Lurad av FK vid sjukersättning inte lika hög som sjukpenning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lurad av FK vid sjukersättning inte lika hög som sjukpenning

Inläggav Orbit » 2015-04-15 16:07:29

Hejsan
Jag fick min diagnos för ett år sedan (kvinna30+)
Jag blev garanterad av försäkringskassan att min sjukersättning ej skulle bli lägre än vad jag har idag. Jag får ut 9500kr som sjukskriven efter skatt. Med sjukersättning ska jag nu få 8900 före skatt. Jag har 3 barn att försörja och studielån att betala. Jag kan inte leva på detta. Vad gör man? Min sambo tjänar inte så bra och jag vill inte att han ska försörja mig och 2 barn som inte är hans.

Känner mig lurad av försäkringskassan och jag skulle aldrig ha gått med på detta om jag visste att de skulle sänka min ersättning. Varför inte fortsätta vara sjukskriven då med en något humanare ersättningsnivå?
Orbit
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-04-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Puzzle » 2015-04-15 17:15:00

Blev sjukersättningen lägre för att du fick AS eller varför sänktes den? Eller har det något att göra med att det ändrades från sjukskriven till sjukersättning? (Är inte det samma sak..?)

Med Asperger så har man ju rätt till olika stödinsatser som till exempel bostadstillägg där man ska kunna få lite pengar till hyran så du skulle ju kunna fråga antingen handläggaren på FK eller om du har kontakt med någon på psykiatrin angående det. Annars så kanske Soc men det beror ju på hur situationen ser ut för övrigt.

Men jag är inte så jätteinsatt i det där så jag hoppas att någon annan kan komma in med fler och bättre förslag åt dig.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Orbit » 2015-04-15 17:20:34

Puzzle skrev:Blev sjukersättningen lägre för att du fick AS eller varför sänktes den? Eller har det något att göra med att det ändrades från sjukskriven till sjukersättning? (Ar inte det samma sak..?)

Med Asperger så har man ju rätt till olika stödinsatser som till exempel bostadstillägg där man ska kunna få lite pengar till hyran så du skulle ju kunna fråga antingen handläggaren på FK eller om du har kontakt med någon på psykiatrin angående det. Annars så kanske Soc men det beror ju på hur situationen ser ut för övrigt.

Men jag är inte så jätteinsatt i det där så jag hoppas att någon annan kan komma in med fler och bättre förslag åt dig.


Ersättningen blev lägre för att det gick från sjukskrivning till sjukersättning (tidigare sjukpension). Men FK sa att den inte skulle bli lägre.
Orbit
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-04-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-15 17:42:01

Att ersättningen inte blir lägre är ju en ren lögn då.

Sjukpenning är 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten det första året.

Sjukpenning på normalnivå betalas ut i högst 364 dagar under ramtiden på 450 dagar. Därefter kan man ansöka om sjukpenning på fortsättningsnivå med 75 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten i högst 550 dagar.


Sjukersättning aldrig mer än 64 procent:

Om du har arbetat får du 64 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Det finns dock en maxgräns som gör att du inte kan få mer än 17 800 kronor per månad före skatt oavsett din tidigare inkomst.



Då din sambo tjänar dåligt har du troligen åtminstone delvis rätt till bostadstillägg för din del av boendekostnaden.

Du får som mest 93 procent av din hyra i bostadstillägg.
Det finns ett tak som gör att du
inte får mer pengar om du har en hyra som är
högre än 5000 kronor i månaden om du är ogift
och 2500 kronor i månaden om du är gift eller
sambo. Det innebär att du som mest kan få

• 4 650 kronor per månad om du är ogift
• 2 325 kronor per månad om du är gift eller
sambo.


Citat från försäkringskassans hemsida.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Lurad vid sjukersättning

Inläggav kiddie » 2015-04-15 17:51:30

Märkt att FK ofta luras. Hänt mig två gånger, en gång av ren ovilja och slapphet tror jag. Jag var heltidssjukstkriven ganska många år innan jag fick vad som då var en tidsbegränsad slags sjukpension. Hon hävdade att eftersom jag inte jobbat skulle jag bara få 4000 i månaden. Det kan varit sant men då tror jag jag fått bostadstillägg men det sa hon inget om (Detta var över 10 år sedan). Så hon sa slå bort de där tankarna att få ngt från försäkringskassan. Så jag fick fortsätta gå på soc tills de kom på FK:s bluff och tvingade mig söka från FK och fick det och ja det var bra mkt mer än kärringen sagt.

:-)Raging
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Lurad vid sjukersättning

Inläggav nano » 2015-04-15 19:00:35

Orbit, spontant tänker jag att om du har något sätt att bevisa att du fått detta löfte så kan du börja med att ansöka om att få detta belopp de lovade att det inte skulle bli lägre än och sedan överklaga och låta det avgöras i förvatningsrätten.

Vill de fortfarande inte gå med på detta så dra dem inför tingsrätten med hemförsäkringens rättsskydd (vanligen upp till 100 000 kr oavsett vad det gäller, tror inte det gäller förvaltningsrätt men tingsrätt är ju inte förvaltningsrätt även om ett beslut avgjorts i förvaltningsrätt som man åberopar som bevisning i tingsrätt).
Där kan du då begära livränta.
Fast jag skulle iofs föreslå att du får testa dig fram på en massa jobb för o se var man kan hitta jobb som du klarar av.

Vad gör att du inte kan jobba längre?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Hadraniel » 2015-04-15 19:09:51

sugrövmanövern skrev:Sjukersättning aldrig mer än 64 procent:


Jo, och för att ens nå upp till ungefär de 64 procenten måste du ha jobbat tre helår under en åttaårsperiod (alltså från 1 januari till sista december utan något glapp) om jag förstått det hela rätt då de tar snittet av de tre bästa "inkomståren". Dessutom kommer man aldrig få någon extra inkomstökning på sjukersättningen för eventuella löneförhöjningar och dylikt man får i framtiden om man bara har sjukersättning på deltid.

Lite därför jag inte ansökt om sjukersättning på deltid ännu för egen del, trots att jag vet att jag inte kan jobba heltid långsiktigt och att läkare har sagt att de kan skriva intyg som jag borde kunna få igenom en sådan med. Tänkte pressa mig att jobba så mycket som möjligt (eller åtminstone vara deltidsarbetslös eller deltidssjukskriven då både a-kassa och sjukpenning räknas som grund för sjukersättning även om inkomstnivån blir något lägre), trots att det lär bli extremt jobbigt, under några år för att kunna få i närheten av de 64% av den inkomst jag tappar på grund av det jag inte kan jobba. Bränner jag ut mig på vägen och inte kan jobba alls längre kommer jag troligen få ungefär samma inkomst totalt med sjukersättning på en vettig nivå som jag skulle få på 50% jobb tillsammans med 50% sjukersättning på lägsta nivån (som den skulle hamna på om jag ansökte i nuläget).
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Moggy » 2015-04-15 19:34:54

Vad gäller för att få bostadstillägg?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Puzzle » 2015-04-15 19:46:10

Moggy skrev:Vad gäller för att få bostadstillägg?


Från försäkringskassan:

Kan jag få bostadstillägg?
Du kan få bostadstillägg om du:

-är bosatt i Sverige. Kontakta kundcenter om du tänker vistas utomlands längre än 6 månader eller bosätta dig i ett annat land.
-Får sjuk- eller aktivitetsersättning. Du kan också få bostadstillägg om du får pension eller invaliditetsförmån från ett annat EES-land eller Schweiz.
-Har en låg inkomst och kostnader för bostaden.

Om du vill veta om du kan få bostadstillägg kan du ringa till vårt kundcenter. För att de ska kunna hjälpa dig behöver de uppgift om bostadskostnad, inkomster och sparande. Är du gift eller sambo behöver de uppgifter för er båda två. Ha därför gärna hyresavi, utbetalningsbesked och uppgifter om ditt sparande till hands.

Hur mycket får jag?
Hur mycket du kan få beror på hur mycket du betalar för din bostad och hur stora inkomster du har. Om du är sambo påverkar även din sambos inkomster om du har rätt till bostadstillägg och hur mycket du kan få.

Om du är ensamstående
Du som är ensamstående kan som mest få 4 650 kronor per månad.

Om du är sambo
Du som är gift eller sambo kan som mest få 2 325 kronor per månad. Om ni båda har sjuk- eller aktivitetsersättning kan ni som mest få 2 325 kronor var.

Tog med hur mycket man kan få också för jag tänkte det kan ju vara intressant för både dig och TS.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Zima33 » 2015-04-15 20:43:30

Lägsta sjukersättningen är 8900 före skatt om man varit försäkrad i Sverige en viss tid. Sen kan man söka bostadstillägg och ev få ersättning från någon avtalsgruppsjukförsäkring om man jobbat på en arbetsplats med kollektivavtal.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Abbreviation » 2015-04-16 0:07:43

Du har garantiersättning och när FK kring sådant säger att det inte kommer sänkas, menar de att du kommer fortsätta ha grundersättningen och inte bli av med en viss del, alltså menar de att du kommer fortsätta anses vara 100 % arbetsoförmögen.

Vad summan du får blir varierar från år till år och styrs av prisbasbeloppet. Hel garantiersättning är prisbasbeloppet multiplicerat med 2.4. Prisbasbeloppet ändras från år till år och bestäms av regeringen. Det är alltså inte Försäkringskassan som sänkt din ersättning.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Abbreviation » 2015-04-16 0:28:17

Tillägg: Din totala inkomst blir alltså 14596 kr per månad, efter skatt 11926. Eftersom din sambo, då ni har gemensamma barn och lever under äktenskapsliknande förhållanden, är försörjningsskyldig även för de barn som inte är era gemensamma, bör en eventuell jämförelse göras med en part i en relation där alla barnen är gemensamma, och inget underhåll därmed utgår, för att se till hur du ligger till jämfört med andra kvinnor i samhället. Genomsnittlig årsinkomst för heltidsarbetandekvinnor mellan 20 och 64 är ca 185 000 efter skatt. En majoritet av de kvinnor som har barn arbetar deltid. Din årsinkomst efter skatt är ca 143 000, 130 400 om en räknar bort barnbidraget då, vilket blir bättre för jämförelsen eftersom det är något som alla med barn får.

Jag skulle också tycka det var lite väl tufft om du var ensamboende med barnen, men då skulle du å andra sidan få bostadstillägg och bostadsbidrag, och antagligen till och med hamna på en normalinkomstnivå för kvinnor.

Nu lever du ju i en äktenskapsliknande relation med gemensamma barn och då har ni juridiska skyldigheter gentemot varandra. Självklart ska ni försörja varandra om det är möjligt, varför skulle staten gå in och ta ett försörjningsansvar om det inte är nödvändigt?

Edit: Du har alltså 4550 kr mindre i månaden än den genomsnittliga, heltidsarbetande kvinnan. Genomsnittet finns det gott om människor som ligger under, det finns måååånga mammor som har en tillgänglig månadsinkomst på samma nivå som du.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Orbit » 2015-04-16 9:36:29

nano skrev:Orbit, spontant tänker jag att om du har något sätt att bevisa att du fått detta löfte så kan du börja med att ansöka om att få detta belopp de lovade att det inte skulle bli lägre än och sedan överklaga och låta det avgöras i förvatningsrätten.

Vill de fortfarande inte gå med på detta så dra dem inför tingsrätten med hemförsäkringens rättsskydd (vanligen upp till 100 000 kr oavsett vad det gäller, tror inte det gäller förvaltningsrätt men tingsrätt är ju inte förvaltningsrätt även om ett beslut avgjorts i förvaltningsrätt som man åberopar som bevisning i tingsrätt).
Där kan du då begära livränta.
Fast jag skulle iofs föreslå att du får testa dig fram på en massa jobb för o se var man kan hitta jobb som du klarar av.

Vad gör att du inte kan jobba längre?


Jag kan inte jobba då jag blir väldigt trött av att hantera vardagen och människor, pga min asperger. Tack för det svar jag fått. Jag ska se om jag kan få bostadstillägget på 2325kr. Jag trodde inte man kunde få några bidrag alls så länge man har en sambo.
Orbit
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-04-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Abbreviation » 2015-04-16 11:27:02

Du kan få bostadstillägg som sambo om din sambo inte har för hög inkomst och om din lägenhet faller inom de gränser som finns för storlek, osv. Bostadstillägget blir skillnaden mellan din boendekostnad och din reduceringsinkomst. Reduceringsinkomsten räknas ut genom att man tar inkomsterna, som tas upp på olika nivå: 100 % av t ex sjukersättning, inkomst av kapital; 80 % av föräldrapenning, vårdnadsbidrag, a-kassa; 50 % av arbets- och näringsverksamhetsinkomster. Från dessa inkomster dras fribelopp, 106 800 kr för dig och 86 108 kr för din sambo. Alla era inkomster räknas ihop, sedan dras fribeloppen av, och halva den återstående summan är din reduceringsinkomst. Är din reduceringsinkomst 44 500 kr eller mindre, så minskas maxbostadstillägget med 62 % av din reduceringsinkomst, per år. Är reduceringsinkomsten högre än så, minskas det med 50 % av reduceringsinkomsten.

Oavsett vad så kommer din sjukersättning fortsätta ändras från år till år beroende på prisbasbeloppet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav kiddie » 2015-04-16 14:21:39

Ja, kolla upp bostadstillägget. Enklast egentligen om du tänker som jag är att helt enkelt söka det, fylla i alla rutor och sedan låta dem räkna. Man blir ju inte straffad om man får avslag.

Vet ej exakt detta men antal hemmavarande barn spelar nog roll precis som sambons inkomst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Abbreviation » 2015-04-16 14:37:43

kiddie skrev:Ja, kolla upp bostadstillägget. Enklast egentligen om du tänker som jag är att helt enkelt söka det, fylla i alla rutor och sedan låta dem räkna. Man blir ju inte straffad om man får avslag.

Vet ej exakt detta men antal hemmavarande barn spelar nog roll precis som sambons inkomst.

+1 på första stycket.

Antal hemmavarande barn påverkar enbart bostadstillägget negativt, eftersom det påverkar bostadsbidraget positivt. Kostnaden för barnens försörjning är fullkomligt irrelevant för bostadstillägget i övrigt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Zima33 » 2015-04-16 19:18:17

Abbreviation skrev:
Oavsett vad så kommer din sjukersättning fortsätta ändras från år till år beroende på prisbasbeloppet.


Så ofta ändras det inte, jag hade 8800 i början men de senaste åren har det varit 8900 i månaden.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Abbreviation » 2015-04-17 9:31:44

Zima33 skrev:
Abbreviation skrev:
Oavsett vad så kommer din sjukersättning fortsätta ändras från år till år beroende på prisbasbeloppet.


Så ofta ändras det inte, jag hade 8800 i början men de senaste åren har det varit 8900 i månaden.

Prisbasbeloppet ändras inte jättemycket från år till år, men det fastställs på nytt en gång om året.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav nano » 2015-04-24 22:58:07

Orbit skrev:Jag kan inte jobba då jag blir väldigt trött av att hantera vardagen och människor,
Jag gissar att du prövat det mesta redan men jag vill gärna ta mitt exempel, jag jobbar hemifrån men det förutsätter ju att man har ett jobb som tillåter det.
Sitter man vid datorn jämt så är det ju inget problem.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2015-05-10 1:41:35

Har du kollat upp om du kan ändra återbetalningstakten för studielånen? De går ju på inkomsten två år tidigare men om inkomsten har blivit markant lägre borde du kunna få beloppet nedskrivet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Orbit » 2015-05-10 11:20:24

Jag har precis fått mina lån hos CSN avskrivna. Jag hade ett bra intyg från CSN om min obefintliga arbetsförmåga. Det tog bara ett par dagar från det att jag skickade in ansökan till att de satte min skull till 0 kr. Glatt överraskad och förvånad att det gick att göra så. Det var tack vare poster här på forumet som jag fick reda på det. :-)Happy

Jag har ansökt om bostadstillägg, och väntar ännu på svar.
Orbit
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-04-15

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-10 13:30:05

Tyvärr kan FK göra så här. Jag råkade ut för exakt samma och de bara sade "vad synd att du fick felaktiga uppgifter".

De säger att det inte blir lägre, eftersom man får bidrag. De glömmer eller skiter oftast i att alla får inte bidrag. Inte om man är gift med ngn som jobbar och inte om man har ett sparande värt namnet.

De glömmer också ofta att man inte får "jajjemen, 64 % av lönen" utan 64 % av PGI. Har man gått på sjukersättning länge, får man alltså ca 64 % av sjukpenningen, inte av ens SGI (som ofta är lika med ens tidigare lön om man har arbetat).

Av olika anledningar förlorade jag ca 5 500 kr i månaden, EFTER skatt på det (ihop med FKs lögner). "Trist, men vi kan inte göra något åt om du missförstår oss/tråkigt om du fått fel uppgifter, men det är inget jag kan göra något åt" säger FK.

Moderator marxisten: Korrigerade felaktig summa i inlägget.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Lurad vid sjukersättning

Inläggav alixha » 2015-05-10 14:14:26

Kan hända att FK tycker att dom har informerat rätt.

Om dom sade att din sjukersättning inte skulle bli lägre så ljög dom inte eftersom om du hade haft kvar din sjukersättning hade beloppet varit samma, men eftersom du nu har sjukpenning (30+) så har den sänkts.

Dom ser det förmodligen så att dom har informerat dig om det dom ska angående sjukersättning, att det inte hade blivit lägre, vilket är sant.


FK gillar kryphål.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Lurad vid sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-10 16:34:08

alixha skrev:FK gillar kryphål.
Ja det gör de verkligen!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in