Rökning - Hur slutar jag?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav alixha » 2015-05-10 23:38:25

Jag vet inte om det är rätt forum men rökning är väl på sätt och vis vårdrelaterat.
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger på fel plats.


__________________________________________________________________________

Har rökt sedan jag var ungefär 16 år, ville passa in i en småstad där alla rökte.
Nu är jag 31 år.

Senaste halvåret har jag märkt av att jag fått försämrad hälsa av just rökningen, aldrig känt av det innan.
Ont i bröstet/lungor eller vad det nu är, irriterad i halsen, rökhosta som gör ont som tusan.
Lite svårt att ta djupa andetag och så vidare.

Japp, jag får skylla mig själv, jag vet.

Min mamma har rökt hela sitt liv, hon har nu astma och KOL.

Trots allt detta så vet jag inte HUR jag ska sluta.
Jag har testat alla substitut, plåster, tuggummi, e-cigaretter, spray ... you name it.
Ville prova "sluta-röka-medicin" som man får hos en läkare men det fick jag inte för att jag haft depression.
Har läst en bok som fått 3 personer jag känner att sluta röka men det verkar inte som den boken fungerar på mig, jag vet inte om det beror på min AS, att jag tänker annorlunda?

Jag känner mig så handfallen.
Vaknar av att jag hostar varje morgon och får ångest .. JAG MÅSTE SLUTA RÖKA!

Någon här som har några tips?
Något som kanske fungerar bättre för oss med AS?
Hur ska jag tänka? Hur ska jag tackla det?
Vad fungerade för er?



"Det är väl bara att sluta" och liknande kommentarer undanbedes då det uppenbarligen inte hjälper.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Huggorm » 2015-05-10 23:40:01

Hypnos?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav alixha » 2015-05-10 23:42:35

Fungerar hypnos om man är skeptisk till sådana saker? Måste man TRO på det? :-)004
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav atoms » 2015-05-10 23:44:28

Vad röker du för cigaretter? Hur många per dag?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav alixha » 2015-05-10 23:47:20

atoms skrev:Vad röker du för cigaretter? Hur många per dag?


Pall Mall blå, 1 - 1½ paket om dagen kanske.


Jag blir så frustrerad på mig själv också, vissa dager är jag nästan sådär jobbigt motiverad att sluta röka men så 30 minuter senare så kan motivationen vara totalt borta .. eller så glömmer jag att jag ens hade någon motivation :-)051 Särskilt om något oväntat händer.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Moggy » 2015-05-10 23:51:07

Har du ut nåt positivt av rökningen? Nåt som du skulle sakna?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav atoms » 2015-05-11 0:10:59

alixha skrev:
atoms skrev:Vad röker du för cigaretter? Hur många per dag?


Pall Mall blå, 1 - 1½ paket om dagen kanske.


http://de.wikipedia.org/wiki/Pall_Mall_ ... enmarke%29

Det verkar som om deras rökverk innehåller olika sorters smakämnen, men "bara" 0,6mg nikotin. Jag hade rökt i 25 år (handrullade, utan filter) när jag lyckades hålla upp - har tuggat nikotin i drygt fem år nu. Det låg en onödig tyngd i att "sluta" röka så jag tänkte istället att jag tog ett uppehåll och det fungerade bättre.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav nallen » 2015-05-11 0:17:58

Jag har nyligen slutat snusa. Igen - fast det var några år sen sist. Trappa ner och sånt funkar inte alls för mig, däremot har jag "passat på" när jag varit sjuk och fått slut på snus under tiden. När man ändå är dålig blir iaf inte jag särskilt mycket sämre av de första dagarnas abstinens... sen, efter den inledande avvänjningen, kommer viljan in i bilden - det mesta av beroendet är psykologiskt.

Jag vet inte vad jag ska skriva, lycka till kanske.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Dagobert » 2015-05-11 0:55:12

Vänta inte på nåt bra tillfälle. Jag tror inte att man känner igen det rätta tillfället ändå.
Bara försök gång på gång, en vacker dag när man minst anar det råkar det lyckas.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-11 0:58:46

Man får en djävulsk rökhosta av Pall Mall och Level, de känns liksom "smutsiga" och man behöver röka mycket mer av dem än tex Marlboro, Camel, John Silver mfl...

Om du nyligen börjat med dem kan rökhostan bero på det.

Jag brukar rekommendera att köpa bra cigaretter och i princip röka tills man spyr, så man blir äcklad av det. Köp en hel limpa, gärna sådana extra långa.

Mot restless legs som man (jag) får av utsättningen tar jag en bra sömnmedicin tex flunitrazepam.

Asså jag gjorde ungefär så som jag beskriver sommaren 2013 och har varit i princip rökfri sedan dess. Tigger cigg av folk nån gång och får jag infall att köpa ett paket ser jag till att bjuda bort de flesta, inte ta med mig paketet hem.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 8:02:49

Ersätt ciggen med snus?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav alixha » 2015-05-11 14:17:33

Moggy skrev:Har du ut nåt positivt av rökningen? Nåt som du skulle sakna?


Nej, ingenting egentligen.
Jag övertalar mig själv att jag tycker om vissa saker med rökningen men innerst inne vet jag att jag inte gör det.
Visst är man knäpp.

KrigarSjäl skrev:Ersätt ciggen med snus?


Har funderat på det men av någon anledning får jag alltid huvudvärk av snus, även av dom lite mesigare prillorna.
Vet inte om snus skulle fungera, borde inte det ha ungefär samma effekt som nikotintuggummina jag testat?

_______________________________________________

Här är ett exempel på mig i ett förbannat nötskal.

Igår hade jag alla saker ovan, ont i bröstet, lite svårt att andas och så vidare.
MÅSTE SLUTA RÖKA!
Idag när jag vaknade hade jag inte ont någonstans, tjohoo då behöver jag inte sluta röka!
Lite småroligt hur korkat man kan tänka :-)051

______________________________________________

Nej, jag vill så gärna sluta egentligen, släng gärna in mer tips och berättelser hur ni slutade/hade uppehåll.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-11 14:20:28

Snus lär ge lika mycket nikitin som nikotinplåster, eller mer.

Snusare får i vart fall i sig mer nikotin än rökare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav cocos » 2015-05-11 14:24:44

Med vilja kan man allt. Alla personer jag känner som slutet röka har gjort det rakt av. De som inte gjort det har inte kunnat sluta.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Re: Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Moggy » 2015-05-11 14:58:29

alixha skrev:
Moggy skrev:Har du ut nåt positivt av rökningen? Nåt som du skulle sakna?


Nej, ingenting egentligen.
Jag övertalar mig själv att jag tycker om vissa saker med rökningen men innerst inne vet jag att jag inte gör det.
Visst är man knäpp.



Köp bättre cigg än Pall Mall så kanske det är lättare att dra ned på antalet? Över ett paket om dagen är ganska mycket...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Nasheim » 2015-05-11 15:59:55

Jag har väl lite samma problem att min rökning går lite upp och ner, men det hjälpmedel som jag vet fungerar på mig är:

https://www.apoteket.se/produkt/niquitin-clear-depotplaster-21-mg-per-24-timmar-14-st-depotplaster-214569/

Och det är plåster som är i tre steg:

Steg 1: 6 veckor
Steg 2: 2 veckor
Steg 3: 2 veckor

Steg 1 finns i 14 och 7 dagars plåster, medan steg två och tre endast finns i 7 dagars.

För mig har jag alltid en "påbörjningsfas" dvs. plåster och cigaretter i några dagar, dock mindre antal cigaretter varje dag för till sist endast köra med plåster.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Hettan » 2015-05-11 16:13:01

Jag lyckades sluta genom att bestämma mig för att inte ge upp förrän jag lyckades.. Visst jag började flera gånger igen innan jag verkligen lyckades. När jag lyckades hade jag rökt e-cigg rätt länge, kanske 2 månader och sen la jag bara av tvärt. Inget hjälpmedel eller sånt strunt. Cold turkey är det enda som gäller. Allt annat är bara att dra ut på lidandet.

Så efter ditt paket du har nu, köp inte nya, se hur länge du pallar.. Pallar du inte mer, köp nya, men efter det paketet köp inte nya igen.

Du kan också ta bort rutin-cigg som efter-maten ciggen, efter-sex ciggen osv. Det är dom som är värst.

Sök på nån torrentsida "easyway to quit smoking" också.. ladda ner den filmen, rätt bra
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav k4Kaey » 2015-05-11 16:30:24

Jag slutade genom att börja snusa istället. Hade LD Salmiak som min starter snus. Röker fortfarande i sociala sammanhang ibland men röksuget är borta, får ju konstant i mig nikotin från mitt snus.

Om du har en balkong eller om du går ut för att röka så kan du tejpa upp avskräckande bilder på dörren så att du ser dem varje gång du ska ut och ta en cigg. Sönderrökta lungor och gula tänder/fingrar, lite sånt.
k4Kaey
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-03-25

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav plåtmonster » 2015-05-11 18:53:55

Ordna en miljö där du inte kan få tag på cigaretter tills abstinensperioden är över?

Hitta något annat såsom chocklad?

Eller prova alla tipsen i tråden tills något fungerar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Dagobert » 2015-05-11 19:14:59

Nikotintuggummi måste vara det sämsta hjälpmedlet, man blir ju hela tiden påmind om att man försöker sluta röka.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav Zima33 » 2015-05-11 20:09:54

Akupunktur?

Eller: varje gång du fimpar en cigg, lägg den i en burk vatten med lock. När du fått ihop en illaluktande hög gamla cigaretter så öppnar du burken varje gång du blir sugen och tar ett djuuuupt andetag ur burken. Vet inte om det funkar men har läst om folk som gjort så.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav alixha » 2015-05-11 20:11:08

Tack för alla tips och berättelser, tar med glädje del av dom!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav TORatANDET » 2015-05-17 13:27:37

Förändringsprocesser måste individanpassas, eftersom vi är olika.
Asperger eller ej tror jag inte är så avgörande när det gäller att sluta med nikotin.

Här är några saker som hjälpte just mig att sluta röka (efter att ha rökt 1982-1991):
* Bestäm vad man vill. Till exempel att aldrig mer under några omständigheter ta nikotin igen från och med ett visst datum. (Jag var tvungen att ha ett så hårt mål. Andra behöver välja andra mål!)
* Avsätt 3-4 veckor när man har så lite plikter som möjligt. (T.ex. under sommarsemester från jobb.)
* Lär skriftligt av tidigare misslyckanden, så man vet vilka hinder som kommer.
* Skriv ned och förbered hantering av hindren i förra punkten.
* Sen börjar de 3-4 veckorna utan nikotin. För en del passar det att sluta tvärt. Jag föredrog att trappa ner en del innan dess.
* Förbättra hinder-hanteringen lite efterhand och lär. Gläd sig åt framgångar. Gör roliga saker för att kompensera abstinensen, som avtar med veckorna.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Rökning - Hur slutar jag?

Inläggav mia100 » 2015-05-23 12:29:24

Byt ut rökberoendet mot ett hälsosammare beroende, typ löpning. Bara att sätta på sig skorna då suget kommer även om det är mitt i natten.
mia100
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-05-23
Ort: Jönköping

Återgå till Aspergare och vården



Logga in