Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Puzzle » 2015-03-07 21:25:13

Jag har hamnat i en liten komplicerad situation, jag har ju nyligen blivit diagnostiserad med Atypisk autism/asperger och under utredningen råkade jag nämna att jag gärna ville komplettera mitt gymnasiebetyg (100 poäng under högskolekompetens) så man åtminstone kunde söka vidare men det är inte direkt något jag funderar på att göra.

I alla fall så har jag nu sökt och börjat en distanskurs för fyra veckor sedan men jag känner att det funkar verkligen inte just nu av en helmassa anledningar men vad händer om man hoppar av?

Jag har ju inte CSN utan det var tänkt att jag skulle få 'Aktivitetsersättning vid fortsatt skolgång' via Försäkringskassan men jag har inte ens fått det än för det har blivit något missförstånd mellan psykologen och läkaren så jag har inte fått något läkarutlåtande än och därför kunnat skicka in det till FK.

Så vad kan hända om man hoppar av? Om man senare väljer att läsa någon annan kurs på komvux kan då en avbruten kurs påverka det på något sätt? Något annat som kan hända som man borde tänka på?
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Sadistic » 2015-03-07 23:57:41

Jag tror det ska bara vara att hoppa av, kontakta läraren och säg som det är. eftersom du inte har csn så får du ju inga skulder, tror du rent av automatiskt skrivs av om du slutar vara på komvux ( har själv haft massa problem med just det fast jag VARIT på lektionerna )
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Hundralappen » 2015-03-08 0:27:20

Kan man inte fortsätta senare? Samhället är tyvärr uppbyggt så utbildning är bra (trots att studerande människor behandlas som skit), så jag föreslår att du fortsätter. Men man kan väl ta en paus?

Håll ut oavsätt, för det är fan inte enkelt att plugga.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Puzzle » 2015-03-08 12:07:21

@Sadistic Oj, det är ju nästan fel att det ska vara så. Hoppas det gick bra att lösa det tillslut för dig.


Hundralappen skrev:Kan man inte fortsätta senare? Samhället är tyvärr uppbyggt så utbildning är bra (trots att studerande människor behandlas som skit), så jag föreslår att du fortsätter. Men man kan väl ta en paus?

Håll ut oavsätt, för det är fan inte enkelt att plugga.


Problemet är bara det att det känns som om allting blev helt fel. Det är i för sig en kurs som jag väldigt gärna vill kunna men det är som att hjärnan trasslar ihop allt så det "går inte riktigt in". Sen är det på heldistans och det är en del liv och rörelse där jag bor så jag blir konstant avbruten mitt i tankarna och måste börja om vilket är fruktansvärt irriterande och dessutom har man börjat på antidepressiva så kroppen håller väl på att vänja sig men man känner sig "konstig" och även det stör en del. Så det går helt enkelt inte att koncentrera sig särskilt länge och när man väl lyckas med det så känns det ändå som om det ändå bara blir kaos, känns lite som om man har haft en orkan i skallen, man lyckats memorera delarna men allting är i oordning och man får inget samband eller översikt och jag har ingen aning om hur man ska reda ut det.

Men visst går det säkert att ta en paus men det känns som om det vore bättre att hoppa av helt och börja med något annat sen när det passar bättre och kanske inte på heldistans eller i sådana fall ett ämne som man har lättare för.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Lispington » 2015-03-08 12:31:28

Puzzle skrev:Men visst går det säkert att ta en paus men det känns som om det vore bättre att hoppa av helt och börja med något annat sen när det passar bättre och kanske inte på heldistans […]

Om det är så du känner och du är säker på att det inte bara är en stressreaktion från tiden då du gick i den "vanliga" skolan (en stressreaktion som du i sådana fall kanske kan bemästra), så är det lika bra att hoppa av. Om du bara mår dåligt av situationen, så är det inte värt det. Det låter klokt att titta på Komvuxmöjligheter på närmare håll, distansläsning kan vara svårt. Den struktur, som man automatiskt får om man går till ett klassrum varje dag, saknas ju och jag kan ibland ha svårt att skapa en fungerande struktur på egen hand.

Så: tala med din lärare och se vad ni kan komma fram till vad gäller stöd etc. och ta därefter reda på vilka fasta kurser som du kan söka till under nästa runda. Men sluta aldrig vara nyfiken och sluta aldrig försöka göra det du vill (eller tror att du vill)! Heja!
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Puzzle » 2015-03-08 13:41:19

Åh, det är helt klart en stressreaktion, blandat med en skadad självkänsla av att man inte (ens) klarade "vanliga" skolan/gymnasiet men samtidigt så tror jag inte att det är allt utan att det kan vara så att det blev ett ämne som inte passar och som sagt att det blir ännu svårare för att det är på distans.

Sen är det visserligen svårt att säga vad som faktiskt stämmer och vad man lurar i sig själv för att komma undan stressen och pressen men just nu så känns det inte värt att fortsätta, det är inte värt att må så här dåligt över det och jag har väldigt svårt att se att jag skulle få något annat än IG/F ändå som det är just nu.

För övrigt så är läraren trevlig och är säkert jätteduktig när det kommer till just ämnet men jag har försökt prata om att förlänga eller om det är möjligt att ändra till "halvdistans" eller på något sätt lösa det så man kan få något mer "fysiskt" extrastöd än som det är nu med bara en mejladress till läraren men vid såna frågor hänvisar han till Supporten som hänvisar till syon/hemkommunen och där får jag inget svar.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Lispington » 2015-03-08 14:31:17

Det låter som att om du hoppar av nu skulle du kanske kunna ta nya tag längre fram, förutsatt att

a) du är intresserad av ämnet,
b) du kan strukturera ditt liv kring studierna (d.v.s. ha ett klassrum att gå till) och
c) kanske samtidigt ta itu med självkänslebiten med hjälp av en teraputt av något slag (psykolog, kurator, arbetsterapeut).

Det tycker jag ändå låter väldigt hoppfullt. Du har intresset, du har viljan, du har drivkraften, men kanske saknar sätt att ta dig över de trösklar som du stöter på. Att en person inte klarar av grundskola och ev. gymnasium kan ha många orsaker. Om du vet med dig att du kan, men hindras av ångesten från den tiden, så tror jag att en samtalskontakt vore väldigt bra för dig. Om du dessutom kan ringa in de moment som frammanar demonerna, så kan du nog arbeta med de på ett praktiskt plan. Min egen, naturligtvis lite annorlunda erfarenhet, är att man bäst besegrar ångest och demoner genom att konfrontera dem och upptäcka att de inte var lika stora och hemska i verkligheten. Men det kräver arbete och tålamod och det kan vara överjävligt ibland, när man måste försöka om och om igen.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Flinta » 2015-03-08 19:31:34

Hur har d funkat att plugga på bibliotek? Hyra ett rum o bestämma själv mellan vilka tider du ska va där och när du kan ta t ex lunchpaus. Jag tänker att du kan komma bort från en störande omgivning på d sättet. Om du har en bibbla på rimligt avstånd vill säga.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Zima33 » 2015-03-08 21:35:31

Puzzle skrev:Så vad kan hända om man hoppar av? Om man senare väljer att läsa någon annan kurs på komvux kan då en avbruten kurs påverka det på något sätt?


Nej det påverkar inte. Det är många som hoppar av kurser. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Lispington » 2015-03-09 13:12:54

Zima33 skrev:
Puzzle skrev:Så vad kan hända om man hoppar av? Om man senare väljer att läsa någon annan kurs på komvux kan då en avbruten kurs påverka det på något sätt?


Nej det påverkar inte. Det är många som hoppar av kurser. :-)Happy

Zima33 har rätt, men prata med kommunen om vad som gäller. De senaste åren har reglerna ändrats så många gånger, att jag inte längre orkar hålla reda på saken. Den där Jan Björklund verkade få tag på ett exemplar av "Den lille omorganisatören" strax efter han blev minister och satte sig sedan ner och lekte.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 17:02:34

Du glömde "Den lille populistkravsmarodören" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Lispington » 2015-03-09 17:57:53

plåtmonster skrev:Du glömde "Den lille populistkravsmarodören" ;)

Ah … jag trodde att den följde med i kartongen. Den köps alltså separat?
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav Puzzle » 2015-03-09 19:43:50

Lispington: Jag har ju som sagt nyss fått diagnosen så jag har ju ett mindre team på psykiatrin, just nu är det en psykolog, en läkare och en kurator/sjuksyster som ska hjälpa till med dom mer praktiska delarna att komma vidare i livet. Ska även träffa en arbetsterapeut när dom får tid. Men självkänslan är nog inget som kommer att botas över natten precis och för övrigt så tror jag nog att det skulle fungera bättre för mig också att ha ett klassrum och en "fysiskt" lärare att gå till och på så sätt få in rutinerna bättre än vad det vart nu.

Men tack för all din hjälp och dina goda råd.

Flinta skrev:Hur har d funkat att plugga på bibliotek? Hyra ett rum o bestämma själv mellan vilka tider du ska va där och när du kan ta t ex lunchpaus. Jag tänker att du kan komma bort från en störande omgivning på d sättet. Om du har en bibbla på rimligt avstånd vill säga.


Jag har funderat på det men det är rätt långt och krångligt att ta sig till det närmsta biblioteket och det är dessutom rätt litet så dom har inte något rum som direkt går att boka.

Zima33 skrev:Nej det påverkar inte. Det är många som hoppar av kurser. :-)Happy


Tack, jag behövde nog få höra det där. Hade lite "skuldkänslor" för syon och läraren och alla som har lagt ner tid och energi för att man ska kunna börja för att sen bara hoppa av igen, men det känns lite bättre nu. :-)Happy
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenser av att hoppa av komvux?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 22:28:29

@Lispington, Tja, den finns i transparent färg för att inte skymma partifärgen ;)
Där finns allt man behöver för att ställa krav som inte tillför skolan något men som röstarna förvillas att tror på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in