler: visa
Storm mördade några, Gerda mördade Evas far, Esmeralda mördade en kille, var det några fler? Och inget av morden blev uppklarat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Huggorm » 2015-05-01 10:28:28

Alien skrev:Men det var rätt många mördare här.
Spoiler: visa
Storm mördade några, Gerda mördade Evas far, Esmeralda mördade en kille, var det några fler? Och inget av morden blev uppklarat.

Ja,
Spoiler: visa
Näcken åt upp Storm. Lär inte heller bli polisiärt uppklarat.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-02 1:29:27

Har kollat på en verklig eurothriller, The Team (danska titeln Mord uden grænser låter bättre). Här samarbetar polisen från olika länder om att nysta upp en härva med människohandel, prostitution, slavarbete och mord. Man får höra engelska, tyska, danska, flamländska, franska och svenska. En av huvudpersonerna är Lars Mikkelsen, och hans försummade fru spelas av Alexandra Rapaport. Det förekommer även ett annat dansk-svenskt par. Serien har skrivits av samma personer som skrivit Mordkommissionen.

svt skrev:Den organiserade kriminaliteten i Europa
Trafficking, prostitution, skattebedrägeri – mängden av brott bakom den organiserade kriminaliteten i Europa är enorm. ”The Team” ger inte bara en bild av den organiserade kriminaliteten i Europa, utan också av polisens samarbete, som på många sätt påminner om hur FBI arbetar.
http://www.svt.se/the-team/mord-pa-pros ... ll-for-jit

Ja, kriminaliteten känner inga gränser så detta borde vara realistiska serier. Och så kan ju de olika ländernas TV-bolag samfinansiera serien.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kriminalserier på TV

Inläggav tahlia » 2015-05-02 1:35:12

Det låter som om Arne Dahls bokserie får en billig kopia...
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kriminalserier på TV

Inläggav Fsharp » 2015-05-03 13:20:10

Jag tycker att Mord i paradiset är ganska underhållande. 4:e säsongen just nu på SVT. Synd Camille ska lämna serien.
Fsharp
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-03-09

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-04 0:10:21

tahlia skrev:Det låter som om Arne Dahls bokserie får en billig kopia...


Va, skulle danskarna behöva kopiera svenska tv-serier? Jag trodde alla som inte levt under en sten visste hur framgångsrika danskarna är när det gäller kriminalserier (och serier öht). Jag upptäckte detta iom Mordkommissionen, och författarna till The Team är ju samma som till Mordkommissionen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-04 0:23:23

Nu har det börjat en norsk TV-serie (i tio avsnitt) som jag hittills mest tycker är en dramaserie, men som tydligen rubriceras som kriminalserie, Frikänd.
svt skrev:Efter 20 år återvänder Aksel Borgen till sin hemstad Lifjord, där han tidigare blivit anklagad och friad för mord på sin ungdomskärlek Karine. Återkomsten av Aksel väcker många känslor bland stadens invånare när de blir påminda om det olösta mordet på Karine.

Tvivlet om Aksels oskyldighet blir allt starkare, samtidigt som han spelar en stor roll i ett av stadens viktiga företag. Ett företag som ägs av Karines mamma Eva. Under tiden Aksel vistas i Lifjord letar Eva efter bevis som hon hoppas polisen har missat och som skall kunna få fallet mot Aksel att återupptas.
http://www.svt.se/frikand/norsk-dramase ... lena-endre

Evas man lockar hem Aksel, "Det har gått tyve (tjugo) år. - Och Eva då? - Det har gått tjugo år för henne också." Men det visar sig att hon hatar honom fortfarande och absolut inte vill sälja företaget till honom, trots att det är enda sättet att slippa gå i konkurs och lägga ner produktionen.

Aksels dödsfiende Eva spelas av Lena Endre och Aksel av en för mig okänd norsk skådespelare, Nicolai Cleve Broch. Både spelar övertygande tycker jag. Allt med ett fantastiskt norskt landskap i bakgrunden, fjäll och fjordar.

Först tar jag Aksels parti. Inte nog med att han fick sitta ett år i fängelse fast han var oskyldig (den som kunde ge honom alibi höll tyst i ett år), sedan blev han bortdriven från sin hemstad och fortfarande är folk helt övertygade om att han är skyldig.

Fast tänk om han inte är oskyldig? Ingen annan har dömts för mordet. Ett enda vittne övertygar inte folk i hemstaden. Jag antar att vi får veta först i sista avsnittet, kanske dyker det upp en annan mördare då.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav atoms » 2015-05-04 0:33:19

"Uppdrag mord" gillade jag. Det gick på 90-talet. Originaltiteln var "Homicide: Life on the street" och utspelades i Baltimore.

http://www.imdb.com/title/tt0106028/
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kriminalserier på TV

Inläggav atoms » 2015-05-09 1:32:59

Som jag redan har nämnt Polisen i Strömstad som baserades på romaner av Gösta Unefäldt och sändes i fem omgångar 1982-1996 i sammanlagt 21 avsnitt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kriminalserier på TV

Inläggav Cellardoor » 2015-05-09 3:33:05

Huggorm skrev:Jag tror inte man kommer få se Muns. Det finns ingen skådespelare för honom i någon lista.


*insiderinfo* Finns en snubbe som spelar Muns även om det inte står i någon lista. (samma snubbe är statist i julkalender från 2012, Mysteriet på Greveholm, som också spelades in i Sala, med andra ord en lokal person) Men det är ju en statistroll så det är ju inte direkt troligt att det är någon stor roll i den eventuella nästa säsongen heller.

Mer insiderinfo är att dom vill göra en till säsong, det finns planer osv, men det är som vanligt i branschen svårt med finansiering.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Re: Kriminalserier på TV

Inläggav tahlia » 2015-05-09 9:20:11

Alien skrev:Va, skulle danskarna behöva kopiera svenska tv-serier?

Behöva och behöva..
De är väl som alla andra, ser man en lönsam och bra idé så snor man den. Första boken om Opcop-gruppen av Arne Dahl kom redan 2011 och handlar om en operativ Europolgrupp där poliser från olika länder i Europa samarbetar för att lösa internationella brott. Böckerna är, som alla hans böcker, högaktuella både vad gäller det politiska läget och det kriminella. Vet att böckerna har filmats till serie i något land men då karaktärerna i serien inte matchar boken ens åldersmässigt så har jag avstått den. Böckerna är nästan alltid bättre än serierna eller filmerna ändå.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Kriminalserier på TV

Inläggav El_Justiciero » 2015-05-09 9:53:02

atoms skrev:"Uppdrag mord" gillade jag. Det gick på 90-talet. Originaltiteln var "Homicide: Life on the street" och utspelades i Baltimore.

http://www.imdb.com/title/tt0106028/


Yes! Bästa krimserien från USA tillsammans med the Wire och några till enligt mig.

Är så trött på latheten i genomförandet och att man försöker få så många att se på serierna så de försöker vara hippa, NU och så generella som möjligt. Huga....
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-24 21:48:42

Sita avsnittet av Fortitude ikväll. Förra avsnittet hade en hemsk scen:
Spoiler: visa
Polisen Dan kedjade fast en man i handbojor vid en pylon utomhus och väntade tills en isbjörn kom. Så såg man en lös arm fastkedjad. Isbjörnen slet sönder honom.


Det är flera slags ondska i Fortitude.

Dels den som visas av dem som drabbas av något mystiskt och blir helt galna och begår bestialiska mord. Andra tycks ha en inneboende ondska (som Dan och Elena). Ytterligare andra drivs av girighet. Och Frank som varit i krig och är beredd att tortera och mörda "för familjens skull".

Få se hur de knyter ihop det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-25 21:08:16

Jag gillade inte slutet nåt vidare.
Spoiler: visa
Man fick ju aldrig se hur det gick för Elena och för lilltjejen som blev huggen i bröstet, eller var tjejens pappa tog vägen, eller hur det gick för...Liam hette väl lillkillen

Många frågetecken rätades aldrig ut.
Spoiler: visa
Jag tyckte faktiskt - trots allt - synd om den där galne ryssen som blev fast där nere under isen. Vilken fruktansvärd död. :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-26 12:32:18

Kahlokatt skrev:Jag gillade inte slutet nåt vidare.
Spoiler: visa
Man fick ju aldrig se hur det gick för Elena och för lilltjejen som blev huggen i bröstet, eller var tjejens pappa tog vägen, eller hur det gick för...Liam hette väl lillkillen

Jag håller med.
Spoiler: visa
Men Elena visades väl liggande på sjukhus, så vi kan utgå från att hon överlevde. Men har någon som drabbats av parasiterna blivit frisk igen? Liam verkade inte fortsätta vara våldsam men det visades väl aldrig att han blev som förr igen. Men det framgick ju att hans mor Jules skulle ta med sig honom därifrån.

Många frågetecken rätades aldrig ut.
Spoiler: visa
Jag tyckte faktiskt - trots allt - synd om den där galne ryssen som blev fast där nere under isen. Vilken fruktansvärd död. :shock:


Ja, det var väldigt mycket våldsamheter och grymheter i serien. Men värst tyckte jag nog det var som Pettigrew råkade ut för.

Sedan behövdes ju en detektiv som kom utifrån, som inte var inblandad i diverse lojaliteter el själv kriminell. Den rollen hade ju Morton.
Spoiler: visa
Och så tar de livet av honom i tionde avsnittet. Och utan att det var någon dramaturgisk nödvändighet bakom, bara av en slump.
Det var ett överflöd av mördare i serien. När någon säger i början att det är väldigt idylliskt och fredligt i trakten, då vet man att motsatsen snart ska bevisas. Men här var det verkligen ingen måtta.
Spoiler: visa
Hur många: Elena, Dan, Liam, Shirley, Henry, kanske jag glömt någon. Och den som s a s dödade långsamt, feedern Marcus.
Det rätta slutet hade varit när Morton åkt hem till London igen efter att ha klarat upp alla mysterier.

Det var också orealistiskt att ett område som tillhörde Norge inte skulle ha mottagit polisen från den norska motsvarigheten till Rikskrim. Det var som om Fortitude var ett självstyrande område (vilket inte Svalbard är, dock stämmer det att guvernören har stor makt).
Spoiler: visa
Och trots alla mord så var det ingen som åtalades. Mördarna antingen dog el slapp undan. En intressant fråga hade varit om Elena skulle kunnat åtalas för att ha skadat el dödat flickan. Hon skulle förstås kunnat frikännas pga att hon varit otillräknelig pga parasiten. Men om något i hjärnan ändrats permanent, skulle man kunnat skicka henne till rättspsyk som fortsatt farlig. Hon hade ju mördat redan förut utan någon parasit i kroppen.


Jag undrar om dessa oklara slut beror på att de som står bakom serien vill lämna öppet för en fortsättning?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-26 21:17:24

Lär knappast bli mycket till fortsättning, halva Fortitude verkar ju vara tömt på folk... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-05-26 23:16:59

Jo, det finns några kvar plus att det kommer nya personer.

Spoiler: visa
Vi har mördarna Dan och Elena och Dans besatthet av Elena. Det verkade som hon besvarade hans känslor när hon förstod hur han njöt av att mörda Pettigrew. Men hur kommer hon att reagera när hon vaknar upp; han sköt ju henne. Och hur kommer hon att må efter detta, det är ju inte som man blir som förut? Guvernören Hildur och hennes man polisen Eric kommer också att vara kvar. Och poliserna Petra och Ingrid m fl.


Det kommer en ny säsong och den tar vid sju veckor senare. Antar att de håller på att spela in den nu.

http://www.radiotimes.com/news/2015-04- ... t-standing
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-27 21:29:30

Slutet på näst sista avsnittet var ju kväljande äckligt.
Spoiler: visa
När läkaren sprängdes inifrån av flugor. Yuck. Skulle en parasit verkligen kunna ta över en människa på det där sättet?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-08-24 0:47:05

Broadchurch är en brittisk kriminalserie i TV4. Utspelas i ett vackert landskap (Dorset) vid havet med en brant klippa. Nedanför denna hittas mordoffret, den 11-årige pojken Danny.

Sen får vi följa poliserna Ellie Miller och Alec Hardy. Ellie är den lokala polisen som gick miste om tjänsten som kriminalkommissarie när skotten Alec Hardy dök upp. Alec spelas av skotske David Tennant, som ser sjaskig och vildögd ut. Alec är rätt plågad av sitt förflutna (sabbat en mordutredning och skilsmässa).

Alla misstänker alla och poliserna misstänker den ene efter den andra. I sista avsnittet griper Alec en man, the least likely suspect.

Spoiler: visa
Det är Ellie Millers egen man. En fruktansvärd chock och mordoffrets mor hatar henne nu (tidigare var de vänner) "How could you not know?".


Nu har säsong 2 börjat. Den börjar med att den häktade plötsligt tar tillbaka sitt erkännande och nu väntar en uppslitande rättegång.
Spoiler: visa
Ellie Miller har slutat sitt vanliga jobb och jobbar nu som trafikpolis. Men nu måste hon vittna i rättegången.
Erkännandet gäller inte längre eftersom Ellie i sitt raseri slog mannen på polisstationen. Detta gör att mordoffrets mor hatar henne ännu mer.


Brittiska serier är vanligen välgjorda och det är Broadchurch också. Alla rollfigurer har sina egna problem och hemligheter, även poliserna, åklagaren och advokaten. Det är lätt att sympatisera med de flesta.

Är det någon annan som fastnat för Broadchurch?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2015-09-05 2:24:16

En annan brittisk kriminalserie, en miniserie på bara fyra avsnitt denna gång, Safe house:

Safe House är en ny mini-serie i fyra delar med Emmy-belönade skådespelaren Christopher Eccleston i huvudrollen. Han spelar Robert, en tidigare poliskommissarie som tillsammans med sin fru förvandlat sitt avlägsna pensionat på den engelska landsbygden till ett gömställe för polisen.

Deras första gäster är en familj som utsatt för enorm fara, jagade av en våldsam man med okänd agenda. Uppdraget att skydda familjen får Robert att återuppleva den värsta natten i sitt liv, när han blev skjuten i tjänsten och den han skyddade dog.
webb-tv.nu/safe-house-tv4-play/

En sak som man säkert kan veta, det finns inga säkra hus.
Spoiler: visa
En annan sak är att om det finns en tonårstjej i den förföljda familjen, så kommer hon att riskera sitt och hela familjens liv genom att ringa sin kille, trots att det förklarats för henne att man inte får kontakta någon. I detta fall har tjejen nyligen sett hur hennes lillebror höll på att rövas bort, hur hennes far blev brutalt misshandlad av samme man och en man som försökte hjälpa fadern blev dödad. Men det enda hon tänker på är att sno nycklarna för att komma åt sin inlåsta mobil.


Ännu något som alltid gäller är att den utsatte som mördaren verkar vara ute efter, alltid ljuger och låtsas inte veta varför. Han prioriterar också annat än sin och familjens säkerhet.

Så inga överraskningar här hittills, men bra spelat som vanligt. Men om jag skulle vilja gömma mig skulle det inte vara i ett hus på landet, hur vackert landskapet än är. Nej, hellre i en anonym lägenhet i ett höghus i en storstad. Men det skulle förstås blivit tråkigare att titta på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-07 12:39:26

Någon som såg " Det tredje Ögat " för ett tag sedan ? Tror den var Norsk . Annorlunda men väldigt bra tycker jag som annars gillar välgjorda Danska / Engelska Deckare
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Återgå till Intressanta intressen



Logga in