Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-19 18:05:33

Min skrivare är påslagen, den hittas i nätverket (nätverksskrivare, via kabel), men när man ska skriva ut, händer ingenting.

Felsökning ger att skrivaren hittas, men går inte att kommunicera med för att den inte är påslagen, vilket den då visst är.

Jag har kört olika felsökare, jag har bytt nätverkskabel, jag har stängt av och kopplat loss och samtidigt startat om tjänsten printer spooler. Inget resultat alls. Det går att skriva ut via skrivarens egen meny dock.

HP LaserJet CP1515n som går på specialdrivrutiner som finns på HP, eftersom modellen "gick ut" när den var ett halvår och man inte tillverkade fullständiga drivrutiner för nya win-OS-et som kom då. Helt kass.

Jag vill gärna ha hjälp med hur jag löser detta.

Jag tar också gärna emot tips om vilket märke som har ok kvalitet, som håller längst i fråga om att uppdatera drivrutiner så den funkar med nya OS som kommer. Denna laserfärgskrivare köpte jag rätt dyrt ändå, och så köpte jag ny dator strax efter, och då gick den knappt att använda. Fick fixa ful-drivrutiner först, innan HP gav ut något. Det var då inte ens en gammal modell jag köpte, utan så ny att det inte ännu fanns toners att få tag på i alla butiker. Sket-HP.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-19 18:06:28

Blir förbannad snart. Måste skriva ut lite noter.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Moggy » 2015-04-19 18:46:46

Man brukar kunna skriva ut en testsida genom att trycka på nån knapp på skrivaren. Har inget med Windows eller drivare att göra. Då ser man om det funkar överhuvudtaget iaf...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Krillo » 2015-04-19 18:47:05

Personligen har jag gett upp det där med att äga en skrivare. Går till en affär eller biblioteket och skriver ut. Nu när jag har jobb, så på jobbet.

För övrigt verkar du inte vara ensam med att ha problem med den skrivaren. Tyvärr kan jag nog inte komma med andra tips än;

Ominstallera drivrutin
starta om dator och skrivare
Resetta skrivarens minne.
Kolla att det är en skrivar kabel om det är med usb. De ser lika dana ut men är faktiskt nån skillnad.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Moggy » 2015-04-19 19:49:03

HP är dåliga på att tillhandahålla drivare. Det är sällan dom kommer med nya drivare till äldre och även inte fullt så gamla prylar när det kommer en ny windows.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav kullan » 2015-04-19 19:57:58

Tack för varningen. Ska själv köpa en ny laserskrivare. Hoppar nog över HP.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-19 20:29:51

Den skriver alltså ut testsida direkt från skrivaren. Det är bara från datorn det inte funkar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-19 20:31:01

Krillo skrev:Personligen har jag gett upp det där med att äga en skrivare. Går till en affär eller biblioteket och skriver ut. Nu när jag har jobb, så på jobbet.

För övrigt verkar du inte vara ensam med att ha problem med den skrivaren. Tyvärr kan jag nog inte komma med andra tips än;

Ominstallera drivrutin
starta om dator och skrivare
Resetta skrivarens minne.
Kolla att det är en skrivar kabel om det är med usb. De ser lika dana ut men är faktiskt nån skillnad.

Kabeln har varit samma i flera år utan problem. Då borde den väl funka?

Hur resettar man en skrivares minne?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-19 20:31:32

Moggy skrev:HP är dåliga på att tillhandahålla drivare. Det är sällan dom kommer med nya drivare till äldre och även inte fullt så gamla prylar när det kommer en ny windows.

Vilket märke bör man välja då? Något som håller drivrutiner längre?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-19 20:50:46

Alltså, den är ju bara märklig.

Om man tittar på enheter, så ser man skrivaren, en grön bock att allt är ok, och att den är offline? Då kan man gå in i en meny, där det står att den är online men man kan välja offline. Väljer man offline, och lämnar menyn, står det "offline offline" vid enheten?!?

Jag blir knäpp. Jag har sålt saker via Tradera nu, och måste skriva ut Schenkerlapp. Det är så man exploderar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Krillo » 2015-04-19 21:02:46

Reset: Det verkar finnas nåt som heter Restore Mode(s) jag kan dock inte med hjälp av manualen komma fram till vad det är. Resetta var nåt jag hittade när jag googlade på problem med denna skrivar modell.

Manual: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01070718
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 7:42:38

Jag lyckades till slut lösa det, för en kort stund. Så här:

Återställde skrivaren på dessa egna inställningar (fysiska knappar på skrivaren).

Tog bort den som enhet helt (gick inte att installera om alls innan jag gjorde ovanstående steg dock).

Nu heter "nya" skrivaren något med "kopia 1" och den gamla dyker upp hela tiden igen trots att jag tar bort den genom att markera och välja "ta bort enhet".

Jag lyckade skriva ut första sidan i en pdf-fil, sedan fungerade den inte längre igen. Vad fan? Skrivaren är nu inte offline, men inget händer. Skrivaren går att kommunicera med, men inte att kommunicera med (fina budskap) eftersom den är avstängd, fast den inte är avstängd utan står "redo".
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 7:56:34

Alltså, jag köpte precis toners för 1000 kr (och då var det halva priset p.g.a. reklamation, vilket innebär att mina tidigare toner inte fungerade mer än halva tiden så priset går på ett ut), det är ju helt störande.

Ska kolla nya skrivare, men vad innebär det om laserskrivaren har laserteknik eller LED-teknik? Vad ska man välja? Låter konstigt om laserskrivaren har LED-teknik, då är det ju inte laser?

Det jag söker är en snabb skrivare med billiga utskrifter och som håller för att sudda eller få lite fukt på. D.v.s. INTE bläckstråle.

Kommer välja en billig, inte HP men som vanligt dyker det upp obegripliga val som det här med LED som jag då måste sätta mig in i om det är bättre eller inte.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav kullan » 2015-04-20 8:04:50

Jag följer denna tråd då även jag ska skaffa en ny laserskrivare. Jag hade sett ut en modell från HP men jag vill veta om jag inte köper HP vilket märke väljer man då ? I mitt fall är det även en plånboksfråga. Billig utan att krångla och den ska gå att synka med w 10 som kommef ut under sommaren / hösten. I mitt fall vill jag ha kopiator och scanner förutom shälva skrivaren. Dock kan ma utesluta faxfunktionen då jag icke brukar någon sådan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 8:33:24

Jag kollade just på en Samsung. Kan det vara något? Eller är det som förr: bra specs till samma låga pris = bajskvalitet?

Så är det ju inte alltid nu för tiden, många just asiatiska grejer som är riktigt bra trots låga priser. Vår Samsung-TV t.ex. kostade nästan inget och bara går och går utan problem.

Och jag fattar inte varför LED-skrivarna kallas laserskrivare med LED-teknik? Är de då inte LED-skrivare? Annars kan man ju kalla bläckstråleskrivare för laserskrivare också, fast med bläckstråleteknik.

Och är LED-skrivarna verkligen mindre? När jag kollar toners, så står det just toners och är samma höga pris. Måtten på själva skrivaren är också samma som vanliga laserskrivare. Så jag fattar ingenting. När jag googlar står det att LED-grejerna är mindre och billigare.

Nu är ju skrivare så kassa att de ofta inte håller så länge, men de bör ju hålla lite längre än ett halvår som HP:n gjorde för att HP vägrar fixa nya drivrutiner. De fixade det till slut för min modell, men då hade det gått så lång tid att de flesta nog gjort sig av med den och HP lyckats. Nya drivrutinerna innehåller ändå nästan inga val jämfört med original som gjordes för XP. Modellen gjordes typ för XP strax innan XP slutade säljas i nya datorer. Sedan uppdaterade man inte. Fanns väldigt många arga recensioner på denna modell just p.g.a. det när jag tittade runt. Folk som köpte den, kunde inte använda den i sin dator alls liksom. Och då var modellen inte ens ett år.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 8:38:34

Tyvärr gäller på Prisjakt att när modeller fått användaromdömen i tillräcklig mängd (eller alls) så börjar de bli gamla. Men för populära modeller kan man ju gå på en kombo av trend/rank och recensioner från tidningar och siter.

Jag kollade på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2556322 men väljer man typ samma modell fast svartvit, så blir det betydligt billigare. Men vill man ha svartvitt? Foton behöver man kanske inte kunna skriva ut så man måste ju inte ha superduperkvalitet, men jag skriver ändå ut en hel del i färg.

Kollar även på en Oki, men den är ju större än den jag har (trots LED-tekniken som ska göra den mindre - min är 40*40 och OKIn är 40*50!) och så är den från 2012 vilket då känns för gammalt med tanke på alla drivrutinsproblem jag haft.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Titti » 2015-04-20 11:47:26

Vi har haft en OKI som fungerade bra ända tills åskan slog ner. Vi har en annan OKI nu och den fungerar också bra. Tidigare har jag haft en Brother, som jag också varit nöjd med ända tills jag inte lyckades byta toner i den.

Skriver snabbt och billigt. Fast bara svartvitt. Vi skriver bara ut text och den behöver inte vara i färg. Skulle jag vilja skriva ut foton någon gång gör jag det på någon annan skrivare och betalar för det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Huggorm » 2015-04-20 12:03:49

Jag har en brother svartvit laserskrivare som har fungerat perfekt i många år nu. Men jag vet ju inte hur det är med drivrutiner, jag har bara kört den på win XP och 7
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 14:24:31

Tänker testa med en ny kabel innan jag ger upp, men ska jag välja en sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-sva.php eller sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-vit.php
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 14:26:50

Jag har skrivit ut en hel del i färg, men kommmer kanske sluta med vissa av de delarna. Men det var ju trevligt när jag skriver ut noter, att få en färgglad framsida (det är äldre noter och jag brukar skriva ut vackra omslag).

Frågan är hur viktigt det är. Det känns trist med svartvitt, men samtidigt är det ju liksom tusentals kronor extra i inköp och sedan toners, för att få en och annan vacker sida eller skriva ut med detaljer i färg.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Moggy » 2015-04-20 14:27:13

Huggorm skrev:Jag har en brother svartvit laserskrivare som har fungerat perfekt i många år nu. Men jag vet ju inte hur det är med drivrutiner, jag har bara kört den på win XP och 7


Brother har mest satsat på kontorsmarknaden och inte så mycket privatmarknad vilket gör att dom troligtvis håller lite högre kvalitet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 16:07:08

Bror Duktig skrev:Tänker testa med en ny kabel innan jag ger upp, men ska jag välja en sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-sva.php eller sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-vit.php

Någon som visste det om kablar? Verkar finnas flera sorter. Det står cat6 på min, och den är rund, men den platta ser ju enklare ut, men är det fel att välja?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Huggorm » 2015-04-20 17:37:26

Bror Duktig skrev:
Bror Duktig skrev:Tänker testa med en ny kabel innan jag ger upp, men ska jag välja en sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-sva.php eller sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-vit.php

Någon som visste det om kablar? Verkar finnas flera sorter. Det står cat6 på min, och den är rund, men den platta ser ju enklare ut, men är det fel att välja?
Så länge det är cat6 är det inga problem, du kan välja vilken av dom du vill.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Allt pajar, nu är skrivaren koko, hjälp :(

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-20 18:44:39

Huggorm skrev:
Bror Duktig skrev:
Bror Duktig skrev:Tänker testa med en ny kabel innan jag ger upp, men ska jag välja en sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-sva.php eller sådan här: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabe ... 3m-vit.php

Någon som visste det om kablar? Verkar finnas flera sorter. Det står cat6 på min, och den är rund, men den platta ser ju enklare ut, men är det fel att välja?
Så länge det är cat6 är det inga problem, du kan välja vilken av dom du vill.

Tack :D

Tänkte att det var olika kvaliteter och så kanske, med folie, olika plastmaterial och så. Men det kanske inte spelar så stor roll för en skrivarkabel.

Nu testade jag min genom datorerna, och den verkade funka.

Sedan kopplade jag bort och avinstallerade skrivaren igen. Installerade den igen, men struntade i install.exe som finns bland mjukvaran från HP. Och då funkar den, fast den inte ska. Kanske hittar datorn drivrutinerna som ju finns på datorn. Jag vet inte, men jag tackar och tar emot, och köper en ny skrivare när mina toners är slut.

Nu fick jag skrivit ut mina omöjliga noter också. Så jag åker till kyrkan och testar dem.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in