Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Zirre » 2015-03-23 19:33:35

Söker du förståelse för problematiken?

Om ja, hur gör du det och varför?
Varför vill du ha folks förståelse, vad ger det dig?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav enperson » 2015-04-24 10:11:05

Jag vill veta mer om min asperger och om asperger över huvud taget för då lär jag känna mer hur jag fungerar och hur andra utan asperger fungerar.
Hur jag lär mig är via surfa runt på internet, tex den här sidan och jag håller också på att läsa en bok om asperger. Sedan får jag också hjälp av en psykolog.
enperson
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-04-22

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Flinta » 2015-04-25 11:09:36

Zirre skrev:Söker du förståelse för problematiken?

Om ja, hur gör du det och varför?
Varför vill du ha folks förståelse, vad ger det dig?


Jag försöker förstå mig på mig själv, ja. Att kunna mkt fakta om hur olika olika personer med diagnosen är och fungerar/inte fungerar tror jag e till min hjälp. Jag läser fakta på nätet o går hos terapeut.

När jag accepterat konsekvenserna diagnosen för med sig för just mig tror jag d kommer bli lättare att ställa rimliga krav på mig själv. D samma gäller omgivningen o samhället - d måste få fakta om mitt funktionssätt - annars blir kraven lätt orimliga - o jag faller ihop o blir sängliggandes.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Huggorm » 2015-04-25 11:11:40

Man måste ju försöka anpassa sig till omgivningen så gott det går, även om man har dåliga förutsättningar.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Flinta » 2015-04-25 11:15:08

Huggorm skrev:Man måste ju försöka anpassa sig till omgivningen så gott det går, även om man har dåliga förutsättningar.


Absolut jag kan spela NT tills jag blir sängliggande i månader :-|
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 18:34:54

Alltså måste man vara återhållsam med sådant och prioritera. Samt se till att alla aktiviteter är själsligen lönsamma.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav termos » 2015-04-25 19:37:59

Jag har haft svårt att acceptera min diagnos, därför är det få jag berättat för.
De jag berättat för har inte trott mig. De har för övrigt varit väldigt oförstående till de svårigheter jag har, och det har inte direkt gjort att jag velat berätta för fler i min omgivning. Mitt liv har mest gått ut på att försöka vara som alla andra. Vilket ju inte gått så bra. Jag tycker dock att det skall räcka med att man är som man är och att folk accepterar att vi alla är olika.
termos
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2009-07-12
Ort: Där norrut

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav plåtmonster » 2015-04-25 19:44:58

Ägna livet åt de som förstå och respekterar dig. Resterande är bara skuggfigurer som skall hållas på avstånd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Zirre » 2015-04-25 22:51:53

Jag har beskrivit problematiken i hop om att den andre ska förstå men inser ofta att den andre inte gör det och då blir jag frustrerad inombords.

Jag söker nog denna förståelse för att få någon slags bekräftelse, tror jag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav plåtmonster » 2015-04-26 1:49:00

En del av förklaringsproblemet är att det är lite som att förklara för en person i en 2-dimensionell värld hur det är att vara i en 3-dimensionell värld (standard-neurofunktionen har alternativ). Det är lite som att förklara hur sex och kärlek känns för någon som är asexuell och aldrig har upplevt något av det (föreställningsbegränsning). Det finns intellektuell kapacitet att uppfatta men inte förstå hur det är.

Personer som fungerar annorlunda än vanligt har ett utanför perspektiv och det kanske aldrig riktigt går att få normalpersoner att begripa. Det finns även andra aspekter som att människor går igenom vissa inlärningsfönster och de flesta normalpersoner har då ingen mental förmåga att ta till sig ett annat funktionssätt.

Så kanske de bästa personer att förklara för är de som exponerats för sådan upplevelse innan de fyllt 16 år. Så att medvetenheten om att de neurologiska normer och reaktioner som finns inte är självskrivna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav tahlia » 2015-04-26 2:04:32

Jag misslyckas till och med att få andra NPF-are att begripa en del av hur jag fungerar.
En sak jag tror är sann för de allra flesta människor, oavsett neurologisk tillhörighet, är att ju längre från ditt sätt att fungera någon står desto mindre chans är det att du förstår det. ALLA har en dålig ToM, typ.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Mats » 2015-04-26 8:53:26

tahlia skrev:Jag misslyckas till och med att få andra NPF-are att begripa en del av hur jag fungerar.

Jag också. :(
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Deadly_Nightshade » 2015-04-26 20:41:02

Nej, för det är ingen mening.
Folk glömmer bort att jag har AS och/eller tänker inte på det alls.
Så jag bryr mig knappt om att berätta för folk; det händer men jag drar mig alltid för det då det ändå inte är någon poäng.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav plåtmonster » 2015-04-26 20:59:40

Om någon berättar att de har asperger eller för den delen något annat så glömmer de bort det när det är viktigt men kommer givetvis ihåg det när det kan användas emot personen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav antonius » 2015-04-26 21:07:14

plåtmonster skrev:Om någon berättar att de har asperger eller för den delen något annat så glömmer de bort det när det är viktigt men kommer givetvis ihåg det när det kan användas emot personen.


Naturligtvis, man har blottat en svaghet, fördelen är att man ser då, vilka som är ens fiender, sen kan man slå till då dom tror att man är svag och förvirrad, mohahah... :twisted:
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav Zirre » 2015-09-03 17:28:53

.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Att söka förståelse för diagnosen och dess problematik

Inläggav plåtmonster » 2015-09-03 17:56:43

antonius skrev:Naturligtvis, man har blottat en svaghet, fördelen är att man ser då, vilka som är ens fiender, sen kan man slå till då dom tror att man är svag och förvirrad, mohahah... :twisted:
Du ger mig sådana elaka tankar nu. Lite som en fälla för cykloper med ett enögt bete och sedan *smack* ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in