Den som INTE får finnas

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den som INTE får finnas

Inläggav gadas » 2015-03-13 13:52:51

När för en gångs skull ett att stort medieföretag vågar släppa fram vad så många upplevt men som tystats ned - då tvingas man genast ändra det!

Rubriken "Den som inte får finnas" var klockren och precis så slagkraftig som den behöver vara. Jag har hört få så bra formuleringar i ett nötskal av vad AS innebär. (Om du aldrig känt att du inte får finnas - GRATTIS!)

Jag har varit med ett tag och jag kan inte sammanfatta mina erfarenheter kortare än så. Allt detta utanförskap - inte utanför arbetsmarknaden eller så, utan utanför all gemenskap, oavsett om det beror på omgivningens fördomar, mänsklig rädsla eller bara egen oförmåga.

Nu gjorde det kanske inte så mycket, eftersom en intetsägande titel som "Den som FÅR finnas" snarare kräver en förklaring ur minnet av den ursprungliga titeln. Dessutom kanske inte programmet fokuserade så mycket på upplevelsen av att inte få finnas.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Den som INTE får finnas

Inläggav Puzzle » 2015-03-13 14:23:35

På ett sätt kan jag hålla med, jag gillade den första titeln av samma anledning som dig men samtidigt kan man ju fråga sig vilka det var som kontaktade och klagade på namnet, aspergare eller "hysteriska föräldrar" till (yngre) barn med asperger.

Så för dom yngre som inte har känt utanförskapet än och dom lyckligt lottade som har sluppit det så kan det säkert ha varit otrevligt att få den "stämpeln" på diagnosen. Men jag vet inte, tycker som sagt att namnet var bra och dom som var med verkade oftast ha den känslan av utanförskap. Problemet är nog att folk klumpar ihop varandra för lätt så heter det enda programserien om asperger "Den som inte får finnas" så 'måste' det ju såklart betyda att alla med asperger känner att dom inte får finnas så det ses som otrevligt då eller nåt.

Kom att tänka på serien "De odejtbara" som gick för ett tag sen om ett gäng långvariga singlar med fysiska funktionsnedsättningar som bytte namn till "De dejtbara", troligtvis av samma anledning att allting måste vara så "putti-nuttigt" så att ingen kan bli förolämpad, även om man bara kollar på reklamen utan att ge programmet en chans att bekräfta titeln. För viss var det så att "Den som inte for finnas" byttes redan innan programmets första avsnitt visats?

Något som hade varit intressant är att veta vad deltagarna i serierna tycker om namnen och om dom hellre hade haft de första namnen.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Den som INTE får finnas

Inläggav CarolusRex » 2015-03-13 14:37:48

Jag trodde först att namnbytet var medvetet redan från början och tolkade det som en fin gest. Men så var väl inte fallet. Synd.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Den som INTE får finnas

Inläggav kullan » 2015-03-13 14:40:44

Själv anser jag att första titeln var bäst. Det är sorgligt att vissa individer ska ta det personligt och misstolka det. Den som inte får finnas - anspelar så klart på själva känslan att inte bli accepterad och att inte vilja finnas. den dom får finnas känns bara töntig. Klart att alla får finnas men alla känner sig inte välkomna i detta samhälle och den första titeln beskriver det bäst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den som INTE får finnas

Inläggav ludwig » 2015-03-13 16:05:04

Det finns ju alltid folk som missförstår, antingen avsiktligt eller oavsiktligt. Vi kan inte leva på deras villkor, det är ren dumhet. Namnbytet var ett dåligt beslut och ännu dåligare motiverat, och jag kommer aldrig att acceptera det.
ludwig
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-03-13

Re: Den som INTE får finnas

Inläggav Titti » 2015-03-14 11:03:53

Jag tycker den ursprungliga titeln bättre beskrev den känsla många aspergare har, även om jag själv aldrig känt så.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Den som INTE får finnas

Inläggav plåtmonster » 2015-03-14 11:06:11

Kanske man skulle skrivit: "Den som många har svårt att acceptera" ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den som INTE får finnas

Inläggav Zirre » 2015-03-14 15:03:28

Jag tycker den första rubriken var helt galen. Varför skulle vi inte få finnas? Bra att den ändrades.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Den som INTE får finnas

Inläggav Julianus » 2015-03-14 15:08:25

Zirre skrev:Jag tycker den första rubriken var helt galen. Varför skulle vi inte få finnas? Bra att den ändrades.

Jag håller med.
Julianus
 
Inlägg: 9397
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Den som INTE får finnas

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-14 15:36:56

Jag såg när hon som skrev och fotade (rött hår) var med på tv inför den här serien, tillsammans med kvinnan som höll i den där teatern. Enligt dem så var namnet taget från en text/ett manus som den där rödhåriga skrivit.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Den som INTE får finnas

Inläggav lesserness » 2015-03-14 18:19:37

premiären för serien blev framflyttad med en vecka pga händelserna kring Lars Vilks. Under den veckan blev namnbyte av,dock så finns det ursprungliga namnet kvar i program-introt ca 01:36 några sec senare försvinner ordet "inte" så namnbytet blir nästan symboliskt.

http://www.svtplay.se/video/2676048/den-som-far-finnas/den-som-inte-far-finnas-avsnitt-1
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Den som INTE får finnas

Inläggav gadas » 2015-03-14 21:40:34

lesserness skrev:premiären för serien blev framflyttad med en vecka pga händelserna kring Lars Vilks.

Ja, det såg ju också ut som en tanke, att av alla program så var det just "Den som inte får finnas" som utgick pga terrorattacken - det fick inte finnas! Frågan är om det möjligen var för att hinna med namnbytet.

Intressant koppling till Lars Vilks förresten. Han borde ju inte heller få finnas, enligt många, oavsett om de ska mörda honom eller bara baktala honom för att ingen ska bry sig om hans konst.

Det här är bara två ganska olika exempel på något större: Ska allting som skrivs eller ritas vara fullkomligt korrekt eller kan man få skriva eller rita något för att väcka en fråga?

"Provokation" har blivit liktydigt med att för skojs skull jävlas med människor. Den här programtiteln visade att syftet kan vara ett helt annat och det gäller naturligtvis rondellhunden också, fastän inte lika uppenbart.

Ska man behöva bevisa att man är snäll för att få skriva eller rita vad man vill? Är det yttrandefrihet? Ska frågor bara få ställas om de slutar med ett frågetecken eller ska man få "provocera" fram svar? Vill vi ha ett kemiskt korrekt informationsflöde?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Den som INTE får finnas

Inläggav plåtmonster » 2015-03-14 22:00:09

Det är den nya yttrandefriheten. Ett par tongivande i den politik-mediala sfären bestämmer vilka som får uttrycka sig alla andra blir utmålande som dåliga människor i media och blir utfrysta. Precis som på skolgården. En del växte upp, andra stack ut huvudet någon annanstans istället..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den som INTE får finnas

Inläggav lesserness » 2015-03-14 22:56:39

lär ha funnits en rädsla hos SVT att provocera typ svt tänker: "stakars aspisar som tolkar ALLT bokstavligt, nu kommer dom å deras föräldrar stämpla SVT som okänsliga för deras funktionsnedsättning,så bäst vi ändra namnet" vilket tyder på okunskap och generaliseringar kring AS hos SVT
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Den som INTE får finnas

Inläggav nowhere » 2015-03-14 23:37:31

Tycker att titeln beskriver den känsla som jag har ganska ofta. Den som inte får finnas är en ärlig titel som jag känner i det här samhället som de neuronormala har byggt upp!
nowhere
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2015-03-14

Den som INTE får finnas

Inläggav plåtmonster » 2015-03-15 0:22:27

Snarare neuromajoritet som driver ett normdiktat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den som INTE får finnas

Inläggav Alien » 2015-03-15 1:50:15

lesserness skrev:lär ha funnits en rädsla hos SVT att provocera typ svt tänker: "stakars aspisar som tolkar ALLT bokstavligt, nu kommer dom å deras föräldrar stämpla SVT som okänsliga för deras funktionsnedsättning,så bäst vi ändra namnet" vilket tyder på okunskap och generaliseringar kring AS hos SVT

Nej, det var ju just för att SVT inte tänkte så som programserien först hette "De som inte får finnas". Och det var ju för att en aspergare själv kom på det. Hon kände det som om aspergare inte fick finnas.

Det var också aspergare (och unga aspergares föräldrar) som klagade och fick SVT att ändra. Därför att en del aspergare tolkar mer bokstavligt än andra. Som om SVT/samhället påstod att aspergare inte fick finnas. "Varför får jag inte finnas?", klagar barnen sorgset, och föräldrarna klagar i sin tur hos SVT aka "folkstorm".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den som INTE får finnas

Inläggav lesserness » 2015-03-15 11:43:57

så SVT tänkte på ett vist sätt först:
"det var ju just för att SVT inte tänkte så som programserien först hette "De som inte får finnas". Och det var ju för att en aspergare själv kom på det"
Men ändrade sig inför vad såg de som en begynnande "folkstorm" pga en tillräcklig mängd okunskap och generaliseringar kring AS hos SVT. Jag tycker det ursprungliga namnet vore ha varigt kvar, och att
SVT borde ha stått på sig inför en mindre grupp aspergare å deras föräldrar som sa sig tala för/representera
en långt mycket större sådan grupp. Med mera kunskap i ämnet hade SVT förhoppningsvis inte ändrat namnet.
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Den som INTE får finnas

Inläggav nescio » 2015-03-15 16:01:31

Den ursprungliga titeln var mycket bra. Den ändrade titeln känns bara underlig.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Den som INTE får finnas

Inläggav plåtmonster » 2015-03-15 18:53:32

En konsekvenss av okunniga och ängsliga personer som jobbar på SVT:s propagandaministerium.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den som INTE får finnas

Inläggav bardamu » 2015-03-16 18:28:05

Känner inte så som assbörjare, däremot känner jag så som mexikansk jude.
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Den som INTE får finnas

Inläggav Bazooka » 2015-03-17 22:47:23

Jorå, nog får man finnas allt. Men det avvikande är vad det är. För all typ av avvikande. Och i den mån det ställer till det för en själv och för ens omvärld får man hantera det. As simple as that. Om man skall vara lite brutal.

Däremot vet jag inte om titeln, någon av dem, var så himla lyckad. Borde ha varit nåt med att funka med andra.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Den som INTE får finnas

Inläggav plåtmonster » 2015-03-18 1:49:53

Media som INTE borde få finnas, alls ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Den som INTE får finnas

Inläggav Puzzle » 2015-03-18 18:15:39

plåtmonster skrev:Media som INTE borde få finnas, alls ;)


Är möjligtvis jag som är trött efter en allmänt stökig dag men oj vad jag skrattade åt det där. Kanske borde starta en egen serie om det ämnet. :wink: :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in