Släktforskning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Släktforskning.

Inläggav Pemer » 2015-03-29 22:55:28

Alien skrev:Kollade i Dödboken på Landsarkivet. De flesta av mina avlidna släktingar finns i Finland men det finns några i Sverige också. Men när jag kollade hittade jag ett par äldre avlidna men inte en som var yngre. Ska inte alla vara med? Det är ju inget annat än födelse- och dödsdatum (och ev vigseldatum) som står där, det står inte något mer känsligt som dödsorsak. Eller tas inte de som föddes för mindre än 75 år sedan med?

Om det var Sveriges dödbok 1901-2013 så ska alla avlidna i vart fall efter 1947 förmodas vara med vid det här laget. Perioden 1901-1946 har däremot helt klart luckor än, som har missats. Alla uppgifter 1901-49 och allt sådant som namn och adress på de avlidna 1950-hösten 1970 har skrivits av i omgångar från församlingarnas dödböcker och/eller andra källor av släktforskare som led i projektet "Namn åt de döda".
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-04-11 23:06:25

Det är sorgliga öden man läser om. Mina släktingar var fattiga människor som fick slita hårt. Och kvinnorna fick föda många barn. En anmoder födde tolv barn, men sex av dem dog i späd ålder. Tyvärr är det luckor i digitaliseringen av kyrkoböckerna, så dödsorsakerna framgår inte. Vissa saker är jag helt beroende av privatpersoners släktforskning utlagd på nätet att få fram. Men förutom smittkoppsvaccineringen fanns väl ingen vaccinering mot t ex tyfus. Undernäring gör barnen än mer mottagliga för sjukdomar.

I ett annat fall läste jag om att lånet inte kunde betalas, de förlorade gården, mannen och hustrun svalt ihjäl och släktingar tog hand om barnen.

Ett barn dog vid 10 års ålder. Kanske var man van vid att småbarn dog innan de fyllt två år, blev detta dödsfall mer chockartat? Ja, det förtäljer inte släktforskningen, bara när folk föddes och dog (och vigdes i tillämpliga fall). Endast två av barnen levde länge, gifte sig och fick barn och barnbarn. Tankarna går till hur det nyligen varit i u-länderna. Min anmoder skulle nog inte velat föda tolv barn om hon fått välja. Men bara två barn hade varit riskfyllt mtp den höga dödligheten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Zima33 » 2015-04-17 0:27:22

Alien skrev:Det är sorgliga öden man läser om. Mina släktingar var fattiga människor som fick slita hårt. Och kvinnorna fick föda många barn. En anmoder födde tolv barn, men sex av dem dog i späd ålder.

Min farmor födde 19 barn. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-05-02 20:31:26

Och hur många överlevde?

"Ottar" föddes som barn nr 17 av totalt 18. Hon var dotter till en präst. Inte undra på att hon blev sexualupplysare, tänker man. Men det var inte därför utan för att hennes syster vid 16 års ålder blev med barn med en man som var av lägre klass, dvs inte lämplig att gifta sig med. Hon skickades utomlands för att föda barnet och sedan adoptera bort det. Systern kom aldrig över detta och dog senare på mentalsjukhus.

I en tid utan fri abort och lättillgängliga p-medel så var kvinnans enda val att leva i celibat tills hon var gift. Men det var inte så lätt. I kyrkböckerna står det "Oägta" om de barn som föddes av de kvinnor som inte hållit på sig/haft otur.

Blev det tvillingar överlevde de sällan bägge två. I bästa fall överlevde den ena. Det fanns ju ingen neonatal- el mödravård. Såg på TV att en av 80 graviditeter är tvillingar och en av 8000 är trillingar. Man hade hittat skelettet av en kvinna och tre nyfödda barn i en grav från romartiden i England. Trillingar överlever oftast inte utan kejsarsnitt. I detta fall hade troligen det första barnet fötts levande men eftersom modern (pga de andra barnen) dog, så kunde inte det friska barnet överleva. Någon modersmjölksersättning fanns ju inte, enda chansen för ett nyfött barn att överleva sin mor var om någon annan kvinna nyligen fött barn och var beredd att amma ett barn till.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-05-17 13:09:09

Egentligen har man det rätt bra förspänt när man släktforskar i Finland, har jag upptäckt nu. Det finns flera vägar och de är gratis:

1. Genealogiska Samfundet (Hiski): http://hiski.genealogia.fi/hiski/5ypxpq?se

Man klickar på församling och kan också klicka på "Ta med grannförsamlingar" och sedan på Döpta, Vigda el Begravda. I bästa fall får man då ut resultatet i klartext. Tyvärr finns det luckor. Ibland finns inget efter år 1850. I en församling finns bara uppgifter 1887-1898. På 1900-talet finns nästan ingenting. Endast uppgifter äldre än 100 år läggs upp och så tar man till en ordentlig marginal.

Ibland har kyrkoböckerna brunnit upp. Men oftast har uppgifterna bara inte lagts in i Hiski (görs av frivilliga krafter?) så då får man gå på inskannade kyrkobokssidor.

2. Arkistolaitos (Digitalarkivet) (just nu stängt http://www.arkisto.fi/news/1439/1302/Di ... et-av-juni). Detta motsvarar väl närmast Riksarkivet

3. Digihakemisto: http://sv.digihakemisto.appspot.com/

Digitalarkivet är lite svårt att hitta i, så jag föredrar Digihakemisto. Här ska samma uppgifter som i Digitalarkivet finnas, men med en alfabetisk förteckning efter församling. En del står på svenska, andra på finska (trots att själva kyrkoböckerna är på svenska). Letar man efter Gamlakarleby församling (numera kallad bara Karleby) så hittar man det på finska namnet Kokkola ("Kokkolan seurakunnan arkisto"). Samma uppgifter för Nykarleby hittar man under "Nykarleby församlings arkiv". Digihakemisto verkar vara ett helt privat initiativ.

4. Finlands släkthistoriska förening (FSHF): http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm
Där hittade jag uppgifter om farfarsfar. Men alla församlingar finns inte med där.

Nu kan det vara svårt att läsa dessa inskannade sidor. En del präster har en vacker och tydlig stil, andra inte. Dessutom så har väl själva pappret mörknat med åren, så sidorna har blivit totalt oläsliga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-05-19 14:22:45

Läste en kul sak om just släktforskare på Rötter:

Rötter skrev:Vi som släktforskar är utan tvekan speciella människor. Vi blir eld och lågor av gamla brev och fotografier, vi tycker att kyrkogårdar är härliga, och ord som »ejusdem», »anförlust» och »katekismilängd» är vardagsmat för oss. Det finns vissa saker som bara en släktforskare skulle förstå och känna igen sig i, och i dagens blogg har jag samlat trettio exempel på sådant. Du vet att du är släktforskare när...
http://www.genealogi.se/blog/entry/du-v ... skare-naer

Jag är ingen inbiten släktforskare än; av dessa tre ord är det bara "anförlust" jag känner till.

Men alltså några exempel här på "du vet att du är släktforskare när":

...du inleder de flesta av dina meningar med »min farmors morfars mor...» eller något liknande.

...din ultimata teknikpryl skulle vara en tidsmaskin, så att du kan åka tillbaka i tiden och prata med dina förfäder och få alla dina frågor besvarade.

...du är mer intresserad av vad som hände 1714 än 2014.

...du går direkt till hyllorna K (Historia), L (Biografi med genealogi), M (Etnografi, socialantropologi och etnologi) och N (Geografi och lokalhistoria) när du besöker biblioteket.

...din läkare frågar om din familjebakgrund, och du svarar »hur många generationer bakåt?».

...du blir avundsjuk på personer som har familjebiblar, gamla brev och andra släktklenoder i sin ägo.

...du kommer ihåg vilket datum din farmors morfars mor föddes, men glömmer din partners födelsedag.

...du utforskar chefens, grannens, kändisens och flickvännens kusins anor, med motiveringen »jag var nyfiken».


Än är jag inte där men om ett par år kanske ... :lol:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Blezza » 2015-05-25 21:38:24

Har släkt från från farsans sida som flyttade till Usa under utvandringsperioden, kommer ihåg att jag hade papper med namn, får nog fråga efter dem igen..


Vad tror ni chansen är att man har levande släkt där?
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Släktforskning.

Inläggav Zima33 » 2015-05-27 2:26:19

Blezza skrev:Har släkt från från farsans sida som flyttade till Usa under utvandringsperioden, kommer ihåg att jag hade papper med namn, får nog fråga efter dem igen..


Vad tror ni chansen är att man har levande släkt där?


Rätt stor chans. Testa https://familysearch.org/ eller http://www.ancestry.com/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Släktforskning.

Inläggav CarolusRex » 2015-05-27 4:19:25

Registrerade mig nyss på Ancestry. 14 dagar gratis. Letade upp min gammelmorfar och klickade på honom.

''6949 personer i det här medlemsträdet''

Inte dåligt. Väntar just nu på att få tillgång till det då släktingen som sitter på rättigheterna har gjort det privat.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Släktforskning.

Inläggav CarolusRex » 2015-05-27 18:20:38

Ni som vet hur Ancestry funkar.

Släktingen skickade: ''Jag har skickat dig en inbjudan till den senaste versionen av trädet.''

Hittar inte detta någonstans..
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-05-27 18:55:47

Jag använder sajten Family search men har inte ens upptäckt var man hittar andra släktingar. Jag bygger på mitt släktträd i all ensamhet. Varje gång jag lägger till en ny person så kollar sajten om personen redan finns. Varje gång är det helt nytt. Konstigt, jag vet att massor av släktingar emigrerat till USA. Men de kanske inte är intresserade av släktforskning. Det borde finnas något slags forum på sajten att söka efter släktingar.

Dessutom skriver jag ansedlar för mina anor, som jag sparar i en pärm.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav CarolusRex » 2015-05-27 18:58:44

Hittade släktträdet nu. Fick länken via e-post.

Sträcker sig tillbaka till 1690. Fortfarande kvar i Skåne, samtliga verkar ha varit bönder såvitt jag kan se.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-08-28 18:21:51

Kom ett erbjudande i eposten. Extra erbjudande att abonnera på Arkiv Digital.

Just nu kan du köpa ett månadsabonnemang för 195 kr eller ett årsabonnemang för 1095 kr (ordinarie pris 225 kr respektive 1295 kr).


Men eftersom alla mina släktingar fanns i Finland så har jag ingen glädje av det. Någon gång måste de ha flyttat från Sverige till Finland. Men jag har ännu inte hittat någon sådan anfader, alla är de födda i Finland. Kanske kom de till Finland redan på medeltiden, så långt lär jag inte klara av att spåra dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2015-08-28 18:28:45

Alien skrev:Kom ett erbjudande i eposten. Extra erbjudande att abonnera på Arkiv Digital.

Just nu kan du köpa ett månadsabonnemang för 195 kr eller ett årsabonnemang för 1095 kr (ordinarie pris 225 kr respektive 1295 kr).


Men eftersom alla mina släktingar fanns i Finland så har jag ingen glädje av det. Någon gång måste de ha flyttat från Sverige till Finland. Men jag har ännu inte hittat någon sådan anfader, alla är de födda i Finland. Kanske kom de till Finland redan på medeltiden, så långt lär jag inte klara av att spåra dem.


Du har säkert nytta utav den i och med att Finland var en del utav Sverige fram till 1809 så kyrkböckerna bör du ha nytta utav om du kan läsa så pass gammal text.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-08-28 18:40:22

Jag är inte säker på att Arkiv Digital har dessa kyrkoböcker, iom att att de finns inskannade på finska sidor. Även om jag inte är hjälpt av det när sidorna ser ut så här: http://sv.digihakemisto.appspot.com/edi ... ay2=127919
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav elle » 2015-08-28 18:53:41

Min farbror var duktig på släktforskning .
Han kom fram till att våra förfäder kommer från Ungern.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Släktforskning.

Inläggav Zima33 » 2015-08-29 23:19:24

Det är tydligen en stor släktforskarträff i Nyköping denna helg, nån som varit där?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2015-08-29 23:26:12

Alien skrev:Jag är inte säker på att Arkiv Digital har dessa kyrkoböcker, iom att att de finns inskannade på finska sidor. Även om jag inte är hjälpt av det när sidorna ser ut så här: http://sv.digihakemisto.appspot.com/edi ... ay2=127919


Det har du ju alldeles rätt i, det är ju rätt svårt att tyda gammaltext eller skrivstil som det är där blir liksom rena grekiskan. Jag kan då inte läsa sådan text även om jag skulle ha originalet och förstoringsglas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-08-30 0:23:39

Zima33 skrev:Det är tydligen en stor släktforskarträff i Nyköping denna helg, nån som varit där?

Nej, jag såg någonstans att det skulle vara det och tänkte att det skulle varit kul att åka. Men jag är inte så mycket för att åka och träffa främmande människor, och alla skulle ju varit främmande för mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-07 12:51:24

elle skrev:Min farbror var duktig på släktforskning .
Han kom fram till att våra förfäder kommer från Ungern.
låter spännande , hur hittade han dom ? Min Pappas o hans släkt kommer ifrån Ungern / Ryssland/Tjekien . Hur bär man sig åt för att hitta släkt där ?
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2015-09-07 13:11:40

Ruffsetuss skrev:
elle skrev:Min farbror var duktig på släktforskning .
Han kom fram till att våra förfäder kommer från Ungern.
låter spännande , hur hittade han dom ? Min Pappas o hans släkt kommer ifrån Ungern / Ryssland/Tjekien . Hur bär man sig åt för att hitta släkt där ?


Kyrkböcker men dom sträcker sig inte lika långt tillbaka i tiden som dom svenska. Men annars kan ditt efternamn hjälpa till om du pratar med någon på plats där en förfader kommer från. Då blir du presenterad till "kusiner" som dom säger där nere fast det egentligen handlar om femmänningar eller något liknande. Det har hänt mig nere i Österrike i byn min pappa växteupp. Inte att jag frågade bara att min pappa sa att dom hade varit på ett värdshus så hade värden sagt att det där är dina "kusiner" men jag har träffat dom där "kusinerna".
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-07 14:14:12

Nu kan jag bara fem ord som mest på ungerska , har noll kontakt av den anledningen med mina halvsyskon i Ungern . Min biologiska pappa dog 1990 här i Sverige . Så jag ser inte hur det ska vara möjligt att träffa " kusinerna " :-)004
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Släktforskning.

Inläggav colaflaska » 2015-09-07 14:18:23

elle skrev:Min farbror var duktig på släktforskning .
Han kom fram till att våra förfäder kommer från Ungern.

Det gör mina förfäder på min farsas sida också men mer än så vet jag inte, typ när släkten kom till Sverige, eller varför. Det vore intressant att veta.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2015-09-07 14:23:24

colaflaska skrev:
elle skrev:Min farbror var duktig på släktforskning .
Han kom fram till att våra förfäder kommer från Ungern.

Det gör mina förfäder på min farsas sida också men mer än så vet jag inte, typ när släkten kom till Sverige, eller varför. Det vore intressant att veta.


Mitt tips till dig är att kolla i gamla kyrkböcker vilken typ utav yrke dom hade. Det kan nog vara den bidragande orsaken.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in