Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Titti » 2015-03-14 11:00:29

Jag åt metylfenidat under flera år och behövde bara lämna urinprov inför första gången jag fick det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-16 22:21:50

Hmm. Ok. Nu har jag suttit i kö till 1177 hela kvällen men inte kommit fram.
Jag skulle vilja veta vad jag har för rättigheter i allt det här.
Jag har missbrukat i många år men är sedan 4 år tillbaka helt ren. Dricker inte ens lättöl.
Under utredningen för Asperger och ADHD så gjorde jag flera övervakade urinprov. Alla var helt rena.
När jag började medicinera så gav jag ett till rent prov (alla dessa var oförberedda).
Nu vill de att jag ska ge dem en kopp med piss till. Övervakat.
Jag får panikångest av det här. Jag har sådan ångest att jag vill kräkas, flera dagar innan.
Kan inte sova, kan inte glädjas åt något, orkar inte göra något. All min energi går åt till tankarna om urinprovet. (Nej, jag kan inte bara tänka på något annat)
Jag har inga problem att ta blodprov. De får ta hur mycket de vill och hur ofta de vill.
Jag har frågat om jag inte bara kan få pissa ifred. Att jag kan gå in naken på toaletten så att de ser att jag inte har med mig något. Men det har de inte gått med på.
Jag frågar om de inte kan kolla det i blodet, när jag ändå ska ta ett sånt prov samtidigt som urinprovet. Då påstår de att det är för dyrt.

Är det möjligt att betala själv, för att de ska kolla droger i blodet? Jag betalar lätt för att slippa pissa för publik. Hur är reglerna? Måste alla som äter concerta etc. pissa med jämna mellanrum? Är det alltså lag på det?
Om jag nu vägrar. Kan de då sluta skriva ut medicinen?

I det här läget så så gör landstinget mer ont än gott.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Titti » 2015-03-16 22:32:42

Jag tror jag skrev det här någonstans häromdagen. Jag har ätit metylfenidat i flera år tidigare. Inför första gången jag fick det var jag tvungen att lämna ett övervakat urinprov. Men ingen gång efter det. Så de kan nog tolka reglerna lite olika.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-16 22:35:06

Titti skrev:Jag tror jag skrev det här någonstans häromdagen. Jag har ätit metylfenidat i flera år tidigare. Inför första gången jag fick det var jag tvungen att lämna ett övervakat urinprov. Men ingen gång efter det. Så de kan nog tolka reglerna lite olika.


Jo, det läste jag. Men jag skulle vilja veta om jag har rätt att vägra och samtidigt har kvar min medicin.
Om det handlar om byråkrati så har min doktor en drös med pissprov att hänvisa till.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-03-22 14:48:37

Jag har haft både Concerta, voxra, elvanse, och metamina mot ADHD, autism och depression. Vad jag kan säga är att metamina och voxra har fungerat bäst och haft minst jobbiga bieffekter jämfört med de andra. Concerta har varit värst. Den gjorde mig arg och aggressiv. Voxra är jätte bra för den ökar min koncentration men samtidigt förvärrar min autism. Voxra är ingen centralstimulerande dock som de andra, utan framförallt antidepressiv men även har goda egenskaper som ADD medicin.

Metamina tar bort både autismen och förbättrar koncentrationen. Elvanse är också amfetamin, men långsam sådan. Den gjorde att jag fick jätte snabb hjärtrytm och påverkan på kroppen var väldigt tung kände jag. Den känndes kemiskt och helt onaturlig för kroppen. Den frigör dessutom amfetamin i kroppen i typ 10 timmar, vilket jag upplevde var alldeles för länge. Effekten var också marginell jämfört med metamina. Så nu har jag voxra som grund och metamina som komplement. Jag har aldrig upplevt att jag har haft några cravings för amfetamin, men jag vet ju samtidigt hur bra den fungerar och vill ta den på grund av det. Men jag upplever att det fungerar bäst i små mängder så att man känner att man blir fokuserad och social utan att bli "hög". Sedan tar jag även pauser från den ibland och tar bara voxra, och får då ännu bättre effekt av metamina för toleransen avtar när man tar pauser från den.

Alla mediciner har både sina fördelar och nackdelar. Det är bra att testa med läkaren och se vad som fungerar bäst. De blir såklart skeptiska till att skriva ut metamina i början t.ex. men det bara är för att vården har krav på sig att undvika att skapa fler "missbrukare". För metamina är knepig just på det sättet att det inte finns någon kemisk spärr mot missbruk utan det är bara du själv som bär på hela ansvaret att sköta doseringen rätt. Och detta räcker tyvärr inte för att bara få den utskriven hursomhelst. Så det blir många frekventa besök och stenkoll på att du sköter dig. Men det är också bra för råkar du börja missbruka sen så har du redan bra kontakt med vården och kan få hjälp direkt.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-03-22 15:02:11

Titti skrev:Jag tror jag skrev det här någonstans häromdagen. Jag har ätit metylfenidat i flera år tidigare. Inför första gången jag fick det var jag tvungen att lämna ett övervakat urinprov. Men ingen gång efter det. Så de kan nog tolka reglerna lite olika.


Jag fick göra det två ggr i veckan i 3 månader innan jag fick metamina. Och nu varje vecka/ varannan vecka. De skickar dessa på nån sån där speciell spektrografundersökning så de kan se ifall jag skulle ta några andra droger (inte för jag skulle ha lust till det när jag ändå har metamina men de tycker antagligen att det är bra om jag lämnar dessa prover ändå). Det var skitskumt även när jag sa till läkaren förut att jag hade tagit amfetamin tidigare. Då fick jag gå dit och träffa en kurator och typ "berätta".. "prata ut" etc.. lol. Jag tyckte det var skitskumt. Fast jag har ju aldrig "misbrukat" den i stora mängder heller utan bara tagit den för att den får mitt liv att fungera och då kom vi fram att vi nog inte hade så mycket att "prata om" ändå.. :mrgreen:
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-03-22 15:07:05

xGOVINDAx skrev:Är det möjligt att betala själv, för att de ska kolla droger i blodet? Jag betalar lätt för att slippa pissa för publik. Hur är reglerna? Måste alla som äter concerta etc. pissa med jämna mellanrum? Är det alltså lag på det?

Jo, det läste jag. Men jag skulle vilja veta om jag har rätt att vägra och samtidigt har kvar min medicin.
Om det handlar om byråkrati så har min doktor en drös med pissprov att hänvisa till.


Alltså det är inget farligt, du går in i en toa med en spegel i. Den snygga sjuksköterskan som ska ta ditt prov går in i rummet bredvid och tittar på dig medans du gör det genom en svart fönster som endast är genomskinlig från hennes sida. Om du är kåt så kan du stå och runka där hur länge du vill innan du är klar att lämna provet. Sedan pissar du bara i en mugg och så är det klart sen. Om du vägrar provet så räknas det som positivt prov så det är bäst att du går och lämnar den om du nu är helt ren från allt annat än din medicin. :)
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-03-22 15:14:09

Toblerone skrev:Och jag hade provat Elvanse och blev helt konstig av den. Svänger i humöret, är sur och deppig. Ingen motivation för något. Det går bara inte. Jag måste ha Metamina igen. Nu har psykiatern sökt licens. Jag är på en ny psyk-mottagning för att jag har flyttat. De verkar inte ha mycket erfarenhet med licenspreparat. Men de får nog lära sig eller så får jag byta till ett annat ställe. Jag måste bara ha en medicin som fungerar för mig. Annars fungerar inte jag, på jobbet framför allt.


Det var samma för mig. De anstränger sig verkligen på att ta fram "långsamma" preparat och det blir nästan aldrig bra. Hellre komma på någon kombination där man får god "basnivå" av en medicin och sedan tar snabbverkande starka preparat i små mängder för att "komplettera" än att ta fram "långsamtverkande" kombinationer som Concerta och Elvanse som sätter sådan stor press på kroppen.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-03-22 15:21:11

Nisse1982 skrev:Japp, hade själv en bekant som gick på amfetamin i flera år och idag är han schizofren. Känner igen det där med deras blick, det är en helt tom blick man ser i deras ögon, som att ingen är hemma. Hitler bl.a. fick ju amfetamin utskrivet av sin läkare, plus en drös med andra grejer.


Hitler fick METHamphetamin. Du kan inte jämföra meth med amfetamin, det är som att jämföra kaffe och ritalin. Johnny Cash fick amfetamin dock, men han tog den i så gigantiska mängder att han blev sjukt deprimerad och ville dö.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-03-22 15:26:01

marcooleo skrev:Hur upplever ni att sömnen har förändrats med dessa amfetaminpreparat? Jag är rädd att man blir speedad utan dess like.


Ingen skillnad. Jag upplever att jag nästan däckar av när det går ut på kvällen och då kan jag inte ens hålla mig vaken. Ta inte på kvällen när du ska sova så är det bra.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav khimin » 2015-03-26 19:51:34

Kan man med endast Aspergerdiagnos i dagsläget få Ritalin utskrivet? Jag har haft en diagnos sedan 15 år tillbaka, men aldrig fått någon form av piller utskrivna. Har inte ens tänkt tanken att man kan behandla problem med piller.

Vem kontaktar man i så fall? Kan man säga att man vill testa medicinering? Kan ej kontakta min tidigare psykolog/psykiatriker/mottagning då jag har flyttat till annan ort. Är rätt ointresserad av att genomgå ytterligare tester.

En kompis erbjöd mig att testa Ritalin efter att jag berättat hur jag är konstant trött (vilket jag har varit större delen av livet), inte orkar tänka, koncentrera mig. Jag trodde aldrig att ett piller kunde fungera så fantastiskt bra. Efter ~2 timmar blev jag pigg, alert, vaken. Jag kunde koncentrera mig på flera saker samtidigt, kunde titta folk i ögonen och samtidigt lyssna på vad de säger, osv... allt blev bara bra. Jag skulle nästan vilja säga att jag blev normal, och detta helt utan bieffekter.
khimin
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-03-26

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Titti » 2015-03-27 17:04:44

Jag har slutat ta Elvanse. Stod inte ut med huvudvärken och efter sex veckor med lägsta dosen hade den ännu inte givit med sig. Då gav jag upp det försöket. Väntar på att få svar på frågan om licens för att prova Metamina.
Jag tyckte det var bra med Elvanse att den både gick i och ur långsamt samt att den satt i länge. Det är jobbigt att hålla på att ta mediciner hela tiden.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Firkraag » 2015-09-29 12:37:28

Tagit min första tablett Elvanse(30mg) imorse men kan inte säga att jag känner av någon direkt effekt. Har läst att syrlig mat och c-vitamin kan göra så medicinen inte fungerar som den ska. Som vanligt så åt jag filmjölk(syrligt?) till frukost och tog en multivitamin, kan detta vara orsaken eller är dosen helt enkelt för låg? :-)063

Prova att ta vitaminerna på kvällen, och Elvanse någon timma innan eller efter frukost kanske? Har inte uppföljning hos läkaren förräns om en månad så kan inte få någon högre dos utskrivet tills dess.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tantaly » 2015-09-29 14:11:30

Firkraag skrev:Tagit min första tablett Elvanse(30mg) imorse men kan inte säga att jag känner av någon direkt effekt. Har läst att syrlig mat och c-vitamin kan göra så medicinen inte fungerar som den ska. Som vanligt så åt jag filmjölk(syrligt?) till frukost och tog en multivitamin, kan detta vara orsaken eller är dosen helt enkelt för låg? :-)063

Prova att ta vitaminerna på kvällen, och Elvanse någon timma innan eller efter frukost kanske? Har inte uppföljning hos läkaren förräns om en månad så kan inte få någon högre dos utskrivet tills dess.


Stämmer angående syrliga produkter. Ta dessa på kvällen istället för att minska risken av utebliven effekt då dessa sänker plasmanivåer av amfetamin. Används till och med i vården för att behandla överdoser.
Annars kan du ta ett glas med bakpulver eftersom natriumbikarbonat höjer nivåerna :wink: .
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Firkraag » 2015-09-30 11:52:33

Insåg igår att jag bör se över mina matvanor och justerat lite, Elvanse verkar ha kommit till sin rätt idag och gör en märkbar skillnad. Världen känns lite klarare på nått sätt och det går att fokusera lite lättare på saker utan att tankarna bollas fram å tillbaks hela tiden. :-)049

Kan en högre dos göra så att det håller i sig längre in på kvällen eller är det enbart större effekt? Känns det orimligt att be läkaren om att prova 50mg och sen gå tillbaks ner ifall det inte behövs? Vill ju gärna se ifall det kan bli ännu bättre. :-)063
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Firkraag » 2015-10-04 13:54:30

Har blivit förbannat trött på morgonen sen jag började ta medicinen, till den grad att det är svårt att höja ögonlocken är detta normalt? Var nästintill alltid pigg på morgonen innan. Kommer detta bli värre när man höjer dosen? :-)ZZZ
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2015-10-04 14:06:50

Firkraag skrev:Har blivit förbannat trött på morgonen sen jag började ta medicinen, till den grad att det är svårt att höja ögonlocken är detta normalt? Var nästintill alltid pigg på morgonen innan. Kommer detta bli värre när man höjer dosen? :-)ZZZ


Det kan nog ingen svara på, medicinen verkar och ger olika biverkningar för olika personer. Har du läst bipackssedeln och sett biverkningen *Plötslig död?

Men personligen blir jag inte tröttare utav medicinen på morgonen, du kanske kan pröva att ta medicinen när du brukar gå upp och lägga dig och dra dig lite?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Firkraag » 2015-10-04 14:28:16

slackern skrev:Det kan nog ingen svara på, medicinen verkar och ger olika biverkningar för olika personer. Har du läst bipackssedeln och sett biverkningen *Plötslig död?

Men personligen blir jag inte tröttare utav medicinen på morgonen, du kanske kan pröva att ta medicinen när du brukar gå upp och lägga dig och dra dig lite?

Kanske ska klarlägga att det är svårt att vakna, inte att jag blir tröttare efter jag tagit Elvanse. Utöver det så har jag aldrig tagit liknande medicinering för ADD förr vilket kanske gör det lättare att märka en större skillnad jämfört med att gå från Metylfenidat > Elvanse? I efterhand kanske det var oklokt att boka uppföljning hos läkaren så sent. Behöva grubbla över saker i en månad. :-)063

Plötslig död hade varit jobbigt, men inte vidare troligt då jag är helt frisk fysiskt sätt. :)
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2015-10-04 14:48:59

Firkraag skrev:
slackern skrev:Det kan nog ingen svara på, medicinen verkar och ger olika biverkningar för olika personer. Har du läst bipackssedeln och sett biverkningen *Plötslig död?

Men personligen blir jag inte tröttare utav medicinen på morgonen, du kanske kan pröva att ta medicinen när du brukar gå upp och lägga dig och dra dig lite?

Kanske ska klarlägga att det är svårt att vakna, inte att jag blir tröttare efter jag tagit Elvanse. Utöver det så har jag aldrig tagit liknande medicinering för ADD förr vilket kanske gör det lättare att märka en större skillnad jämfört med att gå från Metylfenidat > Elvanse? I efterhand kanske det var oklokt att boka uppföljning hos läkaren så sent. Behöva grubbla över saker i en månad. :-)063

Plötslig död hade varit jobbigt, men inte vidare troligt då jag är helt frisk fysiskt sätt. :)


Tidigare när jag har satt in mediciner för min ADD så har jag varit på uppföljning varje vecka till medicinen fungerar och är på optimal dos. När jag började med Elvanse fick jag fria händer, psykiatriker gav mig ett recept på 30 mg och sa att jag skulle börja med det och om det inte hjälpte skulle jag höja till att ta 2 st mg 30 mg, numer har jag 60 mg på morgonen och vid behov tar jag ytterligare en på eftermiddagen om jag ska hitta på något på kvällen. Varför jag fick så pass frihänder med medicinen var för att jag medicinerade med Metamina innan. Enkelt förklarat är Elvanse långtidsverkande Metamina eller medicinen ombildas i kroppen till dexamfetamin vilket är det verksamma ämnet i Metamina.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Lilla Gumman » 2015-10-19 21:15:15

xGOVINDAx skrev:
Titti skrev:Jag tror jag skrev det här någonstans häromdagen. Jag har ätit metylfenidat i flera år tidigare. Inför första gången jag fick det var jag tvungen att lämna ett övervakat urinprov. Men ingen gång efter det. Så de kan nog tolka reglerna lite olika.


Jo, det läste jag. Men jag skulle vilja veta om jag har rätt att vägra och samtidigt har kvar min medicin.
Om det handlar om byråkrati så har min doktor en drös med pissprov att hänvisa till.


Vad gäller detta så ja, det är olika i olika landsting. Jag är helt ren, är inte helnykterist men dricker väldigt sällan och inte så mhycket. Jag har fått göra en hel massa urinprov. Så här har det gått till:
Våren 2008 fick jag veta att ja, jag har ADHD och ska få prova Concerta. Då görs ett urinprov, man kollar blodtrycket och väger mig. Jag fick träffa psyk varje vecka för att ta kissprov, väga mig och ta blodtrycket. Och gå till labbet. Jag fick hämta ut Concerta på apoteket, komma tillbaka och lämna in Concerta, och fick ut tabletter som räckte i 7 dagar. Efter någon månad fick jag göra detta varannan vecka. Och labbet gick jag väl bara till en gång i månden eller så.
När jag hittat "rätt" dos sa psyk att jag kunde slippa ränna hos psyk varannan vecka, och itället välja ApoDos. ApoDos-rullen skulle hämtas varannan onsdag på det apotek jag valde. I samband med detta fick jag veta att jag skulle till psyk för kissprov och provtagning en gång i kvartalet. Sköterskan på psyk ringde hem till mig samma dag jag skulle komma dit, en timme i förväg eller nåt. Efter ett år glesades det ut till en gång i halvåret. Och sedan länge är det en gång om året.

Tyvärr får man nog stå ut med sådant, om man ska ha Concerta. Det är trots allt ett narkotikaklassat läkemedel, och det får inte skrivas ut till missbrukare. Reglerna måste vara mycket stränga, så att de inte råkar göra fel. Jag hatar ApoDos-rullarna, sprättar upp dom och fyller en dosett. Ingen läkare eller apotekspersonal i världen kan få mig att gilla ApoDos. Men jag förstår att jag måste välja, antingen får jag Concerta i ApoDos-rullar som jag behöver för att må bra, eller så får jag vara utan Concerta och må sämre. Och då väljer jag ApoDos, kissprov och blodprov, hellre än att vara utan Concerta.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2015-10-20 19:24:46

Jag har aldrig behövt lämna urinprov inom psykiatrin, inte när jag skulle ha Ritalin och inte när jag fick Elvanse. De kollade bara puls och blodtryck.
Fick/får recept för en månad i taget.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Titti » 2015-10-20 21:35:47

Lilla Gumman skrev:
xGOVINDAx skrev:
Titti skrev:Jag tror jag skrev det här någonstans häromdagen. Jag har ätit metylfenidat i flera år tidigare. Inför första gången jag fick det var jag tvungen att lämna ett övervakat urinprov. Men ingen gång efter det. Så de kan nog tolka reglerna lite olika.


Jo, det läste jag. Men jag skulle vilja veta om jag har rätt att vägra och samtidigt har kvar min medicin.
Om det handlar om byråkrati så har min doktor en drös med pissprov att hänvisa till.


Vad gäller detta så ja, det är olika i olika landsting. Jag är helt ren, är inte helnykterist men dricker väldigt sällan och inte så mhycket. Jag har fått göra en hel massa urinprov. Så här har det gått till:
Våren 2008 fick jag veta att ja, jag har ADHD och ska få prova Concerta. Då görs ett urinprov, man kollar blodtrycket och väger mig. Jag fick träffa psyk varje vecka för att ta kissprov, väga mig och ta blodtrycket. Och gå till labbet. Jag fick hämta ut Concerta på apoteket, komma tillbaka och lämna in Concerta, och fick ut tabletter som räckte i 7 dagar. Efter någon månad fick jag göra detta varannan vecka. Och labbet gick jag väl bara till en gång i månden eller så.
När jag hittat "rätt" dos sa psyk att jag kunde slippa ränna hos psyk varannan vecka, och itället välja ApoDos. ApoDos-rullen skulle hämtas varannan onsdag på det apotek jag valde. I samband med detta fick jag veta att jag skulle till psyk för kissprov och provtagning en gång i kvartalet. Sköterskan på psyk ringde hem till mig samma dag jag skulle komma dit, en timme i förväg eller nåt. Efter ett år glesades det ut till en gång i halvåret. Och sedan länge är det en gång om året.

Tyvärr får man nog stå ut med sådant, om man ska ha Concerta. Det är trots allt ett narkotikaklassat läkemedel, och det får inte skrivas ut till missbrukare. Reglerna måste vara mycket stränga, så att de inte råkar göra fel. Jag hatar ApoDos-rullarna, sprättar upp dom och fyller en dosett. Ingen läkare eller apotekspersonal i världen kan få mig att gilla ApoDos. Men jag förstår att jag måste välja, antingen får jag Concerta i ApoDos-rullar som jag behöver för att må bra, eller så får jag vara utan Concerta och må sämre. Och då väljer jag ApoDos, kissprov och blodprov, hellre än att vara utan Concerta.

De måtte vara extrema. Jag är också en vuxen kvinna utan tidigare missbruk och med ordnade sociala förhållanden. När jag tog Concerta/Ritalin lämnade jag urinprov två gånger på kanske fyra år (minns inte hur länge jag hade dem) och fick recept för tre månader i taget.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav imagine » 2015-10-20 23:07:51

Ja just det, jag kanske fick lämna prov så ofta pga att jag självmedicinerade med vanligt tjack också när jag väntade på att få rätt medicin så de ville väl antagligen se att jag var helt "ren" och fin. Vilket var inget problem alls för mig faktiskt när jag fått medicinen - jag ser liksom inte poängen, när man får riktig medicin, att självmedicinera med något annat.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 9:53:57

Vad ska den nya uppdelningen av lisdexamfetamin i "Elvanse" och i "Elvanse Vuxen" vara bra för? Innebär det bara ett namnbyte för att understryka att läkemedlet främst ska vara avsett att användas av vuxna där barnen hellre ska behandlas med Attentin eller? I FASS-texterna jag har funnit hittills att Elvanse Vuxens är baserad på en färskare produktresumé där bland annat indikationerna är mer restriktivt kodifierade för att begränsa förskrivningen av läkemedlet.

Under rubriken pediatrisk population står även:
FASS skrev:Elvanse Vuxen är indicerat för vuxna. För barn och ungdomar i åldern 6 till 17 år finns en annan produkt som innehåller lisdexamfetamindimesylat.

Då antar jag att man avser vanliga Elvanse, men vad är skillnaden? Tabletterna ser ju identiska ut, består av samma ingredienser och kostar lika mycket; det enda som verkar skilja Elvanse från Elvanse Vuxen är ju FASS-textens förskrivningsreglerande utformning där läkarnas ordinationsvillighet av Elvanse Vuxen tycks viljas begränsas. Känner någon här till varför man gjort så här sedan någon månad tillbaka?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in