Sminkar ni er? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sminkar ni er?

Nej, aldrig
41
46%
Ja, varje dag
16
18%
Till fest
7
8%
Ibland, när lusten faller på
25
28%
 
Antal röster : 89

Sminkar ni er?

Inläggav Mortalis » 2015-04-06 17:25:49

Jag duttar concealer på större finnar och raksår (är man)
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Sminkar ni er?

Inläggav Tardis89 » 2015-04-06 19:00:41

Sminkar mig ibland, till fest mest eller om jag får lust nån dag ^^ Vill dock göra det mer egentligen men tycker det e så jobbigt att ha smink på mig och så orkar jag aldrig sminka mig x)
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Sminkar ni er?

Inläggav plåtmonster » 2015-04-06 19:28:22

Hur mycket kostar sminket för en tjej egentligen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sminkar ni er?

Inläggav Neonland » 2015-04-06 19:46:03

Är jag bara hemma, i stallet, i simhallen eller på gymmet så är jag i princip alltid osminkad. Ska jag däremot göra något där jag råkar ut för många människor så vill jag alltid vara sminkad. Det är en trygghet att känna sig snygg.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Sminkar ni er?

Inläggav Knapp » 2015-04-07 12:01:14

Jeg sminker meg aldri. Hva skulle det være godt for? Jeg smiler, det får holde.
Knapp
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-02-11

Sminkar ni er?

Inläggav Mortalis » 2015-04-07 13:28:56

KrigarSjäl skrev:Jag är man och kan därför inte rösta.
Män sminkar sig nämligen inte.

Undantag är möjligen metrosexuella, gothare och musikalhomon men de är mer hen och mähän än män.


Jahapp, då är jag väl metro :lol:

Jag kör den här. Pytteliten tub som har räckt i 10 år. Ändå ingen som vill se mina finnar tror jag.

34x1835x6n4t01medium.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Sminkar ni er?

Inläggav antonius » 2015-04-07 14:19:25

Jag är nog en liten fjolla jag åxå jag erkänner jag använder Lypsyl :( :(
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sminkar ni er?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-07 15:51:33

plåtmonster skrev:Hur mycket kostar sminket för en tjej egentligen?

Gjorde en snabbkoll på vad det skulle kosta om jag behövde köpa allt nytt. Bara basic grejer som man har på innan ögonskugga, läppstift osv går på närmare tusenlappen.

Jag använder en troligen ganska normal mix av billiga och dyra märken.

Så troligen 3000:- innan man fått ihop även läppstift, rogue och sådant och rengöringsprodukter för att tvätta av sminket.

Räknar att grejerna räcker cirka 6 mån - 1 år.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Sminkar ni er?

Inläggav Mortalis » 2015-04-07 16:05:06

sugrövmanövern skrev:
plåtmonster skrev:Hur mycket kostar sminket för en tjej egentligen?

Gjorde en snabbkoll på vad det skulle kosta om jag behövde köpa allt nytt. Bara basic grejer som man har på innan ögonskugga, läppstift osv går på närmare tusenlappen.

Jag använder en troligen ganska normal mix av billiga och dyra märken.

Så troligen 3000:- innan man fått ihop även läppstift, rogue och sådant och rengöringsprodukter för att tvätta av sminket.

Räknar att grejerna räcker cirka 6 mån - 1 år.


Så typ 500:- i månaden om man sminkar sig varje dag? Man får vara glad att man föddes till man :shock:
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Sminkar ni er?

Inläggav Mortalis » 2015-04-07 16:40:16

antonius skrev:Jag är nog en liten fjolla jag åxå jag erkänner jag använder Lypsyl :( :(


Äsch, inte är du och jag några fjollor bara för att vi vårdar vårt utseende!

Vilka är dina Top 5 i Schlagerfestivalen förresten?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Sminkar ni er?

Inläggav Hallonsaft » 2015-04-07 20:42:00

Det är klart att man sminkar sig! Vem gör inte det numera? 8)
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Sminkar ni er?

Inläggav 011100100110 » 2015-04-07 23:22:34

Jag är nog lite klyschig och sminkar mig väldigt mycket när jag mår dåligt. Men inte särskilt snyggt. Lite som en clown nästan. När jag mår bättre brukar jag inte sminka mig alls förutom att jag kanske fyller i ögonbrynen lite och kanske något läppglans. Ibland händer det att jag går ut och då brukar jag tycka om att sminka mig lite roligt med lösögonfransar och sådant där.
011100100110
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2015-04-06

Sminkar ni er?

Inläggav Zima33 » 2015-04-08 19:21:48

antonius skrev:Jag är nog en liten fjolla jag åxå jag erkänner jag använder Lypsyl :( :(


:-)Happy Lypsyl är inte så bra, den gör läpparna torrare så man måste fortsätta smörja, osv...det är för att den innehåller mineralolja.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Sminkar ni er?

Inläggav rdos » 2015-04-08 21:02:01

KrigarSjäl skrev:Min bestämda uppfattning är att man ska se skillnad på kvinnor och män.


Exakt. Kvinnor som vet hur man sminkar sig är fina, liksom kvinnor som har klänning är fina och attraktiva. Det betyder inte att det passar på män.

Å andra sidan så tycker jag inte att kvinnor måste sminka sig. Finns ingen anledning att klaga på de som inte vill.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sminkar ni er?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-08 21:12:16

Faktum är att man inte sällan blir hånad för att man sminkar sig. Man är äcklig, kladdig i ansiktet, onaturlig, idkar falsk marknadsföring, "vill du inte vara vacker utan spackel?" osv.

Särskilt då av folk på internet som aldrig ens sett hur man ser ut. Har faktiskt inte fått några klagomål irl vad jag kan åminna mig.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Sminkar ni er?

Inläggav Kahlokatt » 2015-04-08 22:32:42

KrigarSjäl skrev:
underjord skrev:Haha, Krigar'n, du är oförbätterlig...

Ditt inlägg kan lätt tolkas som att du tycker att alla kvinnor är fula och därför måste sminka sig, medan du däremot tycker att män är naturligt vackra och därför inte behöver sminka sig. ;)

-Ett medvetet valt missförstånd bland genusmänniskor.

En annan tolkning ni brukar göra är att jag tycker att manlig behåring är vackrare än kvinnors eftersom jag anser att kvinnor bör raka benen.

Det är helt enkelt upp och ner-vända världen när ni ska till att tänka.
Manligt och kvinnligt får inte finnas i er värld.
Ni vill ha människan till nåt formbart teletubby-väsen.


Man sminkar sig inte för att visa att man tillhör ett visst kön. Man sminkar sig för att man tycker det är snyggt. Inte svårare än så. Vill killar sminka sig så tycker jag det är upp till dem och jag skiter fullständigt i om en tjej är hårig eller ej (även om jag personligen inte tycker det är snyggt när tjejer har musche).
Den underliga seden att kvinnor skall raka sig var tydligen något som uppstod i högreståndshem för några hundra år sedan. Adels- och borgardamerna var så otroligt uttråkade att de började "roa sig" med att rycka hår i armhålorna och på benen. Och det är klart man vill ta efter de härskande klasserna. Men arbetarkvinnor hade tusen saker för sig som var viktigare än att ta bort hår på benen...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sminkar ni er?

Inläggav CarolusRex » 2015-04-09 13:00:50

Alien skrev:Det är väl inget nytt med fördomar? Eller att att falla för reklamens underförståddda budskap "kvinnor duger inte som de är" :roll:

News flash! Det finns kvinnor som är inte är feminister som ändå inte sminkar sig. Det finns feminister som sminkar sig.

Det feministiska är att att kritisera dem som kräver att kvinnor ska sminka sig för att bli (tillräckligt) snygga och kvinnliga. Att sminka sig borde vara ett frivilligt val och något lustfullt, inte ett krav "annars duger du inte" el "annars är du inte tillräckligt kvinnlig".

När jag sminkade mig var det dels lite kul, dels grupptryck "alla andra gör det". Nu är det inte längre kul, och eftersom jag inte längre arbetar blir jag inte utsatt för grupptrycket.

Men det där handlar ju om personliga preferenser. Det är frivilligt att sminka sig och det är frivilligt att föredra kvinnor med smink.

Finns kvinnor som föredrar män i smink, många gothare t.ex.

Vill man inte sminka sig, låt bli!
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sminkar ni er?

Inläggav rdos » 2015-04-09 13:21:51

Jag tycker inte att kvinnor måste sminka sig. Men det betyder inte att jag tycker bättre om att män ska sminka sig för att passa in i femnistiska ideal.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sminkar ni er?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-09 13:22:29

Vad jag förstått är de stolta fjollor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sminkar ni er?

Inläggav CarolusRex » 2015-04-09 13:23:28

rdos skrev:Jag tycker inte att kvinnor måste sminka sig. Men det betyder inte att jag tycker bättre om att män ska sminka sig för att passa in i femnistiska ideal.

Tvivlar på att det finns män som känner sig tvingade till att sminka sig för att passa in i något ideal.

KrigarSjäl skrev:Vad jag förstått är de stolta fjollor.

Låter bättre när du uttrycker det på det viset. :P
Senast redigerad av CarolusRex 2015-04-09 13:25:50, redigerad totalt 1 gång.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Sminkar ni er?

Inläggav Alien » 2015-04-09 15:08:11

sugrövmanövern skrev:Att det ens blir en genustråd av en sminktråd är tecken på ett sjukt samhälle.

Inte konstigare än att alla andra trådar förr el senare går off-topic.

När någon skriver så här:
KrigarSjäl skrev:Nåt är ju snett när män som sminkar sig får applåder medan kvinnor som väljer att inte sminka sig också får applåder.


Så får den finna sig i mothugg.

Att sminka sig för män är något relativt nytt (utanför scenen). Men att inte sminka sig för kvinnor är faktiskt rätt gammalt el har det blivit udda och kontroversiellt nuförtiden?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sminkar ni er?

Inläggav TheWonderer92 » 2015-04-09 16:02:13

Alltså alla får väl sminka sig hur lite/mycket de vill oavsett genus. Om någon stör sig och utvecklar hat bör den personen se om sitt eget hus istället. Andras åsikter är ju totalt irrelevanta. Att sminka sig är ju i grunden till för att framhäva det vackra man redan har - inte för att maskera sig. Hur man föredrar att göra det rör väl ingen annan.

Hur kan någon provoceras/uppröras/förfäras av lite klet i ansiktet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Sminkar ni er?

Inläggav Kahlokatt » 2015-04-09 16:17:17

Att män sminkar sig för att se vackra ut (alltså inte stridsmålningar) är inte så ovanligt. Det förekommer hos flera olika kulturer, bl.a. wodaabe i Västafrika och huli på Nya Guinea.

Kvinnor får gärna sminka sig vad mig anbelangar, det är oftast fint. Jag sminkar mig själv och jag tycker om att se "feminin" ut. Det finns inget inom feminismen som säger att man inte får sminka sig eller raka sig om man vill det; vad man vänder sig emot är PRESSEN att se ut på ett visst sätt för att "behaga." Vare sig man är man eller kvinna eller något annat så skall man väl själv få bestämma hur man vill se ut? Eller skall det finnas mallar i samhället som talar om hur vi skall se ut för att "duga"?

Vad är det som gör att vissa män och kvinnor känner sig så hotade av folk som bryter mot skönhetsnormerna? Tvingar det ER att börja se annorlunda ut, eller? Förstör det er världsbild? Inskränker det ert liv? Kommer folk hem till er och sminkar er alt. slänger ut era rakhyvlar? Har världen förvandlats till en könlös massa där ingen ser vem som är vad? Har vi dumma, dumma feminister förbjudit smink och klänningar? Springer vi runt och tvångsrakar män?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sminkar ni er?

Inläggav kiddie » 2015-04-09 17:46:38

Vad tycker ni om mycket smink på en klimakterietant? De brukar få såpass mycket androgener att de blir liksom fyrkantiga i ansiktet och då får de manligare former. Är det snyggt att vara hårdsminkad då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in