någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav 145852 » 2015-03-22 10:46:45

ligger på st görans sjukhus nu
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav imagine » 2015-03-27 20:34:12

har du ätit ägg med skal eller? :p
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav 145852 » 2015-03-28 14:30:11

nej, jag käka för mycket d3 :)
mängden skall ej diskuteras..
säger, jag mådde bra av det tills jag åkte ambulans in till akuten
fick ett nytt inre iaf då "dom" spolar ren hela kroppen :D

dom som doktorerna etc
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Moggy » 2015-03-28 21:26:36

Vad hände då när du blev sjuk?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Schmetterling » 2015-03-29 0:13:37

145852 skrev:nej, jag käka för mycket d3 :)
mängden skall ej diskuteras..
säger, jag mådde bra av det tills jag åkte ambulans in till akuten
fick ett nytt inre iaf då "dom" spolar ren hela kroppen :D

dom som doktorerna etc

Fast jag tycker att mängden ska diskuteras. Överdoserade du kraftigt, hur länge och hur mycket? Det tycker jag är relevant att veta för att slippa göra samma misstag själv.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav 145852 » 2015-03-29 11:46:33

mängden skall inte diskuteras för den är pinsam och onormal.
samt att jag överdoserade omedvetet.

psst.. d3 som jag tog var tydligen för hästar.
var ej i min vetskap när jag tog det.
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav imagine » 2015-03-30 14:18:09

"För hästar".. lol :mrgreen:
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav 145852 » 2015-03-30 15:28:14

fan, jag visste ju inte x3
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Zima33 » 2015-03-30 18:37:43

:-)Hug

Jag brukar ta 5000IE. Tog du mer än så?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Plasticfck » 2015-03-30 19:06:00

TS - tycker ej det är pinsamt att du överdoserade/tog hästdoser (hehe)
Men - tror du skulle kunna hjälpa andra att slippa samma problem som du - om du skrev ut ungefär vilka mängder det rörde sig om. Det är också intressant av vetenskapliga skäl - eftersom "taket" för hur mycket d3 man kan ta innan det blir toxiskt - är ... väldigt högt, som jag förstått det.

Tog du d3 som även innehöll kalciumtillskott ?

- För isåfall förstår jag kalciumöverdosen

Har aldrig råkat ut för kalciumöverdos själv - men skulle säkert gott och väl kunna råka ut för det - då bristen på KOMPETENTA läkare och relevant forskning - resulterar i ett försök att självmedicinera, hos mig.

- Får man fråga i vilket syfte du försökte självbehandla med d3 ?
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav gadas » 2015-03-30 22:45:39

Med magnesiumtillskott minskar risken för kalciumöverskott. Och det är bara en av alla fördelar. Risken att i stället få magnesiumöverskott är betydligt mindre. Ett gram om dagen av varje är rätt storleksordning, liksom för natrium. De flesta äter mycket mer natrium och kalcium än så och mycket mindre magnesium. Magnesiumtillskott är särskilt viktigt vid ångestproblematik.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav 145852 » 2015-03-31 5:59:29

så du vill veta den mängd d3 som en häst skall tag :o?
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Plasticfck » 2015-03-31 13:41:29

145852 skrev:så du vill veta den mängd d3 som en häst skall tag :o?


Ja :pp
Och den mängd kalcium en häst ska ta, om tabletterna även innehöll kalcium!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Neurofunk » 2015-03-31 14:07:01

...är det bara jag som inte förstår vad detta "d3" är för något? :-)063

Vad är "d3"? :oops:
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Schmetterling » 2015-03-31 14:46:55

KNSNNTR skrev:...är det bara jag som inte förstår vad detta "d3" är för något? :-)063

Vad är "d3"? :oops:

"Vanlig" D-vitamin. D2 är vegetabiliskt och föredras därför av veganer men kroppen har svårare att tillgodogöra sig den typen av D-vitamin.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav ullstrumpan » 2015-04-01 20:44:13

Hur mäRkte du att du blev sjuk? Vad hände som gjorde att du fick åka ambulans?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav 145852 » 2015-04-05 10:22:31

Okey. Så jag var på ett sånt här nattgibb med mina vänner, från 0-100 så hade jag sprängande huvudvärk 5m senare börja jag spy okontrollerat och va paralyzera.
Jag minss inte hur jag kom till toarummet, det var som om nå go Lyfte upp mig och kasta in mig där.

När ambulansen kom gick jag som en zombie kunden knappt stå på benen.


...så jag köpte 1kg d3 ifrån ebay som innehåller 500.000ie per gram.
låt säga at jag tog tre matskedar av det och välde de i en energidryck.

Syftet var at jag ville må bra vilket jag gjord in början oxå, mitt inre sken som en sol och jag kände mig energi full. Gick dock?bra tills jag flaskhalsar och åkte in på AkuteN.

ja jag ligger fortfarande på sjukhus och läkaren säger att jag kommer få ligga inne i flera månader..

Någon som har lust att besöka mig? :mrgreen: ligger på st Görans sjukhus.

Det är väldigt tråkigt :(
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Plasticfck » 2015-04-05 15:12:57

145852 skrev:Okey. Så jag var på ett sånt här nattgibb med mina vänner, från 0-100 så hade jag sprängande huvudvärk 5m senare börja jag spy okontrollerat och va paralyzera.
Jag minss inte hur jag kom till toarummet, det var som om nå go Lyfte upp mig och kasta in mig där.

När ambulansen kom gick jag som en zombie kunden knappt stå på benen.


...så jag köpte 1kg d3 ifrån ebay som innehåller 500.000ie per gram.
låt säga at jag tog tre matskedar av det och välde de i en energidryck.

Syftet var at jag ville må bra vilket jag gjord in början oxå, mitt inre sken som en sol och jag kände mig energi full. Gick dock?bra tills jag flaskhalsar och åkte in på AkuteN.

ja jag ligger fortfarande på sjukhus och läkaren säger att jag kommer få ligga inne i flera månader..

Någon som har lust att besöka mig? :mrgreen: ligger på st Görans sjukhus.

Det är väldigt tråkigt :(


Tack för att du delar med dig!
Låter som om det var en enorm överdos :-)010

Ville du bli kvitt depression, eller på vilket sätt ville du må "bra" ?

Varför kommer du få ligga inne flera månader ?!
Är det för att de typ behöver "få ur" allt gift ur kroppen - eller för att dina organ tagit stryk ?

Hoppas kroppen ej tagit alltför stor skada av vad som hände :-)008
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Zima33 » 2015-04-05 18:09:06

145852 skrev:
...så jag köpte 1kg d3 ifrån ebay som innehåller 500.000ie per gram.
låt säga at jag tog tre matskedar av det och välde de i en energidryck.


:shock:

:?

Hoppas du kryar på dig snart...
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-05 22:49:29

Jag har haft högt Ca, men mina nivåer av D3 var toxiska, 350 nmol.

Lyssna inte hur som helst på alternativare. Tyvärr ej heller alltid på skolmedicinen. Men att inta mycket höga doser av något, leder sällan till något bra om man inte är jäkligt medveten om vad man sysslar med.

Intag av D3 ska kombineras med vitamin K, annars kan man få just Ca att ansamlas lite varstans i mjukdelar i stället för att lagras in där det ska. Kalcifiering. Vill man vara helt säker, kör man ett kombopreparat och inte skyhöga doser.

RDI är ofta för lågt, och det är inte konstigt, RDI är nämligen detlägsta man ska inta för att inte få manifest brist.

Jag tog 5 000 IE D3, vilket inte anses superhögt eftersom alternativarna påstår att upp till 10 000 IE är totalt ofarligt, och fick toxisk nivå. Det är en kombo med K2, så kanske därför det gick bra. Min läkare följer mig nu, och 1 000 IE ledde mig till nedre halvan på optimal nivå, så nu intar jag 1 500 IE i samråd med läkaren.

I fortsättningen tänker jag på ett annat sätt. Man kan inte lita på någon, utan får ta den info som finns, och analysera, googla och tänka efter. Jag försöker äta bra mat, bra råvaror, och kan tillföra ett par saker, men inga megadoser.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Plasticfck » 2015-04-06 13:50:29

Bror Duktig skrev:Jag har haft högt Ca, men mina nivåer av D3 var toxiska, 350 nmol.

Lyssna inte hur som helst på alternativare. Tyvärr ej heller alltid på skolmedicinen. Men att inta mycket höga doser av något, leder sällan till något bra om man inte är jäkligt medveten om vad man sysslar med.

Intag av D3 ska kombineras med vitamin K, annars kan man få just Ca att ansamlas lite varstans i mjukdelar i stället för att lagras in där det ska. Kalcifiering. Vill man vara helt säker, kör man ett kombopreparat och inte skyhöga doser.

RDI är ofta för lågt, och det är inte konstigt, RDI är nämligen detlägsta man ska inta för att inte få manifest brist.

Jag tog 5 000 IE D3, vilket inte anses superhögt eftersom alternativarna påstår att upp till 10 000 IE är totalt ofarligt, och fick toxisk nivå. Det är en kombo med K2, så kanske därför det gick bra. Min läkare följer mig nu, och 1 000 IE ledde mig till nedre halvan på optimal nivå, så nu intar jag 1 500 IE i samråd med läkaren.

I fortsättningen tänker jag på ett annat sätt. Man kan inte lita på någon, utan får ta den info som finns, och analysera, googla och tänka efter. Jag försöker äta bra mat, bra råvaror, och kan tillföra ett par saker, men inga megadoser.


Oj - toxiska nivåer av "bara" 5000IE :-)011
Tog du tabletterna varje dag ? Under hur lång period ? Var det pga konstaterad D-vitaminbrist, eller på eget initiativ ?

Hur upptäcktes de toxiska nivåerna ? - Alltså, fick du någon form av symtom som gjorde att du sökte läkarhjälp ? :-)063

1000 frågor här ... Men det är väldigt intressant att "taket" för intag av d3 anses vara så högt - men att toxicitet kan uppstå vid betydligt lägre nivåer!

Man kanske borde gå till vårdcentralen och ta ett blodprov för att se hur man själv ligger till ... Är dock bara så jävla rädd att dom ska tjafsa med mig och inte vilja göra sånt om de inte själva anser att det är nödvändigt. :-)010
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-06 18:55:50

Min läkare sade att jag kunde äta D-vitamin och inga tester skulle tas, eftersom alla har brister ...

5 000 IE är egentligen rätt mycket, men det sägs att man måste inta över 10 000 IE/dag i månader för att få toxiska nivåer. Men nej, det verkar ju inte stämma.

Jag hade konstant läkarkontakt p.g.a. min trötthet. Jag hade halvtaskig sköldkörtelfunktion och ännu taskigare kortisolproduktion - och lite annat - och ännu lite annat som hänt under tiden p.g.a. vilda dieter. Jag vet inte varför han plötsligt tog D-vitaminprov.

Jag vet inte om jag märkte något, men jag hade svårt att sjunga ett tag. Det kan ha berott på detta, men det KAN också ha berott på sköldkörtelmedicinen som behövde sänkas något och var något hög då. När jag googlade, v erkade det finnas samband mellan högt Ca och problem med stämband. Röstproblem av sköldkörtelsjukdom får man oftast vid för låga nivåer, inte tvärtom.

Om du vill att VC ska ta sköldkörtelprov, säg att du ätit höga doser länge och vill kolla hur du ligger. Vill man bara kolla för skojs skull säger de bara att man inte ska kolla om man inte har problem (men då kan det vara för sent), eller att "alla har ändå brist". Ska man hitta på en dos, så kan man ju säga 5 000 IE eller så. Fast det är ju lögn och kan vara svårt om man inte har klart för sig exakt hur man ska svara på frågorna som kan dyka upp, "hur länge?", "dos?", "var köpte du det?", eller liknande.

Jag åt D-vitamin för att jag trodde att alla behövde det :D Nu äter jag ju ändå, därför att mina nivåer sjönk ganska mycket, till närmare nedre optimala referenspunkt. 1 500 IE behövs verkar det som. Det är inte SÅ mycket, men mer än de 400 IE skolmedicinen rekommenderar, och som är RDI och lika med det minsta man behöver för att inte få manifest brist. Lite bättre nivåer än så vill jag nog ha.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Plasticfck » 2015-04-06 19:50:34

Bror Duktig skrev:Min läkare sade att jag kunde äta D-vitamin och inga tester skulle tas, eftersom alla har brister ...

5 000 IE är egentligen rätt mycket, men det sägs att man måste inta över 10 000 IE/dag i månader för att få toxiska nivåer. Men nej, det verkar ju inte stämma.

Jag hade konstant läkarkontakt p.g.a. min trötthet. Jag hade halvtaskig sköldkörtelfunktion och ännu taskigare kortisolproduktion - och lite annat - och ännu lite annat som hänt under tiden p.g.a. vilda dieter. Jag vet inte varför han plötsligt tog D-vitaminprov.

Jag vet inte om jag märkte något, men jag hade svårt att sjunga ett tag. Det kan ha berott på detta, men det KAN också ha berott på sköldkörtelmedicinen som behövde sänkas något och var något hög då. När jag googlade, v erkade det finnas samband mellan högt Ca och problem med stämband. Röstproblem av sköldkörtelsjukdom får man oftast vid för låga nivåer, inte tvärtom.

Om du vill att VC ska ta sköldkörtelprov, säg att du ätit höga doser länge och vill kolla hur du ligger. Vill man bara kolla för skojs skull säger de bara att man inte ska kolla om man inte har problem (men då kan det vara för sent), eller att "alla har ändå brist". Ska man hitta på en dos, så kan man ju säga 5 000 IE eller så. Fast det är ju lögn och kan vara svårt om man inte har klart för sig exakt hur man ska svara på frågorna som kan dyka upp, "hur länge?", "dos?", "var köpte du det?", eller liknande.

Jag åt D-vitamin för att jag trodde att alla behövde det :D Nu äter jag ju ändå, därför att mina nivåer sjönk ganska mycket, till närmare nedre optimala referenspunkt. 1 500 IE behövs verkar det som. Det är inte SÅ mycket, men mer än de 400 IE skolmedicinen rekommenderar, och som är RDI och lika med det minsta man behöver för att inte få manifest brist. Lite bättre nivåer än så vill jag nog ha.


Tack så mycket för ditt utförliga svar!!
Vilken tur att de höga nivåerna av Ca upptäcktes, trots att det var av en slump :-)010
Låg du på toxiska nivåer av både D3 och Ca, eller bara D3 ?

Bedöms risken för överdos vara obefintlig nu när du står på 1500 IE/dag ?

Vore skönt att veta vad som är en STABIL dos av D3, liksom, för jag brukar alltid bli rädda att det i längden ska leda till överdos ... och så slutar jag ta tabletterna.
De jag har just nu har 2500 IE D3, och innehåller ej något kalcium.

OT nu kanske - men har du någon gång begärt ut dina resultat av sånahär blodprover på papper ?
Undrar om möjligheten finns, liksom .... För jag litar ej på deras tolkningar av resultaten.
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Zima33 » 2015-04-06 22:27:15

Bror Duktig skrev:
Jag tog 5 000 IE D3, vilket inte anses superhögt eftersom alternativarna påstår att upp till 10 000 IE är totalt ofarligt, och fick toxisk nivå. Det är en kombo med K2, så kanske därför det gick bra. Min läkare följer mig nu, och 1 000 IE ledde mig till nedre halvan på optimal nivå, så nu intar jag 1 500 IE i samråd med läkaren.


:o Jag tar 5000IE D3 men inte varje dag, tar bara de dagar jag kommer ihåg, ibland 2-3 dar i rad, ibland 1-2 ggr i veckan. Tar inte K2, eller jo det kanske finns i en multivitamin som jag tar.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in