Hen-figuren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hen-figuren

Inläggav Wine » 2015-04-16 9:39:51

Nu är det dags att skapa lite mer förvirring :wink: , en hen-symbol, en figur med en halv kjol har nu introducerats som tillägg till de man vanligtvis brukar se i samband med att man besöker en allmän toalett:

DN - Hen-skylt på Sigtuna museum
Publicerad 2015-04-15 14:53

original.jpg


På dörren till dam- och herrtoaletten på Sigtuna museum finns nu även en hen-symbol. Bakom valet av figuren, som har en halv kjol fladdrande om benen, står Pompe Hedengren, creative director på Stockholm Graphics.


Dröjer nog inte länge innan detta kommer att spridas på bred front så det troligtvis blir standard på offentliga toaletter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen-figuren

Inläggav Huggorm » 2015-04-16 9:59:36

"Bakom valet av figuren, som har en halv kjol fladdrande om benen, står Pompe Hedengren, creative director på Stockholm Graphics."

Det hade jag kunnat fixa på 30 sekunder med MS paint annars.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hen-figuren

Inläggav geocache » 2015-04-16 9:59:47

Nu fattas det bara att de ändrar utseende på "Herr Gårman"-skyltarna också... och på ljussignalerna för gående vid övergångsställena... :?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hen-figuren

Inläggav Dagobert » 2015-04-16 10:12:02

Det är ju lite mer hon än han! Kjolen täcker hela grenen, borde bara täcka halva!
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hen-figuren

Inläggav Wine » 2015-04-16 10:17:07

geocache skrev:Nu fattas det bara att de ändrar utseende på "Herr Gårman"-skyltarna också... och på ljussignalerna för gående vid övergångsställena... :?


Det där med skyltarna är något som redan har skett, fast ännu inte till en Herr Gårhen skylt men till Fru Gårman, och skyltar i trafiken kvoteras också för jämställdhetens skull, för att ingen ska känna sig kränkt eller förfördelad av att det är fler Herr Gårman skyltar i förhållande till Fru Gårman.

Orsaken till att skyltarna ändrades verkar vara att många feminister hade surnat till över att tvingas betrakta en mansfigur på skyltar, miljöpartiet 2005:

DN - Mp vill ha ökad jämställdhet i trafiken
Publicerad 2005-09-28 15:48

Dagens trafikskyltar förmedlar en förlegad syn på könsroller, anser miljöpartiet.
Det är i sin tur ett uttryck för att hela trafikpolitiken utgår från männens behov.


Ett tydligt tecken på ojämställdheten i trafiken är trafikmärkena. Kvinnor finns på fem märken men aldrig ensamma. De är alltid i en mans sällskap. Vanligaste exemplet är herr Gåman som sitter i vart och vartannat gathörn. Miljöpartiet kräver att regeringen ger Vägverket i uppdrag att ändra på detta.


metro - Herr Gårman ska bli fru Gårman
Publicerad : 30 april 2008

Regeringen arbetar för större jämställdhet vid övergångsställen. Nu har man beslutat att ge Väg­verket i uppdrag att ta fram en ”Fru Gårman”-skylt.


miljöpartiet de gröna - Jämställdhet i trafiken

Att succesivt byta ut Herr Gårman-skyltar mot skyltar med kvinnor på till dess att det är en jämn ördelning på Herr Gårman och Fru Gårman skyltar i Lunds kommun.



I Uppsala har man också kvoterat Herr Gårman så att antalet skyltar med Herr Gårman inte är fler än skyltar med Fru Gårman vid övergångsställen. Men är det inte konstigt att man behåller -man i slutet av ordet Fru Gårman, kan inte detta också anses ojämställt eller stötande när Fru Gårman faktiskt är en kvinna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen-figuren

Inläggav geocache » 2015-04-16 10:27:21

Kvoterade skyltar vid övergångsställena... undrar vad de de går(!) efter när de bestämmer fördelningen... kanske antalet manliga respektive kvinnliga invånare på orten?

Nä... jag skulle föreslå att själva figuren tas bort från övergångsställe skyltarna. Men så återstår ju vad som ska hända med ljussignalerna vid övergångsställena... en röd hand som betyder "Stopp" och en grön pil (eventuellt i perspektiv, så att den visar "framåt") istället för röd respektive grön "gubbe".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hen-figuren

Inläggav Huggorm » 2015-04-16 10:32:48

Den manliga symbolen är ju egentligen universal, den hade lika gärna kunnat avbilda en kvinna med byxor
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hen-figuren

Inläggav kullan » 2015-04-16 10:33:22

Jag vet inte om det är i USA men har för mig att någonstans i världen har man just stoppljus vid övergångställe ett rött stop! och ett grönt Go! Så i Sverige vore det lämpligt med ett rött Stanna / Stopp och ett grönt Gå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hen-figuren

Inläggav Kattmat » 2015-04-16 10:39:54

På dörren till dam- och herrtoaletten på Sigtuna museum finns nu även en hen-symbol. Bakom valet av figuren, som har en halv kjol fladdrande om benen, står Pompe Hedengren, creative director på Stockholm Graphics.


Det är dock knappast han som har uppfunnit den. Den har funnits ganska länge.

Huggorm skrev:Det hade jag kunnat fixa på 30 sekunder med MS paint annars.


Ja, eller hur. Undrar hur mycket han fick i betalt? Säkert mer än min totala inkomst 2014.
Vad karln heter är iofs inte relevant i sammanhanget, men jag kan ändå inte låta bli att tycka att "Pompe Hedengren" som är "Creative director på Stockholm Graphics" och har valt ut vilka gubbar som ska finnas på toalettdörren, är som taget ur en skämtserie.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Hen-figuren

Inläggav Wine » 2015-04-16 11:26:10

Huggorm skrev:Den manliga symbolen är ju egentligen universal, den hade lika gärna kunnat avbilda en kvinna med byxor


Ja det är ju just en symbol och i första hand ser jag den som en symbol för en människa eller en figur.

geocache skrev:Kvoterade skyltar vid övergångsställena... undrar vad de de går(!) efter när de bestämmer fördelningen... kanske antalet manliga respektive kvinnliga invånare på orten?

Nä... jag skulle föreslå att själva figuren tas bort från övergångsställe skyltarna. Men så återstår ju vad som ska hända med ljussignalerna vid övergångsställena... en röd hand som betyder "Stopp" och en grön pil (eventuellt i perspektiv, så att den visar "framåt") istället för röd respektive grön "gubbe".


Ja, det bästa vore nog att byta ut alla trafikljus med gubbar till ljussignaler med en text och en handsymbol så att det inte finns några möjligheter för någon att bli irriterad, förargad eller kränkt på något sätt över att inte alla olika varianter på upplevd könstillhörighet är representerade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen-figuren

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-16 12:58:31

Huggorm skrev:"Bakom valet av figuren, som har en halv kjol fladdrande om benen, står Pompe Hedengren, creative director på Stockholm Graphics."

Det hade jag kunnat fixa på 30 sekunder med MS paint annars.
Ja, att de får det att låta så flashigt och genomtänkt :-)005 . Något ett barn kan rita.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hen-figuren

Inläggav Kahlokatt » 2015-04-16 13:14:02

Huggorm skrev:Den manliga symbolen är ju egentligen universal, den hade lika gärna kunnat avbilda en kvinna med byxor


Det håller jag faktiskt med om. Dessutom är ju Herr Gårman en lek med ord. Fru Gårman betyder ju ingenting.
Jag blir visserligen glad av Fru Gårman-skyltarna, men jag tycker att det är rätt oväsentligt. Det finns viktigare saker att ändra på och jag har aldrig stört mig på Herr Gårman. Det är ju liksom inte en naken karlakarl med erigerad jättepenis...
Hen-rum på toaletter, visst, fin tanke, men jag tror inte att de lär behövas speciellt ofta. Känns lite onödigt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen-figuren

Inläggav plåtmonster » 2015-04-16 13:30:37

Kanske skyltarna behöver kompletteras? ;)

skylt.jpg
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hen-figuren

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-16 13:36:58

plåtmonster skrev:Kanske skyltarna behöver kompletteras? ;)

skylt.jpg
Usch så sexistiskt, det ska isåfall vara en brud med strap-on också annars blir det orättvist :-)018 . Och två bögar. Och två chicks with dick. Och två lesbianer. Och inte att förglömma, NAMBLA-varianterna. Och de polyamorösa.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hen-figuren

Inläggav lesserness » 2015-04-16 14:31:33

Vad poängen med att individuella toaletter ska vara köns separerade överhuvudtaget? kanske kan tänka mig att Grupp toaletter är lite känsligare och tanken (med befogad anledning i många fall) att vissa av besökarna enbart går dit för ut-tittning snarare en behov lär uppstå. men vad skulle hända med könlösa toaletter som inte kan hända idag om två individer av de tre köns alternativen går in i samma toa; 2 killar. 2 tjejer, 2 tredje kön, tvingas stå i samma kö? Bilden ja... ser ut som en tjej med kjol i blåsigt väder;) vet inte... varför kan man inte skapa en tredje symbol.
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Hen-figuren

Inläggav plåtmonster » 2015-04-16 14:43:37

Toaletterna för tjejer brukar vara renare än toaletterna för killar. Så tjejer har såklart all anledning att hålla toaletterna separerade. Utöver det finns risken för voyeurism från killar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hen-figuren

Inläggav lesserness » 2015-04-16 14:50:13

plåtmonster skrev:Toaletterna för tjejer brukar vara renare än toaletterna för killar. Så tjejer har såklart all anledning att hålla toaletterna separerade.


Sant
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Hen-figuren

Inläggav Huggorm » 2015-04-16 15:04:34

De skulle ha gjort en bild av en höna istället
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hen-figuren

Inläggav plåtmonster » 2015-04-16 15:09:07

Eller en figur med både bröst och snopp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hen-figuren

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-16 16:03:03

Vi lever i en vansinnig tid.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen-figuren

Inläggav Dagobert » 2015-04-16 16:15:33

stock-vector-toilet-symbol-vector-146116496.jpg

Men den kan väl tolkas som att här serveras kaffe och munkar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hen-figuren

Inläggav plåtmonster » 2015-04-16 16:19:48

Den ser ut som en napp .. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hen-figuren

Inläggav Dagobert » 2015-04-16 16:46:51

Torsten Ehrenmark skulle gå på muggen i Ungern och på ena dörren stod det "Ferfiak" och på den andra "Nök". Bara att gissa vilken som var herrarnas. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hen-figuren

Inläggav Kattmat » 2015-04-16 17:39:04

lesserness skrev:Vad poängen med att individuella toaletter ska vara köns separerade överhuvudtaget?


Instämmer. Har varit på många toaletter som är för alla, och som inte varit äckliga på något vis. Även varit på en del herrtoaletter som inte varit äckliga på något vis.

Om toalettbåsen byggs med dörrar som inte har hål över & under så är risken för att bli tittad på när man går på dass i princip obefintlig. Däremot bör man ju inte ha pissoarer i samma utrymme där kvinnor ska gå på toa. Det blir pinsamt för alla.


Skälet till att frågan om "hen"-toaletter kommit upp är att man kan råka ut för all möjlig otrevlig behandling om man uppfattas tillhöra "fel" kön när man ska gå på toa. Misshandel och våldtäkt i värsta fall. Folk måste få kunna gå på toa utan att råka ut för sådant, även om de ser annorlunda ut.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in