Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav Nasheim » 2015-03-07 2:38:37

Jag har aldrig presenterat mig här på forumet så det är väl dags nu tänker jag.

Uppvuxen i Skåne, boende i Småland. Mobbad under uppväxten, aldrig haft några riktiga vänner, utan bara bekanta/ytligt bekant. Inga blommor, inga husdjur, väldigt dålig kontakt med min familj. Alltid klarat mig på nästan egen hand och använt datorspelande som en form av terapi, förutom under mina depressionsanfall då jag skriver dikter och grubblar för mycket.

Flyttade från ena jobbet till det andra tills jag en dag stod hos psykologen med kritisk panikångest som följd.


Jag fick min diagnos (HFA) för cirka ett år sedan, och det kändes som en befrielse att äntligen få veta vad som är fel på mig. Varför vissa saker händer, varför jag reagerar på ett visst sätt medan NT-människor bara rycker på axlarna och försöker sopa det under mattan som det var väl inget att bra sig om.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Vilka är vi här?

Inläggav Khudermosavi » 2015-03-18 13:39:30

Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.
Khudermosavi
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Alyana » 2015-03-18 14:16:35

Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.

Välkommen 8)
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vilka är vi här?

Inläggav Khudermosavi » 2015-03-18 16:55:30

Alyana skrev:
Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.

Välkommen 8)

Tack! 8)
Khudermosavi
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Kicki91 » 2015-03-18 17:35:19

Hej allihop! Jag är ny på forumet och tänkte försöka presentera mig själv lite, men vet inte riktigt vad jag ska skriva.

Jag är en tjej på 24 år. Jag fick diagnosen aspergers syndrom för ungefär en månad sedan.
Bor: Huddinge.
Intressen: Litteratur, film, musik, konst
Kicki91
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Frimodig » 2015-03-18 20:41:19

Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.


Väldigt imponerande, och lite skrämmande. 15 år. Herregud, när jag var 15 år, 1959, när allt bara blev bättre och bättre i Sverige, jag gick sista året på realskolan i Västerås, nästa år började jag gymnasiet. Jag läste i princip böcker, sen berättade jag för kompisar hur man skulle tänka. Kompisarna kom hem till mig för de ville snacka med min morsa, hon var en mkt bra lyssnerska. Och jag blev sur. Hon skulle lyssna på mig, inte på andra.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vilka är vi här?

Inläggav Khudermosavi » 2015-03-18 21:29:27

Frimodig skrev:
Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.


Väldigt imponerande, och lite skrämmande. 15 år. Herregud, när jag var 15 år, 1959, när allt bara blev bättre och bättre i Sverige, jag gick sista året på realskolan i Västerås, nästa år började jag gymnasiet. Jag läste i princip böcker, sen berättade jag för kompisar hur man skulle tänka. Kompisarna kom hem till mig för de ville snacka med min morsa, hon var en mkt bra lyssnerska. Och jag blev sur. Hon skulle lyssna på mig, inte på andra.
Ja, tänkte mig faktiskt att flera skulle bli förvånade.. du är alltså 56 år min vän? var verkligen Sverige som bäst på 80-talet? Hehe, det är sant att vi med Asperger växer snabbare alltså.
Khudermosavi
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Natte » 2015-03-22 21:54:59

Hejsan! Jag är en 37-årig man som just reggat sig på forumet. Jag gillar böcker, film, god mat och promenader. Jag har haft det och har det fortfarande stundtals tufft. Jag har haft diagnosen Aspergers syndrom sedan 1992.
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Vilka är vi här?

Inläggav Kicki91 » 2015-03-26 10:04:00

Natte skrev:Hejsan! Jag är en 37-årig man som just reggat sig på forumet. Jag gillar böcker, film, god mat och promenader. Jag har haft det och har det fortfarande stundtals tufft. Jag har haft diagnosen Aspergers syndrom sedan 1992.


Välkommen! :-)Happy
Kicki91
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Natte » 2015-03-26 11:48:49

Tack så mycket!
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Vilka är vi här?

Inläggav Husmusen » 2015-03-27 19:52:09

Ny medlem här också. Kvinna född 1977 och jag fick min diagnos "Atypisk Autism" för 1 år sedan. Bor med sambo och två katter i norra delen av landet.

Jobbar halvtid (sjukersättning på den andra halvan) men har just få reda på att jag inte får vara kvar eftersom de anse sig inte ha råd :(, så just nu är det mycket oro och ångest över hur jag ska kunna hitta ett nytt halvtidsjobb....
Husmusen
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-03-27

Vilka är vi här?

Inläggav Petra63 » 2015-03-28 9:58:04

Hej! Jag är en ensam kvinna, fick diagnos Asperger efter 51 år, förut gjorde läkarna fel diagnosticerade med fel medicinering. Vad konstiga läkarna är, Hur kommer det sig att förväxla diagnoser under lång tid?
Petra63
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2015-03-27

Vilka är vi här?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-04-02 6:56:27

Frimodig skrev:
Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.


Väldigt imponerande, och lite skrämmande.

-Helt klart imponerande ja.
Fem språk.

Sen tror jag den personliga bakgrunden ger en god grundförståelse i de ämnesfält som räknas upp som intressen; man har nåt att jämföra med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilka är vi här?

Inläggav Frimodig » 2015-04-02 16:18:41

Khudermosavi skrev:
Frimodig skrev:
Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.


Väldigt imponerande, och lite skrämmande. 15 år. Herregud, när jag var 15 år, 1959, när allt bara blev bättre och bättre i Sverige, jag gick sista året på realskolan i Västerås, nästa år började jag gymnasiet. Jag läste i princip böcker, sen berättade jag för kompisar hur man skulle tänka. Kompisarna kom hem till mig för de ville snacka med min morsa, hon var en mkt bra lyssnerska. Och jag blev sur. Hon skulle lyssna på mig, inte på andra.
Ja, tänkte mig faktiskt att flera skulle bli förvånade.. du är alltså 56 år min vän? var verkligen Sverige som bäst på 80-talet? Hehe, det är sant att vi med Asperger växer snabbare alltså.


Nja, jag är 70, Sverige var som bäst på 50-talet, levnadsstandarden steg mkt snabbt. Vi hade en strategisk fördel eftersom vår ekonomi inte hade förstörts av ww2. Och vi utnyttjade fördelen till de flesta svenskars fördel.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vilka är vi här?

Inläggav Knapp » 2015-04-06 21:04:36

Jeg er en dame i nabolandet, Norge. Jeg er på sykehus. Jeg har også Asperger syndrom, fikk diagnosen da jeg var 30. Er 31 nå. Jeg driver en blogg for å opplyse om asperger. http://aspergerinformator.com

Jeg er interessert i foto, dukker og reklameannonser. Jeg er glad i dyr og er oppvokst med hund.
Knapp
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-02-11

Vilka är vi här?

Inläggav 011100100110 » 2015-04-07 22:53:17

Hej!

Jag är trettio år. Varit patient inom psykiatrin i halva mitt liv lite drygt och är väldigt skeptisk till psykvården och medicinering vid det här laget.
Jag har haft en del diagnoser, t ex egentlig depression, ångestsyndrom med psykotiska symtom, schizofreni, PTSD, recidiverande depression, fobisk personlighetsstörning, ADHD och Aspergers syndrom. Ätit mycket psykofarmaka och sovit bort större delen av livet, men är nu medicinfri! Medveten om att diagnostisering ofta sker väldigt godtyckligt vilket kan ha svåra konsekvenser. Som för mig, iom att jag förlorade många år av mitt liv genom att vara en övermedicinerad zombie. Min bästa vän är psykolog och hon säger ofta att jag inte har Aspergers syndrom.

Mina intressen är konst, måleri, andra människor, musik.
Svårigheter är skola, rutiner, passa tider, planering, stress. Har en tendens att då och då bli lite gränslös, är ganska känslig och har ungefär var fjärde år en allvarligare dipp då jag brukar läggas in.

Har gått i psykoanalys men var tvungen att sluta där eftersom psykologen ansåg mig vara för sjuk för att klara av terapin. Nu har jag ingen samtalskontakt eller något sådant.

Jag tror att det är såhär man skall presentera sig här?

Vänliga hälsningar,
011100100110
011100100110
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2015-04-06

Vilka är vi här?

Inläggav antonius » 2015-04-07 23:04:39

011100100110 skrev:011100100110


Välkommen! :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka är vi här?

Inläggav Natte » 2015-04-08 18:24:35

011100100110 skrev:Hej!

Jag är trettio år. Varit patient inom psykiatrin i halva mitt liv lite drygt och är väldigt skeptisk till psykvården och medicinering vid det här laget.
Jag har haft en del diagnoser, t ex egentlig depression, ångestsyndrom med psykotiska symtom, schizofreni, PTSD, recidiverande depression, fobisk personlighetsstörning, ADHD och Aspergers syndrom. Ätit mycket psykofarmaka och sovit bort större delen av livet, men är nu medicinfri! Medveten om att diagnostisering ofta sker väldigt godtyckligt vilket kan ha svåra konsekvenser. Som för mig, iom att jag förlorade många år av mitt liv genom att vara en övermedicinerad zombie. Min bästa vän är psykolog och hon säger ofta att jag inte har Aspergers syndrom.

Mina intressen är konst, måleri, andra människor, musik.
Svårigheter är skola, rutiner, passa tider, planering, stress. Har en tendens att då och då bli lite gränslös, är ganska känslig och har ungefär var fjärde år en allvarligare dipp då jag brukar läggas in.

Har gått i psykoanalys men var tvungen att sluta där eftersom psykologen ansåg mig vara för sjuk för att klara av terapin. Nu har jag ingen samtalskontakt eller något sådant.

Jag tror att det är såhär man skall presentera sig här?

Vänliga hälsningar,
011100100110


Hej och välkommen hit! Jag har också en del negativa erfarenheter med psykiatrin och är också rätt skeptisk till dem. Kul att du är medicinfri! Ha det bra och lycka till med livet!
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Vilka är vi här?

Inläggav Knapp » 2015-04-12 16:57:48

Jeg vil presentere meg! Hei! Jeg heter Helene og har Asperger syndrom og blogger om Asperger for å opplyse. Jeg ble ikke oppdaget før jeg var 31, og har også andre diagnoser. Asperger i bunnen kan forklare mye. Nå håper jeg at folk skjønner meg bedre, men jeg ser at det er vanskelig for dem! Derfor skriver jeg denne bloggen! http://aspergerinformator.com

Jeg kan svare på alle slags spørsmål, det er bare å frågå! :)

Mine interesser er foto, skriving, dukker og reklameannonser/priser.
Knapp
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-02-11

Vilka är vi här?

Inläggav Natte » 2015-04-12 20:29:15

Välkommen Knapp! Bra att du försöker upplysa folk om asperger med hjälp av din blogg. Det behövs definitivt. Jag hoppas att du kommer trivas här!
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Vilka är vi här?

Inläggav Kattmat » 2015-04-13 14:42:33

Lite senkommen presentation

Jag är skåning, 33 år, har pluggat större delen av mitt liv, haft en del praktiker och inget har lett till arbete. Det enda riktiga jobb jag haft var timanställning som kock under ca ett år.Var på väg att få ett jobb denna våren, men arbetsförmedlingen krånglade så det blev inte av! JAG hittade alltså jobbet, DE såg till att jag inte fick det.

Har en ganska ny diagnos med mig. Jag började misstänka att jag hade asperger när jag läste Immanuel Brändemos blogg (Trollhare, gissar att många här känner till den?) och kände igen mig. Sen har jag gått i några år och funderat fram och tillbaks på om jag verkligen har asperger eller bara är en ovanligt aspig NT. Tillslut beslöt jag mig att ansöka om en utredning eftersom en diagnos innebär att jag har rätt till särskild hjälp från arbetsförmedlingen, som tidigare inte hjälpt mig ett skit. Nu "hjälper" de fast på fel sätt istället!

Tycker dock att jag haft annan nytta av min diagnos på så vis att den lett till bättre självkännedom och större självrespekt.

Jag tecknar och skriver, gör mods till dataspel och försöker utveckla ett eget, pga mitt stora intresse för RPG i stil med Skyrim och Dragon Age. Min styrka är det konstnärliga. Mina kunskaper i programmering är väldigt färska och bristfälliga; det hade varit bra om jag känt någon annan som kunnat den biten och som var intresserad av att göra spel, men man får klara sig med det man har.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

Vilka är vi här?

Inläggav Khudermosavi » 2015-04-20 21:41:41

Frimodig skrev:
Khudermosavi skrev:
Frimodig skrev:
Väldigt imponerande, och lite skrämmande. 15 år. Herregud, när jag var 15 år, 1959, när allt bara blev bättre och bättre i Sverige, jag gick sista året på realskolan i Västerås, nästa år började jag gymnasiet. Jag läste i princip böcker, sen berättade jag för kompisar hur man skulle tänka. Kompisarna kom hem till mig för de ville snacka med min morsa, hon var en mkt bra lyssnerska. Och jag blev sur. Hon skulle lyssna på mig, inte på andra.
Ja, tänkte mig faktiskt att flera skulle bli förvånade.. du är alltså 56 år min vän? var verkligen Sverige som bäst på 80-talet? Hehe, det är sant att vi med Asperger växer snabbare alltså.


Nja, jag är 70, Sverige var som bäst på 50-talet, levnadsstandarden steg mkt snabbt. Vi hade en strategisk fördel eftersom vår ekonomi inte hade förstörts av ww2. Och vi utnyttjade fördelen till de flesta svenskars fördel.
Tyvärr, sedan slutet av 90-talet har det gått lika snabbt nedåt som uppåt tidigare.. :-)063
Khudermosavi
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Khudermosavi » 2015-04-20 21:44:11

KrigarSjäl skrev:
Frimodig skrev:
Khudermosavi skrev:Hej alla ni! Dags att presentera mig.

Mamma iranier, pappa irakier och mormor ryss, föddes i Baghdad 2000 och familjen flyttade till Syrien Februari 2003 (alltså 1 månad innan invasionen), flyttade med familjen åter igen till Sverige 2006. Augusti 2006 vill jag minnas. Har under mitt korta liv aldrig haft riktiga vänner. Sedan 2013 tillåter jag inte mina föräldrar att betala annat än mat till mig.. jobbar på fritiden i en liten dator och telefon-service butik, tjänar allt från 500 till 5000 i månaden beroende på.

Jag har väldigt stort intresse för politiska, militära, historiska, ekonomiska och geopolitiska frågor, talar 5 språk (svenska, engelska, arabiska, persiska och ryska) och lär mig Franska just nu. Upptäckte att jag har Asperger för 1 år sedan, alltså en ny aspergerist.. hehe.


Väldigt imponerande, och lite skrämmande.

-Helt klart imponerande ja.
Fem språk.

Sen tror jag den personliga bakgrunden ger en god grundförståelse i de ämnesfält som räknas upp som intressen; man har nåt att jämföra med.
Jag är vanligtvis inte riktigt kär i språk, men det handlar i grunden och botten om att jag måste tala arabiska med min pappa, persiska med min mamma (hon förstår både ryska, och arabiska, samt svenska för sig) och tala ryska, med mina släkt längre bort (ála morbröder och systrar, deras barn etc.)

Övriga har du analyserat själv, hehe.
Khudermosavi
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-03-18

Vilka är vi här?

Inläggav Bat-Bane » 2015-04-20 22:26:40

Hej!

Nytillkommen medlem här, så tänkte presentera mig lite snabbt.

24 år, pojk, diagnostiserad med Aspergersyndrom + en släng ADHD vid nio års ålder.

Bor själv i en satelitlägenhet tillhörande ett LSS-boende.

Gillar nördiga saker, från sci-fi via tv-spel till comics. Även datorer och teknik i allmänhet.

Blev medlem här i syfte med att skapa nya bekantskaper då jag på senare tid varit ganska ensam.

Håll det riktigt!
Bat-Bane
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-04-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in