Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-02-12 15:51:26

Men vad gör det åas om flera äldre trådar slås ihop? Den som letar efter inlägg om detta ämne slipper läsa igenom över 20 trådar om samma ämne, allt finns i en gammal och en ny tråd. (I praktiken blir det ofta ändå fler trådar eftersom en del kan finnas i en öppen avd och andra i en dold.)

Vad som ska betecknas som "ny tråd" är också oklart. Ska man räkna en tråd som gammal och inaktuell för att den startades för länge sedan, trots att det postats inlägg rätt nyligen och tråden finns med på avdelningens förstasida?

Det känns också onödigt med ett flertal korta trådar (bara några få inlägg) om samma ämne.

Det är väl också så att för en del gamla uvar som jag så känns det som om folk tar upp idel välomskrivna ämnen. Varför kan de inte söka efter trådar om detta ämne först och skriva ett inlägg i en sådan tråd? Måste vi ha 50 trådar om samma ämne? Ja, tydligen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav sugrövmanövern » 2015-02-12 16:00:34

En annan fundering är om trådar alltid måste delas och slås samman just när det diskuteras som flitigast i dem?

Sådant brukar få mig att tappa sugen, om tråden jag diskuterar i plötsligt delas upp i tre olika eller slås ihop med en tråd från 2008 mitt i diskussionen.

Tråden kanske kunde få dö av i vissa av fallen först innan den slås ihop med en annan?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-02-12 16:04:42

Moderator:

Alternativet till att dela trådar är att flytta en massa inlägg till off-topic. Det är väl ett ännu effektivare sätt att ta död på en off-topic-diskussion. Säkert skulle vi få kritik då med.

Den som startat tråden kanske vill att diskussionen ska hållas on-topic och inte försvinna bland allt off-topic.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-02-12 16:28:41

Nu är inte sökfunktionen den bästa.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-02-12 16:30:58

Ibland kan det vara bra att ämnen inte slås ihop med en liknande GAMMAL tråd då det som diskuterats tidigare kanske inte längre gäller. Diskuteras sådant som gäller regler och paragrafer kan de ha ändrats och då är det inte bra att slå ihop trådar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2015-02-12 16:44:22

För mig blir det bara förvirrande när 3 trådar slås ihop till en. Man är bombsäker på att man kommer ihåg trådrubriken rätt men eftersom den tråden man söker är ihopslagen med en äldre tråd finns inte den tråden man söker längre. Och hur ska jag som blev medlem 2011 veta namnet på en likvärdig tråd från 2008? Det slutar med att jag inte orkar leta och ger upp. skiter i att skriva något alls istället. Men det är väl det forumledningen vill. att medlemmarna inte ska skriva i trådarna öht.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-12 16:56:10

Att dela en tråd om det verkligen har bra motivation är väl okej. Såsom när en tråd om bra hus börjar handla om skatter man kan hitta under marken.

Det slås däremot ihop trådar utan hänsyn till tidsaktualitet och ämneskoppling.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-02-12 17:14:49

kullan skrev:För mig blir det bara förvirrande när 3 trådar slås ihop till en. Man är bombsäker på att man kommer ihåg trådrubriken rätt men eftersom den tråden man söker är ihopslagen med en äldre tråd finns inte den tråden man söker längre. Och hur ska jag som blev medlem 2011 veta namnet på en likvärdig tråd från 2008? Det slutar med att jag inte orkar leta och ger upp. skiter i att skriva något alls istället. Men det är väl det forumledningen vill. att medlemmarna inte ska skriva i trådarna öht.


Man får söka på det som ämnet gäller, finns det inte i rubriken så finns det troligen i första inlägget el i vart fall i något inlägg.

Att påstå att forumledningen inte skulle vilja att medlemmarna inte skriver öht är faktiskt rent löjeväckande och smått kränkande.

Är det det som är felet med forumet, att fel personer är moderatorer?

Allt blir kanske fröjd och glädje om jag avgår?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav atoms » 2015-02-12 17:46:57

kullan skrev:För mig blir det bara förvirrande när 3 trådar slås ihop till en. Man är bombsäker på att man kommer ihåg trådrubriken rätt men eftersom den tråden man söker är ihopslagen med en äldre tråd finns inte den tråden man söker längre. Och hur ska jag som blev medlem 2011 veta namnet på en likvärdig tråd från 2008? Det slutar med att jag inte orkar leta och ger upp. skiter i att skriva något alls istället. Men det är väl det forumledningen vill. att medlemmarna inte ska skriva i trådarna öht.


Moderator:

En metod kan vara att leta i META-trådarna.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Miche » 2015-02-12 18:11:06

atoms skrev:
kullan skrev:För mig blir det bara förvirrande när 3 trådar slås ihop till en. Man är bombsäker på att man kommer ihåg trådrubriken rätt men eftersom den tråden man söker är ihopslagen med en äldre tråd finns inte den tråden man söker längre. Och hur ska jag som blev medlem 2011 veta namnet på en likvärdig tråd från 2008? Det slutar med att jag inte orkar leta och ger upp. skiter i att skriva något alls istället. Men det är väl det forumledningen vill. att medlemmarna inte ska skriva i trådarna öht.


Moderator:

En metod kan vara att leta i META-trådarna.
En alldeles utmärkt metod om META-trådarna blir uppdaterade ofta vilket jag tvivlar på att de blir...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2015-02-13 1:25:49

Man måste inte ha 50 trådar om samma ämne. Det är irriterande. Men vi är många som tycker att trådsammanslagning kan gå för långt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-13 1:31:26

Precis.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

forum uppdatering

Inläggav 145852 » 2015-02-13 17:20:04

Forumet är bra men behövs uppdateras. Saknar arkiv och kontakttråden fungerar inte som den ska, för många inlägg. Så varför inte boka träff med forumets bästa dator kodare, visionärer o admin för att göra forumet uppdaterat för 2015
145852
 
Inlägg: 224
Anslöt: 2014-04-23
Ort: UPPSALA

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-02-13 18:41:29

Dagobert skrev:Det vore bra om bifogade bilder syntes i citatrutor, som länkade bilder gör.

Jag upptäckte nyss att man enkelt kan göra en länk till bifogade bilder av adressen+filnamnet:

som den visas i forumet download/file.php?id=10019&t=1.Clipboard02.jpg
eller
fullstorlek download/file.php?id=10019&mode=view.Clipboard02.jpg

Jag får inte bilden att synas dock, men bättre än inget.
I bildens egenskaper finns adressen, i citatrutan finns filnamnet.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-02-13 19:33:00

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Det vore bra om bifogade bilder syntes i citatrutor, som länkade bilder gör.

Jag upptäckte nyss att man enkelt kan göra en länk till bifogade bilder av adressen+filnamnet:

Glöm det, det räcker ju med adressen. :oops: :-)051
Trasslade väl ihop det när jag försökte få [img].[/img] att funka.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Tiblan » 2015-02-14 9:27:45

Tror att en av anledningarna till många trådar om samma ämne är ren och skär lathet. Ett exempel på det är "Tandvårdskortet". När folk har en fråga så startar dom hellre en ny tråd än att leta reda på om det redan finns en tråd i ämnet, samtidigt kan det ju vara jobbigt att läsa igenom en hel tråd för att se om svaret redan finns eller om det är befogat med att ställa en fråga.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Laika » 2015-02-14 10:35:03

Det hade varit bra med en funktion som gör att användare inte kan starta mer än ett visst antal trådar per vecka. Då hade fler kanske tänkt igenom sina trådstarter bättre.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2015-02-15 7:59:56

Känns tillräckligt jobbigt redan nu att man ska få stora skälvan av att starta en ny tråd. Jag har med några undantag slutat att starta trådar. Varför? Därför har man missat en tråd man borde posta i även om man sökt, an kanske har glömt söka efter ett ganska vanligt ord för att man är lika korkad som jag typ... ja då ska man tittas snett på, typ kolla den där idioten som inte hittade en perfekt tråd från 2009 att posta i.

Alla med aspergers HAR faktiskt inte fokus och disciplin av stål. Som det tydligen avkrävs för ett medlemskap här. Nä, har man ADD oxå så att man inte skriver helt korrekt eller kan upprätthålla extremordning med millimeterprecision, då borde man dra.

Budskapet här är extremt tydligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Laika » 2015-02-15 8:14:27

kiddie skrev:Känns tillräckligt jobbigt redan nu att man ska få stora skälvan av att starta en ny tråd. Jag har med några undantag slutat att starta trådar. Varför? Därför har man missat en tråd man borde posta i även om man sökt, an kanske har glömt söka efter ett ganska vanligt ord för att man är lika korkad som jag typ... ja då ska man tittas snett på, typ kolla den där idioten som inte hittade en perfekt tråd från 2009 att posta i.

Alla med aspergers HAR faktiskt inte fokus och disciplin av stål. Som det tydligen avkrävs för ett medlemskap här. Nä, har man ADD oxå så att man inte skriver helt korrekt eller kan upprätthålla extremordning med millimeterprecision, då borde man dra.

Budskapet här är extremt tydligt.

Jag menar inte alls så. Jag syftar på dem som på kort tid startar flera trådar om samma ämne eller startar flera trådar om dagen som inte verkar... ja, hur ska jag uttrycka det? ... som liksom inte verkar ha någon poäng.

Jag håller med dig.

Jag tycker att detta ihopslagande och vurmande för att dra upp gamla trådar brukar vara jobbigt och dessutom kännas onödigt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kiddie » 2015-02-15 8:29:41

Jag vet hur du menar. Det bara matade in i "skräcken" och det är inte ditt fel.

Jag tror det kan vara så här, att kommer man ny hit från andra forum kanske man är van med att det är ett ständigt brus av nya trådar och för att höras måste man göra flera nya själv. Jag är på flera forum som verkar funka så.

Jag har glömt vad man läser innan man reggar sig för det var ett tag sen. Jag ber om ursäkt för det. Men gör man klart hurpass annorlunda det är här?

Det är ju faktiskt så, att kommer det in en ny så syns den. Så långt minns jag faktiskt... att när jag var ny blev jag väldigt förvånad över uppmärksamheten. På andra forum hade man mer hoppat ner i en flod och dragits med. Här stannade det nästan upp och det var som folk kollade in mig och undrade Vad är det DÄR för en person tro?

Det var en hyfsat ovan upplevelse. Egentligen inte negativ. Men hade jag lixom inte fattat hur det funkade här kanske jag oxo hade "spammat" med nya trådar.

Sorry om det låter lite svamligt. Har sovit i 16 timmar och gömt mig för världen, vet inte om jag är vaken och redo än...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-02-15 16:20:25

kiddie skrev:Jag har med några undantag slutat att starta trådar. Varför? Därför har man missat en tråd man borde posta i även om man sökt, an kanske har glömt söka efter ett ganska vanligt ord för att man är lika korkad som jag typ... ja då ska man tittas snett på, typ kolla den där idioten som inte hittade en perfekt tråd från 2009 att posta i.

Alla med aspergers HAR faktiskt inte fokus och disciplin av stål.

Posta och strunta i pekpinnarna? Fokus och disciplin finns OM det ger något i retur inte för slentrianmässig koll att ingen annan tråd har samma innehåll.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Zirre » 2015-02-17 20:06:34

Så här borde forumet kanske ha det.

(skärmdump från ett annat forum)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Alien » 2015-03-03 3:56:43

Miche skrev:
atoms skrev:
Moderator:

En metod kan vara att leta i META-trådarna.
En alldeles utmärkt metod om META-trådarna blir uppdaterade ofta vilket jag tvivlar på att de blir...


Nu förstår jag inte hur du menar. Ett sätt att uppdatera metatrådarna är ju att slå ihop dem med nyare trådar. Men så ska man ju inte göra, enligt flera forumister?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-03 4:06:28

Menar du att slå ihop gammal metatråd med nyare metatråd om samma specifika ämne?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in