Social träning i form av teaterövningar.

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav Palindromus » 2015-05-23 13:27:29

Hej!

Enligt min mening är teater ett av de allra bästa sätten för människor med Aspergersvårigheter att få ordentligt med träning i social interaktion. Man utvecklas oerhört mycket på många olika sätt.

Anmäl er gärna till höstens projekt som börjar den 31:a augusti. Kreativa Akademin. (De stavar det så.)

I pågående projekt finns det flera personer med Aspergerrelaterade eller liknande svårigheter. Vi spelar den 31:a maj och en vecka framåt på Stenkrossen i Lund. Kom gärna och titta!
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-23 14:12:36

-Teaterterapi inom omsorgsbranschen.

Vad jag tycker om sånt är redan känt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav plåtmonster » 2015-05-23 14:14:32

Frågan är om det drivs av paternalistiska ledare. Skulle inte vara så snabb att diskvalificera dom.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-23 14:16:42

-Omsorgsbransch är omsorgsbransch.

Vissa får betalt för att vara där.

Andra får bara vara där.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav Blezza » 2015-05-23 14:40:33

Förstår inte, är det teater det snackas om? Isåfall låter det som tortyr.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav Palindromus » 2015-05-23 14:57:39

Vi ger en föreställning som bygger på våra egna berättelser. Det är berättelser, små miniscener, dikter, musik och dans.

Om det inte är smärtsamt lär man sig ingenting. :-)Happy Det är ingen som blir tvingad till något man känner att man inte klarar av eller ännu är redo för; det är till för människor som verkligen vill komma framåt och komma vidare med sig själv och sitt liv. Självklart är det inte slitningsfritt, men man man lär verkligen känna varandra i gruppen och får nya vänner.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-23 16:59:12

Blezza skrev:Kreativa Akademin

http://www.kreativaakademin.se/om_oss.html
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav Blezza » 2015-05-23 18:17:58

KrigarSjäl skrev:
Blezza skrev:Kreativa Akademin

http://www.kreativaakademin.se/om_oss.html


Verkar inte vara något för mig i alla fall.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav aspiemason » 2015-05-24 23:44:01

Jag har spelat teater i 18 år. Har aldrig spelat i nån slags terapiform eller teatergrupp speciellt framställd för folk med svårigheter. Jag råkar vara bra på att spela roller, komma ihåg text och improvisera. Ingen av vad jag känner till har asperger i min teater bara jag. :-)Happy
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav Baba Jaga » 2015-05-25 19:43:26

Tror att teater är jättebra - för alla. Man får prova på att smita in under skinnet på en annan varelse, en rollfigur. Det ger nya synvinklar.
Det kan förstås vara skitnervöst. För alla, inte bara för aspies.
Jag är glad att jag orkade ta mig till en kurs (som inte var "tillrättalagd" för funktionshindrade). Och jag hade kul!
Grejen är väl att man inte ska presentera sånt här på ett förmyndande sätt. För då blir det hovarna i backen direkt.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav Palindromus » 2015-05-26 21:24:32

Det rör sig inte bara om teater. En stor del är dans och musik. Vi har också jobbat med skrivande och olika slag av kreativitet. Och jag känner inte att det är "tillrättalagt" för människor med svårigheter, utan snarare bjuder det på tillfällen att lära känna sig själv och andra människor under ganska avslappnade former. Dock är det ju så att vi har överseende med varandras tillkortakommanden. Flera av oss - däribland jag själv - har inte klarat av att vara där hela tiden av olika skäl. Men alla har kämpat på ändå. Det är den här respekten jag tycker är så fin!

Naturligtvis finns det nackdelar och baksidor också. Precis som med allting annat. Man kanske skulle kunna starta projekt på andra teman som musik eller språk?! Människor med "vanliga" jobb och åtaganden har ju inte tid och möjlighet att engagera sig såhär mycket! Det har ju jag! Det som retar mig lite är dock att det officiellt sett verkar ses som den ultimata framgången om projektet långsiktigt leder till att deltagarna får jobb istället för att trycka på självförverkligande och social framgång.
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Social träning i form av teaterövningar.

Inläggav plåtmonster » 2015-05-27 0:49:38

Meningen med livet är att jobba så att någon annan kan få vinst och staten kan få skatt. Samt att befolkningen hålls sysselsatt så att de inte kommer på någon idé om att systemet kanske är ganska tomt på reellt innehåll. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Träffar



Logga in