Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 1:10:07

Rubriken säger det mesta, ibland när jag startar upp min bärbara så saknas muspekaren oavsett hur mycket man rör runt och försöker hitta den men om man använder kortkommandon för att starta om datorn så kommer den tillbaka. Någon som råkar veta vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?

Känns i för sig som om det snart är dags för en defragmentering eller ominstallering ändå för ikonerna på aktivitetsfältet kan "blinka till" ibland också. Men, men..
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Lispington » 2015-03-20 1:27:03

Jag är egentligen helt rudis på de här sakerna, men det här händer mig ibland och då beror det oftast antingen på att min trådlösa mus har slut på batterier eller att den är avstängd. Då verkar datorn anta, att den inte är inkopplad. Men å andra sidan, om jag i de fallen rör pekplattan, så visar sig pekaren på skärmen.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 1:34:49

Lispington skrev:Jag är egentligen helt rudis på de här sakerna, men det här händer mig ibland och då beror det oftast antingen på att min trådlösa mus har slut på batterier eller att den är avstängd. Då verkar datorn anta, att den inte är inkopplad. Men å andra sidan, om jag i de fallen rör pekplattan, så visar sig pekaren på skärmen.


Jag använder oftast inte mus men frågan är om det kan vara för att man har haft något annat inkopplat som minne eller kylplattan och datorn får fnatt och missuppfattar något. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Lispington » 2015-03-20 1:46:48

Puzzle skrev:
Lispington skrev:Jag är egentligen helt rudis på de här sakerna, men det här händer mig ibland och då beror det oftast antingen på att min trådlösa mus har slut på batterier eller att den är avstängd. Då verkar datorn anta, att den inte är inkopplad. Men å andra sidan, om jag i de fallen rör pekplattan, så visar sig pekaren på skärmen.


Jag använder oftast inte mus men frågan är om det kan vara för att man har haft något annat inkopplat som minne eller kylplattan och datorn får fnatt och missuppfattar något. :-)063

Jag får nog tyvärr åberopa min allmänna okunskap på området.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Myrkr » 2015-03-20 2:00:46

Puzzle skrev:Rubriken säger det mesta, ibland när jag startar upp min bärbara så saknas muspekaren oavsett hur mycket man rör runt och försöker hitta den men om man använder kortkommandon för att starta om datorn så kommer den tillbaka. Någon som råkar veta vad det kan bero på och vad man kan göra åt det?

Känns i för sig som om det snart är dags för en defragmentering eller ominstallering ändå för ikonerna på aktivitetsfältet kan "blinka till" ibland också. Men, men..

Vissa laptops har en funktion för att stänga av muspekaren, bunden till en tangent med en muspekarikon, vanligtvis F5 eller F9. Ibland måste man hålla nere FN eller CTRL, pröva olika kombinationer.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 9:01:54

Myrkr skrev:Vissa laptops har en funktion för att stänga av muspekaren, bunden till en tangent med en muspekarikon, vanligtvis F5 eller F9. Ibland måste man hålla nere FN eller CTRL, pröva olika kombinationer.


Yup, FN + F9 är det på min dator men då kopplar den bara bort pekplattan men muspekaren är ändå kvar fast man kan inte röra den.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Myrkr » 2015-03-20 9:50:25

Puzzle skrev:
Myrkr skrev:Vissa laptops har en funktion för att stänga av muspekaren, bunden till en tangent med en muspekarikon, vanligtvis F5 eller F9. Ibland måste man hålla nere FN eller CTRL, pröva olika kombinationer.


Yup, FN + F9 är det på min dator men då kopplar den bara bort pekplattan men muspekaren är ändå kvar fast man kan inte röra den.

Okej men har du testat att göra det när muspekaren har försvunnit?
För det kan fungera som återställning för musens drivrutiner, dvs du stänger av och på musen istället för att starta om hela datorn.
Alternativt kan du ladda ner nya drivrutiner, kan vara något kompatibilitetsproblem.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Muspekaren saknas när man startar datorn ibland

Inläggav Puzzle » 2015-03-20 15:44:34

Myrkr skrev:
Puzzle skrev:Okej men har du testat att göra det när muspekaren har försvunnit?
För det kan fungera som återställning för musens drivrutiner, dvs du stänger av och på musen istället för att starta om hela datorn.
Alternativt kan du ladda ner nya drivrutiner, kan vara något kompatibilitetsproblem.


Det har jag faktiskt inte så kan ju testa det nästa gång det händer. Tack för tipsen. :-)Happy
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till IT-forum



Logga in