Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-18 13:03:15

Wine skrev:Ni som inte verkar vilja förknippas med vissa individer diagnostiserade med AS, personer som inte är lika välfungerande som ni själva, varför tar ni inte själva kontakt med SVT eller något produktionsbolag och ställer upp som deltagare i en dokumentär som kan ge en bättre bild av Aspergare, då får ni ju verkligen möjligheten att nå ut till allmänheten med den bild av Aspergare som ni själva skulle önska förmedlas.

Tycker det är lite patetiskt att klaga när många utav er inte själva skulle vilja medverka av olika orsaker. Jag tycker det är starkt gjort av de som ställer upp i dokumentärer av denna typ och outar sig, något som jag själv aldrig skulle vilja göra och aldrig heller har velat, oavsett vad dokumentären nu skulle handla om.

De som ställer upp tycker jag ska ha credd för det.

Hittills har jag inte sett några programplaner där aspergare framställs på annat sätt än gängse, dvs ur DV- och omsorgsperspektiv.

Jag tror snarare man måste fixa det själv än att ställa upp i program skapade av andra.
Tolkningsföreträdet fås inte till skänks från ovan utan måste erövras.

Mediekritik är inte patetiskt utan snarare än nödvändighet eftersom vi lever i ett informationssamhälle.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-02-18 13:06:25, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 13:05:39

KrigarSjäl skrev:...
Jag tror snarare man måste fixa det själv än att ställa upp i program som andra ligger bakom.
...


Ja det vore nog det bästa alternativet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav biologic » 2015-02-18 13:09:18

Wine skrev:Ni som inte verkar vilja förknippas med vissa individer diagnostiserade med AS, personer som inte är lika välfungerande som ni själva...


Det handlar inte om det. Det handlar om att ge en bredare bild av AS än den som vanligtvis dyker upp i media. Alla går inte på DV, alla är inte som i "I rymden finns inga känslor". Så är det bara, men det talas det aldrig om och det visas aldrig i media.

I filmen "The imitation game" visas Alan Turing som ett tillspetsat skolboksexempel på AS. Verkligheten var dock inte sådan: Han var tydligen både charmig och skämtsam. Varför visas inte det?

Att jag klagar men inte vill ställa upp beror enbart på mitt jobb. Jag skäms inte för min diagnos, men jag är tillräckligt medveten om vilka fördomar som finns för att bli rädd och gömma mig i en AS-garderob.

De som ställer upp i denna serie skall självklart ha cred, de är modiga för att de vågar visa sig som de är. Men de riskerar iaf inte att bli av med sina jobb.

Om tillräckligt många bestämde sig för att gå ut samtidigt så hade jag också gjort det.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 13:17:18

biologic skrev:Det handlar inte om det. Det handlar om att ge en bredare bild av AS än den som vanligtvis dyker upp i media. Alla går inte på DV, alla är inte som i "I rymden finns inga känslor". Så är det bara, men det talas det aldrig om och det visas aldrig i media.
...


Ja men om man inte är nöjd med vad som visas upp kanske man kan försöka påverka lite på egen hand, precis som ni inte vill ställa upp av olika orsaker finns det väl andra väl- eller högfungerande som inte heller vill ställa upp av precis samma orsaker, vem ska då ställa upp?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav kullan » 2015-02-18 13:19:29

Någon kanske kan göra en Video - dagbok på youtube där man berättar om sin diagnos och att man jobbar eller studerar på samma villkor som vem som helst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-18 13:22:01

Att kritisera de program som förekommer är också att engagera sig och visa vad man tycker.


"Gör det bättre själv då" är ett dåligt argument.

Då skulle vi inte ha några kritiker överhuvudtaget.
Inga litteraturvetare, inga konstmagasin, inget DN Kultur, inga musikrecensenter...Jan Gradvall skulle behöva packa ihop och börja spela mungiga på Sergels torg...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-18 13:22:53

kullan skrev:Någon kanske kan göra en Video - dagbok på youtube där man berättar om sin diagnos och att man jobbar eller studerar på samma villkor som vem som helst.

Finns några sådana varav en riktigt bra: dinmuminmamma.

Var?
https://www.youtube.com/user/dinmuminmamma

Hon är mycket bra.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-02-18 13:24:02, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kvasir » 2015-02-18 13:22:53

Wine skrev:
biologic skrev:Det handlar inte om det. Det handlar om att ge en bredare bild av AS än den som vanligtvis dyker upp i media. Alla går inte på DV, alla är inte som i "I rymden finns inga känslor". Så är det bara, men det talas det aldrig om och det visas aldrig i media.
...


Ja men om man inte är nöjd med vad som visas upp kanske man kan försöka påverka lite på egen hand, precis som ni inte vill ställa upp av olika orsaker finns det väl andra väl- eller högfungerande som inte heller vill ställa upp av precis samma orsaker, vem ska då ställa upp?


Det är ett problem, men att du och vissa andra forumister så ofta anstränger er att sprida den negativa synen på aspergare gör inte direkt oss andra mera benägna att träda fram offentligt.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 13:23:31

KrigarSjäl skrev:"Gör det bättre själv då" är ett dåligt argument.


Nej det är inget dåligt argument.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-18 13:24:44

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:"Gör det bättre själv då" är ett dåligt argument.


Nej det är inget dåligt argument.

Jo.

Av redan beskrivna skäl.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 13:24:53

Kvasir skrev:
Wine skrev:
biologic skrev:Det handlar inte om det. Det handlar om att ge en bredare bild av AS än den som vanligtvis dyker upp i media. Alla går inte på DV, alla är inte som i "I rymden finns inga känslor". Så är det bara, men det talas det aldrig om och det visas aldrig i media.
...


Ja men om man inte är nöjd med vad som visas upp kanske man kan försöka påverka lite på egen hand, precis som ni inte vill ställa upp av olika orsaker finns det väl andra väl- eller högfungerande som inte heller vill ställa upp av precis samma orsaker, vem ska då ställa upp?


Det är ett problem, men att du och vissa andra forumister så ofta anstränger er att sprida den negativa synen på aspergare gör inte direkt oss andra mera benägna att träda fram offentligt.


Sprider jag ofta en negativ bild av AS? Kan du ge några exempel?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Pikachu » 2015-02-18 13:29:10

Kvasir skrev:
Wine skrev:
biologic skrev:Det handlar inte om det. Det handlar om att ge en bredare bild av AS än den som vanligtvis dyker upp i media. Alla går inte på DV, alla är inte som i "I rymden finns inga känslor". Så är det bara, men det talas det aldrig om och det visas aldrig i media.
...


Ja men om man inte är nöjd med vad som visas upp kanske man kan försöka påverka lite på egen hand, precis som ni inte vill ställa upp av olika orsaker finns det väl andra väl- eller högfungerande som inte heller vill ställa upp av precis samma orsaker, vem ska då ställa upp?


Det är ett problem, men att du och vissa andra forumister så ofta anstränger er att sprida den negativa synen på aspergare gör inte direkt oss andra mera benägna att träda fram offentligt.
Sprida rykten hmmm... Kan hålla med om att vissa kommer att ta en eventuell överrepresentation och stirra sig blind på den. Men något som faktiskt oroar mig är synen som andra kan få av oss på forumet. Elitism, dålig insikt i sina problem och ett benhårt förnekande av olika studier som pekar åt "fel" håll. Detta oroar mig minst lika mycket faktiskt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 13:31:25

Pikachu skrev:Sprida rykten hmmm... Kan hålla med om att vissa kommer att ta en eventuell överrepresentation och stirra sig blind på den. Men något som faktiskt oroar mig är synen som andra kan få av oss på forumet. Elitism, dålig insikt i sina problem och ett benhårt förnekande av olika studier som pekar åt "fel" håll. Detta oroar mig minst lika mycket faktiskt.


+ 1 Ja som att man förnekar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kvasir » 2015-02-18 13:34:33

Wine skrev:
Kvasir skrev:
Wine skrev:
Ja men om man inte är nöjd med vad som visas upp kanske man kan försöka påverka lite på egen hand, precis som ni inte vill ställa upp av olika orsaker finns det väl andra väl- eller högfungerande som inte heller vill ställa upp av precis samma orsaker, vem ska då ställa upp?


Det är ett problem, men att du och vissa andra forumister så ofta anstränger er att sprida den negativa synen på aspergare gör inte direkt oss andra mera benägna att träda fram offentligt.


Sprider jag ofta en negativ bild av AS? Kan du ge några exempel?


Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr. Rent allmänt, i alla fall, så jag fått intrycket att du oftast brukar framställa AS som ett handikapp enbart och att du verkar vilja förneka att det ofta finns positiva sidor också. Notera att detta gäller den bild jag har fått, och att den kanske inte stämmer med vilken bild du ville förmedla.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Pikachu » 2015-02-18 13:37:10

Kvasir skrev:Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr.
Känns som väldigt passande omständigheter.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 13:39:35

Kvasir skrev:
Wine skrev:
Kvasir skrev:
Det är ett problem, men att du och vissa andra forumister så ofta anstränger er att sprida den negativa synen på aspergare gör inte direkt oss andra mera benägna att träda fram offentligt.


Sprider jag ofta en negativ bild av AS? Kan du ge några exempel?


Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr. Rent allmänt, i alla fall, så jag fått intrycket att du oftast brukar framställa AS som ett handikapp enbart och att du verkar vilja förneka att det ofta finns positiva sidor också. Notera att detta gäller den bild jag har fått, och att den kanske inte stämmer med vilken bild du ville förmedla.


Tror du får anstränga dig lite och leta upp några exempel, det är lätt att komma med påståenden men du kanske blandar ihop mig med någon annan?

Här är ett av mina första inlägg här på forumet:

post481668.html#p481668
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kvasir » 2015-02-18 13:48:58

Wine skrev:
Kvasir skrev:
Wine skrev:
Sprider jag ofta en negativ bild av AS? Kan du ge några exempel?


Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr. Rent allmänt, i alla fall, så jag fått intrycket att du oftast brukar framställa AS som ett handikapp enbart och att du verkar vilja förneka att det ofta finns positiva sidor också. Notera att detta gäller den bild jag har fått, och att den kanske inte stämmer med vilken bild du ville förmedla.


Tror du får anstränga dig lite och leta upp några exempel, det är lätt att komma med påståenden men du kanske blandar ihop mig med någon annan?

Här är ett av mina första inlägg här på forumet:

post481668.html#p481668


OK, det var betydligt trevligare läsning. Jag har dock fått ett intryck av dig på senare tid att ofta vilja framhäva handikappsidan som allenarådande, men då har du uppenbarligen inte den synen, i alla fall.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Kvasir » 2015-02-18 13:50:10

Pikachu skrev:
Kvasir skrev:Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr.
Känns som väldigt passande omständigheter.


Forumreglerna kom ivägen, tyvärr, men jag tror nog att både du och Wine kan gissa vilken tråd jag syftar på.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Pikachu » 2015-02-18 13:56:24

Kvasir skrev:
Pikachu skrev:
Kvasir skrev:Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr.
Känns som väldigt passande omständigheter.


Forumreglerna kom ivägen, tyvärr, men jag tror nog att både du och Wine kan gissa vilken tråd jag syftar på.
Och det här med att inte ha tid? I ljuset av att du har varit så aktiv i diskussionen sedan påståendet gjordes? Det låter ju inte trovärdigt Kvasir. Du drog en fuling helt enkelt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-02-18 14:59:41

Wine skrev:varför tar ni inte själva kontakt med SVT eller något produktionsbolag och ställer upp som deltagare i en dokumentär

Läst men ej förstått?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-18 15:02:24

Pikachu skrev: Men något som faktiskt oroar mig är synen som andra kan få av oss på forumet. Elitism, dålig insikt i sina problem och ett benhårt förnekande av olika studier som pekar åt "fel" håll. Detta oroar mig minst lika mycket faktiskt.
Det är en ganska pinsam grej med aspergare faktiskt, men ack så rastypiskt beteende detta att ha tågtunnelseende.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav LordNelson » 2015-02-18 17:19:27

biologic skrev:
plåtmonster skrev:Eller odiagnosticerade som inte vet om att de har aspergers alls och därför inte heller är i väntan på diagnos.


:lol:

Men det du nämnde är bra att fundera över.. finns det någon som har lyckats? Har vi någon filmare här? Som jag nämnde kanske det går att skicka in det till någon kanal, eller försöka distribuera till sjukvård, skolor m.m. via t.ex. Attention eller liknande förening?


Det är redan gjort:
http://www.oppetarkiv.se/video/1226723/ ... -ledbesvar
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-18 18:10:37

Om de (NT) som arbetar med AS ställer upp i sådana där dokumentärer, så kunde de kanske prata om andra sidor med tillståndet?

Det är inte lätt att gå först, och man har mycket att förlora, kanske allt. Man blir en liten del i att det går framåt, en mycket liten del, samtidigt som man kan förlora hela sitt sociala ynkliga liv (pratar för hur det är för mig).

Annars har ju en och annat outat sig och ställt upp, t.ex. Lotta Abrahamsson i Nyhetsmorgon. Det gjorde så lite så lite jämfört med långa dokumentärer ur omsorgsperspektiv. Hade hon förlorat allt sitt sociala liv på att ställa upp, så var det nästan inte värt det. Men det finns faktistk en hel del som ställt upp och kan outa sig, p.g.a. hur deras liv ser ut. Alla bekanta kanske vet, kanske vet de på jobbet, kanske jobbar de, som Lotta A med föreläsningar o.s.v. och har verkligen inget att förlora.

Jag kan inte alls se hur det här är en lätt fråga. Och framför allt så har många kontaktat TV med olika förslag utan minsta gehör, så varför skulle ett förslag på dokumentär om att aspergare "inte är så konstiga eller konforma som man gett sken av" få napp? Det låter ju inget kul alls. TV vill visa hur udda och konstigt och spektakulärt saker är, alternativt att man ska vältra sig i elände över hur man dras över samma kam med andra aspergare.

Jag önskar inget hellre än att jag kunde gå till de jag umgås med och säga att jag har AS och att det är därför jag gör si eller så som jag vet att de undrar över. Kanske gör jag det också, men jag vet inte vad de tror om AS riktigt. Jag vet att en som flyttat, hade en son som var ganska mycket skolboksexempel, öppna stereotypier som ung vuxen, satte sig 5 cm från en och frågade ena mattefrågan efter den andra. den bilden har de. Om jag berättar, får de en ny bild, en kompletterad bild, eller får jag bara en ny stämpel? Det vet man inte. Men det är ett högt pris för mig.

Jag kommer berätta den dagen jag vet att jag ändå blir accepterad MINST lika mycket/litet som jag är nu. Skulle det bli så, så är jag trygg, och då är det en annan sak att outa sig öppet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Wine » 2015-02-18 18:22:27

Kvasir skrev:
Wine skrev:
Kvasir skrev:
Det exempel jag tänkte ta ligger nog inte öppet, kom jag på, och jag har inte tid att leta andra exempel just nu, tyvärr. Rent allmänt, i alla fall, så jag fått intrycket att du oftast brukar framställa AS som ett handikapp enbart och att du verkar vilja förneka att det ofta finns positiva sidor också. Notera att detta gäller den bild jag har fått, och att den kanske inte stämmer med vilken bild du ville förmedla.


Tror du får anstränga dig lite och leta upp några exempel, det är lätt att komma med påståenden men du kanske blandar ihop mig med någon annan?

Här är ett av mina första inlägg här på forumet:

post481668.html#p481668


OK, det var betydligt trevligare läsning. Jag har dock fått ett intryck av dig på senare tid att ofta vilja framhäva handikappsidan som allenarådande, men då har du uppenbarligen inte den synen, i alla fall.


I inlägget jag postade finns beskrivet några utav egenskaperna som kan anses som styrkor hos individer diagnostiserade med Aspergers syndrom, bl.a. är det följande:

Stark moralkodex, starkt rättvisepatos

Kan stå emot grupptryck

Ärlig och pålitlig

Noggrann, slarvar inte


så hur är det då med ärligheten och objektiviteten, ska man stoppa huvudet i sanden och förneka att det även finns problem och att AS också innebär en funktionsnedsättning?

Ska exempelvis ämnen som det som Pikachu men även jag tagit upp tystas ned, ska man låtsas som att det inte förekommer?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in