Vi aspergare måste hålla ihop

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Lispington » 2015-03-19 11:37:34

plåtmonster skrev:@Lispington, De som har hög intelligens har kanske inte så stor samhörighet med de som har avsevärt mindre. Att klara av vardagslivet i sig är mer en praktikalitet. Den som har svårt för att diska kan ordna en diskmaskin. Men det är svårare med en tankemaskin för de som har låg intelligens.

Nej, du har rätt. Jag känner ingen större samhörighet med er …
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav jojomamma » 2015-03-19 14:10:20

Det finns troligtvis en högre % aspergare än bland folket i övrigt som har utvecklat/fötts med Narcissistisk personlighetsstörning, en personlighetsstörning som kännetecknas av extrema känsla av självhävdelse, bristande självkännedom, överdriven självkänsla, överskattade självbild, och brist på empati.

Ingen lätt grupp att organisera, EQ och solidaritet är värdelösa begrepp. Jag har dock smygtittat lite på Feministiskt Initiativ som pläderar jämställdhet även för vår grupp.

Om jag lyckas engagera mig där får jag väl hålla på solidariteten för gruppen även om de består av folk som mest tänker på sig själv eller andras tillkortakommanden.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav gadas » 2015-03-19 21:14:50

RainBowChild skrev:Ja låt oss alla enas om att inte hålla ihop, det blir bäst så! Den här tråden kan låsas, tack för mig.

Slutdiskuterat!


Föreningen för inbördes utskällning :)
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Puzzle » 2015-08-07 12:39:03

Det finns en hel del här i tråden som jag inte håller med om men rubriken gillar jag. Som en hel del redan poängterat så är det ju ofta rätt hård stämning här, både på forumet och på chatten och nu på senare tid är det många intelligenta, intressanta, trevliga personer som har bestämt sig för att lämna eller ta en paus.

Måste det verkligen vara såhär? Kan inte vi aspergare försöka hålla ihop bättre än vad vi gör?

Vi behöver inte vara ett gäng kloner av identiskt tänkande och kännande individer men vi borde väl åtminstone kunna diskutera och acceptera varandras olikheter utan att trycka ner varandra?

I och med att vi alla har letat oss hit så borde vi väl ändå ha något gemensamt, som en utanförskapskänsla från samhället så kan vi åtminstone inte försöka bemöta varandra med mer respekt än vad vi gör?

Vi är alla människor bakom nicken, vissa blir lättare sårade än andra, är det inte möjligt att försöka tänka på det innan ni skriver?

Och nej, tro det eller ej men det här är inte tänkt som att peka finger åt något speciellt håll utan jag blir bara så matt av att gång efter annan se medlemmar lämna för att dom känner sig såpass illa bemötta.

"You know, difficulties aside, I value my family above everything."
- Elijah Mikaelson
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav River » 2015-08-07 12:50:40

vi aspergare måste hålla ihop

Hvordan da? Holde med hverandre og være redd for å diskutere/mene noe annet enn sine? Virker ikke akkurat særlig utviklende på meg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Puzzle » 2015-08-07 12:53:30

River skrev:vi aspergare måste hålla ihop

Hvordan da? Holde med hverandre og være redd for å diskutere/mene noe annet enn sine? Virker ikke akkurat særlig utviklende på meg.

Hålla ihop och hålla med varandra är inte samma sak.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Re: vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Julianus » 2015-08-07 12:57:28

Vilken rolig tråd detta är.

Med tanke på alla personangrepp riktad mot mig den senaste tiden så blir det väldigt svårt att vi ska hålla ihop.
Senast redigerad av Julianus 2015-08-07 13:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav felaktig » 2015-08-07 13:05:06

Man kanske skulle försöka tillämpa den nytestamentliga policyn om att vända andra kinden till? (jag är ateist, men det spelar ju ingen roll) Eller så kan man försöka strunta i att skriva så utmanande och hålla sig mer saklig. Jag ska personligen försöka göra bättring.
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

Re: vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-08-07 13:23:42

Aspergare kan inte hålla ihop. De är egenkära och kan endast ta hänsyn till sin egna problematik. Om man mår psykiskt illa av stavfel så krävs det från andra att det ska vara felfritt stavat. Ala ska göra som jag gör och tycka som jag tycker. Alla ska vara som jag är. Så är det vad de flesta verkar tycka. Och när ingen gör som man vill blir man förbannad och ber folk dra åt pepparn. Aspergare i ett nötskal. Inte konstigt att folk inte vill umgås med oss.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav notwoodstock » 2015-08-07 13:25:12

Jag tror att jag själv vill begränsa mitt deltagande, framöver:

Jag siktar på att kunna avhålla mig, men det är inte lätt när man är så pass ledig, som sjukpensionär.

Jag vill inte köra mer än 1-5 inloggningar per dag, om jag nu just nu tar det lagom.

Jag vill kolla snabbt efter de få trådarna som intresserar mig, inte läsa allt, heller i det intressanta. Naturligt nog.

Jag skall försöka avhålla mig från inlägg, eller lätt uppkomna nya trådstarter, p.g.a min "virrighet", delvis.

Jag är inte så politiskt intresserad, eller debattsugen, så jag läser av princip inte mycket, längre.

Men jag är verkligen tacksam för allt underbart ihopkommet under åren, som servern ju har. Så läsa gammalt, är just nu mer intressant, faktiskt.

Slutligen, så tolkar jag det som att mina andliga "äventyr", ju bara sprider sig till servern, om jag "hänger här". Jag vill inte ösa över er mina kristna idéer, utan är nöjd med trådens tema. :-)Happy :wink: :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 14:46:04

Upplever det som att politik och invandringstrådarna skapar mest tandgnissel. Kanske de kunde flyttas till en egen kategori som inte syns när man trycker "visa nya inlägg" ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-08-07 15:07:20

kullan skrev:Inte konstigt att folk inte vill umgås med oss.


Där har du fel eller så ser du bara saken ur ditt eget perspektiv.
Jag vet många nt's, eller vad ni nu vill kalla folk, som gärna umgås med aspergare och alla olika.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-08-07 15:10:21

Jag tror personligen att forumet skulle vara många gånger trevligare om ämnena endast berörde asperger. Som det är nu är det ämnen av alla slag och vissa upprör en hel del som vi kan läsa.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Julianus » 2015-08-07 15:55:43

Zirre skrev:Jag tror personligen att forumet skulle vara många gånger trevligare om ämnena endast berörde asperger. Som det är nu är det ämnen av alla slag och vissa upprör en hel del som vi kan läsa.


Håller med dig fullständigt.
Julianus
 
Inlägg: 9393
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Re: vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav kullan » 2015-08-07 16:06:46

Är det någon som vill skapa ett nytt aspergerforum med mig?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav bardamu » 2015-08-07 16:17:30

Tycker inte aspergare ska hålla ihop kring något särskilt. Ser inget positivt syfte med identitetspolitik. Det bästa för aspergare är funktionella relationer med vanliga friska människor
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav felaktig » 2015-08-07 16:49:07

Den gemensamma nämnaren är att vi är diagnostiserade (eller kan antas bli diagnostiserade om vi skulle vilja bli det).

Utifrån diagnosen finns en rationell grund för att "hålla ihop". Vad innebär denna grund rent analytiskt?

Den innebär dels en (1) gemensam erfarenhet och dels ett (2) gemensamt intresse.

Det senare är enklast: vi är intresserade av att våra rättigheter tas tillvara. Därför kan vi "hålla ihop" kring detta intresse oavsett detaljer. Vi kan diskutera detta vilket också görs i skilda trådar i forumet.

Den gemensamma erfarenheten finns där, men den är också ganska olika i detaljer, vilket troligen följer av att vår grupp är vid - då diagnosen är ganska vid. Men också här, i många diskussionstrådar vittnas om gemensamma erfarenheter och krockar med samhället, om kommunikations- och interaktionsproblem osv.

Således finns det all anledning att hålla ihop.

Sedan är det givet att vi har många olika andra intressen och erfarenheter, vid sidan av erfarenheterna som ligger i vår diagnos och det intresse som följer av denna. I de skilda politiska diskussionerna framgår ju detta tydligt och även då specifika intressen kommer upp.

Vi är således liksom alla andra i samhället mångdimensionella, men det som för oss samman här är en erfarenhet och ett intresse som inte alla ute i det övriga samhället har. Så låt oss fortsätta "hålla ihop".
felaktig
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2015-03-04

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 22:15:57

Skulle nog säga att det finns ett gemensamt sätt att tolka omvärlden om inte annat för att det blir en bredare tolkning när man tar med flera personer med autism/asperger än de som anses vara neurotyper har. Utöver det så finns det väl ett rent krass vinst av att verka som organiserad intressegrupp mot organisationer och individer i beslutsposition.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Wine » 2015-08-08 7:36:01

bardamu skrev:Tycker inte aspergare ska hålla ihop kring något särskilt. Ser inget positivt syfte med identitetspolitik. Det bästa för aspergare är funktionella relationer med vanliga friska människor


+1, jag förstår inte heller varför man automatiskt skulle känna mer gemenskap med individer diagnostiserade med AS eftersom det är tydligt att individer som är diagnostiserade med AS skiljer sig åt på så många sätt, vad gäller värderingar, erfarenheter, tankesätt, inställning, livserfarenhet, politisk och religiös övertygelse, synen på hur samhället ser ut eller vilken världsbild man har samt personligheten, precis som för resten utav mänskligheten så gäller det lika mycket för människor med AS diagnos.

Har tidigare på detta forum upplevt att det kan antydas att man är osolidarisk mot andra aspergare och en svikare om man inte delar vissa uppfattningar eller tycker på ett visst, enligt en del aspergare önskvärt sätt. Tycker det känns lite obehagligt att en del försöker pressa andra att tycka "rätt", ha rätt åsikter o.s.v. på detta sätt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Zirre » 2015-08-08 8:14:56

145852 skrev:Som i den där filmen (I rymden finns det inga känslor)


Varför måste vi hålla ihop?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Puzzle » 2015-08-08 9:55:50

Zirre skrev:Varför måste vi hålla ihop?

Jag tycker felaktig ger en väldigt bra förklaring till det.

felaktig skrev:Det senare är enklast: vi är intresserade av att våra rättigheter tas tillvara. Därför kan vi "hålla ihop" kring detta intresse oavsett detaljer. Vi kan diskutera detta vilket också görs i skilda trådar i forumet.

Den gemensamma erfarenheten finns där, men den är också ganska olika i detaljer, vilket troligen följer av att vår grupp är vid - då diagnosen är ganska vid. Men också här, i många diskussionstrådar vittnas om gemensamma erfarenheter och krockar med samhället, om kommunikations- och interaktionsproblem osv.


Varför söka sig hit om man bara vill ha motståndare? :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-08-08 9:58:27

Med tanke på de åsikter man måste dela för att hålla ihop (antirasist, röd) som är direkt improduktiva för aspergerkollektivet, så har jag ingen som helst lust att hålla ihop med dessa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav Puzzle » 2015-08-08 10:03:22

rdos skrev:Med tanke på de åsikter man måste dela för att hålla ihop (antirasist, röd) som är direkt improduktiva för aspergerkollektivet, så har jag ingen som helst lust att hålla ihop med dessa.

Fast måste man verkligen hålla med alla i allt för att kunna hålla ihop i stort? Som till exempel att försöka få lite trevligare stämning på forumet då det är många som otrivs behöver man verkligen ha exakt samma politiska synsätt för det?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-08-08 10:31:11

Puzzle skrev:Fast måste man verkligen hålla med alla i allt för att kunna hålla ihop i stort? Som till exempel att försöka få lite trevligare stämning på forumet då det är många som otrivs behöver man verkligen ha exakt samma politiska synsätt för det?


Det är inte bara politik, utan även kärnfrågor kring autism och Asperger. Många forumister tycker att de drag de själva har "definierar" vad autism/neurodiversitet är för något, och så börjar man tjafsa om det. En del använder psykiatrins definitioner för att visa på att man har rätt. Jag tycker nog att det är ett mycket större problem att hålla ihop med folk som har andra utgångspunkter kring neurodiversitet och vad som ingår där. Tyvärr så sammanfaller det ofta med att vara vänstersympatisör då många av dessa har en världsbild att allting beror på illvillighet och miljöfaktorer. Arv har så att säga inget med neurodiversitet att göra, utan det är illvillighet från NTs.

Det värsta är dock HBTQ-onrådet där en del fått för sig att det är fint att vara aspergare och HBTQ, och det trots att det saknas bevis på att HBTQ har någon väsentlig koppling till neurodiversitet. Samtidigt som asexualitet, som bevisligen har en väsentlig koppling till neurodiversitet, inte genererar mycket intresse.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in