Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2014-07-14 20:52:17

Så ofta läser man om människans obegripliga ondska mot andra människor. Så jag tänkte skriva om de som bekämpar ondskan el ondskans verkningar.

Denis Mukwege först, han fick The Right Livelihood Award (det s k alternativa nobelpriset) år 2013:

Tilldelades 2008 års FN-pris för mänskliga rättigheter och Olof Palmepriset. Utsågs 2010 till hedersdoktor vid medicinska fakulteten vid Umeå universitet

Som chefskirurg på Panzi hospital i östra Kongo har Denis Mukwege tillsammans med sina kolleger behandlat runt 40 000 våldtagna kvinnor. Många av dem har kommit med svåra skador i underlivet och har kunnat räddas i absolut sista sekunden. Personalen har genom åren fått stor kunskap i gynekologi och om hur kvinnor bör tas om hand efter en våldtäkt.

Förutom fysiska och psykiska men efter de sexuella övergreppen blir kvinnorna ofta stigmatiserade i hela samhället. Denis Mukwege har blivit en känd förkämpe för denna utsatta grupp, både i Kongo och internationellt. Han har talat inför FN:s generalförsamling och i förra veckan tilldelades han Right livelihood award, populärt kallat det alternativa Nobelpriset, som årligen delas ut i Stockholm. Men många i hemlandet ogillar att han blivit en talesperson för krigets offer och han har hotats till livet flera gånger.
http://www.dn.se/insidan/de-valdtagnas- ... -forgaves/

Han öppnade en klinik för att kunna utföra kejsarsnitt eftersom han under utbildningen chockats av hur många kvinnor som dog i samband med förlossningen. Men nu är hans patienter kvinnor som våldtagits i kriget.

Spoiler: visa
I dag är Denis Mukwege chef för Panzi hospital, ett sjukhus som han startade 1999 och som rönt stor uppmärksamhet för behandlingsmetoder för kvinnor som skadats svårt i underlivet efter en brutal våldtäkt. Tidigt märkte Mukwege att ett extremt grymt sexuellt våld blev allt vanligare i östra Kongo. Han mötte kvinnor vars vagina och ändtarm var söndertrasade av knivar, grenar, flaskor och andra vassa föremål. Ibland kom kvinnor som blivit våldtagna tillbaka efter nya sexuella övergrepp, där det inte fanns någon möjlighet att reparera deras underliv på nytt.


Här finns fruktansvärda berättelser: http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... a-varlden/

– De olika militära grupperna har olika tecken, olika sätt att skära eller skada kvinnor som de våldtagit. Vi på sjukhuset kan se vilken grupp som har begått övergreppet genom den ”signatur” de har lämnat efter sig. Det görs för att kvinnan ska minnas övergreppet och vem som har gjort det i resten av sitt liv.
http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... a-varlden/

Man undrar vad förövarna är för män, män som hatar kvinnor omåttligt? Nej, det är bara ett så effektivt medel att demoralisera fienden, det påverkar såväl kvinnorna som deras familjer.

DN skrev:Vad händer med förövarna?
– De förblir ostraffade. Efter våldtäkterna får de som tidigare var med i beväpnade grupper tjänster inom armén eller i regeringen utan att någon gång ha blivit konfronterade rättsligt för vad de gjort.

Det är nödvändigt att avväpna de stridande parterna, men lika viktigt är att ”demobilisera” och förändra soldaternas hjärna. Lämnas de åt sitt öde kommer de att fortsätta att våldta, menar Denis Mukwege.

– De kom med i milisgrupperna som pojksoldater och hjärntvättades till att våldta, döda och plundra.

Mukwege är ingen krigare men lever ändå under hot bara för att han vill hjälpa de utsatta kvinnorna.
Min vakt blev dödad, mina barn har tagits som gisslan och en av mina assistenter blev bortrövad och torterad. Detta upprör mig, ger mig ännu mer styrka och ökar beslutsamheten att kämpa. Allt detta lidande och umbäranden får inte vara förgäves.

Denis Mukwege hoppas att allt blod och allt elände som hans kolleger och hans familj uthärdar en dag ska leda till en verklig frihet för kongolesiska kvinnor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav slackern » 2014-07-14 20:57:07

Alexander den store ses ju som en stor hjälte och typ sådana människor. Jag tror du har blandat ihop det med ädelmod.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2014-07-14 21:05:16

Nej, Mukwege riskerar sitt liv också så det krävs mod.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Puzzle » 2015-04-22 0:02:30

Don Ritchie, var en australiensare som under närmare 50 år bodde nära ett stup som kallas "The Gap" som är en (ö)känd självmordsplats i Australien. Under den tiden räddade han åtminstone 160 personer och oftast genom att helt enkelt gå fram och prata med dom, bjuda in dom på en kopp te och lyssna.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2015-04-22 1:23:19

Det var fantastiskt, rädda liv år ut och år in. Undrar om han någon gång kände "nej, inte en till, nu vill jag bara leva i lugn och ro med min familj här". Antagligen inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2015-04-22 1:32:16

En indisk hjälte är Marunga (Muruganantham Arunchalam) som startade tillverkning av billiga dambindor. Låter som en lönsam affärsidé, men han hade en annan avsikt än att tjäna pengar. Han ville hjälpa sin nyblivna fru och andra fattiga indiska kvinnor. Bristen på tillräckligt billiga bindor gjorde att flickor slutade gå till skolan när de fick mens.

svt skrev:Maskinen förser inte bara fattiga kvinnor med bindor som kostar nåt öre styck, den skapar också arbete och inkomster. I dag finns 15.000 maskiner spridda över hela Indien. Men vägen till färdig maskin tog åratal och var livsfarlig.

Misshandlades av andra män
I Indien anses kvinnor orena under sin menstruation och kvinnans sexualitet är extremt tabu. Marungas feministiska kamp uppfattades som mycket provocerade.

– Männen i byarna slog mig när jag pratade mens med deras fruar och döttrar. Till och med min egen fru tappade tron på mig och skilde sig, sen blev jag utjagad ur byn eftersom alla trodde jag var psyko, berättar Marunga.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/har-a ... n-i-indien

Vilken dum och otacksam fru, tycker jag. Hon förtjänar honom inte.

Men när tidskriften Time beskrev honom som en av världens mest inflytelserika personer så vände det och frun kom hem igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-22 4:23:49

Ignaz Semmelweis

Ignaz Philipp Semmelweis (ursprungligen Semmelweis Ignác Fülöp), född 1 juli 1818 i Budapest, Ungern, död 13 augusti 1865 i Döbling (Wien), var en ungersk läkare som visade att barnsängsfeber var smittsam och att fallen av barnsängsfeber kunde minskas drastiskt om vårdgivarna tvättade sina händer ordentligt. Han gjorde denna upptäckt 1847 när han var chef för förlossningsavdelningen på ett sjukhus i Wien.

Hans observationer gick emot den dåvarande vetenskapliga inställningen, som var att sjukdomar berodde på en obalans bland de grundläggande "fyra kroppsvätskorna", en teori som kallas dyskrasi. Det hävdades också att även om Semmelweis upptäckter var korrekta skulle det vara för ansträngande att tvätta händerna varje gång man skulle undersöka en gravid kvinna. Läkarna ville heller inte gärna erkänna att de hade orsakat så många dödsfall.

Det fanns ideologiska anledningar till att det medicinska etablissemanget inte kunde erkänna Semmelweis upptäckter. En var att Semmelweis hävdanden ansågs sakna vetenskaplig grund, eftersom ingen förklaring gavs till hans upptäckter. En sådan vetenskaplig förklaring blev möjlig först några årtionden senare när bakterieteorin om sjukdomar utvecklades. Ett annat ideologiskt problem var det faktum att Semmelweis idéer ansågs ge särskild betydelse åt döden och döendet, eftersom det mestadels var läkare som inte tvättade sina händer efter obduktioner som förmedlade smitta. Denna idé bedömdes som "religiös" och "vidskeplig" i den intellektuella miljö efter upplysningstiden som var förhärskande i de vetenskapliga kretsarna vid denna tid.

Att etablissemanget inte erkände hans upptäckter tidigare ledde till att tusentals unga mödrar dog i onödan, men Semmelweis fick slutligen upprättelse. Detta fall tas ibland upp som exempel på att vetenskapliga framsteg försinkas av de etablerade yrkesmännens tröghet. Det har dock framförts (till exempel av Nuland 2003) att Semmelweis kunde ha fått större genomslag om han hade lyckats kommunicera sina upptäckter mer effektivt och undvikit att förarga det medicinska etablissemanget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav River » 2015-04-22 10:38:10

Florence Nightingale eller damen med lampen.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Puzzle » 2015-04-22 10:51:53

Alien skrev:Det var fantastiskt, rädda liv år ut och år in. Undrar om han någon gång kände "nej, inte en till, nu vill jag bara leva i lugn och ro med min familj här". Antagligen inte.

Tror nog man hade flyttat rätt snabbt då. Han är nog en av mina favorithjältar för han var ju "en vanlig man" utan direkt utbildning eller massa pengar att spendera men samtidigt måste det ha slitit enormt att fortsätta.

Oddity Central skrev:“We’d been here only a short time before I realized that a lot of people were coming over here and looking at the view and the next thing I find, they disappeared!” he said in an interview. “We’ve been involved in lots of these incidents and it’s just become part of a way of life for me to sort of sell them the idea that why not come over and talk about it and see how we can fix it.”

“Things were different way back then,” said Sue Ritchie. “It was before there were police rescue vans, before there were more sophisticated mechanisms like hotlines. In those days, he got a bravery medal for saving somebody at the cliff – he actually tackled somebody on the edge of a cliff.”


Scott Neeson gillar jag också, han var högsta person hos FOX tills 2003 då han bytte jobb men först tog en längre resa genom Asien och när han såg misären i Cambodian så sa han upp sitt Hollywood-liv, sålde allt han ägde för att flytta dit och starta "Cambodian Children's Fund".
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2015-09-13 13:56:25

Mer om doktor Denis Mukwege.

Dokumentären om Denis Mukwege, The man who mends women, har förbjudits i hans hemland Kongo-Kinshasa.

Aftonbladet skrev:Myndigheterna i Kongo-Kinshasa förbjuder filmen om den prisbelönte läkaren Denis Mukwege som har behandlat tusentals kvinnor som våldtagits under konflikter.
Filmen "The man who mends women" skildrar Denis Mukweges arbete med att läka de fysiska och psykiska skador som drabbat offer för sexuellt våld. Gärningsmännen finns både i Kongo-Kinshasas armé och i olika milisgrupper i östra Kongo-Kinshasa, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Dokumentären av den belgiske filmskaparen Thierry Michel har visats på festivaler i hela världen men stoppas nu i Mukweges hemland. Medieministern Lambert Mende motiverar beslutet med att filmen "avsiktligt skadar och svärtar ner bilden av landets militär".
– Inget annat land i världen skulle acceptera det. Det är därför vi har förbjudit visning av filmen här, säger ministern till AFP.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 1356610.ab

Ministern har förstås helt fel. Alla riktiga demokratier med yttrandefrihet skulle tillåta visning. Detta visar förstås att Kongo-Kinshasa bara är en demokrati till namnet. Och givetvis är militärens rykte viktigare än kvinnornas lidande. :-)051

Det verkar som om det är utländska bidragsgivare som startat och underhåller sjukhuset, inte staten Kongo-Kinshasa.
Efter att flytt undan 1990-talets krig återvände han till Kongo-Kinshasa för att 1999 starta Panzisjukhuset.
Sjukhuset invigdes 2001 och grundades med hjälp av bland annat svenska pengar från Sida, Pingstmissionens utvecklingssamarbete (PMU) och Läkarmissionen.


Läkartidningen skrev:– Jag hade en ny läkare som började gråta efter endast två patienter. Jag sa: »Var stark, det här är bara början.«
Doktor Mukwege vet vad han talar om.
– Fram tills för bara några år sedan åkte jag hem varje kväll och grät. Jag kunde inte tro att människor var kapab­la att göra sådant som jag såg på sjukhuset.
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/N ... ets-Kongo/

Ja, det räcker med att läsa om fallen för att vilja gråta.

En svensk journalist, Berthil Åkerlund, har skrivit en bok om Mukwege, Denis Mukwege - en levnadsberättelse. Här intervjuas han om sin bok:
http://www.ur.se/Produkter/180566-En-bo ... berattelse
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2021-01-16 15:26:18

Att kämpa för demokrati och mänskliga rättigheter gör man inte ostraffat i diktaturer.

Dessa tre personer fick Right Livelyhoodpriset år 2018:

TT/GP skrev:De har kämpat för demokrati och mänskliga rättigheter och tagit strid för kvinnors frihet i ett land där männen har all makt. Nu får de saudiska människorättsaktivisterna Abdullah al-Hamid, Mohammad Fahad al-Qahtani och Waleed Abu al-Khair ett av årets Right Livelihood-pris.

al-Hamid, al-Qahtani och Abu al-Khair beskrivs i juryns motivering som tre av de mest framstående saudiska människorättskämparna. "De har envist arbetat för att reformera ett land där kungafamiljen har ett oinskränkt maktmonopol och samarbetar med ultrakonservativa wahhabitiska ledare för att stärka det totalitära styret", skriver den svenska Right Livelihood-stiftelsen.
---
Saudierna är de första från arablandet att få priset. De avtjänar fängelsestraff på mellan 10 och 15 år och kommer därför inte att kunna ta emot priset.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... -1.9347698

Att kämpa mot korruption är också farligt

Årets hederspris går till Thelma Aldana och Iván Velásquez för deras kamp mot korruptionen i Guatemala. Aldana och Velásquez, som har lett Åklagarmyndigheten i Guatemala och den FN-stödda Internationella kommissionen mot straffrihet i Guatemala (Cicig), tillhör världens mest framgångsrika på området, anser juryn. De båda institutionernas arbete har lett till över 300 fällande domar. Bland annat tvingades president Otto Pérez Molina avgå sedan brottssyndikat med band till regeringen avslöjades.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... -1.9347698

Först framgång och pris, sedan presidentkandidat, till slut landsflykt:

Hon har hyllats för sitt arbete mot korruption – och posten som Guatemalas nästa president var vikt åt henne. Men efter konkreta mordhot tvingades Thelma Aldana att fly landet. För SvD berättar hon varför.

Hon minns tillbaka till den 10 mars, då hon träffade USA:s federala narkotikapolis DEA. Som levererade dråpslagsbeskedet: Parlamentsledamoten och presidentkandidaten Mario Estrada planerar att mörda henne.

– Jag valde att lämna landet. I Guatemala är jag inte säker, säger Thelma Aldana.
https://www.svd.se/hon-skulle-bli-nasta ... -for-livet
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav manne » 2021-01-16 17:24:51

Alien skrev:Att kämpa för demokrati och mänskliga rättigheter gör man inte ostraffat i diktaturer.

Dessa tre personer fick Right Livelyhoodpriset år 2018:

TT/GP skrev:De har kämpat för demokrati och mänskliga rättigheter och tagit strid för kvinnors frihet i ett land där männen har all makt. Nu får de saudiska människorättsaktivisterna Abdullah al-Hamid, Mohammad Fahad al-Qahtani och Waleed Abu al-Khair ett av årets Right Livelihood-pris.

al-Hamid, al-Qahtani och Abu al-Khair beskrivs i juryns motivering som tre av de mest framstående saudiska människorättskämparna. "De har envist arbetat för att reformera ett land där kungafamiljen har ett oinskränkt maktmonopol och samarbetar med ultrakonservativa wahhabitiska ledare för att stärka det totalitära styret", skriver den svenska Right Livelihood-stiftelsen.
---
Saudierna är de första från arablandet att få priset. De avtjänar fängelsestraff på mellan 10 och 15 år och kommer därför inte att kunna ta emot priset.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... -1.9347698

Att kämpa mot korruption är också farligt

Årets hederspris går till Thelma Aldana och Iván Velásquez för deras kamp mot korruptionen i Guatemala. Aldana och Velásquez, som har lett Åklagarmyndigheten i Guatemala och den FN-stödda Internationella kommissionen mot straffrihet i Guatemala (Cicig), tillhör världens mest framgångsrika på området, anser juryn. De båda institutionernas arbete har lett till över 300 fällande domar. Bland annat tvingades president Otto Pérez Molina avgå sedan brottssyndikat med band till regeringen avslöjades.
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/ ... -1.9347698

Först framgång och pris, sedan presidentkandidat, till slut landsflykt:

Hon har hyllats för sitt arbete mot korruption – och posten som Guatemalas nästa president var vikt åt henne. Men efter konkreta mordhot tvingades Thelma Aldana att fly landet. För SvD berättar hon varför.

Hon minns tillbaka till den 10 mars, då hon träffade USA:s federala narkotikapolis DEA. Som levererade dråpslagsbeskedet: Parlamentsledamoten och presidentkandidaten Mario Estrada planerar att mörda henne.

– Jag valde att lämna landet. I Guatemala är jag inte säker, säger Thelma Aldana.
https://www.svd.se/hon-skulle-bli-nasta ... -for-livet


https://sv.wikipedia.org/wiki/Aung_San_Suu_Kyi

Aung San Suu Kyi
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav sussi83 » 2021-01-16 17:48:50

Dessa saker behöver man verkligen höra, tack för tråden.
Man har så svårt att förstå och sätta sig in i hur horribelt saker är i världen.
Jag skulle gärna vilja se dokumentären om Denis Mukwege, om jag inte läst fel?

Av naturen är jag så himla misstänksam så det krävs nog lite övertygelse för att få en att förstå eller iaf ta till sig saker.
Jag är nog inte ensam, de flesta som resonerar på gruppnivå möter detta, och det har jag haft svårt för eller lätt. Det beror nog på vilken relation man har har till saker?

Alla ställer krav på varandra att förstå men för båda kan det ändå vara svårt.

Att demoralisera ingår i all politik, annars skulle inte gruppmentalitet vara ett så effektivt vapen.
De som straffar andra får en förvrängd bild av människor för att de dels lyder överordnade och leds av en övertygelse.
Övergrepp försvagar människors röster och till slut har man inga mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av sussi83 2021-01-16 18:03:46, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2021-01-17 2:00:16

Det här verkar visa ett kort utdrag ur The Man Who Mends Women:



Mukwege fick Nobelpriset i fred år 2018 tillsammans med Nadia Murad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav manne » 2021-01-17 10:25:21

Alien skrev:Så ofta läser man om människans obegripliga ondska mot andra människor. Så jag tänkte skriva om de som bekämpar ondskan el ondskans verkningar.



Denis Mukwege först, han fick The Right Livelihood Award (det s k alternativa nobelpriset) år 2013:

Tilldelades 2008 års FN-pris för mänskliga rättigheter och Olof Palmepriset. Utsågs 2010 till hedersdoktor vid medicinska fakulteten vid Umeå universitet

Som chefskirurg på Panzi hospital i östra Kongo har Denis Mukwege tillsammans med sina kolleger behandlat runt 40 000 våldtagna kvinnor. Många av dem har kommit med svåra skador i underlivet och har kunnat räddas i absolut sista sekunden. Personalen har genom åren fått stor kunskap i gynekologi och om hur kvinnor bör tas om hand efter en våldtäkt.

Förutom fysiska och psykiska men efter de sexuella övergreppen blir kvinnorna ofta stigmatiserade i hela samhället. Denis Mukwege har blivit en känd förkämpe för denna utsatta grupp, både i Kongo och internationellt. Han har talat inför FN:s generalförsamling och i förra veckan tilldelades han Right livelihood award, populärt kallat det alternativa Nobelpriset, som årligen delas ut i Stockholm. Men många i hemlandet ogillar att han blivit en talesperson för krigets offer och han har hotats till livet flera gånger.
http://www.dn.se/insidan/de-valdtagnas- ... -forgaves/

Han öppnade en klinik för att kunna utföra kejsarsnitt eftersom han under utbildningen chockats av hur många kvinnor som dog i samband med förlossningen. Men nu är hans patienter kvinnor som våldtagits i kriget.

Spoiler: visa
I dag är Denis Mukwege chef för Panzi hospital, ett sjukhus som han startade 1999 och som rönt stor uppmärksamhet för behandlingsmetoder för kvinnor som skadats svårt i underlivet efter en brutal våldtäkt. Tidigt märkte Mukwege att ett extremt grymt sexuellt våld blev allt vanligare i östra Kongo. Han mötte kvinnor vars vagina och ändtarm var söndertrasade av knivar, grenar, flaskor och andra vassa föremål. Ibland kom kvinnor som blivit våldtagna tillbaka efter nya sexuella övergrepp, där det inte fanns någon möjlighet att reparera deras underliv på nytt.


Här finns fruktansvärda berättelser: http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... a-varlden/

– De olika militära grupperna har olika tecken, olika sätt att skära eller skada kvinnor som de våldtagit. Vi på sjukhuset kan se vilken grupp som har begått övergreppet genom den ”signatur” de har lämnat efter sig. Det görs för att kvinnan ska minnas övergreppet och vem som har gjort det i resten av sitt liv.
http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... a-varlden/

Man undrar vad förövarna är för män, män som hatar kvinnor omåttligt? Nej, det är bara ett så effektivt medel att demoralisera fienden, det påverkar såväl kvinnorna som deras familjer.

DN skrev:Vad händer med förövarna?
– De förblir ostraffade. Efter våldtäkterna får de som tidigare var med i beväpnade grupper tjänster inom armén eller i regeringen utan att någon gång ha blivit konfronterade rättsligt för vad de gjort.

Det är nödvändigt att avväpna de stridande parterna, men lika viktigt är att ”demobilisera” och förändra soldaternas hjärna. Lämnas de åt sitt öde kommer de att fortsätta att våldta, menar Denis Mukwege.

– De kom med i milisgrupperna som pojksoldater och hjärntvättades till att våldta, döda och plundra.


Mukgewe är ingen krigare men lever ändå under hot bara för att han vill hjälpa de utsatta kvinnorna.
Min vakt blev dödad, mina barn har tagits som gisslan och en av mina assistenter blev bortrövad och torterad. Detta upprör mig, ger mig ännu mer styrka och ökar beslutsamheten att kämpa. Allt detta lidande och umbäranden får inte vara förgäves.

Denis Mukwege hoppas att allt blod och allt elände som hans kolleger och hans familj uthärdar en dag ska leda till en verklig frihet för kongolesiska kvinnor.


Nelson Mandela.

https://www.google.se/search?q=movie+ab ... jWefkVkZ6M

https://www.google.se/search?q=movie+ab ... xEfAwiZyWM
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav slackern » 2021-01-17 17:30:56

Rosa Parks är en bra hjältinna tycker jag.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav manne » 2021-01-17 17:41:34

slackern skrev:Rosa Parks är en bra hjältinna tycker jag.


jo jag känner till henne. :D :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2021-04-18 0:11:25

Här är en som vill hjälpa sitt lands fattiga, Sibusio Innocent Zikode, kallad S'bu Zikode. Han fick Per Angerpriset för 2021.

TT/UNT skrev:När Sibusiso "S'bu" Innocent Zikode lämnade den fattiga småstaden han vuxit upp i för en bättre framtid i Durban anade han inte att han skulle möta ett ännu större armod i miljonstaden vid Sydafrikas kust.

Året var 1998 och Zikode skulle börja studera på universitet. Förhållandena i kåkstaden Kennedy Road kom som en chock för honom. Insikten om hur miserabel livssituationen i bosättningen var lade grunden för det engagemang som nu belönas med Per Anger-priset, svenska regeringens pris för mänskliga rättigheter och demokrati.
https://unt.se/artikel/ly1967zl

Han interjuas via video och säger att det är ett kollektivt arbete och att många kolleger frått plikta med sina liv.

Radikal rörelse

Livet i kåkstadens så kallade "shack settlements" var hårt – och i dag är Kennedy Road en ännu värre plats än för femton år sedan, då Zikode var med och grundade organisationen Abahlali baseMjondolo (ungefär "Skjulens folk" på zulu), säger han.

– Det finns inte tillräckligt med vatten eller avlopp, inget vägsystem, de flesta har ingen el. Arbetslösheten är hög, sjukdomar sprids. Jag tyckte att ingen människa ska behöva leva så. Med den insikten grundade jag rörelsen, som har hyllats som den mest radikala sociala rörelsen under tiden efter apartheid.

En händelse har dröjt sig kvar hos Zikode, från tiden kring organisationens grundande.

– Det var en tid med många bränder, folk dog, barn brann inne. Många var hiv-smittade eller aids-sjuka. En dag blev ett spädbarn ihjälbiten av en råtta från soptippen som låg alldeles intill. Det blev en vändpunkt i mitt liv. Jag började ifrågasätta hela mänskligheten, säger han.

Abahlali baseMjondolo arbetar för en värdig boendesituation för de allra fattigaste i Sydafrika, bland annat genom påverkansarbete gentemot lokala myndigheter. Bland annat arbetar de för att förbättra den undermåliga eller icke-existerande sophanteringen, som i Kennedy Road har gjort att råttor och andra skadedjur lockas till området.

Att arbeta för de fattiga och ställa krav på myndigheter och politiker kan vara livsfarlgt. Han har har misshandlats och mordhotats.

En stor del av sitt vuxna liv har han levt i fruktan, säger han.

– Det kom till en punkt när jag insåg att jag kunde bli mördad vilken dag som helst. Döden framstod som oundviklig, eftersom jag ställde jobbiga frågor till människor med makt. Men jag kom till slutsatsen att jag har ett uppdrag att fullgöra och jag tror att Gud kommer att skydda mig till dess.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2021-04-18 0:45:34

En tysk arméofficer som hjälpte judar att fly och som finns med i filmen Pianisten, kapten Wilm Hosenfeld. Han riskerade livet, men de som straffade honom blev inte tyskarna utan ryssarna.

Före kriget arbetade han som lärare.

Hosenfeld var under större delen av kriget stationerad i Warszawa i det av Nazityskland ockuperade Polen. När han där på nära håll bevittnade hur tyskarna behandlade de polska judarna tog han i hemlighet avstånd från nazismen och började istället hjälpa judar i Warszawa på olika sätt. I slutet av kriget hjälpte Hosenfeld flera polska judar, däribland den kände pianisten Władysław Szpilman, att gömma sig undan tyskarna samt förse dem med bland annat mat, mediciner och varma kläder.

Hosenfeld togs till fånga av ryssarna den 17 januari 1945 och deporterades till ett fångläger utanför staden Stalingrad i Sovjetunionen. Flera av de människor han hade hjälpt att överleva trädde fram och försökte få honom frigiven, däribland Władysław Szpilman själv, men ryssarna gav inte med sig. 1950 dömdes han till 25 års straffarbete av en militärdomstol i Minsk. Han tillbringade resten av sitt liv i fånglägret utanför Stalingrad och dog där den 13 augusti 1952, 57 år gammal. Detaljerna kring hans död är inte säkerställda, enligt vissa uppgifter ska han ha dött i sviterna av tortyr, enligt andra ska han ha dött av en stroke.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Wilm_Hosenfeld

Han skulle väl straffas för att han var tysk militär. Att han räddat judar brydde sig inte ryssarna om. Otur att han fångades av ryssarna. Annars hade han säkert blivit frigiven och upprättad.

År 2009 förklarades Hosenfeld postumt som Rättfärdig bland folken, en utmärkelse som den israeliska staten delar ut till icke-judar som med risk för sina egna liv hjälpte eller skyddade judar undan nazitysk förföljelse och förintelsen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Alien » 2021-11-20 1:38:51

Yazidiska kvinnor och flickor tillfångatogs av IS och blev slavinnor. De blev hushållsslavar och sexslavar. De giftes bort mot sin vilja. Än idag är de fångar, t ex i Al-Hol-lägret. De kallas för Sabaya. I lägret är det fortfarande IS som regerar genom de IS-trogna kvinnorna.

Hogir Hirori har gjort en dokumentärfilm som heter just Sabaya om dessa kvinnor och om de hjältar och hjältinnor som befriar dem.

I centrum står Mahmud, som tillsammans med sin vän Ziyad och andra volontärer på organisationen Yazidiska Hemcentret regelbundet gör livsfarliga turer in i det ökända syriska flyktinglägret al-Hol för att, efter tips från informatörer, hitta och rädda de ”sabayas” som har tvingats utstå det obeskrivliga. Plågade av framför allt Islamiska statens män, men även av deras fruar, som har varit högst delaktiga i att hålla kvinnorna – och småflickorna – gömda.
---
Med i bilden finns också några spektakulärt modiga kvinnor, som tidigare har varit sabayas och nu återvänder in i lägret för att, förklädda till IS-kvinnor, fungera som infiltratörer och rädda sina medsystrar.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... -pa-jorden
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Zia1985 » 2021-11-20 3:51:27

Jag skulle vilja lyfta James Grover McDonald.

År 1933 utsågs han av Nationernas Förbund till högkommissionär för Kommissionen för tyska flyktingar (judar och andra), samma år som Hitler och NSDAP tog makten.
James Grover McDonald arbetade tröstlöst under två års tid för att försöka hjälpa "icke-ariska" flyktingar från Tyskland som flydde en allt mer diskriminerande behandling och lagstiftningar vilka 1935 resulterade i att Nürnberglagarna klubbades igenom.
Den 27 december 1935 lämnade James Grover McDonald in sin avskedsansökan, som en protest mot att Nationernas Förbund medlemsländer visade en ovilja att bjuda den tyska raspolitiken motstånd och skydd ge åt dess offer.

Han avslutade sin avskedsansökan med:
... When domestic policies threaten the demoralization and exile and hundreds of thousands of human beings, consideration of diplomatic correctness must yield to those of common humanity. I should be recreant if I did not call attention to the actual situation, and plead that world opinion, acting through the League and its Member-States and other countries, move to avert the existing and impending tragedies.


I mina ögon var denne man en hjälte. Han höjde rösten i en tid när många valde att hålla för öronen och titta åt andra hållet.

Hela avskedsansökan finns att läsa här:
https://www.loc.gov/item/2021666891/
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav Skogkatt » 2021-12-17 18:02:47

Gunnar Fridtjof Thurmann Sønsteby. En hjälte och deltagare i den norska motståndsrörelsen under andra världskriget. Kapten i Kompani Linge. Han är en av de mest respekterade norska medborgarna någonsin och den mest dekorerade. Han är den enda person hittills som mottagit krigskorset med tre svärd, den högsta utmärkelse som delas ut i Norge. Utan såna som han skulle vi alla prata tyska nu. Det är en berömd staty av honom i Rjukan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_S%C3%B8nsteby


GunnarSønsteby.jpg

statue.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav slackern » 2021-12-29 15:37:51

Det här tycker jag är en äkta hjältinna och även resten utav barnmorskorna.

Barnmorskan Ida i Vilhelmina lämnar sitt privata nummer till gravida: ”De ska kunna ringa om de behöver hjälp”

Lycksele BB håller stängt under jul och nyår. Barnmorskor i inlandet lämnar nu ut sina privata nummer och erbjuder sig att följa med gravida som får över 20 mil till förlossningen.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... over-hjalp
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hjältar och hjältinnor (en positiv tråd)

Inläggav antonius » 2021-12-29 16:58:24

Den gamla finska städerskan på mitt jobb, (den enda vettiga för övrigt), hon har städat och skurat efter svinpälsar och grisar i 46 år, och ska snart gå i pension, har lärt sig svenska själv genom att läsa böcker på svenska och ett lexikon, hon växte upp i en timmerkoja utanför Rovaniemi med sju syskon och inget el eller vatten, fadern var skogvaktare och var med i finskavinterkriget. Hon är en riktig hjälte IMO... :-)049
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in