Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav colaflaska » 2015-01-28 3:28:46

Jag har varken LSS eller kontakt med hab. Är det lättast att kontakta hab i min kommun? Har inget behov av LSS, men mina tänder är åt helvete och inte en chans att jag har råd med ett besök hos en tandhygienist.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2015-01-28 3:37:29

colaflaska skrev:Jag har varken LSS eller kontakt med hab. Är det lättast att kontakta hab i min kommun? Har inget behov av LSS, men mina tänder är åt helvete och inte en chans att jag har råd med ett besök hos en tandhygienist.
LSS brukar tjafsa om att man måste ha en pågående insats. Prova du med Hab.

Du har väl en diagnos, annars är det kört att få tandvårdskort. I nödfall kan du få hjälp av soc men den hjälpen täcker inte lika mycket som kortet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav colaflaska » 2015-01-28 5:54:16

Miche skrev:
colaflaska skrev:Jag har varken LSS eller kontakt med hab. Är det lättast att kontakta hab i min kommun? Har inget behov av LSS, men mina tänder är åt helvete och inte en chans att jag har råd med ett besök hos en tandhygienist.
LSS brukar tjafsa om att man måste ha en pågående insats. Prova du med Hab.

Du har väl en diagnos, annars är det kört att få tandvårdskort. I nödfall kan du få hjälp av soc men den hjälpen täcker inte lika mycket som kortet.

Mja jag har ju asperger (och bipolär) och får aktivitetsersättning. Soc kommer garanterat inte hjälpa mig eftersom jag har en sambo med fast inkomst.

Får försöka kontakta hab imorgon.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2015-01-28 7:00:45

Det enda du ska behöva är ett intyg på din diagnos och därefter skicka det till Tandvårdsenheten i det Landsting du är skriven i.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav matterik » 2015-02-06 13:42:44

Jag har ett gult tandvårdskort som heter N2. Räcker till 2019.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Om tandvårdskortet

Inläggav volguus_z » 2015-02-06 18:25:42

Vem ska skriva intyget, räcker det med läkarutlåtande från vårdcentralen, eller ska man ha något annat?
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Om tandvårdskortet

Inläggav Miche » 2015-02-06 18:34:47

volguus_z skrev:Vem ska skriva intyget, räcker det med läkarutlåtande från vårdcentralen, eller ska man ha något annat?
Det visar sig när man ansöker... Jag gissar att landets olika tandvårdsenheter tolkar det på var sitt sätt, när det gäller vård så saknar vi mycket rättssäkerhet i det här landet...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Om tandvårdskortet

Inläggav brunneng » 2015-02-07 11:44:51

Jag lät mitt personliga ombud skaka om Tandvårdsenheten och då ramlade det prompt ned ett Tandvårdskort i brevlådan! :D
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Om tandvårdskortet

Inläggav Hadraniel » 2015-04-01 20:08:59

Fick nyligen höra av en person som ansökt om nödvändig tandvård från samma person som jag tidigare fått ett sådant intyg av gällande tandvård med varaktighet "tillsvidare" på att dessa utfärdade intyg inte längre fungerar utan att de ändrat något så att man numera måste ha en pågående LSS-insats samtidigt. Hon som utfärdat mitt intyg sa till personen att många som fått sådana tillsvidare-intyg reagerat negativt på att de inte längre gäller. Någon som vet vad som ändrats, när det i så fall började gälla och om man kan bli återbetalningsskyldig för tandvård man får via det intyg man redan fått efter att det slutade gälla. Var ju själv hos tandläkaren för inte så längesen och fick då stämpel i högkostnadsskyddet och allt det där och funderar på vad som kommer hända om det inte gällde längre vid det besöket även om det verkade göra det.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2015-04-03 8:59:21

De gäller fortfarande i Stockholm.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Hadraniel » 2015-04-03 9:54:18

Tiblan skrev:De gäller fortfarande i Stockholm.

Kanske en lokal förändring i detta länet då, eller så hade personerna helt enkelt fått någon information om att det ska sluta gälla snart i stil med "nästa gång du ska till tandläkaren kommer inte intyget att gälla längre"? Hela grejen lät väldigt skum dock tycker jag så man bör nog försöka kolla upp så att det inte gjorts någon ändring eller är någon på gång.

Hur fick du reda på att det fortfarande gäller i Stockholm? Tänkte om du kollat upp reglerna, hört om någon som använt ett sådant tillsvidare-intyg nyligen som inte har någon insats via LSS eller frågat någon person som bör veta hur det ligger till.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Om tandvårdskortet

Inläggav Savanten Svante » 2015-04-03 13:10:06

pågående insats har väl inte behövs förr?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-04-03 17:51:00

Det ska inte behövas pågående insats. Om man inte får kortet via soc kan man ansöka direkt från landstinget.
Kommunen kan tolka "omfattas av LSS" som att man måste ha en insats men alla som har autismspektrumdiagnos omfattas ju av LSS så får man avslag så kan man väl överklaga?

Alla som har rätt till uppsökande verksamhet har också rätt till nödvändig tandvård. Det är

personer som omfattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS
personer med ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-04-03 17:55:07

http://www.vardgivarguiden.se/Omraden/T ... -tandvard/

Stockholm, sidan är uppdaterd 30 mars i år...

Tycker de säger emot sig själva där:

Å ena sidan:
Alla som har rätt till uppsökande verksamhet har också rätt till nödvändig tandvård. Det är

personer som omfattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS
personer med ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser.


Å andra sidan:
Behovsbedömning
För att en person ska bli berättigad till tandvårdsstöd måste först en bedömning av omvårdnadsbehovet göras. Det är i första hand biståndsbedömare, LSS-handläggare eller enhetschef inom kommunernas äldre- och handikappomsorg som gör det.

En patient eller patientens anhöriga har också möjlighet att ansöka om intyg direkt hos tandvårdsenheten. Patientens omvårdnadsbehov måste då styrkas av en läkare eller distriktssköterska med god kännedom om patienten. Man ska dock i första hand ta kontakt med kommunen eller stadsdelen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-04-03 17:57:54

Jag skickade länk till tråden åt Pemer, han brukar vara insatt i det här.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2015-04-04 8:41:17

Hadraniel skrev:
Tiblan skrev:De gäller fortfarande i Stockholm.

Kanske en lokal förändring i detta länet då, eller så hade personerna helt enkelt fått någon information om att det ska sluta gälla snart i stil med "nästa gång du ska till tandläkaren kommer inte intyget att gälla längre"? Hela grejen lät väldigt skum dock tycker jag så man bör nog försöka kolla upp så att det inte gjorts någon ändring eller är någon på gång.

Hur fick du reda på att det fortfarande gäller i Stockholm? Tänkte om du kollat upp reglerna, hört om någon som använt ett sådant tillsvidare-intyg nyligen som inte har någon insats via LSS eller frågat någon person som bör veta hur det ligger till.


Har precis varit på koll hos tandläkaren och ska tillbaka och laga ett hål och dom vet att det är under förutsättning att detta kort gäller.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Tiblan » 2015-04-04 8:44:19

Skulle nog kommit info om kortet slutat gälla. Är ju Tandvårdsenheten i varje Landsting som ska utfärda det och ingen annan vad jag fått veta.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Om tandvårdskortet

Inläggav Roynald » 2015-04-09 0:08:47

Hejsan! Har nyligen blivit beviljad ett tandvårdskort (N3, om det gör någon skillnad) och innan jag tar mig en sväng förbi folktandvården så skulle jag bara vilja försäkra mig om att jag inte har missförstått någonting (LSS var rätt snål med detaljer):

* När jag är klar med rutinkontrollen så visar jag upp tandvårdskort och ID vid kassan, på så sätt så kommer kostnaden för rutinkontrollen att hamna på mitt högkostnadsskydd (samma nota som för min receptbelagda medicin).

* Kostnaden för rutinkontrollen blir 150kr (som ett läkarbesök, dagtid) istället för 775kr.

Tacksam för er hjälp, ni som är bra mer erfarna än mig!
Roynald
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-09-19

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-04-11 20:22:06

Jag betalar 200 hos tandläkaren. Tror det bara finns ett slags kort här, N3 vet jag inte vad det är.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Julianus » 2015-04-12 11:45:49

Såhär står det om de olika personkretsarna enligt LSS.

"1. personer som har utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd

2. personer med stora begåvningsmässiga funktionsnedsättningar som inte går över efter en hjärnskada i vuxen ålder

3. personer med andra fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som inte beror på normalt åldrande och som finns kvar under lång tid."

Jag ska till tandhygienisten om en vecka. Vid varje besök så betalar jag 100:- och det hamnar på mitt högkostnadsskydd. Får stämpel för varje besök.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Om tandvårdskortet

Inläggav Moggy » 2015-04-28 15:07:38

Så, nu fick jag mitt tandvårdskort. Gick hur enkelt som helst och det kom hem med posten utan att jag ens måste prata med nån eller komma med några argument om varför jag behövde det. Hade förväntat mig att få krångla om det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2015-04-28 22:13:19

Moggy skrev:Så, nu fick jag mitt tandvårdskort. Gick hur enkelt som helst och det kom hem med posten utan att jag ens måste prata med nån eller komma med några argument om varför jag behövde det. Hade förväntat mig att få krångla om det.

Ibland händer det. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Om tandvårdskortet

Inläggav Moggy » 2015-04-29 19:26:19

Hur brukar dom reagera hos tandläkaren när man har kort? Tycker dom att man är en besvärlig kund och så att man bör vänta med att säga det tills det är dags för att betala? Att man blir nån som dom vet inte kommer att ta några dyrare behandlingar utöver standardprylarna och därför blir lågprioriterad som kund?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Om tandvårdskortet

Inläggav Wine » 2015-04-29 20:20:05

Moggy skrev:Hur brukar dom reagera hos tandläkaren när man har kort? Tycker dom att man är en besvärlig kund och så att man bör vänta med att säga det tills det är dags för att betala? Att man blir nån som dom vet inte kommer att ta några dyrare behandlingar utöver standardprylarna och därför blir lågprioriterad som kund?


Hos min tandläkare vill de att man ska visa upp tandvårdskortet innan man får behandling så att de vet hur de ska debitera och skriva. För egen del brukar jag mest bara gå på vanliga årliga undersökningar och ta bort tandsten hos tandhygienisten, har sällan hål nu för större delen av de normalt mest utsatta ytorna på tänderna är redan fyllda sedan länge tillbaka med både amalgam- och kompositfyllningar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in