Reklam i pop-up fönster

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Reklam i pop-up fönster

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-08 11:38:45

Hej!

Varje dag, flera gånger om dagen, poppar det upp små felmeddelande-fönster som egentligen bara är reklam. Den här gången är det TryggPCVerktyg och AdvanceCleaner som försöker lura mig att installera dem. Ibland går det att stänga med krysset och inget mer händer. Men ibland poppar det då upp ett nytt fönster i Opera där det står att det ska installeras, klicka på OK i popup-fönstret. När jag stänger fönstret i Opera slipper jag för det mesta popup-fönstret som ska installera skräpet.

Jag trodde att det låg något i registret, men jag sökte på ett av dem och hittade det inte där. Så det är inte problemet heller. Använder Ad-Aware. Men det är ju inte installerat ännu, det bara poppar upp och vill installera sig, så det finns ju inte i datorn.

Någon som kan ge tips på vad som är att göra?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-03-08 11:43:08

Nu kan jag inte just Opera, men det brukar gå att blockera pop-upfönster. Jag kör Firefox och har ställt in att inga popupfönster får öppnas automatiskt men jag får en notis om dem så att jag kan välja att öppna dem om jag vill. Då kan man också välja separat för varje site om man tillåter popupfönster därifrån. T.ex. har jag tillåtit automatisk popupfönster på det här forumet, eftersom man får sådana när det kommer ett pm.

Leta under olika inställningsmenyer och se om du hittar något om att blockera pop-upfönster.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-08 13:30:00

Hej!

Aha. Så man kan inte bara väja att blockera TryggPCVerktyg och AdvanceCleaner på något sätt? Ska kolla det. Tack för tipset, nu ska jag leta efter var man kan blockera popup-fönster.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2008-03-08 13:32:31

Det kan ju också finnas plug-in för att blockera vissa siter om du vill ha det. Till Firefox finns t.ex. något som heter Adblock som är ett filter som blockerar adresser enligt vissa regler. Det kanske finns något sådant till Opera också? Adblock har fördelen att den även stoppar annonser och bilder och sådant i det vanliga fönstret och inte bara pop-upfönster.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-08 14:12:02

Vet du vilken adress de kommer ifrån kan du editera din hosts-fil.

Den ligger i c:system32driversetc

I den lägger du till raden

Kod: Markera allt
127.0.0.1   alfacleaner.com


om det nu är det som är adressen. Man kan lägga till massor. Min hosts är 267 kb stor..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav nitro2k01 » 2008-03-08 15:09:36

Tips från en van Opera-användare.
Sidorna lurar Opera att tro att du ville öppna popupen genom att öppna den när du klickar på någonstans på sidan.
Du kan högerklicka på en sida och välja "Edit site preferences" (Vad det nu blir på svenska) Där kan du stänga av popups bara för den sidan. Ändra från "Block unwanted" till "Block all".
Det finns även en del andra saker du kan ändra där för sidor som krånglar.

Edit: Troligen är det en sida som öppnar popupen på det sättet jag beskrev. Men risken finns förstås att du har spy-vara installerat på din dator som öppnar reklamsidor oberoende av Opera.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-08 23:40:57

Hej!

Eftersom jag fortfarande har Internet Explorer kvar, är det givetvis Internet Explorer-fönster som poppar upp.

Internet Explorer är skit, skulle helst vilja avinstallera det. Men tyvärr måste jag ha det kvar så jag kan gå in på ICA-Banken. Ibland funkar inte Melodikrysset i Opera, så då får jag köra det via Internet Explorer. Tror att popup-fönstren kommer när jag har Internet Explorer igång, så jag får bli mer noga med att stänga Internet Explorer så fort jag är klar istället för att bara minimera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2008-03-08 23:56:13

Jag har Internet Explorer 6.0 just nu och märker inga problem med någonting. Så klarar man sig bara undan spyware och sådan skit verkar det lugnt, tycker jag...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:56:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nitro2k01 » 2008-03-09 4:52:40

Pemer skrev:Jag har Internet Explorer 6.0 just nu och märker inga problem med någonting. Så klarar man sig bara undan spyware och sådan skit verkar det lugnt, tycker jag...
IE går att göra säker med lite ansträngning, den skeppas inte på det viset bara.

Men vad gäller reklam i IE kan du ju pröva att installera Google Toolbar som har en ganska bra popup-blockerare, åtminstone vad jag minns.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:56:34, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Parvlon » 2008-03-09 12:14:20

Lilla Gumman skrev:Hälsningar

Lilla Gumman
Du har mycke troligen ett AdWare installerat som känner av när du surfar på IE. Det hjälper inte med en vanlig popupblockerare då. Du kan testa en SpywareRemover.

Använder Ad-Aware. Men det är ju inte installerat ännu, det bara poppar upp och vill installera sig, så det finns ju inte i datorn.
Du har det inte installerat bara för att det kommer upp reklam om produkten, det är att installera det som de vill du ska göra. Och sedan betala. Men jag avråder från att gå in via sådana länkar.
Det finns ju oxå gratisversioner utav det mesta så.
Du kanske inte har ett antispyware program installerat?

Det finns en gratis onlinescanner på länk som du kan testa. (AVG)

http://free.grisoft.com finns full version.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:56:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-09 14:08:12

Hej!

Ad-Aware har jag gratisversionen av. Det fungerar utmärkt. Det är gratis så länge man nöjer sig med att själv söka av hårddisken efter spyware, adware, skumma cookies etc. Den som betalar för programmet kan själv ställa in tidpunkter då programmet ska genomsöka hårddisken., det finns ingen begränsning i gratisversionen förutom det.

För övrigt sökte jag i registret igår och hittade nycklar där bara AdvanceCleaner fanns med. Jag raderade helt sonika de nycklarna. Sedan har det popup-fönstret inte kommit tillbaka.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:56:34, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-03-09 14:53:39

Ok var ju bra fast jag tror att programmet finns kvar på din dator ändå.
De brukar inte avinstallera sig automatiskt.
Har du uppdaterat Ad-Aware's databas?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:56:34, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-09 23:06:42

Hej!

Japp. Programmet hävdar det i alla fall. Och jag kör en fullständig scanning nu.

För övrigt dök popup-fönstren upp om att installera dessa program hela tiden fram till jag tog bort dem i registret, idag har jag inte sett till dem en enda gång. Så om de finns kvar, syns de inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:56:34, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2008-03-10 0:53:53

Lilla Gumman skrev:Hej!
För övrigt sökte jag i registret igår och hittade nycklar där bara AdvanceCleaner fanns med. Jag raderade helt sonika de nycklarna. Sedan har det popup-fönstret inte kommit tillbaka.

Hälsningar

Lilla Gumman


"Jag raderade helt sonika de nycklarna"


Alltså rent spontant för mig så låter det där farligt. Det finns en tidigare tråd där jag också propagerar för att inte fippla med registret, det kanske var du den gången också, det minns jag inte?

Jag bara vet vad som kan hända och hur känsligt det där attans registret kan vara. Har själv en gång råkat ändra ett enda litet tecken i registret - det slutade med att jag inte kunde starta datorn igen och fick formatera om hela Windows, tappade alla inställningar, bokmärken, lokala mail osv osv.

Skulle samma sak hända idag skulle jag inte förlora lika mycket iofs som den gången, tack vare att jag backupar och synkar mina data mer på internet nu för tiden men ändå. Att formatera om hela datorn tar tid, är irriterande och allmänt PITA.

Så tänk dig för. Istället för att själv ge dig in på måfå i registret så kör rensningsprogram typ CCleaner.

* i all välmening *

/Barracuber
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Reklam

Inläggav Alien » 2015-05-19 13:24:22

"Vi ser att du använder Adblock eller liknande ... Utan våra reklamintäkter kan vi inte driva ... vi ber dig därför inaktivera Adblock"

Nu känner mig dels övervakad, sajten vet vilka program jag installerat, dels får jag dåligt samvete. Men jag köper ändå ingenting från dessa irriterande reklaminslag som poppar upp, flimrar etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Reklam

Inläggav plåtmonster » 2015-05-19 13:49:02

Det går enkelt att ordna en annan liten proxy som slänger bort reklamen. Utan att vara så spårbar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Reklam

Inläggav Zirre » 2015-05-19 14:37:00

Här står lite hjälp (ej läst alla inlägg i tråden)
http://help.opera.com/Windows/12.10/en/popups.html
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Reklam

Inläggav h88nv » 2015-05-21 8:31:19

i opera du kan sätta dessa i BLOCKED CONTENT :
facebook.com
google.com
google-analytics.com
doubleclick.net
exoclick.com
adnxs.com

Det löser många problem.

om din opera wwwläsare är alldeles för ny version, då kanske finns inte sådant möjlighet, då lägg en router emellan inkommande nätverk anslutning och din datoren.

Det e mycket effektivare om du har sådant spärrlista i routern, då inte hellre något annat mjukvara kan nå dessa sidor. Det löste för mig problemet att även skype visar inget reklam längre. ;)

för sökmotor bing.com e bra nog.


Det kan uppstå att vissa sidor laddar längre tid (för att de försöker andå ankomma till google-analytics.com sidan), men det laddar sig i slutet ändå.

jag menar att det har med asperger att göra, då blir det idealt.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Bli av med en pop-up-ruta?

Inläggav Alien » 2017-08-06 13:23:38

Det gäller inte alltså hur man slipper att pop-rutor öht kommer upp; det tycks kräva att man laddar ner något program, vilket jag är strängt förbjuden att göra. Jag använder dotterns gamla Mac.

Plötsligt dök det upp en ruta på skärmen:

unizz.isolate.hahi... skrev:Grattis!

Google användare!
Du har valts ut som vinnare till dagens gratis iPhone 7, PlayStation 4 eller Samsung Galaxy S6

Klicka på OK för att hämta ditt pris innan vi ger det till någon annan!


Jag kunde klicka på "OK" men inte få bort rutan! Ville verkligen inte klicka OK, det var säkert en bluffsajt. Det hjälpte inte att byta sajt, rutan följde med. Till slut måste jag stänga av hela datorn.

Moderator: Slog med tidigare liknande tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bli av med en pop-up-ruta?

Inläggav ankhh » 2017-08-06 14:35:42

Till att börja med, de flesta browsers har någon inställning för att blockera vanliga pop-ups, så du borde inte behöva installera något för att bli av med sådana.

Det här låter värre. I bästa fall är det något som du kan bli av med genom att rensa cache och historiken. Om du inte vet hur, berätta vad du kör för browser (Safari, Chrome, Firefox?) så kan jag eller någon annan assistera. (det gäller f.ö. också vad gäller att hitta inställningen för att blockera vanliga pop-ups.)

Det kan också vara så att du, trots att du inte har installerat något, har fått någon form av adware.

Har du mer än en browser installerad? Kolla då om samma sak händer med en annan browser.

Om det "bara" händer med en browser, kolla om det finns tillägg (ad-ons) till browsern som du inte känner igen, och ta bort det som inte borde vara där. Tyvärr är det knepigt/omöjligt att säga exakt vad du ska leta efter. Ta en skärmdump och posta om du vill ha assistans med dem.

Har du något anti-virus installerat på datorn? Då är det också värt att köra en scan och se om den hittar något.

OBS om du börjar nätsöka, ladda inte hem eventuella rensningsprogram som erbjuds! Det händer att sådana sidor och "lösningar" själva är malware.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Bli av med en pop-up-ruta?

Inläggav Alien » 2017-08-06 15:38:58

Jag använder Google Chrome. Men om jag rensar cache, historik, cookies etc, försvinner inte då också möjligheten till inloggning tills vidare?

Jag har inget antivirusprogram nedladdat. (Det är också förbjudet.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bli av med en pop-up-ruta?

Inläggav nescio » 2017-08-06 15:52:08

Alien skrev:Plötsligt dök det upp en ruta på skärmen:
Hade du någon browser igång? Om inte, måste det ju vara något virus på datorn. Om det var en ruta öppnad från browsern borde den ju försvinna om du dödar browsern.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Bli av med en pop-up-ruta?

Inläggav Batte » 2017-08-06 15:56:55

Alien skrev:Jag använder Google Chrome. Men om jag rensar cache, historik, cookies etc, försvinner inte då också möjligheten till inloggning tills vidare?

Jag har inget antivirusprogram nedladdat. (Det är också förbjudet.)
Hvem forbyr dette?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Bli av med en pop-up-ruta?

Inläggav ankhh » 2017-08-06 15:59:25

Alien skrev:Jag använder Google Chrome. Men om jag rensar cache, historik, cookies etc, försvinner inte då också möjligheten till inloggning tills vidare?

Jag har inget antivirusprogram nedladdat. (Det är också förbjudet.)

Då kan du ju testa om det händer i Safari också, den finns med i Mac.

Om du rensar cookies försvinner pågående inloggningar, men inte möjligheten att logga in igen och sedan vara inloggad tills vidare. Men, det är "bara" cache och historik (besökta webbplatser) som jag föreslår att du rensar bort, inte cookies. (Det kan iofs finnas cookies som är malware i den bemärkelsen att de är s.k. tracking cookies, som registrerar vilka platser du besöker, men är osannolika orsaker till pop-up-problem.)

Personligen skulle jag föredra att ha ett anti-virus även på en Mac; det behöver inte köras i bakgrunden hela tiden om man tycker att det drar för mycket resurser, men då finns i alla fall möjligheten att scanna och förhoppningsvis rensa om något händer.


Jag har tagit för givet att det gäller pop-up-ruta i browsern - det brukar de här "erbjudandena" vara. Är det inte det, är det uppenbart malware, javisst.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till IT-forum



Logga in