Körkort? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Körkort?

Har körkort
140
54%
Håller på att ta körkort
12
5%
Vill ha körkort, men hindras på grund av min Asperger
21
8%
Har valt att inte ta körkort
59
23%
Har endast övningskört
15
6%
Övningskör för nuvarande och hoppas på ett körkort
12
5%
Har inte åldern inne ännu
2
1%
 
Antal röster : 261

Re: Körkort? (Omröstning)

Inläggav Julianus » 2015-05-09 17:18:40

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Mitt körkort kostade mig mellan 7000-8000 kronor vilket är inte så mycket.
Det var riktigt billigt, det är inte många som kommer så billigt undan. Mitt kostade betydligt mer.

Jag hade lätt för det praktiska och körde mycket under körkortsutbildninhgen :) Både privat och med körskola men har också kört utomlands :)
Julianus
 
Inlägg: 9370
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Körkort? (Omröstning)

Inläggav snuggelhund » 2015-05-09 17:26:03

Julianus skrev:
snuggelhund skrev:Jag har inget körkort, har aldrig ens provkört.
Det är för dyrt för att inte tala om vad det kostar att äga en bil.

Jag åker kollektivtrafik och blir körd av mina föräldrar


Mitt körkort kostade mig mellan 7000-8000 kronor vilket är inte så mycket.


I mina ögon är det mycket pengar. Men det värsta är nog bilkostnaden, försäkringar och sådant.

Pengar jag hellre lägger på annat.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Körkort? (Omröstning)

Inläggav snuggelhund » 2015-05-09 17:29:20

Väldigt ot här , men vad föreställer din avatar Thalia ?

Har alltid trott att det varit en larv..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-05-09 17:45:20

snuggelhund skrev:I mina ögon är det mycket pengar. Men det värsta är nog bilkostnaden, försäkringar och sådant.

Pengar jag hellre lägger på annat.
Ja, det är riktigt dyrt att ha bil. Förutom att bilen kostar pengar att köpa så skall man också betala skatt, försäkring, besiktning, nya däck, service, reparationer, bränsle, trängselskatt och säkert mycket mer som jag glömt. Bilen är min största utgift varje månad, dyrare än både bostad och mat. Hade jag inte behövt den för att ta mig till jobbet hade jag sålt den.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Körkort? (Omröstning)

Inläggav snuggelhund » 2015-05-09 17:52:46

Huggorm skrev:
snuggelhund skrev:I mina ögon är det mycket pengar. Men det värsta är nog bilkostnaden, försäkringar och sådant.

Pengar jag hellre lägger på annat.
Ja, det är riktigt dyrt att ha bil. Förutom att bilen kostar pengar att köpa så skall man också betala skatt, försäkring, besiktning, nya däck, service, reparationer, bränsle, trängselskatt och säkert mycket mer som jag glömt. Bilen är min största utgift varje månad, dyrare än både bostad och mat. Hade jag inte behövt den för att ta mig till jobbet hade jag sålt den.


Jag fattar inte hur människor med sjukersättning har råd bara. :-)063

Det måste snålas in rejält på andra områden eller så har man någon som hjälper till att bidra till ens ekonomi.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-05-09 18:26:49

Om man köper bilen före man får sjukersättning så blir det ju enbart månadskostnaden sedan. Exempelvis den vw bubbla -72 jag hade förut, eftersom den var så gammal var den skattefri och behövde bara besiktas vartannat år. Försäkringen kostade 100kr per månad och i övrigt kostade den ju inget när man inte körde. Har man en sådan funkar det när man har sjukersättning men det går ju inte om man skall ha en ny och dyr bil.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Körkort? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-05-09 21:08:29

snuggelhund skrev:Väldigt ot här , men vad föreställer din avatar Thalia ?

Har alltid trott att det varit en larv..

:x
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Körkort? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2015-05-09 21:10:40

Han heter Appa och är en flygande bison (i chibiversion) från serien Avatar the last airbender.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Körkort? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2015-05-09 22:27:46

snuggelhund skrev:Jag fattar inte hur människor med sjukersättning har råd bara. :-)063

Det måste snålas in rejält på andra områden eller så har man någon som hjälper till att bidra till ens ekonomi.
Jag hade bil även när jag levde på existensminimum... Så ja nog är det en prioriteringsfråga alltid. När jag var nybliven körkortsinnehavare fick jag låna en av pappas bilar, så jag betalade bara bensinen då när jag gick i gymnasiet och medans jag bodde hemma. Det var en volvo herrgårdsvagn årsmodell 1971 som var den första jag körde.

Och det är ju gamla bilar som man köper för kontanter som gäller. Har nu en passat årsmodell 98, skatten går väl på 2500:- om året och försäkringen något liknande. Jag har såklart inte råd att köra bilen ofta utan jag åker in till stan 1-5 gånger i månaden ungefär lite beroende på hur mycket matinköp och ärenden jag måste göra.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Ananas » 2015-05-18 22:56:17

Jag övningnskörde en hel del förut, men la ner det efter en körskolelektion som jag blev jättestressad av. Har med tiden insett att det är bäst att jag inte har körkort med tanke på att jag har svårt att hantera alla ständiga intryck och för att jag så lätt blir stressad.
Ananas
 
Inlägg: 341
Anslöt: 2013-08-04
Ort: Stockholm

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2015-05-18 23:12:14

Jag har just köpt en BMW igen nu, så vi får se hur länge jag får behålla körkortet 8)
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Körkort? (Omröstning)

Inläggav aspiemason » 2015-05-19 18:30:07

Jag övningskörde på trafikskola men var så ointresserad av trafikkunskap att jag aldrig kom längre än den 3:e pärmen. Jag glömde helt enkelt bort vilka frågor jag svarat rätt på och vilka som var fel svar. När jag körde bil var det inga problem förutom att när jag svängde i korsningarna så tog jag en för bred sväng ibland för jag inte kunde avgöra avståndet mellan bilens hjul och trottoarkanten. Att jag aldrig kom vidare trots att jag försökte 5 dagar i veckan gav mig sådan frustration att jag slutade på körskolan. Sen dess har jag inte suttit framför en ratt.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Körkort? (Omröstning)

Inläggav manne » 2015-05-19 18:47:30

körkort kommer jag aldrig att ta.. :cry:


övningskörde förut för låg tid sedan nu..

men det var på landet det och manuell växlad bil..
köra inne i stan skulle jag aldrig våga göra.alla i min familj har körkort utom jag :!:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-03-16 0:47:23

Har körkort, tog det när jag var 18. Jag började köra skräpbilar på fält när jag var 13, så det hjälpte mycket tror jag. Jag fick mycket träning och det är lättare att lära sig saker när man är barn. Jag har körkort på motorcykel också, men jag använder det sällan. Du är lite som en insekt på en motorcykel, du har ingen chans i en olycka. Du blir en krockkudde till motorcykeln, du skyddar motorcykeln från skador.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Lynx-66 » 2022-03-16 7:37:32

Har inte kört på flera år nu.
Har sett för många idioter ute i trafiken och har blivit påkörd bakifrån, så jag har en whiplash-skada.
Slarvar jag med ryggträning/rehab, så kan en kota vrida sig och hamna snett.
Var betydligt mer vältränad när krocken skedde, så händer det igen nu, så är jag rädd att bli förlamad.
Värsta idioten i trafiken var nog han som körde om mig i en enfilig rondell...
Plus alla som kör mot rött och de som inte blinkar.
Nä, fy fan vad tråkigt det har blivit att köra bil :-)004
Lynx-66
 
Inlägg: 1969
Anslöt: 2019-11-16

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2022-03-16 7:39:46

Jag är i processen att påbörja en körkortsutbildning, jag håller just nu på att fixa med alla intyg ifrån läkare som jag behöver inkomma med till Trafikverket.

Jag har tidigare inte haft behov av körkort men min levndssituation har förändrats och jag har hamnat i en situation där jag är i behov av att ha körkort för att underlätta i mitt liv.

Att köra är inga problem då jag försökt ta körkort en gång innan och då övningskörde med min far i stort sett varje dag så att köra sitter i ryggmärgen, det som är problemet är teorin för den är så jäkla ointressant så det fastnar inte. Jag får tvinga mig själv att öppna teoriboken och läsa och sedan göra övningarna i teoriappen.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Dalaberger » 2022-03-16 23:58:18

Eftersom jag var isolerad under många år var det inget som intresserade mig men efter en del om och men tog jag körkort till slut, lagomt så här när bensinpriserna går åt helsike. Haft en del koncentrationsproblem men går att träna på att vara uppmärksam men man känner sig bristfällig ibland. Förbannad på de som skiter i reglerna dock, jag har fått slita rejält för att få körkort, intyg, kuggade första syntestet, kuggade flera uppkörningar men har klarat alla teoriprov dock, läshuvud har jag.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Liljan » 2022-03-17 1:58:26

cocos skrev:Jag ser alltid lite snett på folk som inte har körkort i vuxen ålder. Det är lite udda i ett i-land som Sverige och gör att man är ganska begränsad. Man ska kunna köra bil helt enkelt.

Jag har aldrig känt mig begränsad av att inte ha körkort, de flesta i min närhet har inte körkort och bil.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Lynx-66 » 2022-03-17 8:00:58

Och jag ser alltid lite snett på folk med sån attityd som i citatet :lol:
Lynx-66
 
Inlägg: 1969
Anslöt: 2019-11-16

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2022-03-17 8:11:46

Varför skulle man behöva körkort om man bor i en stad där man har alltid inom gångavstånd eller om man kan åka kollektivt med lokalbussen,spårvagn,pendeltåg,tunnelbana.

Det är en onödig kostnad om man inte har ett behov av körkort
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Flinta » 2022-03-17 8:25:59

Paladinen skrev:Varför skulle man behöva körkort om man bor i en stad där man har alltid inom gångavstånd eller om man kan åka kollektivt med lokalbussen,spårvagn,pendeltåg,tunnelbana.

Det är en onödig kostnad om man inte har ett behov av körkort


För att många arbetsgivare kräver det kanske? Ibland går det ju att förstå för vem som helst att det kan behövas för en speciell tjänst men inte alltid.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Paladinen » 2022-03-17 9:01:11

Flinta skrev:
Paladinen skrev:Varför skulle man behöva körkort om man bor i en stad där man har alltid inom gångavstånd eller om man kan åka kollektivt med lokalbussen,spårvagn,pendeltåg,tunnelbana.

Det är en onödig kostnad om man inte har ett behov av körkort


För att många arbetsgivare kräver det kanske? Ibland går det ju att förstå för vem som helst att det kan behövas för en speciell tjänst men inte alltid.


Det beror sig ju på inom vilken sektor man arbetar. Jag har aldrig behövt körkort för något av mina jobb då köra bil inte är en del av yrket.

Många arbetsgivare kan ha krav på b-körkort för att dom vill ha en garanti på att man skall kunna ta sig till och från arbetet i tid men kan man ge den garantin på andra sätt så bryr dom sig oftast inte om körkort.

Du behöver tex inte ett körkort för att sitta i kassan på Ica och du steker inte hamburgare på MC Donalds med körkortet och du säljer inte tv-apparater på Netonnet med körkortet osv.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2022-03-17 11:39:16

cocos skrev:Jag ser alltid lite snett på folk som inte har körkort i vuxen ålder. Det är lite udda i ett i-land som Sverige och gör att man är ganska begränsad. Man ska kunna köra bil helt enkelt.


Jag tror att du vände upp och ner på det. I Sverige kostar det mycket pengar och det tar tid. Om jag bodde i ett u-land, kunde jag köpa ett körkort för 100 kronor och det skulle ha tagit 10 minuter. Jag känner flera som inte har körkort för att de inte har haft möjlighet att ta det än. Det är väldigt dyrt och du måste ha tid att göra det. Ett körkort i Norge kostar ungefär 30-50 000 norska kronor nu. Så det är dyrt. Det var mycket billigare när jag tog det lyckligtvis, det har blivit väldigt dyrt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6103
Anslöt: 2021-10-02

Körkort? (Omröstning)

Inläggav Vildsvin » 2022-03-17 18:23:52

Skogkatt skrev:
cocos skrev:Jag ser alltid lite snett på folk som inte har körkort i vuxen ålder. Det är lite udda i ett i-land som Sverige och gör att man är ganska begränsad. Man ska kunna köra bil helt enkelt.


Jag tror att du vände upp och ner på det. I Sverige kostar det mycket pengar och det tar tid. Om jag bodde i ett u-land, kunde jag köpa ett körkort för 100 kronor och det skulle ha tagit 10 minuter. Jag känner flera som inte har körkort för att de inte har haft möjlighet att ta det än. Det är väldigt dyrt och du måste ha tid att göra det. Ett körkort i Norge kostar ungefär 30-50 000 norska kronor nu. Så det är dyrt. Det var mycket billigare när jag tog det lyckligtvis, det har blivit väldigt dyrt.


Det är mycket dyrare att muta till sig ett körkort än att ta körkort på rätt sätt i samma land. Det är ju själva poängen med mutan, att man betalar för att ta sig förbi den vanliga proceduren. Gissar att det främst är muppar med rika föräldrar som gör det. Sen får pappa betala när det blir en trafikolycka också.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in