Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2014-09-03 9:36:54

Dandelo skrev:
PMS-monstret skrev:
Dandelo skrev:Dag fem tog jag den inte. Det blev för mycket med för mig. La märke till att kroppen och hjärnan slappnade av lite mer efteråt. Kunde somna.
Men då är jag fast vid att det i princip ursvårt att göra någonting alls. Deppig, ligger i sängen hela tiden och får ingenting gjort. Det är lika med mer depp.


:-)003


Men fy vad deppigt allt detta lät! Du menar att du fick i alla fall någonting gjort när du tog medicinen? Jag har känt mig extremt orkeslös på sistone. Gick inte ens upp i varv när jag gick till jobbet igen, jag är van vid att vara delvis hyperaktiv och då får man åtminstone någonting gjort men nu verkar det som att jag blivit en zombie och behöver medicin mot det... När man läser vad du skriver så känns det inte ens som att man vill prova någon ADHD medicin...


Så här fungerar det för mig ungefär.

Utan medicinen är jag låg och så inåtvänd att jag inte får saker gjorda. Jag kan inte koncentrera mig på något i knappt fem minuter. Jag glömmer då lätt vad det var jag tagit för information och sen är man helt tom i skallen, fast på något sätt har man informationen långt där bak i skallen, men man kommer inte åt den.
Jag vill sova hela tiden känns det som.

Tar jag medicinen så känns det rätt underbart första dagen. Får kraft, gör flera olika saker. Rätt okej humör.
men..Får inte mycket sömn. Och när medicinen går ur kroppen känner jag mig som ett nervvrak.
Efter några dagar blir jag helt sönderstressad.


Jag tycker att om man är lite som jag utan medicin, så är det nog värt att prova, i alla fall en gång. Nu har jag försökt med ritalin ett flertal gånger och den är inte bra för mig.


Du kanske skulle behöva något långtidsverkande som Concerta eller Elvanse? Det låter som om du får en stark rebound och det har man ju mer med dem korttidsverkande medicinerna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Toblerone » 2014-09-03 9:40:03

Och jag hade provat Elvanse och blev helt konstig av den. Svänger i humöret, är sur och deppig. Ingen motivation för något. Det går bara inte. Jag måste ha Metamina igen. Nu har psykiatern sökt licens. Jag är på en ny psyk-mottagning för att jag har flyttat. De verkar inte ha mycket erfarenhet med licenspreparat. Men de får nog lära sig eller så får jag byta till ett annat ställe. Jag måste bara ha en medicin som fungerar för mig. Annars fungerar inte jag, på jobbet framför allt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Patrix » 2014-10-29 13:18:27

Är eran sömn bättre, sämre eller oförändrad efter behandling med dessa preparat?
Verkar som att personer med ADHD/ADD diagnoser får omvänd effekt än vanliga människor och blir lugnare?
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav FingalOlsson » 2014-10-29 16:53:39

Patrix skrev:Är eran sömn bättre, sämre eller oförändrad efter behandling med dessa preparat?
Verkar som att personer med ADHD/ADD diagnoser får omvänd effekt än vanliga människor och blir lugnare?


Jag har använt samma dos av Concerta i över 10 år. Min sömn har inte pajat av den. Utan Concertan så står jag inte ut med mig själv. Då fungerar inget och rutinerna blir helt ur belans.
FingalOlsson
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-23
Ort: Malmö

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2014-12-21 12:08:26

Har käkat Strattera nu i tre veckor. Första veckan var skithemsk, kunde varken äta, skita eller sova och hade fruktansvärda ångestattacker. Nu har biverkningarna minskat och dessutom sover jag gott eftersom jag tar en propavan samtidigt som jag tar Stratteran på kvällen. Att ta Stratteran på morgonen funkade inte alls eftersom jag blev illamående, yr i huvudet och skittrött.

Medicinen har haft vissa positiva effekter. Jag har fått helt klart bättre koncentrationsförmåga och är mindre känslig för intryck. Medicinen har även minskat min impulsivitet och även den har även minskat den inre rastlösheten. Däremot känner jag mig inte direkt piggare eller mer energisk. Precis lika trött och seg som vanligt... Vill nog höja dosen eller kombinera med Concerta vilket tydligen också är möjligt. Jag vill inte vara så här ADD seg resten av mitt liv!!! Det tar tydligen upp till sex veckor innan Stratteran når full effekt, jag hoppas på att bli mer energisk tills dess, annars byter jag medicin!
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2014-12-21 12:20:59

Patrix skrev:Är eran sömn bättre, sämre eller oförändrad efter behandling med dessa preparat?
Verkar som att personer med ADHD/ADD diagnoser får omvänd effekt än vanliga människor och blir lugnare?


Jag äter inte metylfenidat utan Strattera. Jag somnar när jag tar tabletten och sover cirka tre timmar. Då jag vaknar efter de tre timmarna känner jag mig hur pigg som helst, mycket piggare än någonsin på dagarna. Helt omöjligt att somna om! Skitjobbigt! Nu proppar jag i mig två stycken Propavan samtidigt som jag tar Stratteran och sover hela natten, åtminstone oftast. Behöver inte ta insomningstabletter, såsom Imovane, eftersom Stratteran ger mig en riktig knock out efter att jag svalt den.

Jag får omvänd effekt av snus och kaffe, blir lugnare, vanliga personer verkar bli piggare i stället. Har aldrig mått så bra i mitt liv som när jag åt thailändska bantningspiller, pigg och energisk med bra fokus på saker och ting och samtidigt ändå lugn och avslappnad, inte alls stressad eller uppjagad som vanligt. Thailändska bantningspiller var dock inte bra för sömnen, kände mig speedad på nätterna.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2014-12-21 13:03:22

Thailändska bantningspiller torde innehålla efedrin?
Ganska likt metylfenidat tror jag.
Ephedrine kanske ger mer biverkningar.
Det är ju trots allt vad Heisenberg kokar meth på.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2014-12-21 13:15:03

Kan bara säga att dom tabletterna var mycket mer effektiva än Strattera... Gemensamt för båda är att man smalnar. När jag åt thailändska bantnigspiller var jag jätteenergisk, städade hela huset och grejade konstant med något. I vanliga fall tar det emot att bara fylla diskmaskinen :roll:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2014-12-23 1:34:06

Jag är missnöjd med Stratteran eftersom jag fortfarande måste sova middag varje dag. Jobbar fyra timmar och måste LÄGGA MIG efter det! Ska det vara så? Har jag för låg dos eller måste jag prova en annan medicin???
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-23 1:44:10

PMS-monstret skrev:Thailändska bantningspiller var dock inte bra för sömnen, kände mig speedad på nätterna.


Jag tror det kan vara fördi thailändska bantningspiller ofte är 10% fyllstoffer och 90% amfetamin.

Smalnar, jätteenergisk, städade hela huset och grejade konstant med något, inte bra för sömnen, kommer ifrån Thailand. Dette stämmer 100% med amfetamin. Så var lite försiktig, hvis det er det så kommer det til at äta dej levande och krossa ditt liv.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2014-12-23 11:58:16

Jag ska aldrig mer äta dom. Däremot vill jag nog byta ut Stratteran mot metylfenidat, vill vara piggare, inte som en ADD zombie dygnet runt :-)ZZZ
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-28 13:26:38

Låter inte så nyttigt med dom där thailändska bantningspillren direkt. Har aldrig pallat med det där amfetaminruset av vissa mediciner/kosttillskott. Då är det bättre med en minidos ritalin, själv fick jag energi, motivation och blev glad på dom, iallafall första månaderna. Perfekta medicinen om man jobbar, sen hinner det gå ur till kvällen så inga problem med sömnen.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 13:38:05

Nisse1982 skrev: Har aldrig pallat med det där amfetaminruset av vissa mediciner/kosttillskott


Amfetamin är perfekt om man vil mista sina tenner, venner, pengar och familj. Och din själ. Och alt. Jag brukade seja at amfetamin är satans uppfinning, man måste vara satan för at klara koka ihop något så ondt. Ren ondskap. Det är så illa, når man ser inn i ögonen på speed freaks så ser man total håpløshet. Dom vil inte, men dom sitter fast, dom är desperata. Det är så trist att se.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-28 14:03:55

Japp, hade själv en bekant som gick på amfetamin i flera år och idag är han schizofren. Känner igen det där med deras blick, det är en helt tom blick man ser i deras ögon, som att ingen är hemma. Hitler bl.a. fick ju amfetamin utskrivet av sin läkare, plus en drös med andra grejer.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 14:14:42

Nisse1982 skrev: Känner igen det där med deras blick, det är en helt tom blick man ser i deras ögon, som att ingen är hemma.



Ja det är mycket trist. Om det är någon man kjenner och som man bryr sej om, så är det så trist att se det blicket. Det är tomt, men også fyld med desperasjon och forvirring.

Det med Hitler är interessant, han fikk amfetamin. Och invanderade Polen och stelde istand et helvetes bråk. Også tok han livet av sej. Typisk amfetamin misbrukare. Det är lite sjukt at tenka på at det kan ha varit droger, det kan ha varit så enkelt, det var möjligens droger som gjorde alt det der.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2015-02-19 10:59:39

Nisse1982 skrev:Låter inte så nyttigt med dom där thailändska bantningspillren direkt. Har aldrig pallat med det där amfetaminruset av vissa mediciner/kosttillskott. Då är det bättre med en minidos ritalin, själv fick jag energi, motivation och blev glad på dom, iallafall första månaderna. Perfekta medicinen om man jobbar, sen hinner det gå ur till kvällen så inga problem med sömnen.


Inget som jag rekommenderar till någon... Bäst att hålla sig ifrån bantningspillrena.

Jag är förresten skitnöjd med Stratteran nu, äter 80 mg om dagen, känner mig piggare, mindre känslig för intryck, mindre ängslig och orolig samt minskad depression och social fobi. Det som den inte direkt hjälper mot är koncentrationen. Precis lika svårt att koncentrera sig på jobbet som förut. Min psykiater har sagt att det är fritt fram att kombinera Stratteran med metylfenidat om jag så vill. Känner mig lite osäker. Gjorde ett litet försök idag för att kunna bestämma mig för vad jag ska göra. Tog en Concerta tablett av min dotter. Blev otroligt lugn och koncentrerad, ingen ångest alls, däremot känns det som att jag befinner mig i min egen lilla bubbla. Jag förstår vad dom menar med att man kan bli mer autistisk av metylfenidat. Jag har "bara" autistiska drag, vill helst inte bli mer autistisk...

Man kan läsa mycket skit om Strattera på nätet men för min del lönade det sig att kämpa igenom dom hemska biverkningarna i början, nu har jag knappt några biverkningar alls förutom minskad aptit och att jag ständigt är hård i magen. Den värsta biverkningen i början var stark ångest, kass sömn, yrsel, illamående, stenhård i magen, hjärtat slog konstigt, tryck i huvudet och ingen aptit alls (ibland mådde jag så dåligt fysiskt att jag var rädd för att dö). Det tog minst en månad innan det kändes ens någorlunda okej. Jag hade nog egentligen behövt benso i början, ångesten var så stark. När jag gjorde en förhöjning fick jag Sobril och då gick det mycket bättre...
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Parvlon » 2015-02-20 1:33:11

Nisse1982 skrev:Japp, hade själv en bekant som gick på amfetamin i flera år och idag är han schizofren
iofs kan han ha börjat missbruka för att han var shizofren från början och att han ser ut som att han "inte är hemma" skulle kunna vara en bieffekt av mediciner.

Svårt sånt där.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2015-02-21 12:57:26

Parvlon skrev:
Nisse1982 skrev:Japp, hade själv en bekant som gick på amfetamin i flera år och idag är han schizofren
iofs kan han ha börjat missbruka för att han var shizofren från början och att han ser ut som att han "inte är hemma" skulle kunna vara en bieffekt av mediciner.

Svårt sånt där.


Att centralstimulerande läkemedel förändrar kemin i hjärnan, kanske permanent är något jag tycker man borde uppmärksamma, framförallt med tanke på att detta innebär att en person kan bli tvingad att fortsätta medicinera livet ut eftersom medicinen bidrar till en ökning av dopamintransportörer vilket innebär att dosen successivt måste höjas för att önskad effekt ska uppnås.

I en studie där man undersökt effekten av behandling med Ritalin hos en grupp försökspersoner diagnostiserade med ADHD som aldrig tidigare hade behandlats med centralstimulerande läkemedel fann man att det är själva medicineringen med centralstimulantia som bidrar till ökningen av dopamintransportörer. Behandlingen pågick under ett års tid. I jämförelse med 11 friska personer, fann man ingen skillnad innan behandlingen med centralstimulerande läkemedel men efter behandlingen kunde man se att transportnivåerna av dopamin var mycket högre än vid baseline.

Långvarigt bruk av centralstimulerande mediciner som Ritalin kan alltså vara förklaringen till onormala nivåer av dopamintransportörer i hjärnan som man tidigare trodde vara en biomarkör för attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) enligt nyare forskning:

Long-Term Use of ADHD Medications Changes Brain Function

What this study found was in fact what many parents have discovered during their child’s use of medication; taking ADHD medication may change the brain’s chemistry so that the effects of the medication are reduced over time. To accommodate this, one’s pediatrician or medical doctor will often increase the dosage due to drug tolerance.


More questions than answers arise due to this research. Here’s what’s now on the table:

* Medication is commonly taken over many years. The researchers are not sure whether the brains would return to their original state if they stopped taking the drug.

* Other studies have indicated that increased levels of dopamine transporters in the brain could be used as a diagnostic marker for ADHD — a way to screen for ADHD. This research tells us that long-term use of stimulant medications like Ritalin may actually cause these increased levels. So increase levels is not a good biomarker.

* Long-term effects are now questionable; will the medicated person constantly need more risk-associated behaviors including drug use as the effects of medication are reduced over time?


Forskare är inte heller säkra på om hjärnan återgår till det normala efter att man slutat medicinera med centralstimulerande.

PLOS ONE - Long-Term Stimulant Treatment Affects Brain Dopamine Transporter Level in Patients with Attention Deficit Hyperactive Disorder

Här även postat om detta tidigare i tråden Artiklar om ADHD
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sv: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2015-02-21 22:35:04

Jeopardy Lane skrev:Det med Hitler är interessant, han fikk amfetamin. Och invanderade Polen och stelde istand et helvetes bråk. Også tok han livet av sej. Typisk amfetamin misbrukare. Det är lite sjukt at tenka på at det kan ha varit droger, det kan ha varit så enkelt, det var möjligens droger som gjorde alt det der.


Ja typiskt amfetaminbrukare att hålla på och invadera Polen och ta livet av sig hela tiden... det var nog det mest snurriga jag läst på länge!
Att Hitler startade världskrig och folkmord pga amfetamin? Befängt!

Jag har äntligen börjat få ordning på livet när jag efter mycket tjat fick börja med Elvanse, och jag blir varken smal, stirrig eller påtänd - och inte det minsta sugen på att invadera Polen.
Lugn, samlad, fokuserad och inga biverkningar alls. Den perfekta medicinen för mig alltså, inte alls satans påfund!

Eventuella långtidsbiverkningar bryr jag mig inte det minsta om, alternativet är sämre...
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav PMS-monstret » 2015-02-24 10:54:47

Wine skrev:Att centralstimulerande läkemedel förändrar kemin i hjärnan, kanske permanent är något jag tycker man borde uppmärksamma, framförallt med tanke på att detta innebär att en person kan bli tvingad att fortsätta medicinera livet ut eftersom medicinen bidrar till en ökning av dopamintransportörer vilket innebär att dosen successivt måste höjas för att önskad effekt ska uppnås.


Känns inte alls kul, i synnerhet när man tänker på alla barnen som medicineras... Min dotter har inte mått bra av Concertan, hon har blivit deppig och fått ångest. Personligheten har också förändrats - från att ha varit ett socialt pratkvarn har hon blivit tystlåten och inåtvänd. Hon brukar bli piggare och gladare på kvällen när medicinen gått ur, får skrattattacker och är som en helt annan tjej. I morse gav jag inte henne någon Concerta, vi ska väl prova Medikinet nu eftersom hon inte alls kan koncentrera sig i skolan.

Jag själv mådde asbra av Concertan när jag provade. Kunde koncentrera mig så mycket bättre på jobbet! Trodde knappt att det var sant! Har alla andra en så här bra koncentration, tänkte jag? Ska väl be om en egen förpackning när jag träffar min läkare nästa vecka. Jag önskar att jag hade ett mer ADHD vänligt jobb, att sitta på ett kontor (hos en myndighet) dödar mig invändigt. Jag gillar arbetskamraterna, chefen och rummet men själva arbetsuppgifterna känns skitjobbiga eftersom jag inte kan koncentrera mig. Varför jobbar jag inte som en bonde till exempel? Då skulle jag inte ens behöva någon Concerta överhuvudtaget!
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2015-03-09 21:41:21

PMS-monstret skrev:
Wine skrev:Att centralstimulerande läkemedel förändrar kemin i hjärnan, kanske permanent är något jag tycker man borde uppmärksamma, framförallt med tanke på att detta innebär att en person kan bli tvingad att fortsätta medicinera livet ut eftersom medicinen bidrar till en ökning av dopamintransportörer vilket innebär att dosen successivt måste höjas för att önskad effekt ska uppnås.


Känns inte alls kul, i synnerhet när man tänker på alla barnen som medicineras...


FN:s narkotikakontrollorgan INCB varnar i sin nya rapport för ökad användning av adhd-mediciner/metylfenidat:

Drugnews - FN: legalisering och adhd-medicin oroar

INCB varnar även för konsumtionen av adhd-mediciner innehållande centralstimulerande substansen metylfenidat (ex. Concerta och Ritalin) ökar kraftigt i världen. Särskilt stor är ökningen bland barn och tonåringar i USA, Island, Norge, Sverige och Australien. De uppmanas att utreda orsaken till det höga användandet och begränsa det till faktiska medicinska behov.

Utreda risk för överdiagnosering av neuropsykiatriska funktionshindret adhd och felaktig förskrivning nämns som åtgärder. Nyligen uppmärksammades även att substansen missbrukas mer som ”plugg-piller”, för försöka prestera bättre, bland skolelever i Sverige och USA.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Titti » 2015-03-09 21:58:32

SgtArdbeg skrev:Jag har äntligen börjat få ordning på livet när jag efter mycket tjat fick börja med Elvanse, och jag blir varken smal, stirrig eller påtänd - och inte det minsta sugen på att invadera Polen.
Lugn, samlad, fokuserad och inga biverkningar alls. Den perfekta medicinen för mig alltså, inte alls satans påfund!

Eventuella långtidsbiverkningar bryr jag mig inte det minsta om, alternativet är sämre...


Jag har provat Elvanse men avbrutit på lägsta dosen efter sex veckor eftersom jag inte stod ut med huvudvärken.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Titti » 2015-03-09 22:02:00

PMS-monstret skrev:I morse gav jag inte henne någon Concerta, vi ska väl prova Medikinet nu eftersom hon inte alls kan koncentrera sig i skolan.

Medikinet har samma verksamma beståndsdel som Concerta - metylfenidat.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-13 18:55:52

Jag har ätit Concerta (2x36 mg per dygn) i ett år, och varit hyffsat nöjd, men beslutade mig för att sluta i tisdags. Jag vill ju helst vara medicinfri. Jag hade inte väntat mig att det skulle vara så jobbigt. Jag ville bara blunda. Kroppen kändes som efter en vecka på Hultsfred, men hjärnan dansade fågeldansen non stop. Kunde inte få fatt på en enda vetig tanke. Allt blev grummligt och ingenting var roligt längre. Så nu har jag ändrat mig. Vill inte sluta med dem.
Men... En stor anledning till att jag vill sluta är att jag inte fixar dessa pissprov.
Har inte lämnat något positivt pissprov de senaste 5 åren, och undrar om någon här lyckats komma runt det här med pissprov? Jag kan lämna blodprov i tid och minut, om det är så. Jag får bara sån enorm ångest av dessa övervakade pissprov.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in