Religion helt borta vid 2041?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav enperson » 2015-05-11 21:42:04

Religion kommer absolut inte vara helt borta någonsin. Nästan alla har en tro. Till och med dom som tror att Big Bang skapade jorden har en tro, för det finns inget bevis att Big Bang "gjorde" jorden, alltså tror dom också - tro som religion.

Så alla som tror på något som man inte kan helt bevisa är religion, så som jag har förstått det i alla fall.
enperson
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-04-22

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Huggorm » 2015-05-11 22:28:53

enperson skrev:Religion kommer absolut inte vara helt borta någonsin. Nästan alla har en tro. Till och med dom som tror att Big Bang skapade jorden har en tro, för det finns inget bevis att Big Bang "gjorde" jorden, alltså tror dom också - tro som religion.

Så alla som tror på något som man inte kan helt bevisa är religion, så som jag har förstått det i alla fall.
Vetenskapen är nutidens religion i västvärlden. Vi får väl se vad de kommer skriva om det i framtidens historiaböcker.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav DIProgan » 2015-05-11 23:17:52

According to PRRI director of research Dan Cox, “The U.S. religious landscape is undergoing a dramatic transformation that is fundamentally reshaping American politics and culture.”

Last year, for the very first time, Protestants lost their majority status in the Institute’s annual report, making up only 47 percent of those surveyed. The religiously unaffiliated, who come in at 22 percent, boast numbers on par with major religious groups like American Catholics. All told, the unaffiliated is the second-largest group in the country. It was also the most common group chosen by residents in 13 states, with the largest share (a third or more) in Washington, Oregon and New Hampshire. In Ohio and Virginia, this group was tied for first place. The unaffiliated don’t find too many like-minded folks down in Mississippi, however, where they make up only 10 percent of the population.

http://www.rawstory.com/2015/03/america ... rd-numbers
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Puzzle » 2015-05-11 23:22:36

Huggorm skrev:Vetenskapen är nutidens religion i västvärlden. Vi får väl se vad de kommer skriva om det i framtidens historiaböcker.

Det skulle vara en rätt intressant läsning faktiskt, "..Och sen trodde dom på relativitetsteorin och nå så dumt som att en stor explosion skulle ha skapat universum när vi nu alla vet att det var det här som hände.."
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Huggorm » 2015-05-11 23:27:49

Puzzle skrev:
Huggorm skrev:Vetenskapen är nutidens religion i västvärlden. Vi får väl se vad de kommer skriva om det i framtidens historiaböcker.

Det skulle vara en rätt intressant läsning faktiskt, "..Och sen trodde dom på relativitetsteorin och nå så dumt som att en stor explosion skulle ha skapat universum när vi nu alla vet att det var det här som hände.."
Ungefär. Och ännu intressantare är allt som förnekas av de som tror blint på vetenskapen.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Moggy » 2015-05-11 23:28:27

Känns som att jag stött på många som kommit ut som kristna på senare tid. Bl.a här på forumet men även i andra sammanhang. Har t.ex en bakant som jag ganska nyligen blev medveten om att han är kristen. Inte så att han nyligen blev det men han började nyligen prata om det. Ser en del på Facebook som inte gör nån hemlighet att dom är troende. Upplever utan tvekan att det pratas mer om tro än det gjorde för säg 10-15 år sen. Det kanske är nåt som är på väg att svänga här?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Moggy » 2015-05-11 23:31:03

Puzzle skrev:Det skulle vara en rätt intressant läsning faktiskt, "..Och sen trodde dom på relativitetsteorin och nå så dumt som att en stor explosion skulle ha skapat universum när vi nu alla vet att det var det här som hände.."




Ja, tänk att få läsa en historiebok om vår tid skriven om 100 år. Att få läsa beskrivningarna och utvecklingen vi lever med idag.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-12 1:42:45

Är det något som denna värld tror på så är det pengar. Helst utan skrupler för vad dess aningslösa användande ställer till med.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Khunark » 2015-05-12 10:04:48

Folk gillar progression, och irl så är det pengar som särskiljer nubsen från pros.
Har du pengar kan du one-shotta andra 1v1 i alla lägen i livet.

Det är infantilt, men samtidigt måste jag tyvärr medge att kapitalismen fungerar bara för att vi genom den kan samla den här käbblande människohorden som världsbefolkningen utgör och få dem att vandra åt samma håll. Samhällsförbättring är den önskade effekten, och världens alla ondskor en bieffekt, men definitivt att föredra framför outvecklad anarki där människor som oss helt saknar utrymme och förmodligen skulle sättas ut till vargarna.
Utan progression och hela den här kampen med vinnare och förlorare så har vi kommunism, där alla är förlorare och de svagaste svälter ihjäl istället för att leva på sos, eftersom samhället i stort inte är produktivt nog att försörja alla.

Religion var en pall som vi behövde för att nå nästa trappsteg, men nu så kan vi sparka undan den lika gärna. Den gjorde vad samhället gör nu, fast sämre. Utan organiserad religion hade vi inte haft samhällsvänliga moraler(budorden), och kunde heller inte utveckla humanistiska ideal som grundade sig på religösa ideal.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-12 10:09:51

enperson skrev:Religion kommer absolut inte vara helt borta någonsin. Nästan alla har en tro. Till och med dom som tror att Big Bang skapade jorden har en tro, för det finns inget bevis att Big Bang "gjorde" jorden, alltså tror dom också - tro som religion.

Så alla som tror på något som man inte kan helt bevisa är religion, så som jag har förstått det i alla fall.

-Att säga att ateister också har en tro är som att säga att det är en sport att inte spela fotboll.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Khunark » 2015-05-12 10:18:08

Jag skulle säga att undvikandet av att spela fotboll är en sport. Om du ryggar tillbaka för både boll och plan och lagtröjor aktivt och konsekvent, har du ju sammanställt ett regelverk för din egen sport.

Du kommer att spela den sporten hela tiden, hela ditt liv, lite som 'the game'. Inget val i frågan.

Jag är inte ateist själv, utan apateist.
Apateister är mycket mer som du menar att ateister är, att de inte direkt har en tro.

En apateist skulle inte bry sig om han spelar fotboll eller inte, det vore liksom sak samma. Who cares.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-12 11:07:10

Khunark skrev:Jag skulle säga att undvikandet av att spela fotboll är en sport. Om du ryggar tillbaka för både boll och plan och lagtröjor aktivt och konsekvent, har du ju sammanställt ett regelverk för din egen sport.

Du kommer att spela den sporten hela tiden, hela ditt liv, lite som 'the game'. Inget val i frågan.

Jag är inte ateist själv, utan apateist.
Apateister är mycket mer som du menar att ateister är, att de inte direkt har en tro.

En apateist skulle inte bry sig om han spelar fotboll eller inte, det vore liksom sak samma. Who cares.

Nej, det kan aldrig nånsin bli en sport att inte spela fotboll.

Att undvika fotboll kräver heller inte regelverk eller aktivt engagemang i undvikande, det har du snurrat ihop bara för att säga emot.

Din beskrivning av apateism däremot låter mer som en allmän viljelöshet, en svartsminkad nihilistungdoms tillvaro.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Wine » 2015-05-12 12:24:14

Moggy skrev:
Puzzle skrev:Det skulle vara en rätt intressant läsning faktiskt, "..Och sen trodde dom på relativitetsteorin och nå så dumt som att en stor explosion skulle ha skapat universum när vi nu alla vet att det var det här som hände.."




Ja, tänk att få läsa en historiebok om vår tid skriven om 100 år. Att få läsa beskrivningarna och utvecklingen vi lever med idag.


Ja det skulle säkert vara mycket intressant att läsa om beskrivningen av det svenska samhället idag och den förda politiken, bl.a. om genuspedagogik och feministiska idéer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Religion helt borta vid 2041?

Inläggav Khunark » 2015-05-12 12:30:45

KrigarSjäl skrev:Nej, det kan aldrig nånsin bli en sport att inte spela fotboll.

Att undvika fotboll kräver heller inte regelverk eller aktivt engagemang i undvikande, det har du snurrat ihop bara för att säga emot.

Din beskrivning av apateism däremot låter mer som en allmän viljelöshet, en svartsminkad nihilistungdoms tillvaro.


Wikipedia:
Apatheism (/ˌæpəˈθiːɪzəm/ a portmanteau of apathy and theism/atheism), also known as pragmatic atheism or practical atheism, is acting with apathy, disregard, or lack of interest towards belief or disbelief in a deity.

Det finns ju ateistiska judar till exempel som ändå går i synagoga och följer judendomens traditioner som är invävda med deras kultur. De är apateister, precis som många svenskar inte är religiösa men ändå gifter sig och döper sig i kyrkan. De anser sig inte vara ateister eftersom de inte har behov av en fana att samla sig under.

Ideologiska ateistiska aktivister bekymrar mig på samma sätt som militanta veganer, antifascister, eller vilken som helst annan grupp som rättfärdigar sina egna övergrepp eller överträdelser med att ändamålet helgar medlen.

Om du är en osympatisk individ som söker en socialt tolererad ventil för allehanda aggressiva personlighetsdrag framför att bearbeta sin person, så kommer du inte att ha min respekt.

Jag uppskattar våra utbyten av åsikter, men jag blir besviken av din strävan att underminera min person.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in