Prekariatet - den nya samhällsklassen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2013-01-03 0:22:05

Ingen talar längre om proletariatet, däremot om den nya samhällsklassen prekariatet.

De som går från det ena tillfälliga jobbet till det andra. De som aldrig får råd att hyra, än mindre köpa en lägenhet, de som inte kan bilda familj. I Sydeuropa pratar man om "Generation 1000 euro", dvs de som tvingas leva på 1000 euro/månad. Då har man varken råd till en bil el till bostad utan får bo som mambo tills man är 30-40 år.

UNT 12-12-12 skrev:Europa håller på att få en ny samhällsklass av tillfällighetsanställda som är djupt missnöjda med sin tillvaro.
Nyligen var den brittiske ekonomiprofessorn Guy Standing på besök i Sverige för att tala om sin bok The Precariat. I den skildrar han ett nytt Europa där den ökade mängden tillfällighetsarbeten skapat en ny, stor samhällsklass, prekariatet.
http://www.unt.se/leva/hopplos-sits-sli ... 11550.aspx

På svenska heter Standings bok Prekariatet - den nya farliga samhällsklassen (2013). Dessa ungdomar blir "primitiva rebeller", de vet vad de är emot men inte vad de är för. De kan drivas in i populistiska rörelser, de söker syndabockar.

Att leva som tillfällighetsanställd tar massor av tid och energi. De söker jobb, besöker Arbetsförmedlingen, försöker fixa en bättre bostad, de arbetar ständigt för att försöka förbättra sin situation.
---
– Det är en urban, nomadiserande grupp som flyttar runt bland föräldrar och vänner eftersom de inte kan skaffa sig en egen bostad. Många har flera jobb samtidigt eftersom de inte vet om de kommer att ha något arbete nästa månad, berättade Guy Standing vid ett seminarium anordnat av FN tidigare i år.

Att leva som tillfällighetsanställd tar massor av tid och energi. De söker jobb, besöker Arbetsförmedlingen, försöker fixa en bättre bostad, de arbetar ständigt för att försöka förbättra sin situation.

I Sverige blir den här typen av tillfälliga anställningar allt vanligare i hela tjänstesektorn. Inom kultur och media är det mycket utbrett. I den nyutkomna boken Skitliv berättar unga människor i Sverige om hur det är att leva med tillfälliga arbeten, och aldrig komma vidare i livet.
"Någon gång under helgen, inte sällan framåt söndag kväll, får Richard veta om han ska jobba på måndag morgon. Ibland kommer beskedet mitt i natten till måndag. Beskedet kommer i form av ett elektroniskt schema som anger hur många timmar han ska jobba och vilka dagar."

Att hela tiden vara stand by, finna sig till rätta på nya arbetsplatser, och varje dag prestera sitt yttersta för att inte missa chansen till ytterligare en månads jobb, skapar en stress som sliter hårt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet

Inläggav Alien » 2013-01-03 0:26:12

Den engelske ekonomiprofessorn Guy Standing bodde här på 80-talet och tycker försämringen är skrämmande. Sverige har nu en av de sämsta arbetlöshetsförsäkringarna i Europa.

Vi lever nu i lugnet före stormen enligt Standing.

Intervju med Standing här:
SR 30 november 2012 skrev:Antalet unga i Sverige som har en osäker anställning ökar för varje år. Senast i förra veckan kunde man här i Sveriges Radio höra unga med osäkra anställningar som inte kan planera längre än till nästa dag. Den här växande gruppen har blivit en egen klass som dessutom är en samhällsfara, det menar den engelske ekonomiprofessorn Guy Standing.
Sveriges Radio: "De osäkra anställningarna"
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet

Inläggav Alien » 2013-01-03 0:40:10

Om boken Skitliv - ungas villkor på en förändrad arbetsmarknad (red. Victor Bernhardtz, 2012):

"De gamla klassgränserna har flyttats och en ny underklass skapats. Allt fler jobbar i tjänstesektorn. Industrins andel av sysselsättningen, räknat i arbetade timmar, är mindre än 15 procent. En genomsnittlig gymnasielärare, som arbetat i tre år, har lägre bruttolön än en genomsnittlig industriarbetare. Längst ned på botten finns i stället en ny underklass, de som saknar fast arbete. Inte mindre än 43 procent av alla under 25 år saknar fastanställning.

Det är den underklassen som skildras i boken 'Skitliv', som består av ett antal skildringar hur det känns att arbeta där eller vänta på att eventuellt få arbete, om också bara för några timmar. Hur man vaknar på morgonen och genast kastar sig över mobilen för att se om någon möjligen har erbjudit ett jobb den dagen. Hur man inte vågar skaffa egen bostad eftersom man inte vet om man kan betala för sig och därför måste bo kvar hos mamma. Hur man måste vara på topp de få timmar man får jobba för att göra gott intryck på chefen i förhoppning om att få komma tillbaka."
(UNT 2012-120-12 "Blir det något jobb idag?") http://www.unt.se/inc/print/blir-det-na ... fault.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet

Inläggav plåtmonster » 2013-01-03 1:54:49

Varför skulle prekariatet vara särskilt farligt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Prekariatet

Inläggav Alien » 2013-01-03 2:57:10

För vart de vänder sig i sin desperation.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet

Inläggav Alien » 2013-01-03 5:03:47

Recension av Skitliv i SvD:

SvD Kultur skrev:Dessa städare, lagerarbetare, säljare, servitörer och journalister gillar sina arbeten, men de gillar inte den otrygghet, ångest och ofrihet som deras arbetsvillkor för med sig. Att aldrig veta om och när man ska jobba nästa vecka gör att man lever i ständig stand by.

”Du känner att du inte blir någon, vuxenlivet skjuts upp”, skriver Katrine Kielos. ”Det känns som om min karriär är en serie övergrepp. En lång förnedring”, säger en radiojournalist i Sonja Schwarzenbergers text.

I grunden handlar ”Skitliv” om hur Sverige blivit ett samhälle där grasserande marknadsmentalitet fört med sig en systematisk transferering av friheter från medborgare till företag, där det ses som naturligt att utnyttja de svaga, som på något sätt vill komma in på arbetsmarknaden, om man har chansen. Vi talar inte bara om att balansen mellan kapitalister och arbetstagare rubbats. Statsägda public service-företag som Sveriges Radio och Sveriges Television hör till dem som mest cyniskt kringgår lagen om anställningsskydd och utnyttjar unga, hungriga människors kompetenser men förvägrar dem trygghet.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/cyn ... 730548.svd

Med sådana anställningsförhållanden varken törs el vill man påpeka sådant som kan förbättras. "Håll käften och jobba på!" låter som en säkrare strategi. Till nackdel för de tillfälligt anställda, knappast till fördel för samhället heller. Men flexibelt för de enskilda arbetsgivarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav atoms » 2013-01-04 17:02:49

Tydligen är det ur ordet precarious som han hämtar förledet till nyordet.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2015-01-23 17:05:07

Eller prekär, som det heter på svenska. En prekär situation.

Nu har jag hört om hur tufft det är t ex i mediebranschen. En person kan ha jobbat i flera år och vara uppskattad. Men blir hen anställd? Nej, hen får jobba som frilansare och bli ofrivillig "egen företagare".

Eller man får olika vikariat och projektanställningar. När man haft vikariat så länge att företaget riskerar tvingas att anställa en sägs man upp, oavsett hur väl man sköter jobbet.

Man kan ju alltid resa till Norge. Men tillsvidarejobb får man inte där heller. Man kan bli tillkallningsvikarie. Inte ens inom vården kan man räkna med något annat än vikariat.

Är det LAS som gör arbetsgivarna så ovilliga att anställa? Skulle det bli bättre om LAS avskaffades?
http://www.dn.se/debatt/gor-om-reglerna ... n-grunden/

Eller är problemet tvärtom överutnyttjande av visstidsanställningar?
missbruk-av-visstidsanstallningar-mot-eu-s-visstidsdirektiv-t34735.html?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2015-02-27 4:31:29

Många unga kvinnor sextrakasseras säger en rapport som LO låtit ta fram. Och allra värst är det för de tillfälligt anställda, de fullkomligt utbytbara.

DN Ekonomi 2015-02-26 skrev:– Det här är ett strukturellt arbetsmiljöproblem, som förstärks med utbredningen av de otrygga anställningarna, säger Joa Bergold, utredare på LO:s Arbetslivsenhet.

Statistiken visar att 14 procent av de unga kvinnorna (16-29 år) i arbetaryrken har utsatts för sexuella trakasserier av kunder, gäster, brukare med fler. Sådana kränkningar är vanligast inom vård- och omsorgsyrken, i hotell- och restaurangbranschen samt inom handeln. Ytterligare 3 procent uppger att de blivit sexuellt trakasserade av chefer eller arbetskamrater.

Motsvarande siffror för unga kvinnor i tjänstemannayrken är 12 respektive 6 procent.

I arbetaryrkena är de sexuella trakasserierna nästan 50 procent vanligare bland tidsbegränsat anställda än bland tillsvidareanställda.
http://www.dn.se/ekonomi/facket-slar-la ... akasseras/

Veronica har arbetet inom restaurangbranschen i över tio år.
– Framför allt tar sig gästerna friheter, till exempel att skrika ”jävla fitta” om de tycker att det går för långsamt i en fullsatt bar. Men det handlar även om arbetskamrater. Jag fick höra ”gå och sug kuk” från en servitör dag två på ett av mina jobb. Ledningen ville inte agera, chefen tyckte att killen var för värde­full och bra på att sälja.
---
Men när så gott som alla i branschen är unga och tillfälligt anställda vågar få säga ifrån. Många vill ha ditt jobb och du är fullkomligt utbytbar. Är du 19 och det är din första arbetsplats vill du kanske inte att det ska stå i ditt cv att du bara fick stanna två veckor, säger hon.

Jag är inte förvånad. Nutidens osäkra anställningar ger arbetsgivarna mera makt och de unga anställda vågar inte protestera. Det brukar ibland sägas att de unga vill ha det så, de vill ha större frihet (att byta jobb, resa utomlands mellan jobben etc). Men i praktiken har de mindre frihet. Ibland känns det som det samhälle jag växte upp i var en parantes, och nu går vi tillbaka till 1800-talet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-27 4:56:53

-Nyliberala härjningar, detta ständiga tjat om "flexibilitet" och Arbetsgivarnas Marknad.

Självklart uppstår det en ny samhällsklass, en ny underklass, som i sig är rena tillbakagången till tider då välfärden inte fanns.

Och naturligtvis blir de som lever i detta prekariat sönderstressade, arga, bittra, lättare sjuka och kanske radikaliserade i olika tokiga riktningar.


Man måtte vara idiot för att vara nyliberal.
Det finns ingen annan ursäkt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav plåtmonster » 2015-02-27 7:35:45

Osäkra människor på arbetsmarknaden som inte kan få stabil bostad och lever knapert skaffar få barn. Vilket samhället i stort gärna vill ha. :-)064

TCO: Visstidsanställningar: EU ger Sverige ny tidsfrist att stoppa missbruk

EU-kommissionen anser att Sverige tillåter missbruk av tidsbegränsade anställningar på ett sätt som strider mot EU-rätten. Kommissionen har därför idag beslutat att för andra gången utfärda ett så kallat motiverat yttrande mot Sverige för brott mot EU:s direktiv om visstidsanställningar.


Sveriges regering har smisk att vänta.. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2016-06-25 10:20:39

Så här är reglerna i Sverige:

TCO skrev:I den svenska anställningsskyddslagen finns fyra typer av tidsbegränsade anställningar: allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsanställningar och visstidsanställning av personer över 67 år. Därutöver finns möjlighet till sex månaders tidsbegränsad provanställning.

För att försvåra att allmän visstidsanställning och vikariat används när det egentligen finns ett permanent behov av arbetskraft har de försetts med tidsgränser.
Spoiler: visa
Den som varit anställd hos samma arbetsgivare i mer än två år under en femårsperiod på antingen allmän visstidsanställning eller vikariat har rätt till en tillsvidareanställning. Tid i de båda anställningsformerna räknas dock inte ihop. Det gör att en arbetstagare kan arbeta två år på allmänna visstidsanställningar och två år på vikariat, det vill säga sammanlagt fyra år, hos samma arbetsgivare utan att få rätt till en tillsvidareanställning. På grund av de glapp på några dagar eller veckor som ofta förekommer mellan tidsbegränsade anställningar kan de fyra årens anställningar spridas ut över en period som är längre än fem år, trots att arbetstagaren arbetar mer eller mindre kontinuerligt för arbetsgivaren. Då ramtiden om fem år har löpt ut börjar allt om på en ny kula. Risken är särskilt stor för timanställda och andra med många korta visstidsanställningar.
http://www.tco.se/Aktuellt/Pressmeddela ... -missbruk/

Det är alltså lätt att missbruka reglerna genom att stapla visstidsanställningar på varann.

Det senaste jag läste var att regeringen skulle lägga fram en proposition i riksdagen.
TCO 2015-12-15 skrev:Vid dagens regeringssammanträde fattas beslut om att lägga fram en proposition till riksdagen för att stävja missbruket av tidsbegränsade anställningar.
---
– Arbetsmarknadens parter accepterar förslaget och vi förutsätter att riksdagen tar sitt ansvar och röstar ja. Ett nej innebär sannolikt att EU-kommissionen väcker talan mot Sverige i EU-domstolen. Skulle Sverige fällas i EU-domstolen tickar höga bötesbelopp till dess att lagen ändras.
http://www.tco.se/Aktuellt/Pressmeddela ... g-for-tco/

Så då är lagen ändrad nu då eller?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Huggorm » 2016-06-25 10:44:12

Alien skrev:Man kan ju alltid resa till Norge. Men tillsvidarejobb får man inte där heller. Man kan bli tillkallningsvikarie. Inte ens inom vården kan man räkna med något annat än vikariat.
:-)063 Stämmer inte med mina erfarenheter från 15 år i Norge. Jag vet inte hur många erbjudanden om fast anställning jag fått. Jag får det även i Sverige ibland, men jag tackar alltid nej.

Jag tror att de flesta som sitter fast i det så kallade "prekariatet" saknar utbildning eller valt fel bransch. Nu för tiden när de flesta växer upp i lägenhet och ägnar fritiden åt dator/mobil och sport så får man aldrig någon praktisk erfarenhet och man duger helt enkelt inte till praktiska yrken där det är stor brist på arbetskraft.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav slackern » 2016-06-25 12:10:04

Huggorm skrev:
Alien skrev:Man kan ju alltid resa till Norge. Men tillsvidarejobb får man inte där heller. Man kan bli tillkallningsvikarie. Inte ens inom vården kan man räkna med något annat än vikariat.
:-)063 Stämmer inte med mina erfarenheter från 15 år i Norge. Jag vet inte hur många erbjudanden om fast anställning jag fått. Jag får det även i Sverige ibland, men jag tackar alltid nej.


Har du fått jobberbjudande som fullbetald elektriker här i Sverige eller är det som kabeldragare?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Huggorm » 2016-06-25 12:50:56

slackern skrev:Har du fått jobberbjudande som fullbetald elektriker här i Sverige eller är det som kabeldragare?
Servicetekniker, mekaniker och liknande yrken som den moderna, medelklassuktande människan inte vill ha. Men det börjar med att man får ett vikariat hos någon bemanningsfirma och de är nöjda med ens insats.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav slackern » 2016-06-25 13:08:04

Huggorm skrev:
slackern skrev:Har du fått jobberbjudande som fullbetald elektriker här i Sverige eller är det som kabeldragare?
Servicetekniker, mekaniker och liknande yrken som den moderna, medelklassuktande människan inte vill ha. Men det börjar med att man får ett vikariat hos någon bemanningsfirma och de är nöjda med ens insats.


Vist är det så att man får börja i botten och arbeta sig uppåt. Vad fasiken är en servicetekniker? Är det en sådan som åker runt och lagar tvättmaskiner och liknande saker?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Huggorm » 2016-06-25 13:12:15

slackern skrev:Vist är det så att man får börja i botten och arbeta sig uppåt. Vad fasiken är en servicetekniker? Är det en sådan som åker runt och lagar tvättmaskiner och liknande saker?
Till exempel, eller hemelektronik eller maskiner på en industri eller skördetröskor eller något helt annat...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2016-06-25 13:20:48

Huggorm skrev:
Alien skrev:Man kan ju alltid resa till Norge. Men tillsvidarejobb får man inte där heller. Man kan bli tillkallningsvikarie. Inte ens inom vården kan man räkna med något annat än vikariat.
:-)063 Stämmer inte med mina erfarenheter från 15 år i Norge. Jag vet inte hur många erbjudanden om fast anställning jag fått. Jag får det även i Sverige ibland, men jag tackar alltid nej.

Jag tror att de flesta som sitter fast i det så kallade "prekariatet" saknar utbildning eller valt fel bransch. Nu för tiden när de flesta växer upp i lägenhet och ägnar fritiden åt dator/mobil och sport så får man aldrig någon praktisk erfarenhet och man duger helt enkelt inte till praktiska yrken där det är stor brist på arbetskraft.

Det beror förstås dels på yrket, dels på tiden man varit där. Läkaren har nog fått fast tjänst i Norge inom 15 år.

Men inom vissa yrken tycks det vara omöjligt att få en fast tjänst inom rimlig tid. Dessutom ändras reglerna också, plötsligt är det ännu svårare att få fast tjänst, ja t om att få ett vikariat på så lång tid som 6 månader.

Att vara tillkallningsvikarie betyder också att man får mindre frihet, ibland rentav mindre fritid. Man kan inte tänka sig att sticka utomlands på en vecka mellan uppdrag. Tänk om man blir tillkallad och inte finns där, de väljer en annan och nästa gång det blir aktuellt är det den personen som tillfrågas.

I Norge har man också Jantelagen att räkna med. Ha inte för mycket egna idéer, kritisera inte något (t ex det stora slöseriet/ineffektiviteten) och avslöja inte att du tycker att du är mer kvalificerad än andra (du får hoppas på att de upptäcker det själva om du sliter tillräckligt mycket). Precis som i Sverige fast ännu värre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav slackern » 2016-06-25 13:30:38

Huggorm skrev:
slackern skrev:Vist är det så att man får börja i botten och arbeta sig uppåt. Vad fasiken är en servicetekniker? Är det en sådan som åker runt och lagar tvättmaskiner och liknande saker?
Till exempel, eller hemelektronik eller maskiner på en industri eller skördetröskor eller något helt annat...


Aha tack för ditt svar, "Jack of all trades, master of none" med andra ord.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Huggorm » 2016-06-25 13:48:37

Alien skrev:Att vara tillkallningsvikarie betyder också att man får mindre frihet, ibland rentav mindre fritid. Man kan inte tänka sig att sticka utomlands på en vecka mellan uppdrag. Tänk om man blir tillkallad och inte finns där, de väljer en annan och nästa gång det blir aktuellt är det den personen som tillfrågas.
Kommunikation är viktigt i det läget, man får säga att man blir borta en vecka men sedan kommer tillbaka igen. Och om arbetsgivaren är helt omöjlig att ha att göra med får man leta reda på en annan. Men det kräver förstås att man valt en bransch där det finns någorlunda stort behov av arbetskraft. Det bästa är när man slipper kontakta arbetsgivare, utan att de istället kontaktar dig. Jag skapade för ett par år sedan en profil på linkedin, men har inte varit inloggad sedan dess. Ändå händer det ibland att arbetsgivare tar kontakt där, två eller tre den sista månaden. Jag upplever att det finns ett enormt stort behov av arbetskraft just nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav antonius » 2016-06-25 14:38:10

I USA kör de väl med "minimilön" och det låter ju bra, som ett slags garant för att inte bli underbetald, men sanningen är den att trots flera jobb så får många ändå det svårt att få ekonomin att gå ihop, utan de hamnar i en fattigdoms karusell som de aldrig tar sig ur, studera för dyrt, ha en sjukförsäkring samma där, bo i ett lite bättre område där man inte blir knivrånad hela tiden, you wish!!

Tyvärr är vi nog redan där här i gamla Svedala med, om man sen kallar det "prekariatet - den nya samhällsklassen", så är det samma sak som fattigdom och inget annat... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav Alien » 2016-06-25 15:11:24

Men det är ju en ny inställning bland arbetsgivarna också. Förr sågs fast anställning som det normala och önskvärda. Man kunde rentav få en sådan direkt (även om man oftast började med vikariat). Nu känns det som något som man möjligen kan få efter flera års prekariat.

Det behöver inte innebära ekonomisk fattigdom heller. Man kan lyckas få flera visstidsanställ-ningar (med hög lön) efter varandra. Men en riktig trygghet får man inte. Det är otryggheten som utmärker prekariatet. Man kan aldrig slå sig till ro med att man gör ett tillräckligt bra jobb, man måste vara på topp, får aldrig vila på gamla meriter.

Man bör också vara social och flexibel så att man kommer väl överens med ständigt nya arbetskamrater och chefer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav antonius » 2016-06-25 16:48:58

Alien skrev: Men en riktig trygghet får man inte. Det är otryggheten som utmärker prekariatet. Man kan aldrig slå sig till ro med att man gör ett tillräckligt bra jobb, man måste vara på topp, får aldrig vila på gamla meriter.


Sant, det har dom med, folk far omkring i husvagnar, eller speciella trailer-camps och de är inga fyrstjärniga najsa semester campingar med extra allt, utan hemska parkeringar full med lervälling och ingenstans för barnen att leka. De vet aldrig vet om de har jobb nästa månad osv... :-)063

Grejen är ju den att hålla folk så fattiga att det blir ett feodalliknande sätt att låsa upp människor så dom aldrig tar sig ur eländet, men att de samtidigt kan hålla dem kvar, naturligtvis synnerligt väl uträknat... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Prekariatet - den nya samhällsklassen

Inläggav slackern » 2016-06-25 17:02:16

antonius skrev:
Alien skrev: Men en riktig trygghet får man inte. Det är otryggheten som utmärker prekariatet. Man kan aldrig slå sig till ro med att man gör ett tillräckligt bra jobb, man måste vara på topp, får aldrig vila på gamla meriter.


Sant, det har dom med, folk far omkring i husvagnar, eller speciella trailer-camps och de är inga fyrstjärniga najsa semester campingar med extra allt, utan hemska parkeringar full med lervälling och ingenstans för barnen att leka. De vet aldrig vet om de har jobb nästa månad osv... :-)063

Grejen är ju den att hålla folk så fattiga att det blir ett feodalliknande sätt att låsa upp människor så dom aldrig tar sig ur eländet, men att de samtidigt kan hålla dem kvar, naturligtvis synnerligt väl uträknat... :-)051


Det är därför Sverige har haft generös flyktingpolitik för att få lågavlönad arbetskraft.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in