Aktivitetsersättning om man jobbar lite

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav hejpadig » 2015-03-06 14:15:22

Hej,
Jag jobbar lite. Ibland kan det bli 1000 kr i månaden och ibland 22 000. Det beror på hur mycket jobb jag får. Jag har en annan sjukdom men även kanske asperger. Det ska snart utredas.
En i min familj ligger på mig och säger att jag ska få aktivitetsersättning för att få någon tusenlapp mer i månaden.

Frågor:
1) Kan jag får det fast jag jobbar lite?
2) Hur mycket får jag när jag inte vet vad jag kommer tjäna? Vilken sekund som helst kan jag få ett projekt värt 50 000 kr över 1 1/2 månad.
3) Jag har en sjukdom och det är inte något som går över. Jag har lärt mig leva med det. Kommer jag behöva träffa folk som frågar "har det inte gått över nu?"
4) Måste jag gå på aktiviteter om att söka jobb, träffa handläggare och sånt?
5) Måste jag göra saker som att bre mackor på någon gymnasieskola för att få dessa tusenlappar?
6) Kan man bara får det i 3 år? Vad får man efter 3 år i så fall?
7) Kan man åka utomlands 3 månader över vintern om man vill det?
hejpadig
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2015-03-06

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav Liljan » 2015-03-06 14:28:37

På dig låter det mest som att du är arbetslös i perioder, inte oförmögen att jobba, så A- kassa vore lämpligare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav Zima33 » 2015-03-06 21:21:28

Håller med Liljan.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 22:29:24

Snarare arbetsoförmögen i perioder. Jobbuppdrag lär ju bara fungera när han är frisk och erbjudande finns samtidigt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav hejpadig » 2015-03-06 23:14:00

Det handlar om att jag jobbar när jag får projekt att göra. Men jag tjänar inte en normal lön, vad ligger det på i Sverige nuförtiden? En minimilön lär väl vara runt 13 000 efter skatt eller?
Det kan variera mellan 1000 och 22 000 för mig. De senaste månaderna har det gått dåligt och det har väl blivit 5000 kr i månaden.
Jag skulle kunna ha ett företag om jag vill. Men jag använder mig av Coolcompany, Frilansfinans eller liknande. Vill inte gå ut med exakt vilken tjänst. Detta då jag anser de är bättre än eget företag om man har en låg inkomst.

Jag är inte arbetslös i perioder. Tänk er att ni till exempel har en butik, då tjänar man vad man tjänar, man vill så klart att en miljardär ska komma in och köpa allt som finns i hela butiken. Men ibland säljer man inget på ett tag eller så säljer man för små summor. Det är samma sak för mig. Om man till exempel är jurist och säljer juridiska råd så kan det ju bli att man får ett bra jobb där någon betalar en 30 000 i månaden i 2 år för några timmars arbete i veckan eller att det kommer in mycket bra småjobb, eller att man en månad helt enkelt bara får in 4 småjobb och tjänar totalt 1000 kr.

Angående om jag är sjuk så är det mer som ett funktionshinder/handikapp, ungefär som att ha asperger. Jag har en annan sak och kanske även asperger. Det ska utredas. Alltså kan jag jobba men jag kan inte göra vilket jobb som helst. Jag jobbar redan men jag tjänar inte tillräckligt. Det beror på att jag måste få fler kunder och kunder som ger mig fler uppdrag.
En fråga jag har är, om man får aktivitetsersättning, går de på hur många h man arbetar eller hur mycket man tjänar? Om man t.ex. jobbar 10 h i veckan och tjänar 20 000 i månaden, kan man få aktivitetsersättning på 75 % då eftersom man bara jobbar 25 %? Eller tjänar man tillräckligt så det blir ingen aktivitetsersättning?

Om de går på hur mycket man tjänar, hur mycket räknas då som att man jobbar 25 %, 50 %, 75 % och 100 %?
Till exempel om 5000 är 25 %, 10 000 är 50 %, 15 000 är 75 %, 20 000 är 100 % osv.

Jag undrar även detta, om jag får aktivitetsersättning, måste jag då stå ut med obehagliga frågor som "Har du blivit bra än?" Då det är en sak som inte blir bra utan jag är lite funktionshindrad och sen är det inget mer med det.
Kommer jag behöva gå på "söka jobb-aktiviteter"? Kommer jag behöva träffa handläggare och sånt?

Jag är en sådan som absolut inte vill söka bidrag då jag vet att många mår dåligt över det och de vill hellre tjäna pengar genom arbete. Men det är som sagt en familjemedlem som vill att jag ska söka aktivitetsersättning. Och det kan jag väl göra så länge det inte tar för mycket tid och kraft från min verksamhet och så länge man inte blir rejält förnedrad av de som jobbar med detta. Vissa känner ju att det är förnedrande att söka bidrag och så.

Sen undrar jag, hur mycket inkomst bör jag ha för att ses som normal så att min familjemedlem ska sluta ligga på mig om aktivitetsersättning?
hejpadig
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2015-03-06

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav hejpadig » 2015-03-06 23:16:27

Jag är inte arbetsoförmögen. Dock har jag ett yrke och kan inte ta precis vilket jobb som helst pga mitt handikapp. Jag tar gärna emot ett jobb där jag jobbar 8 h per dag och tjänar en normal lön inom mitt område eller ett liknande område.
Att jag tjänar lite är något tillfälligt och jag planerar att få upp lönen på sikt.
hejpadig
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2015-03-06

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 23:21:33

Normallön är cirka 22 000 kr/mån enligt en nylig undersökning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav hejpadig » 2015-03-06 23:29:30

plåtmonster skrev:Normallön är cirka 22 000 kr/mån enligt en nylig undersökning.

Är det efter eller före skatt?
Det borde betyda att om jag tjänar 5000 så kan jag få 75 % aktivitetsersättning, 10 000 50 %, 15 000 25 %. Osv.

Eller kan jag vara Leonardo DiCaprio och jobba 50 h per år och tjäna 50 miljoner men ändå få AE då jag jobbar få timmar?
hejpadig
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2015-03-06

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav hejpadig » 2015-03-06 23:32:33

Jag är som sagt även intresserad av hur det ser ut. Om jag bara får pengar och måste lägga max 2 h per år på det eller om jag kommer behöva lägga en massa tid på det och gå på "söka jobb-kurser" och träffa handläggare och diskutera hur jag ska komma närmare arbete och sånt. Om det tar grymt mycket tid är det bättre att jag lägger den tiden på min verksamhet och hoppas jag kan få upp inkomsten där.
hejpadig
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2015-03-06

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 23:47:47

@hejpadig, Dessvärre är verksamheten för arbetslösa mest inriktad på att slösa bort männskors tid och ork. Den är framförallt inte konstruktiv så håll dig långt borta från den idiotin.

(normallönen är nog före skatt sett utifrån löntagarnas perspektiv)

Sedan, om man tjänar ihop 13 miljoner så räcker det för maximalt bidrag 17 200 kr/mån med max bostadstillägg på 4650 kr/mån från att man är 18 år tills 65 år. Alltså finns det i det fallet ingen anledning att förlita sig på FK eller några andra social system för sin försörjning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsersättning om man jobbar lite

Inläggav Cellardoor » 2015-03-06 23:49:14

hejpadig skrev:Men det är som sagt en familjemedlem som vill att jag ska söka aktivitetsersättning.


Tycker det låter som en dålig anledning till att söka aktivitetsersättning. Skit i vad folk tycker och tänker och kör på det som funkar för dig.

För att skaffa aktivitetsersättning så måste du ha intyg från läkare att du har så pass stora problem av din sjukdom att du inte kan jobba.

Du får jobba max fem timmar i veckan samt "tjäna högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbete du gör" om du har full aktivitetsersättning.

Ja, du kommer behöva gå på "är du frisk snart?"-möten.

Efter tre år kan du få det förlängt i max tre år till och så kan man fortsätta så tills man blir gammal nog att bli förtidspensionär. Det är ett "smart" system för att se till så att det blir ännu mer pappersarbete och för att handläggarna inte ska glömma bort en helt.

Tycker inte det låter som att du vill/bör skaffa aktivitetsersättning. Jag lägger definitivt ner mer än 2h om året på det.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in