Tar receptbelagd benzo - ingen utredning [Avdelad tråd]

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kritan » 2008-02-05 23:25:46

Ganesh skrev:Här håller vi både tummar och stortår. Och kan varken göra nåt eller gå ordentligt.


Och knäpper händerna.
Lycka till! Det låter toppen med den chefen som lovat vara med!
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 11:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Kritan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-05
Ort: Sydsverige

Inläggav Panika » 2008-02-05 23:33:16

Tack snälla!

och

VÄLKOMMEN! Kritan!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Ganesh » 2008-02-05 23:38:36

Kritan, välkommen hit.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Alien » 2008-02-05 23:58:36

Panika skrev:Så.
Nu har jag pratat med sektionschefen och hon kommer att vara med i morgon när jag träffar den behandlande läkaren.
Jag har också fått bekräftat att den behandlande läkaren ÄR utredningsläkare i Östergötland.
I en annan tråd jag skrev för nåt halvår sedan, beskrev jag hur denna läkare fick för sig att göra en egen aspergerutredning på mig, i väntan på den riktiga - då med test utskriven på tyska från internet...Detta resulterade i att hon, på chefs beordran, till mig i ett brev och undretecknat, att hon inte skulle ägna sig åt experiment på mig utan överlåta utredning till npf-team...

Men jag är glad över att sektionschefen är med imorgon. Hon låter relativt vettig per telefon, och ska kolla upp om det är möjligt att remittera till Lund eller hitta någon annan lösning. Och hon ser att det är akut och, som det låter, kommer att agera därefter.
Nu får jag bara hoppas på att det innebär något konkret. I verkligheten.

Tack alla, som med enträgna frågor faktiskt gett mig energi :D


Det låter ju lovande. Hoppas sektionschefen är lika vettig som hon verkar. Lycka till imorgon!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:30:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 0:02:34

Kritan skrev:Lycka till! Det låter toppen med den chefen som lovat vara med!


Han/hon kanske har insett att det behövs med den läkaren. ;)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav A » 2008-02-06 0:08:14

Det är flera läkare på den mottagning som Panika och Kvasir är pat på som inte riktigt klarar att fungera bra som läkare.
Jag har själv varit med några gånger med olika personer där och också fått dem att byta läkare eller komma till annat utredningsteam.

Att man inte får ta "droger" eller läkemedel som har vissa effekter, i samband med utredningen är regel på alla utredningsställen.

Sen kan man ju informera om detta på olika sätt. Det känns nog inte så kul att bara få det hem i ett brev när man redan själv informerat om vad man har för medicinering.

Kvasir, vad var det för preparat du fick? Det är intressant för mig eftersom jag har kontakt med och hjöälper så många med npf, särskilt AS. Och personer med As är ofta känsliga för olika sorters läkemedel.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:30:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 0:10:48

A skrev:Det är flera läkare på den mottagning som Panika och Kvasir är pat på som inte riktigt klarar att fungera bra som läkare.


Just for the record. Jag bor på helt annat ställe i landet, men har tidigare haft samma läkare där. Hon slutade på "min" klinik och försvann iväg, och har tydligen nu uppenbarat sig i Skåne.

Edit: Missade din fråga om preparat. Hon skrev ut Zeldox. Som sagt, ingen senare läkare har förstått varför. Den är bara indicerad för schizofreni i FASS, inget annat.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav A » 2008-02-06 0:41:28

OK Kvasir, tack för infon i båda frågorna.

Trist med såna där flyttfåglar till läkare, de ställer till det mycket.

Men det är ju sån läkarbrist så det accepteras väl vad som helst.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:30:34, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Panika » 2008-02-06 0:53:00

A skrev:Att man inte får ta "droger" eller läkemedel som har vissa effekter, i samband med utredningen är regel på alla utredningsställen.
Sen kan man ju informera om detta på olika sätt. Det känns nog inte så kul att bara få det hem i ett brev när man redan själv informerat om vad man har för medicinering.


Jag har aldrig fått info om att jag inte får ta min medicin.
Det är en väldig skillnad på droger och medicin, fast det vet du ju redan.
Att man inte får ta den med. min behandlande läkare skrev ut till mig för npf-teamet i Hbg, är inte en regel på alla utredningsställen.
Att inte informera patient om saken, är däremot tjänstefel.
Fast det vet du ju redan.
För att vara så engagerad som du är om rättigheter, känns det rent ut sagt väldigt obehagligt att du ser så lätt på det som hänt i detta fall...
Och om jag inte missminner mig helt, har jag av dig tidigare erhållit info om att diagnosteamet i Hbg är bra?
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 1:04:04

A skrev:OK Kvasir, tack för infon i båda frågorna.

Trist med såna där flyttfåglar till läkare, de ställer till det mycket.

Men det är ju sån läkarbrist så det accepteras väl vad som helst.


I mitt fall var det bra att hon blev flyttfågel efter många år på kliniken, för hon skulle vara min nya ordinare läkare (efter den jag hade haft och trivts med i fem år). Men det är trist för Panika och andra.

Något år senare behövde min sjukersättning förnyas, men jag hade ingen ordinare läkare, och det var svårt att boka in mig hos någon för att få läkarintyget. Men så tog man in en hyrläkare som avlastning, och gav mig en tid hos honom för att fixa läkarintyget. Han var väldigt trevlig och hade intressanta tankar och ordinerade en massa blodprover, fast han bara skulle träffa mig en gång. Något läkarintyg kunde han dock inte skriva ut när han bara hade träffat mig en gång. Men det var ju bara för att få det som de bokade in mig hos honom!!! Internkommunikation någon?

Ett tag hade jag en ambitiös ST-läkare som ensam försökte sköta mottagningens samtliga tre läkartjänster (resten var nämligen vakanta). Han var trevlig och kunnig och trodde han skulle ha tid att dra igång en fördjupad utredning av mig, trots sin arbetsbelastning. Jag behöver väl inte säga hur det gick? :)

Så ny ordinarie läkare igen. Faktiskt trevlig och lite av ett original och verkade väldigt kunnig på mediciners verkningsmekanisker etc. Han gjorde sina anteckningar på små postitlappar. En vecka eller två senare ringde han upp mig och frågade vad vi hade pratat om, för han hade tappat bort sina lappar. :) Dock behövdes bara några stödord från mig för att han skulle komma ihåg samtalet. Nu står han under övervakning och har, trots lång erfarenhet, prövotid på tre år för att inte ha skött journalföringen. Fast han verkade ändå vara en av de bästa läkare jag har haft i övrigt, så det är lite tråkigt egentligen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kritan » 2008-02-06 2:22:27

Kvasir skrev:
A skrev:OK Kvasir, tack för infon i båda frågorna.

Trist med såna där flyttfåglar till läkare, de ställer till det mycket.

Men det är ju sån läkarbrist så det accepteras väl vad som helst.

.................................................

Så ny ordinarie läkare igen. Faktiskt trevlig och lite av ett original och verkade väldigt kunnig på mediciners verkningsmekanisker etc. Han gjorde sina anteckningar på små postitlappar. En vecka eller två senare ringde han upp mig och frågade vad vi hade pratat om, för han hade tappat bort sina lappar. :) Dock behövdes bara några stödord från mig för att han skulle komma ihåg samtalet. Nu står han under övervakning och har, trots lång erfarenhet, prövotid på tre år för att inte ha skött journalföringen. Fast han verkade ändå vara en av de bästa läkare jag har haft i övrigt, så det är lite tråkigt egentligen.


Där jag bor har vi också råkat ut för läkarbrist. Det var lite turbulent bland psykiatriläkarna, så de flesta sa upp sig. Så man kan väl säga att läkarbristen var framprovocerad. Orsaken minns jag inte, om det var landstingspolitikerna eller vad.

Det låter som om den där sista läkaren kanske hade AS? I alla fall så hade jag säkerligen virrat till det lika mycket. Journalföring är bara för jobbigt! Eller lämna in underlag till bokföring eller vad det nu är som ska loggas på något vis - jag klarar inte ens av att skriva regelbunden dagbok! Och om jag gjort det så har jag gjort det på - lösa lappar!
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 11:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Kritan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-05
Ort: Sydsverige

Inläggav Kvasir » 2008-02-06 2:29:47

Kritan skrev:Där jag bor har vi också råkat ut för läkarbrist. Det var lite turbulent bland psykiatriläkarna, så de flesta sa upp sig. Så man kan väl säga att läkarbristen var framprovocerad. Orsaken minns jag inte, om det var landstingspolitikerna eller vad.


Kan väl säga att "min" klinik var en av de allra första i landet att drabbas av hårda sparkrav en gång i tiden, och redan då började läkare fly pga. arbetssituationen. Då fungerade det fortfarande ganska bra ur (mitt) patientperspektiv. Några år senare var det likadant på många andra kliniker, och ännu värre på min. Och fortsatt värre har det blivit.

Det låter som om den där sista läkaren kanske hade AS? I alla fall så hade jag säkerligen virrat till det lika mycket. Journalföring är bara för jobbigt! Eller lämna in underlag till bokföring eller vad det nu är som ska loggas på något vis - jag klarar inte ens av att skriva regelbunden dagbok! Och om jag gjort det så har jag gjort det på - lösa lappar!


Den tanken har slagit mig också, nu efter att jag fått diagnos, att läkaren skulle kunna ha AS. Jag hade funderingar på att sadla om till läkare en gång i tiden, men är glad att jag inte gjorde det med tanke på deras arbetssituation idag, med all denna överadministration etc.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:30:34, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Aspergare och vården



Logga in