Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Mats » 2015-02-26 21:28:00

Huggorm skrev:
Mats skrev:
Huggorm skrev:Man kan hämta löv i skogen också :roll:

OK. Då vet jag vad jag har att vänta mig om du och dina åsiktsfränder kommer till makten.

Röstar du på SD?
Är du en av de där aspergarna som inte kan uppfatta ironi? :wink:

Ja, ibland fattar jag inte ironi. Var det där med matkuponger ironi? I så fall verkar det som att Wine också gick på det.

Jag vore tacksam om du och andra kunde hålla tramset till tramstrådarna.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Alien » 2015-02-26 21:46:14

Läste ni inte vad överläkaren skrev om fetma? Den mest effektiva behandlingen är operation. Men alla som vill kan inte opereras.

svt skrev:– Det är en bra utveckling på det sättet att man förhindrar allvarliga sjukdomar såsom hjärtinfarkt, stroke och cancer, samt minskar risken för förtida död. Men man hade hoppats att vi vid det här laget hade tillgång till effektiva alternativa behandlingsmetoder som är mindre extrema, säger Martin Neovius, docent vid Karolinska institutet och forskare inom fetmakirurgi.

"Få alternativ"
Enligt sjukvårdens riktlinjer ska patienter med extrem fetma ha provat alla andra metoder innan operation blir aktuellt. Men enligt Martin Neovius finns det i dagsläget inte så många alternativ.

– Din läkare kan ge rekommendationen att äta bättre och röra dig mer, kanske att man får träffa en dietist. Men väldigt få mottagningar erbjuder intensiva behandlingsprogram.

– Det skulle behövas fler trappsteg på vägen upp till det extrema ingrepp som fetmakirurgi faktiskt är, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/fetmakirurgi- ... alternativ

Hur många överviktiga får träffa en dietist?

Dessutom är det svårt för många att öht gå ner på egen hand, och gör de det så går de oftast upp igen.

Det är meningslöst att säga åt överviktiga att de ska dra ner på kalorierna och träna för att gå ner i vikt, menar amerikanska forskare vid Icahn School of Medicine i New York.

Även om feta personer kan lyckas tappa sin övervikt i några månader så går mellan 80 och 95 procent av dem snart upp alla överskottskilon igen. Det beror på att de är genetiskt och biologiskt programmerade att bli överviktiga, hävdar forskarna.

När vi drar ner på kalorierna och tappar kilon sätts en rad biologiska funktioner igång, för att se till att vi går upp i vikt igen. Hjärnan, aptiten och energiförbrukningen påverkas, vilket gör det nästintill omöjligt att behålla den nya kroppsvikten, skriver forskarna i studien.

Dessa biologiska system är överlevnadsmekanismer som härstammar från när människan hade svårt att hitta tillräckligt med föda, men i dag – när vi lever i ett överflöd av kaloririk mat – leder den istället till fetma.
http://mabra.com/fetma-biologiskt-magsacksoperation/

Så det är inte så att de överviktiga absolut vill vara överviktiga, det finns inte resurser och metoder för att hjälpa dem.

Tänk om politikerna i stället skulle förbjuda reklam för "skräpmat", öl och läskedrycker. Nej, det skulle ju aldrig gå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Miche » 2015-02-26 23:54:57

Wine skrev:Är alternativet döden?
Vad tror du själv om någon mår riktigt uselt? Skuttar de runt i glädje eller funderar de på att avsluta pinan så fort som möjligt?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Wine » 2015-02-26 23:59:51

Miche skrev:
Wine skrev:Är alternativet döden?
Vad tror du själv om någon mår riktigt uselt? Skuttar de runt i glädje eller funderar de på att avsluta pinan så fort som möjligt?


Jag undrar fortfarande över följande:

Miche skrev:Så om man psykiskt skit och inte orkar med någon behandling mot övervikt eller annat så ger det myndigheterna rätten att sabotera livet fullständigt för individen. Låter helt logiskt i det människofientliga samhälle som flera här verkar förespråka.


Men om man mår "psykiskt skit" samt har övervikt vill man fortsätta må så då? Vill man inte må bättre, eller är inte det målet? Kan du förklara hur du tänker när du menar att en behandling saboterar livet fullständigt för individen, för mig låter det helt bakvänt, de flesta söker väl vård för att bli/må bättre, hur kan detta vara människofientligt?

Vad menar du med att "inte orka med" en behandling? Är alternativet döden?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-27 0:05:47

Den behandlingstyp som erbjuds, eller i det här fallet påtvingas, kanske är av en art som inte passar den egna personen.

Hårda kalla Sverige där man bara försämrar och skär ner för de som har det allra sämst, för de fattigaste och sjukaste, för de som inte har en chans i det nyliberala individualist-konkurrenssamhället...ständiga försämringar för de som har det tuffast samtidigt som Medelklassen kan göra avdrag på snart sagt allting...nej tack.

Vi har redan sett hur det går: folk som blivit utförsäkrade trots allvarlig sjukdom har TAGIT LIVET av sig.

Folk som lever i utsatta områden och nerslitna förorter, har åtta år kortare livslängd än Trygga Medelklassen i villaidyllen.

Inkomstklyftorna är idag lika stora som de var för hundra år sen.


Nej, ni borgare, för att inte kalla er nåt värre, har bara försämrat och slitit sönder det som en gång var bra...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-27 0:37:32

Jävla fittkuksverige där allting ska ske med skrämsel och tvång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav kullan » 2015-02-27 0:39:21

Hade Sverige haft samma missbruksvård för sockerberoende som för narkomaner hade man kanske kunnat får rätt behandling.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav rdos » 2015-02-27 0:41:13

KrigarSjäl skrev:Nej, ni borgare, för att inte kalla er nåt värre, har bara försämrat och slitit sönder det som en gång var bra...


Det är vänstern och sossarnas politik som kommer att leda Sverige rätt åt helvete. De saknar totalt förmåga att förstå inkomster och utgifter, och vill ta hit halva arabvärlden och Afrika. Det kommer att gå åt helvete, det är givet.

Det enda positiva är att KD och några andra slutligen vaknat...
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-27 0:43:52

sugrövmanövern skrev:Jävla fittkuksverige där allting ska ske med skrämsel och tvång.

-Det är högern, borgarna, som vill göra livet svårare och surare för dig.

Det är de som vägrar höja dina ersättningsnivåer, som minskar ner på stöd och resurser såsom boendestöd etc...eller privatiserar sjukhus & apotek så att de stänger ner sina filialer i glesbygden.

Det är alltså inte Ali Kebab och moskéer som hotar din tillvaro utan allianspartierna och SD.

Om du är medveten om det är det bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Zirre » 2015-02-27 0:53:49

kullan skrev:Hade Sverige haft samma missbruksvård för sockerberoende som för narkomaner hade man kanske kunnat får rätt behandling.

http://www.bittensaddiction.com/patienter.html
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav kullan » 2015-02-27 0:59:46

Zirre skrev:
kullan skrev:Hade Sverige haft samma missbruksvård för sockerberoende som för narkomaner hade man kanske kunnat får rätt behandling.

http://www.bittensaddiction.com/patienter.html


Den behandlingen får jag bekosta själv ur egen ficka. Inget landsting bekostar detta. Hade jag behövt behandling mot alkoholberoende skulle jag utan tveka få en plats på ett behandlingshem och landstingen bekostade det. Och en behandling kostar skjortan. Ingen med sjukersättning har råd med den.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-27 1:00:36

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:Jävla fittkuksverige där allting ska ske med skrämsel och tvång.

-Det är högern, borgarna, som vill göra livet svårare och surare för dig.

Det är de som vägrar höja dina ersättningsnivåer, som minskar ner på stöd och resurser såsom boendestöd etc...eller privatiserar sjukhus & apotek så att de stänger ner sina filialer i glesbygden.

Det är alltså inte Ali Kebab och moskéer som hotar din tillvaro utan allianspartierna och SD.

Om du är medveten om det är det bra.
Förstår inte kopplingen mellan min kritiska inställning till islam i sverige och hur det skulle ha med ekonomi och samhällsplanering att göra här faktiskt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-27 1:02:17

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:Jävla fittkuksverige där allting ska ske med skrämsel och tvång.

-Det är högern, borgarna, som vill göra livet svårare och surare för dig.

Det är de som vägrar höja dina ersättningsnivåer, som minskar ner på stöd och resurser såsom boendestöd etc...eller privatiserar sjukhus & apotek så att de stänger ner sina filialer i glesbygden.

Det är alltså inte Ali Kebab och moskéer som hotar din tillvaro utan allianspartierna och SD.

Om du är medveten om det är det bra.
Förstår inte kopplingen mellan min kritiska inställning till islam i sverige och hur det skulle ha med ekonomi och samhällsplanering här faktiskt.

Hur du röstar är högst relevant i de här sammanhangen.

En röst på SD är en röst MOT dig själv i egenskap av sjukskriven/förtidspensionerad ensamstående kvinna på glesbygden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Zirre » 2015-02-27 1:03:25

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Hade Sverige haft samma missbruksvård för sockerberoende som för narkomaner hade man kanske kunnat får rätt behandling.

http://www.bittensaddiction.com/patienter.html


Den behandlingen får jag bekosta själv ur egen ficka. Inget landsting bekostar detta. Hade jag behövt behandling mot alkoholberoende skulle jag utan tveka få en plats på ett behandlingshem och landstingen bekostade det. Och en behandling kostar skjortan. Ingen med sjukersättning har råd med den.

Du kan åtminstone testa facebooksidan som nämns på sajten.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav plåtmonster » 2015-02-27 1:09:16

Att många hamnar i sjukförsäkringssystemen beror ju på att samhället i sig är inkompetent att fånga upp problemen. Att då trycka mer med samma metod fungerar bara sämre.

I övrigt så fixar de röda medmänskligheten och de blåa ekonomin, det skulle behövas en mix för att få det att fungera.

Alien skrev:Tänk om politikerna i stället skulle förbjuda reklam för "skräpmat", öl och läskedrycker. Nej, det skulle ju aldrig gå.

Näae usch.. inte kan vi skada McSick:s vinst? :-)002
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav kullan » 2015-02-27 1:20:07

Zirre skrev:Du kan åtminstone testa facebooksidan som nämns på sajten.


Jag är med i 2 facebookgrupper. Den ena har Bitten Jonsson själv. Tyvärr så hjälper det inte mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Miche » 2015-02-27 1:44:34

Wine skrev:Är alternativet döden?
Uppenbarligen när folk nekas stöd pga att de inte orkar med den påtvingade behandlingen som människofientliga partier tänker tvinga på människor. Redan idag händer det att människor väljer att tigga för att slippa soc och deras ofta helt sjuka krav (för många är självmord ett fullt realistiskt alternativ för att slippa bli förnedrade).

För er människofientliga är det väl alldeles utmärkt, det blir färre människor att försörja (och det ni inte fattar är att många av dessa utslagna människor hade kunnat bidra till samhället istället för att enbart kosta).

Sverige har sen Alliansen kom till makten blivit ett otroligt kallt land...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav plåtmonster » 2015-02-27 1:45:14

DN: Tillsatsen som gör oss sjuka och feta

I korthet så är sambandet att emulgeringsmedel i maten som är en tillsats förändrar vilka bakterier som lever i tarmen och de nya bakterierna kan ge upphov till kroniska inflammationer i tarmen och metabolt syndrom, med fetma och förhöjda blodsockernivåer som följd.

Emulgeringsmedel är godkännt av livsmedelsverket och används i riktigt många matprodukter. Så istället för att ta bort denna tillsats så kör man på andra metoder som antingen inte fungerar tillfredställande eller har allvarliga biverkningar. Det visar att ställa krav på behandlingar inte är en fullt genomtänkt metod.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav kiddie » 2015-02-27 2:07:54

Tror inte att tvång är en puff i rätt riktning och att tvinga folk är att ta bort "sjukdomsvinsten". Sjukdomsvinst är ett freudianskt begrepp som jag inte tror är alls allmängiltigt som påstods i den psykodynamiska skolan.

Jag tror inte att man skapar t ex depression för att slippa problem och att alla passar opp på en. När jag var sjuk fanns ingen som passade opp. Fixade jag inte mat fick jag svälta. Så jag svalt. Betalade ingen hyran så blev den inte betald med påföljder. Hade socpengar för att jag inte kunde jobba och tycker att soc är en ganska mesig "sjukdomsvinst".

Jag förlorade flera år av mitt liv på att "låtsas" vara sjuk. Jag blev aldrig samma person som jag var innan. Hade det ställts hårdare krav så hade jag inte klarat det. Det är faktiskt så "hemskt". Folk tror att hade jag tvingats jobba hade jag nog klarat det. Nä. Jag hade ju inte det!

Klart jag ställde upp och testade de meds som erbjöds. Fast de hade olika mindre trevliga biverkningar, en fick mig att nästan tuppa av och falla ner för en trappa, av en fick jag en så allvarlig allergichock av att jag nästan dog, av en fick jag sådan panikångest att jag slutade äta och dricka, en kunde jag inte röra mig mer än jättelångsamt av. Så får man höra att man inte försökt och att man bara behöver en puff i arslet.

Jag tror inte jag är ensam.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Alien » 2015-02-27 2:16:28

Parvlon skrev:finns redan här i Sverige. Kanske inte just om fetma (än) men jag har hört historier om att de hotat med att ta barnen eller dvs. vårdnadshavandet om man inte går med på behandling, t.ex AA / NA.

Att man måste erkänna en högre makt (gud) i deras tolvstegsprogram är jag starkt kritik emot för de varnar inte för dumma makter, Som t.ex ökenanden "allah".


Ja, jag tycker inte att alkoholister och narkomaner är lämpliga att ta hand om barn. Barnens bästa måste gå först. Men finns det inte andra behandlingar än just AA/NA?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Alien » 2015-02-27 2:33:54

Moggy skrev:Vissa operationer utförs inte så länge patienten fortsätter röka. Det tycker jag är helt rätt om det försämrar resultatet av en operation och sannolikheten att bli frisk efteråt. Sjukvården gör korrekt som begär att patienter ska sluta röka och fortsätter man röka då så säger man att man inte är intresserad av att bli frisk.


Det är en medicinsk bedömning som läkarna gör. Men det är inte samma sak som att denna sjuka person, som alltså inte kan opereras, inte ska få sjukersättning när hen inte kan arbeta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav Alien » 2015-02-27 2:41:25

David Cameron behöver skära i välfärden och kan inte skära ned på pensionerna. Han kan inte heller jaga de rika som undviker att betala skatt (de ger väl bidrag till Tories).

It comes in a week when the Tories have been criticised for failing to deal with tax avoidance for the richest while cutting benefits for the poorest.

The Conservatives are seeking to make £12bn of welfare cuts in the next parliament. The party has been looking for ways to make savings without touching universal benefits for pensioners, which have been protected for the past five years.
http://www.theguardian.com/politics/201 ... g-benefits

Cameron säger att man inte kan begära att hårt arbetande skattebetalare ska finansiera människor som vägrar undergå behandling som kan göra att de kan arbeta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav kiddie » 2015-02-27 2:44:35

Alien skrev:Men finns det inte andra behandlingar än just AA/NA?


Tur att så många Narconon har stängts. Innan pumpades det ju in skattepengar där för att alkoholister och narkomaner skulle behandlas av Scientologerna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Mindre bidrag om de vägrar gå med på behandling

Inläggav kiddie » 2015-02-27 2:49:53

Alien skrev:Ja, jag tycker inte att alkoholister och narkomaner är lämpliga att ta hand om barn. Barnens bästa måste gå först.


Statistiskt sett verkar barn från fosterhem klara sig sämre än de som får stanna hos missbrukare. Jag kan inte riktigt fatta hur men man får väl ta det till sig och inse att staten kanske inte är den bästa på att uppfostra barn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in