Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Jonmpa » 2015-03-02 2:05:14

Troligen efter efterforskning i ämnet beroende på att jag inte hade vett att sluta med nappflaska trots att jag tappade mjölktänderna, Hade jag vetat att risken fanns att det skulle bli på det sättet när jag fortsatte med de såkallade visdomständerna hade jag förhoppningsvis och troligen slutat intaga välling på detta sätt i takt med att jag tappade mina mjölktänder.
Nu till saken, Min bästa vän anser att jag borde rätta till dessa sneda tänder och jag tillstyrker iallafall till mycket stor del, Men frågan är hur skall jag gå tillväga, Vilka ska jag kontakta och vem ska betala detta kalas, Att jag måste ansöka om socialstöd eller liknande har jag förstått iallafall
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Alien » 2015-03-02 2:44:13

Har du inte tandvårdskort? Det gäller för "nödvändig tandvård". Dock kan väl endast tandläkaren svara på vad som är just nödvändig tandvård.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Miche » 2015-03-02 3:15:14

Via soc får du ingen användbar hjälp, de bekostar endast nödvändig tandvård dvs så att du ska kunna tugga maten.

Du måste skaffa dig ett tandvårdskort. Om du har LSS-insatser så kan du prata med LSS-handläggaren annars får du försöka via ex.vis Habiliteringen (så fick jag mitt). När du har kortet så har du samma högkostnadsskydd som all annan läkarvård (vilket soc gladeligen betalar för).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Zima33 » 2015-03-02 15:45:42

Tandvårdskortet gäller bara för nödvändig tandvård. Sneda tänder kanske inte räknas dit.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Sadistic » 2015-03-02 15:52:04

jag har ärvt världens sämsta bett av min farafar, och det hamnade inte på min bekostnad utan blev ett med tandkortet.

fast jag vet inte hur det blir med just i ditt fall då det inte var nåt ärftligt?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Miche » 2015-03-02 16:04:11

Zima33 skrev:Tandvårdskortet gäller bara för nödvändig tandvård. Sneda tänder kanske inte räknas dit.
Bedömningen görs från fall till fall. Tandläkaren gör en ansökan till tandvårdsenheten som sedan avgör.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav kullan » 2015-03-02 17:04:49

Det är ju hemskt olika från ena landstinget till det andra. I vissa landsting får man sånt man inte får i andra landsting. Man måste alltså kolla upp hur det ser i det landsting man själv är skriven inom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav antonius » 2015-03-02 17:58:21

kullan skrev:Det är ju hemskt olika från ena landstinget till det andra. I vissa landsting får man sånt man inte får i andra landsting. Man måste alltså kolla upp hur det ser i det landsting man själv är skriven inom.


Skandal att det inte är lika överallt, förmodligen bättre på rikare ställen, där de har bättre tänder, typiskt isf... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 1:34:11

Numera får man skylla sig själv om man råkar födas i fel kommun eller landsting. En riktigt bra ordning för alla rika moderater i Tokholm som då får lägre skatt.. :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Lispington » 2015-03-03 10:21:02

plåtmonster skrev:[…] En riktigt bra ordning för alla rika moderater i Tokholm som då får lägre skatt..

Obs. Från Statsverkets sida vill vi påpeka, att ovanstående naturligtvis endast berör moderater och inte medlemmar i andra partier eller organisationer. Fattiga moderater erhåller inte heller sänkt skatt. Vi uppmanar den övriga befolkningen att hålla tand för tunga eller, om det inte är möjligt p.g.a. sneda tänder eller snedtändning, att bita ihop.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 12:15:14

Lispington skrev:om det inte är möjligt p.g.a. sneda tänder eller snedtändning, att bita ihop.
;)

Det är dock så att moderaterna brukar vara mest pådrivande i frågor som oftast resulterar i misär för väldigt många.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Thurizas » 2015-03-03 12:48:36

Har du tandvårdskort och det går att visa på att dina sneda tänder känns som att de begränsar dig, får dig att må dåligt, inte tugga ordentligt, är handikappande eller något liknande så har du rätt att få hjälp med detta.

Lycka till :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Jag har haft sneda tänder och har än idag sneda tänder

Inläggav Lispington » 2015-03-03 15:55:35

plåtmonster skrev:
Lispington skrev:om det inte är möjligt p.g.a. sneda tänder eller snedtändning, att bita ihop.
;)

Det är dock så att moderaterna brukar vara mest pådrivande i frågor som oftast resulterar i misär för väldigt många.

Svepande generaliseringar tillför oftast inget annat än en uppdelning av debatten i två extremer, som kastar skit på varandra. Om du vill kritisera enskilda beslut eller en politisk inriktning, så bör du komma med argument för din åsikt. Att reducera hela Stockholms befolkning till en klump bestående av rika moderater är onödigt och trist.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in