Hur man hanterar folk som inte tänker

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-04-03 7:05:13

I förrgår var det en gubbe som stannade utanför fönstret och stirrade på mig medan jag satt i soffan i tio sekunder.
Han gick inte förrän jag öppnade fönstret och frågade om jag kunde hjälpa honom med något.
Jag har varit med om att en tjej som bor på ett gruppboende här i närheten har gjort det, antagligen utvecklingsstörd men det här är en helt normal man.
Jag tror jag har sett honom med min hyresvärd.
:shock:
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav gadas » 2015-04-03 14:47:55

Att visa dem det förakt de förtjänar, tills det blir de som blir arga i stället.
All ilska är uttryck för rädsla, f ö med precis samma kroppsliga reaktioner. Observera; jag säger inte att det är beklagligt med ilska, tvärtom kan det vara ett sätt att göra sig av med rädsla, men man kan också undersöka andra sätt.

Så många människor lever på att ta för givet att andras rädsla hindrar dem från att komma åt dem. Genom att göra just det som man förväntas vara så rädd för - även om man verkligen är det - drar man undan benen för dem. Och då blir de rädda i stället, eftersom de inte har behövt utveckla något annat sätt att klara sig än andras rädsla, det kan också visa sig som att de blir arga, men inte så länge till för ilskan är ett tillfälligt uttryck till skillnad från rädslan själv som kan vara hur länge som helst tills man gör något åt den.

Tänk att man kan få in så mycket visdom i lite svammel! :wink:
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav JapeFox » 2015-04-03 16:27:54

Jackal skrev:I förrgår var det en gubbe som stannade utanför fönstret och stirrade på mig medan jag satt i soffan i tio sekunder.
Han gick inte förrän jag öppnade fönstret och frågade om jag kunde hjälpa honom med något.
Jag har varit med om att en tjej som bor på ett gruppboende här i närheten har gjort det, antagligen utvecklingsstörd men det här är en helt normal man.
Jag tror jag har sett honom med min hyresvärd.
:shock:
"Den misstänksamme grannen kanske, eller en vanlig fluktare".
JapeFox
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2014-12-04
Ort: Ack Värmland du sköna

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-04-03 20:59:34

Sätt dit en rörelsesensor som ktiverar en arm som från taket fäller ner en TV över fönsterrutan som visar riktig Tysk bögporr med många kropssvätskor.

Eller rigga lite fotoblixtar i fönstret som aktiveras med en fjärrkontroll.

Kanske det får fluktarna att hålla sig borta. :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav felaktig » 2015-04-03 22:08:06

Man hanterar det genom mental träning - iofs så där lagom lätt, samt genom praktiskt förebyggande arbete - vilket kan vara lättare.

Nyligen är det någon som har börjat steka mat i någon grannlägenhet och denna lukt sprider sig snabbt genom det undermåliga ventilationssystemet, så det luktar starkt. Det är inte ens bacon, det är mycket värre än så.

Detta är väldigt svårt att stå ut med. Men jag har bestämt mig för att inte sätta upp lappar i korridoren ("Öppna fönstret när ni steker för faan!") eller börja anklaga randome granne för olägenheten (vilket går bra såvida ingen tas på bar gärning).

I stället öppnar jag mitt eget fönster på vid gavel och vädrar ut lukten och intalar mig själv, att de ju bara är människor som behöver mat och detta bör jag acceptera, eller hur? Det går ju över inom 15-30 minuter ändå.

Samma med grannar som har sex eller för oljud i övrigt. Man får helt enkelt sätta i öronproppar en stund eller hörlurar eller lyssna till förlustelserna, i det första fallet, och låssas att man är med i leken.

Värre är det förstås om oljud eller olukt är permanent. Då måste mer drastiska åtgärder vidtas eftersom det blir svårt att mentalt acceptera en permanent intervention i privatlivet. Jag tycker att överskådliga problem med lukter och ljud kan vara tolerabelt till en viss gräns, då man i någon mening kan kontrollera det. Men permanenta olägenheter blir olidliga, då man vet att de ”aldrig” kommer att upphöra.
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-04-03 23:26:07

felaktig skrev:Nyligen är det någon som har börjat steka mat i någon grannlägenhet och denna lukt sprider sig snabbt genom det undermåliga ventilationssystemet, så det luktar starkt. Det är inte ens bacon, det är mycket värre än så.

Installera lock för ventillationsutblåset? eller rentav fläkt åt "fel håll" ?

felaktig skrev:Samma med grannar som har sex eller för oljud i övrigt. Man får helt enkelt sätta i öronproppar en stund eller hörlurar eller lyssna till förlustelserna, i det första fallet, och låssas att man är med i leken.

Spela in och sänd ut på någon piratsändare? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Huggorm » 2015-04-03 23:50:03

felaktig skrev:Samma med grannar som har sex eller för oljud i övrigt. Man får helt enkelt sätta i öronproppar en stund eller hörlurar eller lyssna till förlustelserna, i det första fallet, och låssas att man är med i leken.
Gå och knacka på och fråga om du får vara med istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Mortalis » 2015-04-04 0:04:53

Huggorm skrev:
felaktig skrev:Samma med grannar som har sex eller för oljud i övrigt. Man får helt enkelt sätta i öronproppar en stund eller hörlurar eller lyssna till förlustelserna, i det första fallet, och låssas att man är med i leken.
Gå och knacka på och fråga om du får vara med istället.

:D
Har man störande grannar kan man uppträda lite creepy. Då vill ingen väcka ens uppmärksamhet.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-04-04 0:22:15

Två träffsäkra förslag i två inlägg. ;)

Någon bra idé på "creepy" förslag?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Mortalis » 2015-04-04 0:37:36

Exempel: granne slår igen dörren så det smäller genom väggen.

Ring på. "Hej! Jag hörde att att du kom hem nu. Får jag låna lite socker?

Le som om du du är ute efter nåt. Ha en stirrande blick och höj ögonbrynen upp och ned.

Rör dig sakta, sakta framåt medan du pratar, det tolkar hjärnan som hotfullt.

"Tack, jag kommer tillbaka med det senare...hörde du att man hittat ett nytt spår i Palme-mordet?.."

Spela med blicken som att du försöker se vad som finns bakom hen; möbler prylar etc.

Lovar at hen kommer vara tyst som en mus efter det :wink:
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-04-04 0:41:16

"Fin TV du har...." ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Mortalis » 2015-04-04 13:47:39

Tänk på Becks granne :wink:
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-05-30 18:10:36

Jag har jättestor nytta av det där tipset om att folk är bekväma och att det är bekvämast att inte tänka.
Det kan jag använda i alla möjliga situationer när folk gör konstiga och obegripliga saker.
Förut gick det åt väldigt mycket negativ energi till att grubbla på sånt.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav plåtmonster » 2015-05-30 18:32:17

Vad innebär det i praktiken?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Pikachu » 2015-05-30 18:50:30

Jackal kan inte annat än gratulera, om det är den här sortens problem du har är du en lyckligt lottad människa.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Krake » 2015-05-30 19:56:40

KrigarSjäl skrev:...gentemot dumskallar och narrar finns bara ett sätt att ådagalägga förstånd, och det är att man ej talar med dem.

-Arthur Schopenhauer


Jag har aldrig mött en människa så enfaldig att jag inte kunnat lära mig något från honom.

- Platon

Människor är dumma. Deal with it
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Flinta » 2015-05-30 21:41:42

Jackal skrev:Jag har jättestor nytta av det där tipset om att folk är bekväma och att det är bekvämast att inte tänka.
Det kan jag använda i alla möjliga situationer när folk gör konstiga och obegripliga saker.
Förut gick det åt väldigt mycket negativ energi till att grubbla på sånt.


Jag brukar tänka att folk vanligen har anledningar till allt de gör/inte gör. Vill man förstå måste man ofta både orka o vilja skaffa sig väldigt mycket information om personens liv o dennes tankar, känslor, erfarenheter, kunskaper, funktionsnedsättningar osv. Det orkar vi ofta inte..och leder till att vi accepterar situationen o det vi inte förstår alternativt "lägger locket på"/skiter i situationen m a o.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-05-31 10:59:25

Pikachu skrev:Jackal kan inte annat än gratulera, om det är den här sortens problem du har är du en lyckligt lottad människa.

Är jag en lyckligt lottad människa som blir besatt av att grubbla på såna här saker istället för att ha relationer med andra människor, jobba, bilda familj, ha ett meningsfullt liv, äta, sova och sköta min hygien?
Eller är det för att jag har varit utsatt för olika typer av tvångsåtgärder från samhällets sida en mycket stor del av mitt liv?
Kanske att jag har bott på barnpsyk i flera år istället för att kunna gå i skola?

Hur tänkte du nu?

Kan du förklara?
Senast redigerad av Jackal 2015-05-31 11:03:17, redigerad totalt 1 gång.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-05-31 11:01:32

plåtmonster skrev:Vad innebär det i praktiken?

Till exempel varför folk ställer cykeln på stödet i cykelstället, istället för emellan järnpinnarna där hjulet ska vara, så att jag är tvungen att ställa den rätt, för att min cykel ska få plats mellan dom andra cyklarna.

Och tusen andra saker.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-05-31 11:06:20

plåtmonster skrev:Vad innebär det i praktiken?

Eller varför folk försöker döda mig på parkeringsplatser.

Förut trodde jag att det var för att dom ville döda mig, som dom backade rakt mot mig när jag kom gående, utan att kolla i backspegeln men nu förstår jag att dom inte tänker för att det är bekvämt.

Det är som en stor lättnad.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-05-31 11:09:26

Pikachu skrev:Jackal kan inte annat än gratulera, om det är den här sortens problem du har är du en lyckligt lottad människa.

Jag förstår att någon som du, som aldrig har haft en enda svårighet i livet, tänker så men andra människor kan faktiskt ha det jobbigare än du har det.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Pikachu » 2015-05-31 11:14:43

Jackal skrev:
Pikachu skrev:Jackal kan inte annat än gratulera, om det är den här sortens problem du har är du en lyckligt lottad människa.

Är jag en lyckligt lottad människa som blir besatt av att grubbla på såna här saker istället för att ha relationer med andra människor, jobba, bilda familj, ha ett meningsfullt liv, äta, sova och sköta min hygien?
Eller är det för att jag har varit utsatt för olika typer av tvångsåtgärder från samhällets sida en mycket stor del av mitt liv?
Kanske att jag har bott på barnpsyk i flera år istället för att kunna gå i skola?

Hur tänkte du nu?

Kan du förklara?

Hm, drog parallell till mitt eget problematiska liv som till stor del är AS;s fel. Ber om ursäkt om det lät spydigt, men det var inte min avsikt. Du får ha i åtanke att folk med AS inte är de smidigaste alla ggr.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav stuck » 2015-05-31 11:50:01

Man pratar med dem och försöker se om de ens har möjlighet till att tänka eller om de väljer att inte tänka.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Hur man hanterar folk som inte tänker

Inläggav Jackal » 2015-05-31 12:18:01

Pikachu skrev:
Jackal skrev:
Pikachu skrev:Jackal kan inte annat än gratulera, om det är den här sortens problem du har är du en lyckligt lottad människa.

Är jag en lyckligt lottad människa som blir besatt av att grubbla på såna här saker istället för att ha relationer med andra människor, jobba, bilda familj, ha ett meningsfullt liv, äta, sova och sköta min hygien?
Eller är det för att jag har varit utsatt för olika typer av tvångsåtgärder från samhällets sida en mycket stor del av mitt liv?
Kanske att jag har bott på barnpsyk i flera år istället för att kunna gå i skola?

Hur tänkte du nu?

Kan du förklara?

Hm, drog parallell till mitt eget problematiska liv som till stor del är AS;s fel. Ber om ursäkt om det lät spydigt, men det var inte min avsikt. Du får ha i åtanke att folk med AS inte är de smidigaste alla ggr.

Ok.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in