Dansbandsmusik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dansbandsmusik

Inläggav hearnothing » 2015-03-02 3:01:06

Den här diggar jag. Mycket bra låt. Kanske bättre än versionen med Jerry Willams på engelska till och med. Produktionen på båda versionerna lämnar en del övrigt att önska, men ändå.

Matz Bladhs - En Kärleksaffär (live, Aladdin TV4 1990)
Skriven av Norell Oson Bard till Jerry Williams och med översatt text av Keith Almgren.



Jerry Williams - It Started With A Love Affair (1989)

hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Dansbandsmusik

Inläggav jesusiscool » 2015-09-18 21:11:10

Jonmpa skrev:Hej på er! Här är en kille vars hjärta klappar för dansbandsmusik för att den inte är för högljudd, tutig, mesig eller så utan den är precis mitt emellan, Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter om denna trevliga och för många fysiska musik? Mvh Johnny

Den här tycker jag är fin: https://www.youtube.com/watch?v=SQN6Ma7FgvE
eller den här: https://www.youtube.com/watch?v=JqwREK-agEQ

KrigarSjäl skrev:Musikintresserade bryr sig i regel inte om dansband utan mer obskyra rockband, Bob Dylan, Morrissey, punk, klassiskt mm. Musik med lite hjärna.

Det stämmer inte! Jag är extremt musikintresserad och bryr mig om dansband.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Zirre » 2015-09-19 9:48:39

Dansbandsmusiker kan vad de gör riktigt bra jämfört med många andra "låtsasmusiker".

Jag gillar bl.a. dansbandsmusik.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Dansbandsmusik

Inläggav kullan » 2015-09-19 14:56:19

Jag gillar inte dansbandsmusikernas låtsasflin. Mår illa. Blir lite lätt illa berörd när en dansbandsorkester ska göra en cover på en hit. Brukar ofta låta rätt illa.

Det finns dock undantag. Sven Ingvars. Sen gillar jag Larz Krizterz. De är kult i Dalarna. Och Barbados var bra när Magnus Carlsson var frontfigur i bandet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Dansbandsmusik

Inläggav jesusiscool » 2015-09-20 0:14:22

Zirre skrev:Dansbndsmusiker kan vad de gör riktigt bra jämfört med många andra "låtsasmusiker".

Jag gillar bl.a. dansbandsmusik.


:-)049
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Dansbandsmusik

Inläggav Alien » 2020-10-17 0:33:45

Nu har det börjat en TV-serie om just dansbandsmusikens historia på TV1:

Den svenska dansbandskulturen är en folkrörelse och är än idag stor i hela landet. I detta avsnitt handlar det om succéperioden på 1970-talet, bokstaven Z, bandens fantasikostymer och om framgång över en natt efter medverkan i tv. I programmet medverkar bl a Bert Karlsson, Christer Sjögren, Birgitta Wollgård, Thorleifs, Lasse Stefanz. Del 1 av 6.
https://www.svtplay.se/kanaler?date=2020-10-16

Ja, det är ju (populär)kulturhistoria.

Den tiden när alla dansade i Folkets Park. När det fanns 5000 dansband, varav 800 på heltid. När det gällde att ligga på Svensktoppen. När succén var given om man uppträtt i Nygammalt på TV. När nästan alla dansband sajnades av Bert Karlsson, Mariann Records.

Här fick man också en förklaring till alla Z. När Lasse Stefans skulle uppträda på folkparken Sommarlust i Kristianstad, så var de inte enda bandet. Före dem på skylten var ett annat band, som också hade många S i namnet. Därför tog S:en slut och det sista S:et fick ersättas av ett Z. Lasse Stefans tyckte det såg häftigt ut och blev Lasse Stefanz.

Här låten Oh Julie:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Dansbandsmusik

Inläggav tvilling99 » 2020-10-17 19:25:38

Jag såg första avsnittet, det var intressant.
Jag är ingen dansbandsfan direkt, det finns låtar som är helt okej.
Jag minns nygammalt från när jag var liten,min mor mor såg nog på det en hel del.
Jag tänker se de andra avsnitten, de kommer nog vara intressanta.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Återgå till Intressanta intressen



Logga in