Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-03 4:12:07

I metatrådarna kan man väl länka till trådar utan att slå ihop dem? Det trodde jag var poängen: trådar om trådar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-03 4:17:08

Råder det språkförbistring här? En meta-tråd i ett ämne borde vara en tråd om trådar i det ämnet, uppdaterad genom att lista fler bra trådar och kategorisera dem.
Inte en mer eller mindre hopslagen "trådbukett" uppdaterad genom fler hopslagningar.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 4:33:27

Men då blir det alldeles för många trådar till slut.

Man kan förstås också hänvisa till andra trådar om ämnet i en metatråd. Men även det kritiseras.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 4:53:06

Alien skrev:Men då blir det alldeles för många trådar till slut.

Det är knappast diskutrymmet som är problemet och i övrigt så hamnar trådar som är mindre aktuella längre bort i forumlistningar. Utöver det så finns det sökfunktion för att leta rätt på trådar med specifikt innehåll. Hittar man då en tråd vill man oftast läsa sådant som är direkt relevant och inte hamna i en gigantisk spaghetti.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 4:57:03

För många trådar i metaavdelningen menar jag! Det går knappast att ha länkar till 20 trådar i ett ämne.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 5:01:41

Varför inte? Det finns sökfunktioner och folk kan läsa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-03 5:03:36

Med språkförbistring menade jag detta:
Alien skrev:[...]Ett sätt att uppdatera metatrådarna är ju att slå ihop dem med nyare trådar.[...]

Slå ihop metatrådarna med nyare trådar? Hur går det till?
Och vad är en metaavdelning?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 5:15:57

Detta är en metaavdelning: metatrad-t9446.html

Om den länkade tråden är kort med få inlägg så kan den bli längre (= mer information) genom att slås ihop med en senare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-03-03 5:38:09

Alien skrev:Detta är en metaavdelning: metatrad-t9446.html

Det tycker jag ser ut som vad jag kallar en metatråd.

Alien skrev:Om den länkade tråden är kort med få inlägg så kan den bli längre (= mer information) genom att slås ihop med en senare.

Vanlig hopslagning av trådar alltså.
Säg då inte "slå ihop metatrådar med nyare trådar".

Ursprunget till detta tjafs: post1265273.html#p1265273 där jag inte förstår Aliens svar till Miche.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 13:14:10

Alien skrev:
Miche skrev:
atoms skrev:
Moderator:

En metod kan vara att leta i META-trådarna.
En alldeles utmärkt metod om META-trådarna blir uppdaterade ofta vilket jag tvivlar på att de blir...


Nu förstår jag inte hur du menar. Ett sätt att uppdatera metatrådarna är ju att slå ihop dem med nyare trådar. Men så ska man ju inte göra, enligt flera forumister?
För att reda ut det hela med tanke på den diskussion din missuppfattning gav upphov till.

En metatråd är en klistrad tråd överst i ett flertal avdelningar där det finns länkar till viktiga diskussioner. När det dyker upp nya viktiga diskussioner som flera kan vara intresserade av i ett längre perspektiv så bör en för avdelningen ansvarig moderator uppdatera motsvarande metatråd och lägga in en länk på lämplig plats.

Om det görs regelmässigt så har forumet användbara metatrådar. Jag tvivlar starkt på att detta sker i dagsläget (jag tog det som min uppgift att sköta det jobbet på den tiden som jag hade möjlighet att göra det).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 13:18:02

Min tanke var att metatrådarna uppdateras genom att de länkade trådarna uppdateras, dvs slås ihop med nya om samma ämne. Eller ska de bara bytas ut mot nyare trådar? Detta kommer att ta lång tid, då man först måste läsa igenom de gamla trådarna och sedan leta efter nya trådar som är minst lika informativa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 13:50:03

Vilket hade varit väldigt enkelt att hantera direkt i stället för nu långt i efterhand (jag lyckades trots allt uppdatera flera existerande metatrådar samt skapade två nya samt höll dessa uppdaterade då jag fortfarande kunde).

Sammanslagningar gör bara att viktig information blir mycket svårare att hitta, det är inte kul att läsa igenom trådar med många hundra inlägg där samma fråga ställs om och om igen, med metatrådar kan man ofta snabbt hitta svaret och behöver inte ens ställa frågan och på så sätt är det massor av inlägg som aldrig behöver skrivas.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-03-03 13:54:02

En sak som hänt med forumet är att regelbrott tydligen är okej i chatten. "Det går ju så fort i chatten" var ett av svaren jag fick när jag ifrågasatte.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 13:55:57

Nej, regelbrott är inte accepterade i chatten men de är bökigare att hantera och svåra att anmäla.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Sadistic » 2015-03-03 13:56:45

lättast med regelbrott i chatten är väl att prntscrn:a och sedan skicka till mods
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 14:07:41

Miche skrev:Vilket hade varit väldigt enkelt att hantera direkt i stället för nu långt i efterhand (jag lyckades trots allt uppdatera flera existerande metatrådar samt skapade två nya samt höll dessa uppdaterade då jag fortfarande kunde).

Sammanslagningar gör bara att viktig information blir mycket svårare att hitta, det är inte kul att läsa igenom trådar med många hundra inlägg där samma fråga ställs om och om igen, med metatrådar kan man ofta snabbt hitta svaret och behöver inte ens ställa frågan och på så sätt är det massor av inlägg som aldrig behöver skrivas.


Jamen folk vill ju ofta inte läsa tidigare trådar, oavsett om de finns i metatråden el inte. Det har ju framkommit i denna tråd. De vill ställa sina egna frågor och få personliga svar. Vissa blir t o m förolämpade om man länkar till en tråd med svaren.

Och jag fattar fortfarande inte hur man konkret uppdaterar metatrådarna. Svaren/infon kan faktiskt finnas i en flera år gammal tråd. En nyare tråd kanske inte går på djupet. För att ersätta en gammal tråd med en ny så måste man alltså läsa igenom flera trådar. Dessutom, oavsett så står det ju inte bara hårda fakta i en länkad tråd utan flera andra inlägg.

Den perfekta tråden i en metatråd skulle nog vara en där de bästa bitarna brutits ut (el kopierats) från flera trådar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Sadistic » 2015-03-03 14:11:41

Jag tror egentligen bästa skulle vara att trådarna innehöll specifika artiklar ( som tex ifokus ) och sedan kunde användarna göra egna frågor som man sedan kan länka till artiklarna.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Re: Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-03-03 14:31:14

Finns moderatorer som är i chatten men det verkar inte hindra folk från att såra andra i chatten.
Jag gissar att det beror på att de vet att de ändå inte får en varning för det eller tillsägelse.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 14:46:12

Alien skrev:En nyare tråd kanske inte går på djupet. För att ersätta en gammal tråd med en ny så måste man alltså läsa igenom flera trådar. Dessutom, oavsett så står det ju inte bara hårda fakta i en länkad tråd utan flera andra inlägg.

Alla trådar måste inte gå på djupet, bara tillräckligt djupt. Finns ingen anledning att streckläsa gamla trådar och ingen anledning att ersätta dessa. Trådar består av fluff och fakta det är naturens ordning.

Låter mer som att det är en wiki som behövs. Detta med trådar som rena faktamatande källor skapar en enorm admininistrationsbörda och är feltänk. Det finns bättre verktyg för kunskapskoncentrering.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 15:23:23

plåtmonster skrev:Låter mer som att det är en wiki som behövs.
Låter vettigt och det finns många fördelar i och med att i princip vem som helst kan uppdatera wikin och det kan vara flera som modererar för att hålla tillbaka felaktig information.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 15:27:45

Alien skrev:Jamen folk vill ju ofta inte läsa tidigare trådar, oavsett om de finns i metatråden el inte.
Tar du det som ursäkt för att metatrådarna inte behöver uppdateras, eller?

Metatrådarna är f.ö. ingen trådar man läser i, man söker efter lämpliga ämnen och följer länken till den tråd som man tycker är intressant eller innehåller svaret på frågan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 15:33:12

Miche skrev:Jag tvivlar starkt på att detta sker i dagsläget (jag tog det som min uppgift att sköta det jobbet på den tiden som jag hade möjlighet att göra det).
Tyvärr går det inte att se när metatrådar blivit uppdaterade (de har bara ett datum när de ursprungligen är skapade) men jag har tittat in i några av dem nu och det verkar åtminstone som om metatråden i träffavdelningen är hyfsat uppdaterad (vilket glädjer mig), det är svårare att bedöma de andra trådarna i och med att ämnena inte är datumstyrda på samma sätt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 15:45:52

Miche skrev:
Alien skrev:Jamen folk vill ju ofta inte läsa tidigare trådar, oavsett om de finns i metatråden el inte.
Tar du det som ursäkt för att metatrådarna inte behöver uppdateras, eller?

Metatrådarna är f.ö. ingen trådar man läser i, man söker efter lämpliga ämnen och följer länken till den tråd som man tycker är intressant eller innehåller svaret på frågan.


Ja, jag vill då inte lägga ned tid och arbete på något som ingen bryr sig om.

Och jag fattar fortfarande inte hur du menar att metatrådarna ska uppdateras (förutom Träffmetatråden då).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-03-03 17:12:48

Alien skrev:Ja, jag vill då inte lägga ned tid och arbete på något som ingen bryr sig om.
Det är du som påstår att ingen bryr sig.

Jag undersökte intresset för metatrådar i Träffar och IT-forum och det fanns ett intresse vilket för mig visar att människor bryr sig och jag kände att jag fick uppskattning för det arbete som jag la ner på de metatrådarna. Jag reparerade även en massa trasiga länkar i andra metatrådar (länkar som inte klarade av konverteringen från tidigare version av phpbb).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in