Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det dolda (och farliga) sockret (och även saltet)

Inläggav Alien » 2015-04-07 15:48:54

Det är ju inget nytt att det finns mycket socker i maten man köper men trots skriverierna tycks inget ha ändrats.

Brödet
UNT skrev:En sort låter både nyttig och naturlig, med fullkornsråg och surdeg, men visar sig innehålla så mycket som nio procent sockerarter.

– En del socker uppstår naturligt i bröd, och lite socker behövs för jäsningen, förklarar Anna-Karin Lindroos [dietist på Livsmedelsverket].

Men det här brödet är i sötaste laget, antagligen för att det innehåller äppelmos.
http://www.unt.se/uppland/uppsala/sockr ... 66246.aspx

Nu måste jag kolla innehållsförteckningen på brödet jag har hemma:
2,2 g socker, nå det är nog godkänt.
Läser mera: "Mjöl fullkorn av råg, fullkorn av vete, vatten, surdeg av fullkornsrågmjöl, jäst, salt, malt av korn. Brödet innehåller 58% råg."
Behöver inte byta bröd alltlså. Men vitt bröd ska ju vara rena giftet. Fast jag har hört el läst att vitt bröd skulle vara utmärkt att äta efter träning.

Kex
Digestivekex låter nyttigt. Men de innehåller 22% socker, ett enda kex motsvarar en sockerbit.

Russin
Finns ju ofta i müsli. Russinen visar sig innehålla 71 procent fruktsocker.

– Russin innehåller mycket socker för att de är så koncentrerade, så det är klart att man inte bör äta mycket. Men de innehåller också fiber och järn, vilket godis inte gör, säger Anna-Karin Lindroos.

Hellre russin än godis, förstås. Men kroppen gör inte så stor skillnad på naturligt socker och tillsatt, raffinerat socker. Skillnaden är att det raffinerade sockret består av enstaka sockermolekyler i stället för sockerkedjor. Det gör att det tillsatta sockret går direkt ut i blodet och till hjärnans belöningssystem. Det är beroendeframkallande och ökar aptiten, förklarar Helgi Schiöth, professor vid Institutionen för neurovetenskap i Uppsala.

– Det är väl bevisat att belöningssystemet aktiveras av socker. Och ju starkare kick desto snabbare och mer bestående beroende, säger han.


Drickyoghurt (skogsbär): 13% socker. En tredjedel är naturligt mjölksocker. Men resten är tillsatt, och det är ju onödigt.

Kellogg All Bran flingor låter ju nyttigt med mycket fibrer men innehåller 20% socker, två sockerbitar per portion.
Kollar min müsli: kolhydrater 56 g, varav 1,4 g socker. Nej, det smakar inte ett dugg sött heller, sötman får jag lägga till i form av banan. Men jag brukar ofta köpa märket "Extrapris" och då kollar man inte på innehållsförteckningen, bara på priset.

Risifrutti är ju ett nyttigt mellanmål.
Nej, 12% socker, det motsvarar 6 sockerbitar.

Ketchup
Läste häromdagen att ketchup var nyttigt. Men det innehåller 24% socker, vilket betyder en stor sockerbit/matsked.

Bananchips - nyttigt godis? Nej, de innehåller både socker och honung, 61% kolhydrater.

Barn som får äta mycket socker blir lättare påverkade, dvs får bestående sockersug. Världshälsoorganisationen (WHO) har rekommenderat inte mer än 10% av dagliga energiintaget från socker.
Det är ungefär 17–21 sockerbitar dagligen. Nu uppmanar WHO världens länder att få sin befolkning att sänka sockerkonsumtionen ännu mer, till max fem procent av vårt dagliga energiintag. De är oroade över den utbredda viktökningen.

– Fem procent är säkert jättebra, men svårt att uppnå, säger Tommy Cederholm, även han professor vid institutionen för neurovetenskap i Uppsala. Han är ledamot i livsmedelsverkets expertråd också.

För att minska sockerintaget så kraftigt krävs det att livsmedelsindustrin ändrar sina recept och tillverkningsmetoder, menar han. Han tror att många människor skulle föredra en fruktyoghurt med mindre socker. De som vill, kan då sockra själva.

Max 5% socker låter orealistiskt mtp att vi i Sverige idag ligger på genomsnitt 15%.
– Det vetenskapliga stödet för att gå så lågt som fem energiprocent är svagt, vilket även WHO konstaterar. För att vi ska ändra rekommendationen i Sverige behövs ny forskning som visar att det finns hälsovinster att göra, säger Anna-Karin Lindroos [dietist på Livsmedelsverket].

Det finns klasskillnader i detta:
I Stockholm är till exempel sockerkonsumtionen större i söder­förorterna än i norrförorterna, där invånarna är mer välbärgade och högutbildade.

För den som vill undvika socker är läsk totalförbjudet. I motsats till t ex frukt innehåller den inget vi behöver och man dricker lätt för mycket. (Det finns ju de utan socker men tillsatserna är kanske inte så nyttiga heller.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav kiddie » 2015-04-07 18:14:10

Just mörkt eller grovt bröd brukar ha massa socker och sirap. Det är mycket enklare att hitta ljust bröd utan en massa tillsatt socker. Folk skulle inte tycka om det nyttiga brödet om det verkligen var nyttigt.

Antar att folk luras av yoghurt för att själva yoghurten är nyttig. Men inte sjutton är det bra att äta den där sliskyoghurten. Det är ju mer som godis.

Samma med bran flakes, det finns ju en nyttig del, fibrer, och man annonserar ut detta självklart. Inte säger man de negativa sakerna i reklamen.

Äter inget av det där slisket, förutom lite ketchup någon gång, det är ju sött men man tar kanske bara en sträng. Resten kan andra få äta som tycker det är gott. Själv är jag uppfostrad ganska strängt att mat är mat och godis är godis. Tror det sitter ganska djupt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Hallonsaft » 2015-04-07 20:41:09

Det finns en ketchup från Felix som är sötad med Stevia och smakar riktigt gott! När det gäller frukost är förmodligen det bästa fibergröt med ett rivet äpple eller en mosad banan.
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Huggorm » 2015-04-07 21:05:49

Mitt favoritbröd marknadsförs som "osötat" men det innehåller ändå 4% socker. Men det är väl ändå ganska lite i dagens läge.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Zima33 » 2015-04-08 19:47:07

Jag har gått över till cola zero och gått ner drygt ett kg på en månad. Hurra! Hurra! Den är inte lika god som cola original men det funkar.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav kullan » 2015-04-08 20:03:03

Den bästa frukosten är ägg i någon form.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav antonius » 2015-04-08 20:18:38

Raffinerat socker och spannmålsprodukter är inte så bra för människor eftersom vi inte är designade för att äta sådant, kort sagt blir vi fet av det, tyvärr... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Flinta » 2015-04-08 20:25:55

antonius skrev:Raffinerat socker och spannmålsprodukter är inte så bra för människor eftersom vi inte är designade för att äta sådant, kort sagt blir vi fet av det, tyvärr... :-)004


D tror jag d flesta fattat. Ändå fortsätter vi. D e ju så lättåtkomligt o billigt o snabbt mättande. Stormarknader vill att vi ska vara sugna på mat när vi går runt i deras affärer (o därmed handla mycket) o därför e d mest skräpmat d säljer i sina cafeterior.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav plåtmonster » 2015-04-08 21:59:10

De flesta vanliga mataffärer säljer skit..

Undvik allt som är väldigt bearbetat och i synnerhet allt syntetiskt. Som fullträff så är det så att läsk som innehåller natriumbensoat (E 211) och askorbinsyra (E 300, C-vitamin) kan reagera med varann och bilda benzen som är detsamma som bensin. Bon apetit!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav antonius » 2015-04-09 2:09:56

Ja, vi är byggda för samma diet som schimpanser, det vet ju de flesta idag, frukt, bär, grönsaker nötter och möjligen 100 g kött/dag, är en rekommendation... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav plåtmonster » 2015-04-09 2:37:43

Skillnaden är de som sväljer de kommersiella påtryckningarna eller vad deras vänner tutar i dom och stoppar i sig skiten och de som väljer bra mat konsekvent.

Tips: Om butiken saknar en giftfri fruktdisk med mogen frukt.. -- NEXT!!

(och undvik allt från Östersjön)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Dagobert » 2015-04-09 2:50:53

Huggorm skrev:Mitt favoritbröd marknadsförs som "osötat" men det innehåller ändå 4% socker. Men det är väl ändå ganska lite i dagens läge.

Är det brödet eller ingredienserna som innehåller 4%? Jäsningen förbrukar socker, vet inte hur mycket.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav plåtmonster » 2015-04-09 3:08:07

Sedan finns det en hel del kolhydrater i bröd. Så hur mycket socker som finns kanske inte är så relevant ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav colaflaska » 2015-04-09 4:59:06

Vadå, är det tillsatt socker i russin? Vindruvor är ju satans söta som de är.

Många tänker inte på fruktsocker. Bananer och äpplen innehåller jättemycket. Men det känns (vet inte om det är det) nyttigare med fruktsocker än "vanligt".
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Kanin » 2015-04-09 7:12:11

colaflaska skrev:Många tänker inte på fruktsocker. Bananer och äpplen innehåller jättemycket.

Det är en missuppfattning att frukt innehåller mer fruktsocker (fruktos) än andra sockerarter.

colaflaska skrev:Men det känns (vet inte om det är det) nyttigare med fruktsocker än "vanligt".

Nyttan av att äta frukt tycks med eftertryck överskugga nackdelen med sockerinnehållet. Studier visar att det just är det tillsatta sockret som är särskilt skadligt, inte det som naturligt finns i oprocessade råvaror, även om de egentligen är kemiskt identiska.

plåtmonster skrev:Sedan finns det en hel del kolhydrater i bröd. Så hur mycket socker som finns kanske inte är så relevant ;)

Om något, så äter vi (mig undantagen) förmodligen totalt för lite kolhydrater, så att bröd innehåller mycket kolhydrater innebär inte nödvändigtvis en nackdel.

Efter eget exempel föreslår jag en rekommendation på 10 brödskivor om dagen!
(mitt bröd innehåller dock inget tillsatt socker)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Kevlarsoul » 2015-04-09 12:58:08

Tror det är väldigt svårt, kanske till och med omöjligt att undvika socker helt och hållet.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Alien » 2015-04-09 13:12:25

kiddie skrev:Just mörkt eller grovt bröd brukar ha massa socker och sirap. Det är mycket enklare att hitta ljust bröd utan en massa tillsatt socker. Folk skulle inte tycka om det nyttiga brödet om det verkligen var nyttigt.


Det där är väldigt generaliserande. Kollar man på innehållsförteckningen ser man ju om det innehåller mycket fibrer (fullkornsbröd) och rågmjöl, och då är det givetvis nyttigare än vanligt vitt vetemjölsbröd. Men sedan gäller det att kolla hur mycket socker brödet innehåller också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Dagobert » 2015-04-09 14:28:09

Dagobert skrev:
Huggorm skrev:Mitt favoritbröd marknadsförs som "osötat" men det innehåller ändå 4% socker. Men det är väl ändå ganska lite i dagens läge.

Är det brödet eller ingredienserna som innehåller 4%? Jäsningen förbrukar socker, vet inte hur mycket.

Har försökt ta reda på hur mycket socker som förbrukas av jästen. Hittade detta på
http://www.brodinstitutet.se/allt-om-br ... od/socker/

För att jästen snabbare ska komma igång att jäsa degen, tillsätter man oftast en liten mängd socker, sirap eller glukos (druvsocker). Vid tillsats av små mängder socker motsvarande jästens egen vikt förbrukas sockret av jästen. Jästen klarar av att jäsa en deg utan tillsats av socker. Det beror på att det finns en liten mängd sockerarter i mjölet och att det nybildas sockerarter från mjölets stärkelse under jäsningsprocessen.

Osötat bröd

»Osötad« eller »icke sötad« betyder att inga ingredienser som efterlämnar söt smak har tillförts produkten. Det innebär att ett osötat bröd kan innehålla små mängder sirap, socker eller honung (enligt ingrediensförteckningen), om motsvarande mängder förbrukats under jäsningen.

I så fall innehåller Huggorms färdiga bröd inte längre nåt tillsatt socker.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Huggorm » 2015-04-09 14:40:15

Intressant. När jag nu läser det finstilta på påsen så har de faktiskt ändå tillsatt 1% socker, men försvarar det med att det är som näring till jästen. För övrigt står det egentligen inte att det innehåller 4% socker, utan 4% "sockerarter"
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Huggorm » 2015-04-09 14:42:24

För övrigt är svenskt bröd ökänt bland finnar och norrmän för att vara sött och därmed närmast oätbart
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav sugrövmanövern » 2015-04-09 14:54:40

Huggorm skrev:För övrigt är svenskt bröd ökänt bland finnar och norrmän för att vara sött och därmed närmast oätbart
Intressant... Har nog aldrig råkat på något riktigt sliskigt köpesbröd i Finland... Nu var det visserligen många år sedan jag var där sist. Men det är ju mycket rågbröd och sånt mest. Deras vita formfranskor brukar inte kännas överdrivet söta heller.

Själv har jag under en period nu bakat eget bröd och bara ätit det. Det blev väldigt obehagligt när jag inte orkat baka nu och köpte lite vanligt svampbröd, en limpa och sådana där runda vetekakor. Det upplevde jag så sött att det nästan sved i halsen efter att inte ha ätit sådant på länge.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Alien » 2015-04-09 16:09:29

Huggorm skrev:För övrigt är svenskt bröd ökänt bland finnar och norrmän för att vara sött och därmed närmast oätbart

Det där stämmer inte längre. Nuförtiden finns det mycket mer än limpa och långfranska i butiken! Bröd från Tyskland, Italien, Finland, Grekland etc el bakat som den slags bröd som finns där.

Och vad har norska lefse som inte svenskt tunnbröd har?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Alien » 2015-04-09 16:16:32

sugrövmanövern skrev:
Huggorm skrev:För övrigt är svenskt bröd ökänt bland finnar och norrmän för att vara sött och därmed närmast oätbart
Intressant... Har nog aldrig råkat på något riktigt sliskigt köpesbröd i Finland... Nu var det visserligen många år sedan jag var där sist. Men det är ju mycket rågbröd och sånt mest. Deras vita formfranskor brukar inte kännas överdrivet söta heller.

Själv har jag under en period nu bakat eget bröd och bara ätit det. Det blev väldigt obehagligt när jag inte orkat baka nu och köpte lite vanligt svampbröd, en limpa och sådana där runda vetekakor. Det upplevde jag så sött att det nästan sved i halsen efter att inte ha ätit sådant på länge.


När jag var i Finland som barn hade de jättegott köpebröd, mjukt rågbröd. Jag åt mig mätt på det och orkade inte maten sen. Maten var iofs rätt tråkig tyckte jag, "köttiåpärona".

Jag tycker vitt bröd är gott (hönökaka, småfranska med ost i, brötchen m m). Men nu ser jag det mer som "vitt bröd är godis", dvs köper det ibland för att lyxa till det.

Men det är inte svårt att hitta nyttigt bröd. Nuförtiden äter jag antingen knäckebröd el Fazer surdegsbröd. Surdegsbrödet är gott men så torrt att jag är rädd för att sätta i halsen (hosta). Men det går ju att lägga sallatsblad el skivad gurka/tomat på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det dolda (och farliga) sockret

Inläggav Huggorm » 2015-04-09 17:06:56

Alien skrev:Och vad har norska lefse som inte svenskt tunnbröd har?
Vet ej, jag äter inte sådant bröd. Jag vet bara att jag flera gånger träffat på både norrmän och finnar som köpt bröd i Sverige och ångrat sig. Enligt dom finns det ingenting liknande tex. skogaholmslimpor att köpa i deras länder.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in