Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-01 23:35:36

Tycker Kattmat har en god insikt. Det är visionen och avsikten som i mycket skiljer skolledningens framgångar. Pengar skadar förstås inte, dock.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Wine » 2015-05-04 15:36:04

Med anledning av OECD:s rapport om den svenska skolan som presenterades idag, en välskriven ledare i SvD om den svenska skolan:

SvD - Den undfallande skolan är grym
3 maj 2015 kl 20:54

Oh mjäkighet, detta grymmaste av förhållningssätt mot skolbarn! Var kommer den ifrån och varför verkar skolan och skolledningen blivit den tafatta mjäkighetens högborg? Vad är poängen och vem kom på idén att undfallenhet på något som helst sätt skulle vara till elevers fromma?

Många intresserar sig för det seriösa och genomgripande skolförbättringsarbetet, och i förra veckan presenterade Åsa Melander sin rapport ”Great expectations – Hackney och konsten att vända en skolkommun i kris” (Timbro, april 2015).

Ett behövligt tillskott i svensk skoldebatt som länge handlat om likhetssträvan och förvaltningsformer, för att slutligen koka torr.

Men. I Sverige är det inte nödvändigtvis tillräckligt att ge lärarkollektivet fria händer. Garme citerar i sin artikel svenska lärares reaktioner på Hackneyskolan. ”Disciplinen är ju hiskelig! säger en lärare.” och ”Det var väldigt disciplinerat och jag tror inte att det är positivt. Det hämmar kreativiteten och det demokratiska lärandet. Vi har en sundare syn på eleven, vi anser att de kan och vill lära sig.”

Det är inte alldeles enkelt att se logiken i resonemanget.

Ungefär samtidigt, i en skola i södra Sverige, blir en elev slutligen avstängd efter år av haveri som toppades med att hen spöade en lärare.


Känns tragiskt att det gått så långt som det gjort i Sverige på grund av att många, framförallt vänstersympatisörer har och har haft en strävan efter så kallad "jämlikhet", en fixering vid driftsformer, privat vs offentlig, samt åsikter om att disciplin och betyg är något som inte behövs eller är omodernt, att det skulle vara något som gör att barn "tappar lusten till att lära".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2015-05-05 13:32:03

Sorgligt att Sverige inte längre är ett föregångsland.

svt skrev:– Tidigare var Sverige ett föregångsland, så är det inte längre, säger Andreas Schleicher, direktör för OECD:s utbildningsdirektorat på en pressträff.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/oecd- ... -lararkris

Det här är alltså OECD:s rapport: http://www.oecd.org/education/school/im ... ective.htm

Men är det bara Sveriges skolor de skrivit en rapport om?

OECD efterlyser en attitydförändring i klassrummen:

– Generellt är svenska studenters egna förväntningar relativt låga i jämförelse med andra länder, säger Andreas Schleicher.

OECD vill att alla elever ska känna att lärarna har höga förväntningar på dem. Samtidigt måste stödet till elever med annat modersmål än svenska göras likvärdigt över landet.


Och varför är Sverige så förtjust i decentralisering att vi måste ha lärarutbildning i 28 städer medan Finland klarar sig med åtta? Finland har visserligen färre invånare, 5 miljoner, men skulle Finland ha samma som Sverige skulle de haft 15 städer med lärarutbildning.

Och så var det det där med lärarnas löner och status:
Löneutvecklingen är betydligt mindre än i många andra länder, och de högst betalda svenska lärarna tjänar ungefär lika mycket som sina kolleger i Grekland och Chile – och långt under lärarna i exempelvis Österrike, Kanada, Nederländerna och Tyskland.

Spoiler: visa
När min dotter bodde i Tyskland hade hon en tysk pojkvän som studerade till lärare. "Lärare?" sade jag och mitt tonfall avslöjade mina fördomar. Dottern skyndade sig att försvara honom: "I Tyskland är lärare ett yrke med hög status, det är inte som i Sverige."


En långsiktig strategi för att locka de bästa eleverna till att bli lärare behövs, säger OECD. Ja, orsaken till det försämrade Pisa-resultatet har ju diskuterats i över ett år nu. Det är dags att det händer något. Men då bör inte partipolitiken stå i vägen. Häftiga ideologiska svängningar är inte bra för varken lärare el elever.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav bardamu » 2015-05-05 22:48:39

Varför är inte Sverige ett föregångsland längre? För att man värderar progressiv ideologi före objektivitet och kunskap.

Såg ett ett klipp på nyheterna att man började lära sig om "normkritik" nu i grundskolan. Varför ska man lära sig matematik eller engelska när man kan istället lära sig hur det är fel att vara heterosexuell.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Moggy » 2015-05-05 23:02:31

bardamu skrev:Varför är inte Sverige ett föregångsland längre? För att man värderar progressiv ideologi före objektivitet och kunskap.

Såg ett ett klipp på nyheterna att man började lära sig om "normkritik" nu i grundskolan. Varför ska man lära sig matematik eller engelska när man kan istället lära sig hur det är fel att vara heterosexuell.



Vi ser resultatet av hur det blir när marxism tillämpas.

Kommer bli ett jäkla slit att få ordning på allt igen när så är dags.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-05 23:20:16

Skulle snarare påstå att det är mindre pengar och huvudlösa strukturförändringar i kombination.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2015-05-06 0:16:54

bardamu skrev:Varför är inte Sverige ett föregångsland längre? För att man värderar progressiv ideologi före objektivitet och kunskap.

Såg ett ett klipp på nyheterna att man började lära sig om "normkritik" nu i grundskolan. Varför ska man lära sig matematik eller engelska när man kan istället lära sig hur det är fel att vara heterosexuell.


Du förvrider sanningen hejvilt. Normkritik innebär inte att lära sig att det är fel att vara heterosexuell, snarare att inte alltid utgå från att alla är heterosexuella.

Med hjälp av ett normkritiskt perspektiv kan vi få syn på, och förändra, begränsande strukturer och normer, i stället för att försöka få enskilda individer att passa in i mallen.

Normkritik handlar om att sätta fokus på makt. Det innebär bland annat att få syn på, och ifrågasätta, de normer som påverkar uppfattningar om vad som är ”normalt” och därmed oreflekterat uppfattas som önskvärt.
www.jamstall.nu/fakta/normkritik/

På vilket sätt skulle det förhindra inlärningen av matematik och engelska?

Jag ser inte motsättningen mellan kunskap och kamp mot diskriminering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-06 0:23:46

Dels så kan diverse normkritiska eller genusämnen tränga ut andra ämnen i fråga om tid och pengar. Dels så kan det skapa osäkerhet vid en tidpunkt då många behöver hitta sig själva.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2015-05-06 0:34:20

Mer om OECD-rapporten:

DN skrev:– Resurser måste slussas dit de verkligen behövs. Sverige måste bli bättre på att få de bästa lärarna och rektorerna till de skolor där utmaningarna är störst.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/oecd-k ... ka-skolan/

Alltså de bästa lärarna till de sämsta skolorna, istf tvärtom.

– Men det här handlar inte bara om att resultaten är svaga i områden med familjer som har små resurser. Det krävs betydligt mer, sade Schleicher, som i sitt anförande påpekade att elever med en låg social bakgrund i Kina ofta presterar bättre än elever med en hög social bakgrund i Sverige.
---
OECD efterlyser också en attitydförändring i klassrummen: Alla elever ska känna att lärarna har höga förväntningar på dem. Samtidigt måste stödet till elever med annat modersmål än svenska göras likvärdigt över landet

Ja, om lärarna har låga förväntningar på elever från "svaga områden" så känner eleverna det och presterar sämre, det blir en ond cirkel.

Och så var det här med att rektorerna först och främst ska vara pedagogiska ledare:
– Rektorer i Sverige ser sig i första hand som adminstratörer. Men lärare måste också ha en chef som de kan tala med och bolla pedagogiska idéer med. En rektor måste dela med sig av sin kompetens, sade Schleicher, som också vill ge lärare ytterligare karriärmöjligheter inom yrket – något som skulle återspeglas i lönen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-06 0:39:17

Elever som är invandrade måste få ett "kunskapslyft" innan man skickar de vidare till det ordinarie skolsystemet.

Och de flesta lärare vill för övrigt självklart helst jobba med elever som faktiskt är engagerade i att lära sig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2015-05-06 0:57:31

plåtmonster skrev:Dels så kan diverse normkritiska eller genusämnen tränga ut andra ämnen i fråga om tid och pengar. Dels så kan det skapa osäkerhet vid en tidpunkt då många behöver hitta sig själva.


Det beror väl på hur den normkritiska pedagogiken tillämpas. Ska verkligen "normkritik" vara ett särskilt ämne? Är det inte något som bör genomsyra hur läraren själv agerar, ev tas upp på samhällskunskapen?

Normer är oskrivna regler om vad som förväntas, vad som anses normalt och vad som ger status och makt. Vissa normer underlättar för oss människor att fungera tillsammans, till exempel att det förväntas att vi hälsar på varandra eller kommer i tid till arbetet. Andra normer hänger ihop med begränsningar och orättvisor. Till exempel när din lön påverkas av din hudfärg eller ditt handlingsutrymme begränsas på grund av din klasstillhörighet. Normer hänger på så sätt ihop med privilegier. Vissa grupper i samhället har privilegiet att anses normala.
---
Innebär då ett normutmanande förhållningssätt att heterosexuella, vita, kärnfamiljer, funktionsobehindrade eller andra som passar in på normen i dagens samhälle ska skämmas? Nej, självklart inte. Ett normutmanande förhållningssätt utmanar normer med syfte att skapa en skola och ett samhälle där alla människor är inkluderade, speglade, trygga och har samma tillgång till resurser, makt och möjligheter.
http://www.lasupp.nu/fordjupningsmateri ... pedagogik/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2015-05-06 0:59:48

plåtmonster skrev:Elever som är invandrade måste få ett "kunskapslyft" innan man skickar de vidare till det ordinarie skolsystemet.

Och de flesta lärare vill för övrigt självklart helst jobba med elever som faktiskt är engagerade i att lära sig.


Det finns ju förberedelseklasser för barn som nyligen kommit till Sverige.

Och vill inte alltid alla elever lära sig när de börjar skolan?

De skolor som har extra problem bör det satsas extra på, vilket inbegriper extra höga löner till de lärarna, det skulle locka dem. Extra utmaningar men också extra belöningar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2015-05-06 1:40:58

Hur var det med den finska skolan, varför var den så bra och varför försämras även den? Enligt forskaren Gabriel Heller Sahlgren beror det snarare på att Finland låg efter och därför satte högt värde på utbildning.

DN Debatt skrev:Medan de skandinaviska länderna införde skol- eller undervisningsplikt mellan 1814 och 1848 gjorde Finland det samtidigt som Thailand 1921. Så sent som 1937 genomgick fortfarande 13 procent av barnen inte låg- och mellanstadiet.

Dessa förhållanden var en av anledningarna till att de finska lärarna blev så viktiga, även utanför skolan. Lärarna kallades för ”nationens ljus” och var förebilder samt utbildare av hela folket, ett uppdrag som varade långt in på 1900-talet.

Detta motiverade också en extremt selektiv antagning till lärarutbildningen och drakoniska regler för de som antogs. Mycket riktigt var finska lärare förhållandevis högt utbildade redan före andra världskriget – och deras status i samhället var hög. Spåren av detta finns kvar än i dag i form av stark konkurrens till den finskspråkiga lärarutbildningen. Att ny forskning finner att lärarkåren håller hög internationell kvalitet är därför inte märkligt.
http://www.dn.se/debatt/finland-ar-inge ... feltolkas/

Finland har drabbats både av ett uppslitande inbördeskrig, vinterkriget och fortsättningskriget med skadestånd att betala till Sovjet. Industraliseringen och urbaniseringen kom också sent till Finland. Man kan alltså säga att den finska fattigdomen var bra för respekten för utbildning och lärarna.

Rigorös forskning finner att mer auktoritativa skolmiljöer och lärarledd undervisning är bra för elevers prestationer. Just kombinationen av de ekonomiska och samhälleliga omvälvningarna samt att skolmiljön fortsatte vara så pass traditionell var därför sannolikt viktig för Finlands utbildningsrevolution.


Men nu har Finland hunnit ikapp Sverige. Och folket har blivit mätt och belåtet. Skolresultaten sjunker.
Den enda utbildningspolitiskt relevanta lärdomen tycks vara att det finns risker med att införa elevstyrd undervisning och ett alltför egalitärt förhållande mellan elever och vuxna i skolan.


Här är hans rapport, Real Finnish Lessons. The true story of an education superpower: http://www.cps.org.uk/files/reports/ori ... TCOVER.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav bardamu » 2015-05-06 3:31:04

Alien skrev:Du förvrider sanningen hejvilt. Normkritik innebär inte att lära sig att det är fel att vara heterosexuell, snarare att inte alltid utgå från att alla är heterosexuella.


Nej jag beskrev det färgstarkt. Jag vet att de inte säger så rakt ut. Men implicit så säger de ju det när de pratar om vit privilegiet och cis privilegiet osv osv. Och teorierna om de här privilegierna innebär sedan att man ska göra något åt det. Alltså propagande och indoktrinering för att bla acceptera saker som positiv diskriminering/kvotering.

Vi har redan en diskrimineringsomnämnd i Sverige. Det är olagligt vid lag att diskriminera på orsak av kön, läggning eller härkomst.

Alien skrev:
Normer är oskrivna regler om vad som förväntas, vad som anses normalt och vad som ger status och makt. Vissa normer underlättar för oss människor att fungera tillsammans, till exempel att det förväntas att vi hälsar på varandra eller kommer i tid till arbetet. Andra normer hänger ihop med begränsningar och orättvisor. Till exempel när din lön påverkas av din hudfärg eller ditt handlingsutrymme begränsas på grund av din klasstillhörighet. Normer hänger på så sätt ihop med privilegier. Vissa grupper i samhället har privilegiet att anses normala.
---
Innebär då ett normutmanande förhållningssätt att heterosexuella, vita, kärnfamiljer, funktionsobehindrade eller andra som passar in på normen i dagens samhälle ska skämmas? Nej, självklart inte. Ett normutmanande förhållningssätt utmanar normer med syfte att skapa en skola och ett samhälle där alla människor är inkluderade, speglade, trygga och har samma tillgång till resurser, makt och möjligheter.
http://www.lasupp.nu/fordjupningsmateri ... pedagogik/


De här i princip pr. Och väldigt logiskt osammanhängande sådan.

Men jag kollade upp resten av texten.

lås upp skrev:• Varför tänker vita så sällan på sin hudfärg?


Vill ni att vita ska bli mer rastänkande?

• Varför finns det fler actionhjältar med manskroppar än kvinnokroppar?
• Och varför är actionhjältar med kvinnokroppar mer sminkade och avklädda än de med manskroppar?


Här kommer radikalfeminismen in. De finns förklaringar till de här sakerna. Tror du man får utforska dem från ett annat perspektiv än genom radikalfeminismens lens?

Ur ett toleranspedagogiskt perspektiv är orsaken till diskriminering och kränkningar okunskap om ”den andra”. ”Den andra” är alltså de som inte passar in på normen i dagens samhälle, till exempel muslimer, homosexuella och döva.


Jag angående just "den andra". Jag har sett hur feminism och feminister behandlar folk som inte köper deras världsbild. Ingår kritik av normen som idag är feminism också i normkritiken eller blir du automatiskt en acceptabel "den andra".

I skolans värld kan det handla om att göra värderingsövningar där eleverna ska tycka till om normbrytare och till exempel diskutera om homosexuella ska få adoptera barn eller inte. Ett annat exempel är när skolor bjuder in normavvikande föreläsare, exempelvis en muslim eller


Ja skolar kan ju bjuda in en imman och låta denne fritt framföra sin syn på homosexuella. Då blir det riktigt normbrytande.

Ur ett normkritiskt eller normutmanande perspektiv anses orsaken till diskriminering och kränkningar snarare vara normer och maktstrukturer.


Och här kom det. Man förväntas alltså inte egentligen lära sig att vara öppen och accepterande. Man ska acceptera deras världsbild och deras insatser och "lösningar" i samhället.

att ungefär 10% av alla människor är något annat än heterosexuella. Detta kan dock följas upp med normkritiska frågor som ”Varför antas det att alla människor är heterosexuella tills något annat framkommer?”.


Eh...herregud. man antar att de är det för att det är 90% chans att man har rätt?

Men den här biten är intressant. Det handlar inte om utbyte av åsikter och förmåga att forma egna åsikter. Man ska matas med färdiga argument. Det brukar kallas propaganda.

Att jobba normutmanande i skolan kan innebära allt från att diskutera normer med elever och synliggöra normer i läromedel till att använda ett normkritiskt språk och att själv agera som en normutmanande förebild


Som sagt, jag undrar vad som händer med den elev som faktiskt är normkritisk på riktigt och börjar ifrågasätta era normer i form av feminism.

Ett normutmanande språk och förhållningssätt
Ett vanligt exempel på hur normer speglas i vardagliga samtal är när en kille får frågan om han vill ta med sin tjej till festen eller en tjej får frågan om hon vill ta med sin kille. En sådan fråga tar för givet att personen är heterosexuell och kan skapa en situation där personen tvingas ”komma ut”. Frågan förutsätter också att personen har ett förhållande och skapar en förväntning på att ta med sig en kärlekspartner


Så vad ni föreslår är att människor ska polisera sitt eget språk över icke problem. Herregud..hur jäkla dumt är det här egentligen.

Ni skapar en offermentalitet som sträcker sig så långt att man har rätt att känna sig kränkt över en enkel fråga om man vill ta med sig sin tjej till festen.

Du kan väl berätta hur ni sikher ser på alkohol?” ”Du kan väl säga vad ni killar tycker om ordningsreglerna?” ”Du som är homosexuell, jag har alltid undrat, är det något man föds till eller något man blir?”

Vi sätter ofta etiketter och gör antaganden utan att ifrågasätta dem


Så ni vill göra det sociala än svårare och hindra människor från att lära sig om andra kulturer,läggningar osv?

Normutmanande tips
Ett öppet språk och förhållningssätt kan bidra till att alla elever känner sig sedda och respekterade. Det kan också bidra till att elever upptäcker fler möjliga livsval utanför normen.


Jasså? Har ni empiriskt på något sätt bevisat att eran feminism gör folk mer sedda eller respekterade? Eller fick ni som jag förmodar igenom det här nonsensen som på inga sätt förtjänar vara del av den allmänna utbildningen genom väldigt stark lobbyverksamhet.

Vad jag själv märkt av den här sortens feministisk indoktrinering är ett extremt restriktivt tänkande och människor som är fixerade vid sina ibland riktiga, ibland påhittade restriktioner i livet. Kolla tumblr så förstår du vad jag menar. En hel generation av unga människor som gör hela sin identitet till att handla om att de är det ena eller det andra.

Det är resultatet av den här sk "normkritiken".

Bagatellisera inte normavvikares situation: Ha alltid i åtanke att människor som på olika sätt utmanar normer ofta diskrimineras, marginaliseras och i högre utsträckning lider av psykisk ohälsa. Se exempelvis sant eller falskt-övningarna som finns i Lås Upp


Och ni gör dem ingen tjänst genom att göra att hela deras identitet handlar om deras handikapp.

Moderator Puzzle: Skev in vem som citerades och ändrade en kodruta till citatruta.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-06 10:20:34

Normkritik. Tja, man kan ju ifrågasätta varför man skall säga hej till varenda person som råkar vara fysiskt närvarande och bli utskälld för varenda miss. Man kan ju gissa varför de med autism/asperger föredrar att vara ensamma!

Varför förväntas det att folk tycker att krogen är en tilltalande social miljö med "sociala" människor. Ett sammanhang då det förväntas intas gift för att uppfylla gruppnormen.

De som har synligt priviligierade markörer är inte detsamma som att det faktiskt är ett privilegium.

Man kanske gillar att vara själv för att de som omger en faktiskt har befängda sociala riter, saknar vasst intellekt och intresserar sig för sådant som är irrelevant.

Varför det är norm att "arbeta" men inte att uppfinna.

Att ett klassrum fyllt med elever som lyssnar på en lärare är den bästa undervisningsformen.

Sedan kan man ju alltid vara observant på vilka normer som skolan (läraren) anser att man skall vara kritisk mot. Det torde avslöja agendan rätt snabbt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav bardamu » 2015-05-06 14:37:47

Jo man kan ju använda autism och normkritik på det sättet. de har nu en teori om istället för ett patriarkat ett sk kierarki. Ett system där man som man vit heterosexuell autistisk man är både förtryckare och förtryckt på samma gång.

känns inte särkilt lockande...

plåtmonster skrev:Varför förväntas det att folk tycker att krogen är en tilltalande social miljö med "sociala" människor. Ett sammanhang då det förväntas intas gift för att uppfylla gruppnormen.


Det är ju inte en lockande social miljö utan alkohol. man spelar ofta hög musik som gör att man måste konsumera alkohol för att orka med. Man behöver alkohol för att döva intrycken. Det gäller ju även för de utan problem med att sortera intryck.

Varför det är norm att "arbeta" men inte att uppfinna.


Detta är ganska fånig fråga. Den stora majoriteten har inte kapaciteten att uppfinna något vettigt och någon måste fortfarande se till att vattnet rinner och att vägarna håller eller att hus byggs.

Att ett klassrum fyllt med elever som lyssnar på en lärare är den bästa undervisningsformen.


problemet med sådana här tankegångar om att människor ska behandlas som individer. Det är en fin tanke men samhället har inte oändliga resurser att individualisera utbildning för varje individ. Generaliseringar är tyvärr ofta nödvändiga.

Sedan kan man ju alltid vara observant på vilka normer som skolan (läraren) anser att man skall vara kritisk mot. Det torde avslöja agendan rätt snabbt


De enda som kommer vara intresserade av sådant här flum är ju feminister, det är ju deras ideologi det kommer ifrån, så det är ju inte svårt att förutspå agendan där.

Man kanske gillar att vara själv för att de som omger en faktiskt har befängda sociala riter, saknar vasst intellekt och intresserar sig för sådant som är irrelevant.


Du kanske tycker de är befängda riter men de har faktiskt ett viktigt syfte.

Moderator Puzzle: Skrev in vem som citerades.
Senast redigerad av bardamu 2015-05-06 14:44:02, redigerad totalt 1 gång.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Kattmat » 2015-05-06 14:43:48

Jag tror inte skolans problem beror på att det är något fel på lärarna. Jag har haft väldigt få dåliga lärare. Däremot är många elever hemska.

Jag tror snarare att det är fel på eleverna. Deras uppfostran möjligtvis, men oavsett vilket, deras motivation och attityd.
Och det kommer inte förändras om man ger lärare högre lön.

Jag tror också ett fel är att skolan inte förbereder en för vuxenlivet utan bara för mer skola. Det mest relevanta för att klara sig i dagens samhälle är knappast att ha läst två kapitel av Strindberg eller veta hur en atom är uppbyggd. Och det vet eleverna, vilket antagligen minskar deras motivation.

Tanken med att bilda alla barn och ungdomar var väl en sorts jämlikhetsvision från början. Men samhället är ojämlikt oavsett man utbildar folk eller ej. Så nu sitter det många utbildade människor utan arbete, eller med arbeten som de är överkvalificerade för. Samtidigt som vi har journalister som inte kan skriva.

Vad gäller elevernas beteende mot lärare & varandra, så tror jag själva systemet - att sätta en massa socialt outvecklade tonåringar som vill frigöra sig, under överinseende av ett fåtal vuxna som försöker kontrollera dem, är dömt att misslyckas. Skolan blir som ett eget litet samhälle, och att barn inte kan utveckla ett bra samhälle säger ju sig självt (det blir lite som i Flugornas Herre) - när inte ens vuxna kan det.
Dessutom vill de frigöra sig, som sagt, och istället för att se lärare som några de kan lära sig av, ser de dem som vuxna som försöker tvinga dem att göra saker de inte vill. Vilket förvisso stämmer.

I vår kultur handlar att bli vuxen inte om att ta ansvar och få sin plats bland de vuxna, utan om att göra sig fri från de vuxna genom uppror.

Tidigare var barnuppfostran alldeles för sträng. Antagligen skapade det upprorstraditionen. Men nu är uppfostran rätt svag, och det finns inte så mycket kvar att vara rebell mot. Så hur ska man hävda sin självständighet då? Jo, genom att skada, förstöra, störa och provocera.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav nallen » 2015-05-06 15:16:37

Kattmat skrev:Jag tror också ett fel är att skolan inte förbereder en för vuxenlivet utan bara för mer skola. Det mest relevanta för att klara sig i dagens samhälle är knappast att [...] veta hur en atom är uppbyggd.

Tvärt om! Jag skulle säga att just grundläggande fysik och kemi och hur man tillämpar dessa är det viktigaste att lära sig. Kan man detta brukar man kunna räkna ut det mesta man behöver hantera fungerar och jag skulle inte klara mig mer än enstaka dagar utan såna kunskaper. I stort sett allt annat är bara konventioner som kan ändras lite hur som helst och därför ingen större idé att lära sig förrän man behöver det.
nallen
 
Inlägg: 19427
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-06 15:50:11

Kattmat skrev:Jag tror inte skolans problem beror på att det är något fel på lärarna. Jag har haft väldigt få dåliga lärare. Däremot är många elever hemska.

Jag tror snarare att det är fel på eleverna. Deras uppfostran möjligtvis, men oavsett vilket, deras motivation och attityd.
Och det kommer inte förändras om man ger lärare högre lön.

Jag tror också ett fel är att skolan inte förbereder en för vuxenlivet utan bara för mer skola. Det mest relevanta för att klara sig i dagens samhälle är knappast att ha läst två kapitel av Strindberg eller veta hur en atom är uppbyggd. Och det vet eleverna, vilket antagligen minskar deras motivation.

Tanken med att bilda alla barn och ungdomar var väl en sorts jämlikhetsvision från början. Men samhället är ojämlikt oavsett man utbildar folk eller ej. Så nu sitter det många utbildade människor utan arbete, eller med arbeten som de är överkvalificerade för. Samtidigt som vi har journalister som inte kan skriva.

Vad gäller elevernas beteende mot lärare & varandra, så tror jag själva systemet - att sätta en massa socialt outvecklade tonåringar som vill frigöra sig, under överinseende av ett fåtal vuxna som försöker kontrollera dem, är dömt att misslyckas. Skolan blir som ett eget litet samhälle, och att barn inte kan utveckla ett bra samhälle säger ju sig självt (det blir lite som i Flugornas Herre) - när inte ens vuxna kan det.
Dessutom vill de frigöra sig, som sagt, och istället för att se lärare som några de kan lära sig av, ser de dem som vuxna som försöker tvinga dem att göra saker de inte vill. Vilket förvisso stämmer.

I vår kultur handlar att bli vuxen inte om att ta ansvar och få sin plats bland de vuxna, utan om att göra sig fri från de vuxna genom uppror.

Tidigare var barnuppfostran alldeles för sträng. Antagligen skapade det upprorstraditionen. Men nu är uppfostran rätt svag, och det finns inte så mycket kvar att vara rebell mot. Så hur ska man hävda sin självständighet då? Jo, genom att skada, förstöra, störa och provocera.

-Så vad ska man göra åt allt detta?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Ganapati » 2015-05-06 15:59:53

Jag har haft många dåliga lärare. Trots det tror jag inte största problemet ligger däri. Det är på tok för stora klasser nu för tiden. Mindre klasser gynnar alla. Ett resursproblem. Barn behöver bli sedda. Alla barn har en kunskapstörst vid låg ålder. Det gäller att ta vara på den.

Tyvärr har Jan Björklund gått i opposition med sig själv i den här frågan. Återstår att se om denna regering lyckas vända eländet.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav KrigarSjäl » 2015-05-06 16:01:43

Nödvändiga åtgärder för att styra upp skiten:

1. Uppgradera och försvåra läraryrket.
Vem som helst ska inte kunna bli lärare.

2. Ge läraren auktoriteten åter. Ge lärarna fler befogenheter.
En lärare ska kunna utvisa en stökpelle ur klassrummet utan anklagelser om att ha "kränkt" eleven.
Läraren ska vara lärare och inte en mjäkig "vuxenkompis".

3. Återinför handuppräckning, tyst i klassen och ett totalt mobiltelefonförbud för eleverna.
Matsalskö i bokstavsordning. Ordning och lugn är A och O, inte bara för inlärningen utan även för trivseln och koncentrationsförmågan.
Forskning ger mig rätt.

4. Återinför katederundervisning och skippa allt som heter grupparbete, temadagar, bänkomflyttande och schemaändringar. Skolan ska vara en lärdomsanstalt och inte en lekstuga eller en experimentverkstad för reformpedagoger och flumskallar.
Forskning ger mig rätt.

5. Notoriska mobbare relegeras istället för att daltas med.
Skriv om de lagar som behöver skrivas om, skolan ska inte ge huliganer och ungdomspsykopater carte blanche att bete sig hur de vill. Gör föräldrarna juridiskt ansvariga med böter och skadestånd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Wine » 2015-05-06 16:35:55

KrigarSjäl skrev:Nödvändiga åtgärder för att styra upp skiten:

1. Uppgradera och försvåra läraryrket.
Vem som helst ska inte kunna bli lärare.

2. Ge läraren auktoriteten åter. Ge lärarna fler befogenheter.
En lärare ska kunna utvisa en stökpelle ur klassrummet utan anklagelser om att ha "kränkt" eleven.
Läraren ska vara lärare och inte en mjäkig "vuxenkompis".

3. Återinför handuppräckning, tyst i klassen och ett totalt mobiltelefonförbud för eleverna.
Matsalskö i bokstavsordning. Ordning och lugn är A och O, inte bara för inlärningen utan även för trivseln och koncentrationsförmågan.
Forskning ger mig rätt.

4. Återinför katederundervisning och skippa allt som heter grupparbete, temadagar, bänkomflyttande och schemaändringar. Skolan ska vara en lärdomsanstalt och inte en lekstuga eller en experimentverkstad för reformpedagoger och flumskallar.
Forskning ger mig rätt.

5. Notoriska mobbare relegeras istället för att daltas med.
Skriv om de lagar som behöver skrivas om, skolan ska inte ge huliganer och ungdomspsykopater carte blanche att bete sig hur de vill. Gör föräldrarna juridiskt ansvariga med böter och skadestånd.


Mycket bra formulerat och precis vad jag också tror är det som behövs för att elever ska kunna få ut något vettigt av att gå i skolan.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Kattmat » 2015-05-06 18:29:43

KrigarSjäl skrev:5. Notoriska mobbare relegeras istället för att daltas med.
Skriv om de lagar som behöver skrivas om, skolan ska inte ge huliganer och ungdomspsykopater carte blanche att bete sig hur de vill. Gör föräldrarna juridiskt ansvariga med böter och skadestånd.


Hm, kanske är skolPLIKT fel; man kanske borde göra det tvärt om istället - att man har en skolLICENS som kan förverkas om man bär sig för illa åt. Om man har förverkat sin skol-licens får man helt enkelt inte gå i skolan. Sen förnyas den efter 12 månader, och då får man fortsätta i den årskurs där man slutade.

KrigarSjäl skrev:-Så vad ska man göra åt allt detta?


En sak jag tror behövs är en vuxenhetsrit som fungerar. Vilka är våra vuxenhetsriter?
- Att ta körkort och att flytta hemifrån. Båda är iofs positiva, men är beroende av att man själv eller ens föräldrar har råd.
- Att ta studenten. Man firar att man äntligen slipper ut ur skolan!
- Att man får köpa alkohol. Det säger ju sig självt att det inte är någon bra vuxenhetsrit.
- Sex.
- Konfirmationen. Meningslös för alla oss som inte är kristna.

Kanske att föräldrar behöver sätta en tydlig åldersgräns (som är lägre än 18) och säga att upp till denna åldern är du barn, efter denna åldern så får du bestämma över dig själv, med det ansvar detta innebär. Och så har man en fest eller liknande för att fira att personen ej längre är ett barn.

Jag gick lärarutbildning, och praktiserade i samma klass i 6-an och 7-an. Jag märkte en stor skillnad på ungarna i 7-an mot hur de var i 6-an. I 6-an tyckte de att det var roligt att lära sig; i 7-an såg många det som ett tvång.
Jag läste någonstans att ungdomar faktiskt blir "dummare" i tonåren jämfört med i barndomen, för att hela deras individ är inriktad på att mogna sexuellt och socialt, hitta sig själv osv. Det blir mindre energi över till annat. Därför är det egentligen fel att skolan blir mer avancerad på högstadiet - kanske borde man se till att lära dem så mycket som möjligt INNAN de förvandlas till hormonbomber.
Typ 7-an, 8-an 9-an skulle istället kunna inriktas till större delen på arbetsplatsförlagd praktik (på olika ställen, och med en liten lön). Då får eleven dels kunskaper om arbetslivet, dels befinner den sig bland en majoritet av vuxna, och blir en del av en vuxengemenskap; istället för att styras som ett barn av lärare, måste den ta ansvar som en vuxen. Sen när den återvänder till studier är den inte lika skoltrött heller, som om man gått i skolan från 7 till 15 års ålder och sen måste uthärda gymnasiet också.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2015-05-07 0:31:40

bardamu skrev:Jo man kan ju använda autism och normkritik på det sättet. de har nu en teori om istället för ett patriarkat ett sk kierarki. Ett system där man som man vit heterosexuell autistisk man är både förtryckare och förtryckt på samma gång.

känns inte särkilt lockande...

Det blir ett system där man är vit så fort man lyckas med något och autistisk då det behövs hjälp.

bardamu skrev:Det är ju inte en lockande social miljö utan alkohol. man spelar ofta hög musik som gör att man måste konsumera alkohol för att orka med. Man behöver alkohol för att döva intrycken. Det gäller ju även för de utan problem med att sortera intryck.

Miljön kanske är fel helt och hållet ända från roten. Inget ställe relationsmaterial brukar hittas.

bardamu skrev:Detta är ganska fånig fråga. Den stora majoriteten har inte kapaciteten att uppfinna något vettigt och någon måste fortfarande se till att vattnet rinner och att vägarna håller eller att hus byggs.

Det är inte för alla. Men alla kanske borde acceptera att alla inte är såsom alla. Acceptans för andra arbetsformer helt enkelt.

bardamu skrev:problemet med sådana här tankegångar om att människor ska behandlas som individer. Det är en fin tanke men samhället har inte oändliga resurser att individualisera utbildning för varje individ. Generaliseringar är tyvärr ofta nödvändiga.

En alternativ form är större egenläsning och en mentor som ger lite direktiv om vägen fram t.ex vad som skall läsas osv. Det finns en krönikör i Metro som bland annat hintar om att det skulle kunna vara något för en del.

bardamu skrev:De enda som kommer vara intresserade av sådant här flum är ju feminister, det är ju deras ideologi det kommer ifrån, så det är ju inte svårt att förutspå agendan där.

Du har rätt men dessvärre råkar ju skolungarna ut för irrlärorna. Så de som behöver genomlida spektaklet kan ju börja ifrågasätta just normer som inte är relaterade till kön överhuvudtaget. På det sättet kan man vidga perspektivet och få andra att uppmärksamma att det finns normer inom många andra områden och att vissa grupper inte har monopol på vad slags normer som skall ifrågasättas.
Den normkritik som för närvarande genomsyrar debatten är oerhört enkelspårig.

bardamu skrev:Du kanske tycker de är befängda riter men de har faktiskt ett viktigt syfte.

Riternas viktighet beror på vem det är frågan om. Säger man att riterna är viktiga för alla så innebär det att man klistrar på en mall på andra individer om vad de skall uppfatta som viktigt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in