Social curling

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Social curling

Inläggav supernova » 2015-05-14 13:25:08

Vad har ni för tankar hur man skulle kunna göra för att få människor/samhället att förstå att man behöver lite social curling utan att man för den skulle vara dum i huvudet för det är vi ju inte vi som har nedsatt social interaktion.
Jag tycker att det är ett stort problem som människor inte kan förstå sig på. Det känns som de alltid väljer att utnyttja det trots att de säger att de tycker om en och vill vara vän med en. Det är så märkligt hela grejen. Att vilja köra över bara...Bara jag får!!!
Är man yngre än 15 och äldre än 75 så verkar det funka automatiskt men vi med AS behöver ju få lite sopade banor, ibland i alla fall.
Eller är det ett olösligt problem som vi får leva med tror ni?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav stuck » 2015-05-14 13:44:09

supernova skrev:Eller är det ett olösligt problem som vi får leva med tror ni?


Ja så är det. Det går inte att lägga sina problem på andra. Eller förvänta sig att var och varannan person, skall sätta sig in i hur en diagnos fungerar.

Möjligtvis om alla mediebolag i Sverige skulle sätta igång en massiv kampanj. Typ "Asperger awareness"

Lära ut om diagnoser i skolan?

Är det realistiskt att tro, att något sånt projekt skulle startas?
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-05-14 14:30:28

stuck skrev:Lära ut om diagnoser i skolan?

T.om med de som är psykiatriker och psykologer som skall kunna sitt område gör ju ideliga dumheter trots att de borde kunna och begripa bättre. Så att informera lär nog inte fungera. När det kommer tilll kritan hamnar folk i invanda spår. De kan ha kunskap och bildning men saknar oftast insikt och riktigt medvetande.

supernova skrev:Vad har ni för tankar hur man skulle kunna göra för att få människor/samhället att förstå att man behöver lite social curling utan att man för den skulle vara dum i huvudet för det är vi ju inte vi som har nedsatt social interaktion.

Om du inte har någon som ställer upp på det så får du nog räkna med att folk är som vanligt. Dvs att de sysselsätter sig omedvetet med social tävling, utfrysning, hitta kränknigar, vita lögner och skapa intriger.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav supernova » 2015-05-14 15:57:54

Ja kanske det är så hopplöst :(
Det är väl så att så länge inte de som jobbar som proffs inom området har fattat och väljer att hjälpa oss så kommer det aldrig bli någon förändring. Och ärligt talat så tror jag inte att de vill fatta alla gånger för de vill ju inte att någon patient ska vinna i den sociala tävlingen, som du skrev. Inte ens att man spelar rättvist. Jag tror inte att det alltid är omedvetet utan ganska planerat spel många gånger.

Jag har hört folk säga till mig i alla fall att, Jag visste att du skulle missförstå detta. Men varför sa du det inte på ett sätt som du visste att jag skulle förstå då, undrar jag. :?
De lägger ju upp det så att det ska missförstås så att de kan få det så som de vill och sen t om efteråt komma och säga att de visste att man skulle missförstå.
HELT KORKAT!!!
De vill vinna hellre än att spela rent spel. Uselt...
Man har inte en chans i den tävlingen. Man får lära sig att leva med det bara.
Kanske...







Ja ja, :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-05-14 16:17:51

Om man inte fattar spelar det mindre roll om man väljer att hjälpa ;)

Hursomhelst så har du i och med din asperger ett neurologiskt utanför perspektiv vilket tvingar dig att förstå både dig själv och andra mest förekommande människor. För en del leder det till utmattningssyndrom. Men genom att själv sitta på gaspedalen (symboliskt) och lära sig reglerna även om man anser de bakvända och dumma så kan du få dessa neurotyper dit du vill. Det är svårt men det går att göra. Du måste dock vara i en miljö där du kan misslyckas utan att det påverkar dit liv i stort samt att du lär dig av allt du gör så att du blir dig själv v2.0 varenda gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav supernova » 2015-05-14 19:25:24

Ok! Men jag har inte förmågan att växla om när jag är i situationen. Efteråt kan jag eventuellt förstå förloppet men det kan ta väldans tid att reda ut. Jag har det inte aktuellt när jag är där. Det blir för mycket bollar i luften och jag kan inte plocka fram extra material fort så att jag förstår sammanhang.

Jag har försökt att få det att funka men det blev bara ännu värre plus att jag har varit utmattad. Nu känns det som det är viktigare att spara mej på det området när det ändå inte funkar. Det är därför som jag har börjat ställa krav på omgivningen i stället. Men som du säger hur ska man få dem att vilja det. he he
På jobbet och här hemma är jag "beskyddad" för där är det lång planering utan deadline och jag behöver inte göra beslut om jag inte vill. Vi har ingen prestige emellan och har målet att alltid göra så att det blir bäst i slutändan. Oftast blir det bollande och sedan, Vi tänker några dagar....
En fungerande strategi som ger trygghet och arbetsro. Skönt! Få missförstånd
:) Men det är killar, mycket lättare...

Nej, jag kommer nog aldrig att kunna lära mig att bemästra.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav Kostymhippie » 2015-05-14 22:12:37

Satsa på dina specialintressen, skaffa en utbildning med anknytning till något av dem.
Hitta rätt människor, både jobbmässigt och privat, så funkar resten ganska bra.
Det finns många s.k. NT som inte alls gillar den här intriganta och tävlingsinriktade kulturen som råder idag med alla dessa dolda koder, subtila budskap och fina vinkar.
Försök hitta dessa och strunta i resten, markera från början att du inte är intresserad av deras snicksnack, har gjort så själv alltid och det funkar ofta ganska bra.
En annan bra idé är att läsa litteratur om psykologi och relationer, det NT ofta förstår automatiskt med hjälp av intuition behöver vi med neurodiversitet lära in manuellt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Social curling

Inläggav Kostymhippie » 2015-05-14 22:16:44

Kom på en grej.
Om du har en nära vän, partner eller släkting som förstår det här med neurodiversitet och respekterar dig som person så kan det funka att ha den personen som bollplank.
Men viktigt att komma ihåg är att det du får bara är den personens syn på saker och ting.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-05-14 22:51:52

Kostymhippie skrev:En annan bra idé är att läsa litteratur om psykologi och relationer,

Dessvärre så skrivs dessa ofta av neurotyper så de utelämnar ofta det essentiella. Dessutom får man inte skriva något politiskt inkorrekt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav rojona » 2015-05-14 22:53:48

Vi lever tyvärr i den neurodiversa boomens tid. Vi föddes för tidigt, kan man säga. Precis som homosexualitet och allt annat som inte följer normen så finns det grace-period. Neurodiversa personlighetsdrag kommer sakta men säkert bli mer förstådda och därmed accepterade med åren. Samhället har dock precis börjat anpassa sig. Jag har haft tydliga drag av neurodiversitet hela livet utan att någon lärare eller förälder har förstått vad det faktiskt innebär. Men idag har t.o.m. personalen på dagis kunskap om dessa drag och snappar upp barnen redan då om något upptäcks.

Det kommer nog ta några decennier till innan det finns grupper stora nog, i alla livets stadier, som ser till att Svenska aspergare inte behöver känna sig mer utanför än andra och där de får placeringshjälp bra nog att komma till rätta och nytta i samhället. Idag är ju våra diagnoser inget annat än permanenta funktionshinder-stämplar. Men sanningen är ju att vi skulle kunna fungera bättre än någon annan om vi bara hittade rätt. Dock behöver ju även vi aspergare fortfarande utbilda vår förståelse för att vi ska kunna passa in. Denna sorts utbildning kommer säkerligen att bli mer och mer vanlig redan från ung ålder med tanke på den massiva ökningen utav neurodiversitet. 10% av befolkningen går det inte att handikapp-stämpla och ignorera. Det har vi inte råd med.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-05-14 23:32:40

rojona skrev:Neurodiversa personlighetsdrag kommer sakta men säkert bli mer förstådda och därmed accepterade med åren.

Eller utnyttjade?

rojona skrev:Men idag har t.o.m. personalen på dagis kunskap om dessa drag och snappar upp barnen redan då om något upptäcks.

Hur utbrett är kunskapen i skolan? och hur insiktsful är förmågan att hantera det på ett konstruktivt sätt? (är riktigt skeptisk)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav supernova » 2015-05-15 9:41:46

Jag tror att kunskapen är större nu än för femton år sedan i alla fall. Min erfarenhet är att när mitt äldsta barn började i lågstadiet 03 var det mycket så att man skulle på ett hårt sätt lära barnen att spela vuxna. Man hade tom föräldramöten på mellan och högstadiet då man ville ha föräldrarnas tillstånd att barnen skulle få använda svärord i uppsatser för att de skulle kunna uttrycka vad de menade. Det skulle inte gå att utesluta svärord för att riktigt skulle kunna beskriva vad man ville förmedla. Mycket märkligt tyckte jag. Barn skulle på så sätt öva sig in i vuxenvärlden. Bara ett exempel, men mycket gick i de tankegångarna.

Man skulle vara vara en bitch som personal på skolan. Jag jobbade som resurs på en skola vid den tiden och en lärare sa till mig att, kan du inte lära dig att bli en bitch så kommer du inte kunna jobba med barn! Jag gick hem och slog upp det ordet och det betydde självständig och aggressiv kvinna, kaxig, rivjärn, satkärring, argbigga, kossa, slyna, subba..mmmm

Jag var helt chockad och förvirrad. Inget jag var eller har förmågan att kunna spela. Jag tyckte att jag hade hittat det rätta förhållningssättet som elevassistent för de hade fått förtroende och vi hade börjat resonera och fått till riktig bra struktur på sammarbetet barnen och jag.
Men det var typ att "kan inte barnen vara som alla andra barn så har de inget här att göra" det fanns ingen tanke på att få träna sig på sin nivå och mer och mer slussas in. De startade bara bråk med barnen och social curling existerade inte kan jag säga.

Så är det inte alls i den skola som mitt minsta barn går nu, i lågstadiet. De har inte alls den grundinställningen. De vill att barnen ska vara barn och har ett helt annat förhållningssätt till dem. De har förståelse för nedsättningar och speciellt till ADHD tycker jag. Det är en stor skillnad... Dock inte samma skola som min äldsta gick i men ändå. Positivt.

Men det är det här jag tror många inte förstår sig på att man kan inte svara med ilska när ett barn är arg. Arg blir den för att den blir provocerad eller avbruten eller tappar tråden. Då kan man inte förstärka ilskan genom att själv bli arg utan man måste hjälpa barnet att komma tillbaka där det brast. Få tillbaka tråden eller hjälpa den att börja om igen. Få lite social curling, typ.
Annars lär den sig det aldrig och får alltid känna sig misslyckad. Blir den då alltid bitchad så fort den tappar fotfästet har den inte en chans att komma vidare i att lära sig socialt samspel.

Men de måste bara fatta att de skapar problem både för sig själva och för barnet.
Men hur ska de fatta det?
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-05-15 15:11:19

Skolan där man ansåg att man skulle vara bitch verkar bara allmänt riktigt inkompetenta. Kanske deras tillstånd att bedriva skola borde dras in?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav rojona » 2015-05-15 23:13:31

plåtmonster skrev:
rojona skrev:Neurodiversa personlighetsdrag kommer sakta men säkert bli mer förstådda och därmed accepterade med åren.

Eller utnyttjade?

rojona skrev:Men idag har t.o.m. personalen på dagis kunskap om dessa drag och snappar upp barnen redan då om något upptäcks.

Hur utbrett är kunskapen i skolan? och hur insiktsful är förmågan att hantera det på ett konstruktivt sätt? (är riktigt skeptisk)


Hur kan man utnyttja personer som bara fungerar på de arbetsplatser där de faktiskt skulle göra ett bra jobb? Lagligt talat så är ju att tvinga aspergare att kratta gräs mot sin vilja samma sak som att tvinga en rullstolsbunden person till detta. Och så prydliga som våra politiker vill verka på kartan när det gäller jämställdhet så behöver vi knappast oroa oss för detta scenario.

Skiter samhället i oss så kostar vi en väldans massa pengar. Om samhället däremot vänjer sig och anpassar arbetsplatser till oss så kan vi bli den mest eftertraktade arbetskraften på hela marknaden. Om några år så kanske det är lika vanligt att ha X antal aspergare på en arbetsplats som att ha x antal kvinnor eller invandrare. Till skillnad från en praktiskt funktionshindrad person så orsakar ju våra hinder stora styrkor. Vi är en avancerad bunch, inte en hopplös sådan, och det är detta som jag tror kommer att bli mer förstått med åren.

Vad gäller din andra fråga har jag ingen aning. Detta var helt baserat på saker jag hört från föräldrar. Poängen är att om det finns ett dagis i landet med personal som förstår neurologiska funktionshinder så finns det snart flera. Med tanke på ovanstående samhällssituation om samhällets stöd tryter så ser jag ingen annan utväg än att det bara är en tidsfråga innan all undervisningspersonal i hela Sverige måste inneha dessa kunskaper. Kostnaden för att genomföra dessa relativt små förändringar förstår nog även våra politiker är små i jämförelse med alternativen.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-05-16 1:53:19

Arbetsgivare kan nyttja personer med asperger rätt fräckt om de förstått vad de skall göra så det är definitivt en fara på sikt. Det är bara att se på hur andra svaga grupper behandlas.

Att inse fördelarna med asperger och ta till vara dessa sitter nog dessvärre långt inne. Inte ens psykologiskt utbildade personer verkar ju klara av detta.

Undervisningspersonalen kan mycket väl fortsätt i okunskap eller ännu mer okunskap för lärarutbildningen är i förfall precis som personalsituationen inom undervisningsväsendet. Så där finns inga garantier. Samhället i stort agerar inte så rationellt som man kan önska.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav supernova » 2015-05-17 12:13:09

Nej eftersom det finns ganska lite medkänsla och förståelse för oss med AS så är det nog många gånger så att samhället i stort inte vill hjälpa oss för våran skull. Den är något, en konstig känsla som inte går att ta på men som leder till mobbing.
Men som någon skrev att vi lever för tidigt får man väl i alla fall tro på. Att det blir bättre och bättre för de som kommer efter oss.
När jag var liten hade de inte en susning om det och nu sätts det diagnoser trots allt. Sen tror jag faktiskt att en diagnos inte hjälper alla. En del kanske men det är ju ingen lösning i sig. Det finns ju de som dömer ut en totalt pga att man har den och då hjälper den inte utan bara begränsar en ännu mera.
Hur man än gör så är det ju tufft för oss med AS...det tycker jag.
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Social curling

Inläggav h88nv » 2015-05-18 11:27:12

supernova skrev:Eller är det ett olösligt problem som vi får leva med tror ni?


Det finns inget förståelse problem om någon vill sälja ngt för dig! :(

Men människor vilka ifrågasätter dina intressen vill bara höra att du säger bara "ja" till de, de e inte ens intresserad av att lyssna dina förklaringar, de förstar inte för att de INTE VILL förstå!
Det e ständig krig var någon annan lekar dumhuvudet eller ignorerar.

Enkelt sagt -- man måste ha viljan att förstå dig, för att förstå.

Samtidigt dessa vilka e öppet för nya information sådant sätt att de har intresse att lyssna dig, har tid, tålamod -- dessa förstår dig, det går mycket lätt att förklara, berätta, även om de inte deltar i ditt spel eller intresseområde. Men det fungerar inte om den lyssnaren har inget tålamod eller hennes/hans öronen vill höra helt annat.
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Social curling

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-28 13:07:19

supernova skrev:Ja kanske det är så hopplöst :(
Det är väl så att så länge inte de som jobbar som proffs inom området har fattat och väljer att hjälpa oss så kommer det aldrig bli någon förändring. Och ärligt talat så tror jag inte att de vill fatta alla gånger för de vill ju inte att någon patient ska vinna i den sociala tävlingen, som du skrev. Inte ens att man spelar rättvist. Jag tror inte att det alltid är omedvetet utan ganska planerat spel många gånger.

Jag har hört folk säga till mig i alla fall att, Jag visste att du skulle missförstå detta. Men varför sa du det inte på ett sätt som du visste att jag skulle förstå då, undrar jag. :?
De lägger ju upp det så att det ska missförstås så att de kan få det så som de vill och sen t om efteråt komma och säga att de visste att man skulle missförstå.
HELT KORKAT!!!
De vill vinna hellre än att spela rent spel. Uselt...
Man har inte en chans i den tävlingen. Man får lära sig att leva med det bara.
Kanske...

du tar det för bokstavligt. när man säger "jag visste att du inte skulle förstå" så kan det bero på irritation som uppstår när man gång på gång försöker förklara något för någon annan men denne ej fortfarande inte förstår. då kan man säga det som en pik. det finns andra skäl också.

du låter paranoid.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 13:47:24

supernova skrev:Och ärligt talat så tror jag inte att de vill fatta alla gånger för de vill ju inte att någon patient ska vinna i den sociala tävlingen,
Tror du har en poäng där. När det blir konkurrens så kommer egennyttan fram likaså om de känner att fel personer får makt.

Nyttja din IQ istället så löser du det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav anja921 » 2015-10-28 14:07:36

Tror inte man kan förvänta sig alltför mkt.förutom en del.Tex så har jag problem med: att mkt schemalagt tid.Jag behöver ingen lärare oftast som babblar om det står i boken.Jag kan lära mig själv.Det här fungerar på universitetet men inte i grundskolan då det är obligatorisk närvaro. kanske kommer det finnas skolor för människor med typ dessa problem men även socialfobi....hoppas det.

När det gäller det sociala så kan man inte förvänta sig folk ska förstå en då en majoritet är neuroyypiska.man får försöka smälta in så mkt man orkar.
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Social curling

Inläggav plåtmonster » 2015-10-28 14:12:53

Vad ska grundskolan göra om elever skolkar? ge dom dåligt betyg? ;)
Man får avgörande betyg först i årskurs 6 men framförallt i slutet av högstadiet. Dessutom finns komvux. Så om man är självdisciplinerad och målmedveten kan man kringgå hela systemets upplägg.

Mina tankar går nog främst till de som är introverta och just nu sitter i klassrum som är rena världskriget.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Social curling

Inläggav Toblerone » 2015-10-28 16:15:32

stuck skrev:Ja så är det. Det går inte att lägga sina problem på andra. Eller förvänta sig att var och varannan person, skall sätta sig in i hur en diagnos fungerar.

Möjligtvis om alla mediebolag i Sverige skulle sätta igång en massiv kampanj. Typ "Asperger awareness"

Lära ut om diagnoser i skolan?

Är det realistiskt att tro, att något sånt projekt skulle startas?


Har försökt det, jag är lärare. Hade en person med ADHD, en med Asperger och en med dyslexi på besök i skolan som berättade för eleverna om sina svårigheter. Som temavecka om tolerans, på högstadiet.

Min tanke var: Det gick ju så bra med dyslexi! Vad jag menar är att elever nuförtiden inte brukar reta någon som stavar helt tokigt. De säger istället direkt: "Han har säkert dyslexi." Lite grann funkade det faktiskt. Efter den veckan (som inte handlade bara om NPF, utan om annan tolerans också) hörde jag av flera elever "de är ju inte så konstiga, de har ju bara problem med vissa saker." Så det var positivt. Sen gick ju ungarna runt och "diagnosticerade" sina kamrater (med ADHD främst). :lol: Då fick man bromsa dem lite - även om de i regel prickade in helt rätt.

Generellt kan man väl säga: Det är svårt att hinna med det också. Men jag försöker förstås. Just nu har det röstats ned på min nuvarande skola, att göra ett sånt tema. Och jag förstår att det inte är så bra läge heller (jag ska inte gå in på detaljerna nu).

Moderator: Rättade citatet så det framgår vem som citeras.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav Toblerone » 2015-10-28 16:20:18

plåtmonster skrev:
rojona skrev:Men idag har t.o.m. personalen på dagis kunskap om dessa drag och snappar upp barnen redan då om något upptäcks.

Hur utbrett är kunskapen i skolan? och hur insiktsful är förmågan att hantera det på ett konstruktivt sätt? (är riktigt skeptisk)


Kunskapen i skolorna är teoretiskt sätt bra. Men min erfarenhet är att de som inte har egen erfarenhet (egna barn eller diagnos själv, eller åtminstone någon dem känner väl) brukar inte förstå hur det verkligen ser ut. De kan lite faktakunskap men de känner inte igen det om de ser det. Sen finns det undantag förstås. Vissa är duktiga
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Social curling

Inläggav anja921 » 2015-10-29 1:06:05

Jag tycker man ska skapa klasser för icke-neurotypiska och eller mycket känsliga barn inom skolan .Dessa barns utveckling tror jag kan hämmas starkt av skrikiga,okänsliga barn.Det skulle kunna innerbära att dessa barn har lättare att få vänner,känner sig tryggare ,samt får mer anpassad undervisning och kanske tom undervisning i "socialt beteende" eller " mindfullness"för att sedan lättare kunna integrera sig tex på universitetet. Eftersom att skolan inte lär ut sånt här idag så lihger det på föräldrarna,men jag tycker skolan ska stödja i dessa frågor så att ingen faller emellan stolarna
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in