Vägledning och tips i en svår situation.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Gonzo » 2015-03-22 17:59:57

Hej! Jag är en kille på 21 år som snart fyller 22 år. Jag blev diagnostiserad med Asperger syndrom (eller autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning som det heter numera) för några månader sedan.

Nu i veckan så var jag på flerpartsmöte som inkluderade: Mig själv, min socialsekreterare, min handläggare på arbetsförmedlingen och psykoterapeuten (hon är även legitimerad psykolog) som gjorde min utredning (WAIS-4).

Utredning har tidsmässigt tagit runt 6-7 månader och under tiden så har jag jobbat på ett traineejobb 5 dagar i veckan från 08:00 - 15:00. Jag får ingen lön utan får försörjningsstöd (3830kr) varje månad.

På mötet så utbytte de tre övriga parterna information om mig. Sedan bad dem mig att redogöra mina framtidsplaner - hur jag ville göra. Då förkunnade jag att jag skulle vilja slutföra mina studier - få fullständigt gymnasiebetyg. Det fattas 650 poäng.

Då sa de att jag skulle ansöka kurserna genast och att när man studerar (på komvux) så får man inte försörjningsstöd utan får leva på CSN (2800kr i månaden om man inte vill ta lån). De sa även att jag skulle vara kvar på traineejobbet i 6-7 månader till.

Grejen är den hur ska man kunna leva på 2800kr månaden och jobba 5 dagar i veckan 08:00 - 15:00 samtidigt som man studerar heltid?! När jag har tänkt på det här så är det här ju orimligt. Jag själv tycker att studierna får komma i andrahand. Jag måste få ett riktigt jobb med en inkomst så jag kan leva ett drägligt liv.

Snälla hjälp mig! Hur ska jag bära mig åt? Vad ska/kan jag göra?

Tack på förhand!/Gonzo
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Huggorm » 2015-03-22 18:05:51

Varför vill du inte ta studielån? Det skulle ju lösa problemet. Sedan förstår jag inte varför du skall behålla traineejobbet under tiden. Får du något slags behörighet eller liknande efter att du fullfört det? Annars skulle jag hoppa av det och satsa fullt på studierna. Med fullständigt betyg blir det lättare att hitta ett riktigt jobb.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Gonzo » 2015-03-22 18:10:57

Huggorm skrev:Varför vill du inte ta studielån? Det skulle ju lösa problemet. Sedan förstår jag inte varför du skall behålla traineejobbet under tiden. Får du något slags behörighet eller liknande efter att du fullfört det? Annars skulle jag hoppa av det och satsa fullt på studierna. Med fullständigt betyg blir det lättare att hitta ett riktigt jobb.


Jag vill helst inte försätta mig i skuld. Eftersom jag inte har ett riktigt jobb, eller aldrig har haft det, eller inte är garanterad det efter studierna så känns det som riskabelt.

Jo, jag skulle också vilja hoppa av traineejobbet. Nej, jag får inga slags förmåner eller dyligt.

Om jag vill hoppa av jobbet och koncentrera mig på studierna. Vem ska jag kontakta först? Och hur ska jag gå tillväga?
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Huggorm » 2015-03-22 18:14:49

Du behöver inte betala av studielånet om du inte har någon inkomst.

Jag vet inte hur det fungerar med traineejobb men börja med att söka till komvux och när du har kommit in där så är det väl bara att säga till dom på arbetsplatsen att du har viktigare saker för dig. Du får väl ringa handläggaren på socialen också och be dom sluta betala ut försörjningsstöd, annars blir du återbetalningsskyldig.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Puzzle » 2015-03-22 18:19:21

Ska du träffa dom igen? Annars ring och fråga angående "Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång", det var vad jag blev erbjuden så det tror jag väl att du också borde ha rätt till?

Från försäkringskassan
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav plåtmonster » 2015-03-22 18:22:46

Ett tips är att skaffa skolböckerna redan nu och börja läsa in lite grann.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Gonzo » 2015-03-22 18:40:43

Huggorm skrev:Du behöver inte betala av studielånet om du inte har någon inkomst.

Jag vet inte hur det fungerar med traineejobb men börja med att söka till komvux och när du har kommit in där så är det väl bara att säga till dom på arbetsplatsen att du har viktigare saker för dig. Du får väl ringa handläggaren på socialen också och be dom sluta betala ut försörjningsstöd, annars blir du återbetalningsskyldig.


Jag har kollat på CSN:s hemsida och där står det att det bara är i vissa fall som man slipper betala tillbaka helt. Alltså om de bedömer att man inte kommer att kunna betala tillbaka summan under hela sin livstid eller om man dör. Däremot så kan man få ansöka om nedsättning. Alltså att man betalar tillbaka mindre pengar på lånet. Men då ska man räkna ihop hela husets (där man bor) inkomster och sedan avgör dem om man har rätt till det. Någon som vet gränsinkomsten för att få rätt till det?
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Gonzo » 2015-03-22 18:42:19

Puzzle skrev:Ska du träffa dom igen? Annars ring och fråga angående "Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång", det var vad jag blev erbjuden så det tror jag väl att du också borde ha rätt till?

Från försäkringskassan


Tror inte det. Det är om flera månader. Jag hinner typ dö innan dess. 2800kr i månaden känns inte som mycket att hänga i julgranen. Är det min socialsekreterare som jag skall kontakta om det?
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Vägledning och tips i en svår situation.

Inläggav Puzzle » 2015-03-22 19:19:53

Gonzo skrev:Tror inte det. Det är om flera månader. Jag hinner typ dö innan dess. 2800kr i månaden känns inte som mycket att hänga i julgranen. Är det min socialsekreterare som jag skall kontakta om det?


Det borde vara med socialsekreteraren ja, själv så har jag ju en kurator men det är väl nästan samma sak. Med aktivitetsersättningen så blir det ju mellan 7 787 och 8 715 kronor per månad så det blir ju lite mer hållbart att leva med och ska man studera på heltid så är det ju inte riktigt möjligt att ha ett traineejobb 5 dagar i veckan så jag förstår inte riktigt hur dom tänkte där.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in