Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav xty3457 » 2015-05-18 22:28:56

Kan bli ganska utmattad ibland av att umgås itensivt med människor.
Då har jag ett behov av att dra mig undan och ladda batterierna, även
om jag uppskattar att umgås med människor intenivt ibland.
Beror också på vem jag umgås har en jättebra kompis som också
har asperger/add uppskattar mycketa att umgås med hennne
men vi är så intensiva tillsammans att jag behöver ta en paus
ibland. Har en god vän som inte är lika intensiv hanhar dock inte
aspergrr/add utan är väldigt social. Dock så umgås inte vi lika
intensivt utan vi tar ibland pauserich görannat på varsitt håll.
//xty3457
//man
//32år
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav frokensvar » 2015-05-19 21:49:46

Tardis89 skrev:Btw, är detta typiskt apsigt? Alltså är det en del av apsberger?


Jag tror att det är så. Endel autistiska personer behöver ju ofta mycket tid ensam för att processa intryck, det känns som att det mesta tar sån hiskelig energi med denna hjärnan, så varför inte sova lite. :)
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-19 23:25:08

LordNelson skrev:Hur gör alla aspergare som alltid (i typ arbete) måste umgås med folk?

Det är nog mycket en fråga om att organisera och välja till samt bort människor och arbetsplatser. Helt enkelt välj yrkesområden där du slipper det sociala kladdet och umgås med rationella individer osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Per-Fredrik » 2015-05-20 1:15:09

Jag är ganska med nydiagnostiserad arttypisk autism/autism så har uppfattat att många Asperger här forumet, på aspi föreläsningar o har sånt behov av sova när möt många kontakt med människor, är på stan och eller i affärer rena döden så bara få timmar. Många föreläsarna, måste sova upp till 12 timmar!
Det med stress känslighet / urladdade batterier verkar vara stående inslag i asperger syndrom! Är det så alla har så? :-)063

Själv har jag blir inte så trött som många här! Är Inte trött vara i stan/affärer,träffa människor utan behov sova när kommer hem.

Upplever om i perioder kännes jag jättebra och livet känns mycket meningsfullt med roliga aktivister och trevliga,förstående glada människor så får man mycket mer energi och livet känns mycket lättare! Sin jsg behöver mindre sömn än vanligt per natt!

Alltså man söka vad hittar sin energi, tillsammans man klarhet i tanken,
positiv relationer så vet man rätt väg livet/har hittat sin grej livet! :-)154 :)

Undrar om ni andra upplevt liknade att gjort jätteroliga saker så får mer energi nör möter
andra människor?
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Re: Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat fol

Inläggav tahlia » 2015-05-20 1:44:10

Mnja.. Att träffa andra människor kostar alltid energi för min del, det ger ingen. Tyvärr kostar det oftast för mycket.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav lamin » 2015-05-20 17:20:56

Jag kan bli väldigt trött efter ett långt möte med flera människor närvarande. Ibland såpass att jag knappt kan hålla upp ögonen och hjärnan går och lägger sig. Även om jag själv sitter upp fortfarande. Blir ofta sovtrött av ett par timmars umgänge med. Numer löser jag det ibland med att sova en halvtimme för att sedan orka vara med igen. I andra fall somnar jag för natten :-)Happy
lamin
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-05-18
Ort: Stockholm

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Minan96 » 2015-05-20 17:35:20

Skönt att känna igen sig i alla här! :-)Happy
Jag brukar också bli psykiskt utmattad när jag är i skolan till exempel, så jag har nästan slutat helt på grund av att jag blir så psykiskt utmattad. Fast ska börja på en konstskola i höst. Hoppas att det är fler som är likasinnade som jag där.

Per-Fredrik skrev:Undrar om ni andra upplevt liknade att gjort jätteroliga saker så får mer energi nör möter
andra människor?


Haha när jag typ är kär i någon eller bara får mycket insperation av någon så får jag väldigt mycket energi (konstigt nog) :wink:
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Per-Fredrik » 2015-05-20 19:35:57

Minan96 skrev:Haha när jag typ är kär i någon eller bara får mycket insperation av någon så får jag väldigt mycket energi (konstigt nog) :wink:

Det är jätte intressant det där med Minnan96 kan få energi med folk som tex blir kär i, är ganska brukligt?! Hur blir du inspirerad av vad säger dom och säger dom, som får dig får energi? :-)173
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Minan96 » 2015-05-20 21:34:25

Per-Fredrik skrev:
Minan96 skrev:Haha när jag typ är kär i någon eller bara får mycket insperation av någon så får jag väldigt mycket energi (konstigt nog) :wink:

Det är jätte intressant det där med Minnan96 kan få energi med folk som tex blir kär i, är ganska brukligt?! Hur blir du inspirerad av vad säger dom och säger dom, som får dig får energi? :-)173


Dom säger väl saker som gör en glad och så, sen att man inte känner sig så ensam med. Samt att man dagdrömmer om den personen och så. Tror just att dagdrömmandet ger mig energi och att man hoppas på nåt i framtiden. Dock så försvinner energin och jag blir ganska låg när dom "försvinner" ur ens liv liksom.

Men så är det nog för alla att man blir orkeslös och deppig när man förlorar sina förhoppningar o.s.v.
:wink:
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav kiddie » 2015-05-21 3:05:29

Jag sover inte eftersom dagsovande förstör den lilla dygnsrytm jag har, dessutom mår jag inte bra att somna mitt i all "action". Jag behöver däremot tid att sitta ner själv och lixom bara uppleva dagen igen på ngt sätt. Fundera på om det sagts ngt viktigt. Kan inte bara släppa saker för de bearbetas inte automatiskt hos mig.

När jag fått vara själv ett tag mår jag OK igen. Fast jag kan klart vara väldigt trött.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav h88nv » 2015-05-21 8:57:18

en sak glömde jag- jag e inte alls trött om min arbetsplats vore med alla aspergare istället. Då slipper jag höra otänksamma frågor och störningar.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Blezza » 2015-05-21 10:04:33

Jag träffar så sällan andra människor så nej..
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Maggi » 2015-05-21 10:08:19

Inte sova men vara ifred, smälta intryck, bearbeta!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav aspiemason » 2015-05-22 12:12:28

Vissa människor ger mig spänningshuvudvärk som inte går över tills jag avslutat mötet med den personen.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Per-Fredrik » 2015-05-24 13:15:36

Människor som är ger mig är energi är lugna eller lagom känslosamma,empatiska och lyssnar. När lyssnar och förstår och kan ge sina känslor och åsikter klart och tydlig och enkelt. Som kan förstå ens intentioner och behov när svårt att förklara dom. De som inte dömer när man misslyckas med ändå ser goda avsikter det gör såna människor får jag energi av! :-)Happy

Människor vars jag blir trött av,irrationella känslomänniskor, typ argsiva och kommer irrationella påhopp, eller charmiga och sarkastiska humor eller jargong. Blir man förvirrad, irriterad eller trött. :(

De flesta här har asperger, och trötta av kontakt med människor, och jag har mer Artypisk autism,blir i alls så trött av relationer och utan blir mer energiska av positiv möten.

Är någonting som jag och NT människor ska tänka på när möter dig Asperger, så tappar din energi lika lätt,behåller din eller till stärker din energi till med? Vad behöver du för trivas i annas sällskap
och fungera i positivt möte? :-)Happy
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Zima33 » 2015-05-24 20:03:57

Jag brukar bli uppvarvad i huvudet liksom, allt jag upplevt snurrar runt i hjärnan så kan inte sova direkt och brukar få svårt att somna på natten. Dagen efter brukar jag behöva sova eller vila längre. Om det varit extra ansträngande så ligger jag i sängen till 15-16 på e.m. och bara "är".
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Nibel » 2015-05-24 20:16:19

Nej, men brukar vara väldigt lättretlig dagen efter och lite "kufig".
Nibel
Inaktiv
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-05-24

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Per-Fredrik » 2015-05-25 9:41:26

Maggi skrev:Inte sova men vara ifred, smälta intryck, bearbeta!

Det är ju intressant,och därför behöver en många med Aspie behöver det.
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Fretshi » 2015-05-26 20:23:19

Brukar ni sova en stund på dagen för att få mer energi?

Jag har en utmattning och depression pga mycket stress förut och har svårt att hitta balansen igen.

Hjälper det er att sova mitt på dagen? Kanske gå upp lite tidigare för bättre dygnsrytm sen ta en liten vila mitt på dagen om man känner sig utmattad och irriterad.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Blezza » 2015-05-26 21:09:50

Fretshi skrev:Brukar ni sova en stund på dagen för att få mer energi?

Jag har en utmattning och depression pga mycket stress förut och har svårt att hitta balansen igen.

Hjälper det er att sova mitt på dagen? Kanske gå upp lite tidigare för bättre dygnsrytm sen ta en liten vila mitt på dagen om man känner sig utmattad och irriterad.


Om jag lägger mig mitt på dagen så är min dagsrytm förstörd. Jag kan inte vila, antingen lägger jag mig på kvällen eller så är det ofta kört. Kan bli kört ändå, idag sov jag t.ex i 12 timmar.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Fretshi » 2015-05-26 22:57:37

Även jag sov länge idag, kanske då jag gick och lade mig alldeles för sent.
Var sjukt trött på morgonen idag.

Skönt att man inte är ensam.

Ska försöka lägga mig skaplig tid idag och gå upp lite tidigare.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Zima33 » 2015-05-27 2:22:10

Jag brukar bli tröttare om jag tar en lur på dagen. Tar koffeintabletter 1-2 ggr i veckan i stället, det hjälper lite.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav Orbit » 2015-05-27 9:54:56

Jag blir helt utmattad av att vara på stan. Det räcker med en timme. Släktträffar lika så. Jag har barn så det är svårt för mig att få släppa taget och dra mig undan för att sova/vila.När jag inte kan/får vila brukar jag bli så trött att jag har svårt att andas. Detta kan få mig att känna mig trängd/desperat. Någon som känner lika dant? Min sambo har lite svårt att inse hur trött man faktiskt blir. När det blir riktigt illa stänger jag bara ner o lägger mig på golvet.
Jag blir trött av att bara lämna hemmet. Det är så mycket som händer när man kommer ut i omgivningen.
Orbit
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-04-15

Har ni behov av att sova på dan efter att ha träffat folk?

Inläggav jesusiscool » 2015-05-27 19:32:50

min första tanke var att det finns olika sätt att träffa människor. När man har träffat människor på ett sätt så kanske man har behov av en annan kontakt med personer nästa dag (nått som inte är lika jobbigt)....
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in