Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav micke83 » 2011-07-20 0:43:55

micke83 skrev:Kan någon här räta ut lite frågetecken och ordna i storleksordning (samt fylla i luckor)
tåg rep lina snöre tråd m. fl.


För övrigt har jag aldrig hört benämningen flänshårig tax om en elektrisk kammflänsradiator (fast det är snudd på att den borde kallas kammflänskonvektor)

Moderator: Reparerade citatet.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav Dagobert » 2011-07-20 0:54:35

micke83 skrev:Kan någon här räta ut lite frågetecken och ordna i storleksordning (samt fylla i luckor)
tåg rep lina snöre tråd m. fl.

Tror det är knepigt. Ett mantåg kan vara en tunn vajer eller ett tjockt rep. Det är nog mer användningen som styr benämningen. Skulle tro att en del benämningar är föråldrade med dagens teknik och material men ändå hänger med, men det gäller nog mest på båtar.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav vadloink » 2011-07-20 1:17:46

Oomkullrunkelig.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav Dagobert » 2011-07-20 1:31:54

vadloink skrev:Oomkullrunkelig.

Runka betyder ju från början skaka, ruska, vackla, vicka, gunga enligt http://www.synonymer.se/?query=runka
Idag används väl knappt den betydelsen annat än i oomkullrunkelig, så det ordet låter lite märkligt. Som en man med präktig erektion som inte kan få utösning. :)
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav vadloink » 2011-07-20 1:40:22

Jag är uppvuxen med att folk fortfarande använde ordet i dess ickesexuella betydelse. Ibland blev det missförstånd, visserligen.

En äldre kompis sa att han tagit sin hund till veterinären när den hade haft svårt att andas och att veterinären bara hade runkat på hunden och sen hade den mått bra igen.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav Dagobert » 2011-07-20 1:51:56

vadloink skrev:En äldre kompis sa att han tagit sin hund till veterinären när den hade haft svårt att andas och att veterinären bara hade runkat på hunden och sen hade den mått bra igen.

Vad hade veterinären gjort då? :D

Såg faktiskt en bekant sitta i en soffa med sin dobermann-hanne liggande bredvid, och han runkade faktiskt hundens erigerade xxxxx sakta, helt öppet som nåt helt naturligt medan vi pratade. Det var kanske naturligt för honom, han var moderat. Har aldrig sett nåt liknande.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav vadloink » 2011-07-20 1:58:29

Masserat hunden för att få det som tydligen blockerade luftvägarna att lossna.

Men hundrunkande moderater låter mer än lovligt sjukt.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav micke83 » 2011-07-20 9:59:36

@ Dagobert
Partimoderat eller runkade han moderat (återhållsamt?)
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav Dagobert » 2011-07-20 11:23:23

Både och. Sakta med tummen och pekfingret. Men det var säkert 15 år sen, moderaterna har kanske tagit bort hundrunkning ur partiprogrammet sen dess.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Utrotningshotade ord

Inläggav micke83 » 2011-07-20 15:44:23

lol
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

"Saknade" ord i språket

Inläggav geocache » 2015-02-14 2:51:12

Ett lite "off-topic"-inlägg kanske... jag funderar på vilken eller vilka "mekanismer" det är som gör att ord efter en tid blir "ute"... vem bestämmer egentligen sådant? Svenska Akademien, eller "vanligt folk"?

"Yrkesrelaterade" uttryck, som "kurpis" (mössa som sotare använder) och "hammare" som ju har funnits i många många generationer försvinner och ersätts av andra (jag tänker nu inte på ord som "kommit hit" via tv/radio, digitala medier och liknande).

atoms -

Denna diskussion är avdelad ifrån - saknade-ord-i-spraket-t4698.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

"Saknade" ord i språket

Inläggav Miche » 2015-02-14 4:06:06

geocache skrev:Ett lite "off-topic"-inlägg kanske... jag funderar på vilken eller vilka "mekanismer" det är som gör att ord efter en tid blir "ute"... vem bestämmer egentligen sådant? Svenska Akademien, eller "vanligt folk"?
Svenska Akademien sammanställer ord som används i språket vilket är enklast via böcker och massmedier så det är författare och journalister som påverkar vad som står i SAOL (även om det är Akademien som sammanställer och justerar).

Ord som inte längre dyker upp i språket stryks och nya ord som dyker upp tillkommer i ordlistan.

En del länder har en "uppifrånstyrning" där Island nog är mest extrema genom att de har lagar som styr hur nya ord får bildas (ni får gärna rätta mig om jag har fel, det är alltid kul att lära sig nya saker, det är dock kanske en diskussion som ska föras i en egen tråd).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Saknade" ord i språket

Inläggav Dagobert » 2015-02-14 4:19:33

geocache skrev:Ett lite "off-topic"-inlägg kanske... jag funderar på vilken eller vilka "mekanismer" det är som gör att ord efter en tid blir "ute"... vem bestämmer egentligen sådant? Svenska Akademien, eller "vanligt folk"?

Vanligt folk, enligt Olle Josephsons bok Ju-ifrågasatta självklarheter om svenskan. Lärorik, läsvärd och underhållande.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

"Saknade" ord i språket

Inläggav geocache » 2015-02-14 11:12:57

Dagobert skrev:
geocache skrev:Ett lite "off-topic"-inlägg kanske... jag funderar på vilken eller vilka "mekanismer" det är som gör att ord efter en tid blir "ute"... vem bestämmer egentligen sådant? Svenska Akademien, eller "vanligt folk"?

Vanligt folk, enligt Olle Josephsons bok Ju-ifrågasatta självklarheter om svenskan. Lärorik, läsvärd och underhållande.


Tack, Dagobert, för länken! :-)Happy
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav HGJ » 2016-12-10 21:34:11

Verbet undanbe(dja), eller åtminstone formen undanbedes, är tydligen ett svårt ord. Ett hushåll som undanbett sig reklam men ändå fått sådan av en utdelare hos företaget Svensk Direktreklam anmälde saken till DM-nämnden. Företaget uppger i sitt yttrande till nämnden bl.a. följande:

http://dm-namnden.org/2016/09/svensk-direktreklam-10

Vid en uppföljande kontroll framgår det att det vid det aktuella hushållet finns en dekal med texten ”Reklam undanbedes, tack!.” Uttrycket ”undanbedes” har en ålderdomlig prägel och det ingå knappast längre i normalt språkbruk bland den yngre generationen och inte heller hos personer med utländsk bakgrund. Vikten av tydlighet bekräftas av att företaget inte har fått några klagomål från de övriga hushåll på samma adress som har en tydlig nej-tack dekal.

För att undanröja risken för missförstånd rekommenderar företaget därför anmälaren att istället sätta upp en dekal med texten ”Ingen reklam, tack” eller ”Reklam nej tack.” På detta sätt ger han SDR:s utdelare de rätta förutsättningarna för att utföra sitt uppdrag på ett korrekt sätt.

Nämnden ger företaget rätt:

Svensk direktreklam motsätter sig inte att man delat ut oadresserad reklam till anmälaren. Däremot gör de gällande att formuleringen på anmälarens nej-tack skylt är oklar. DM-nämnden har sett över denna fråga och finner att formuleringen ”reklam undanbedes”, får anses såväl oklar som inte tydlig nog. En mer lämplig formulering är ”Nej-tack till reklam.” Mot bakgrund av detta finner DM-nämnden att företaget inte brutit mot god sed vid direktmarknadsföring.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav Huggorm » 2016-12-10 22:03:42

För ett ögonblick undrade jag hur långt den språkliga dekadensen nått om folk inte förstår ord som "undanbedes" men förmodligen har många av reklambuden helt enkelt ett annat modersmål och har ännu inte lärt sig så avancerade svenska ord.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav slackern » 2016-12-10 22:31:01

Huggorm skrev:För ett ögonblick undrade jag hur långt den språkliga dekadensen nått om folk inte förstår ord som "undanbedes" men förmodligen har många av reklambuden helt enkelt ett annat modersmål och har ännu inte lärt sig så avancerade svenska ord.


Annars fungerar nog Reklam nej tack, fast jag tror att vissa bara inte respekterar att man inte vill ha reklam, hemma hos mig brukar nya pizzerior, thaimat och så vidare skita i min skyllt.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav RapeRegs » 2016-12-11 2:01:44

Ett annat ord som verkar lite utrotningshotat är ordet anhålla. Åtminstone i betydelsen efterfråga, be om eller hemställa.

Särskilt tydligt blir det när man skickar ut inbjudningskort med frasen "Om Svar Anhålles senast datum". Självklart borde avsändaren mena att hen anhåller (ber) om ett svar senast datum, oavsett om den tilltänkta gästen tänker komma eller inte.

Men nuförtiden tycks folk tolka det på alla möjliga sätt. T.ex. "om jag kommer så är det tänkt att jag ska svara". Eller "jag behöver bara avanmäla mig om jag inte kommer" osv.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav Dagobert » 2016-12-11 10:40:38

HGJ skrev:Verbet undanbe(dja), eller åtminstone formen undanbedes, är tydligen ett svårt ord.

SAOL: Undanbe = be att få slippa något. Alltså inget krav eller förbud.

När det dessutom står på skylten "Reklam undanbedes, tack" tycker jag det kan tolkas som "Helst ingen reklam". Varför detta tack? Som om det stode på stoppskyltarna STOP, tack.

Därför tycker jag att DM-nämndens beslut var rätt, men motiveringen tveksam.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav HGJ » 2016-12-11 22:12:23

Dagobert skrev:
HGJ skrev:Verbet undanbe(dja), eller åtminstone formen undanbedes, är tydligen ett svårt ord.

SAOL: Undanbe = be att få slippa något. Alltså inget krav eller förbud.

När det dessutom står på skylten "Reklam undanbedes, tack" tycker jag det kan tolkas som "Helst ingen reklam". Varför detta tack? Som om det stode på stoppskyltarna STOP, tack.

Därför tycker jag att DM-nämndens beslut var rätt, men motiveringen tveksam.

Även de formuleringar som rekommenderas av SDR innehåller tack:

För att undanröja risken för missförstånd rekommenderar företaget därför anmälaren att istället sätta upp en dekal med texten ”Ingen reklam, tack” eller ”Reklam nej tack.” På detta sätt ger han SDR:s utdelare de rätta förutsättningarna för att utföra sitt uppdrag på ett korrekt sätt.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav kiddie » 2017-01-07 2:29:13

Nu kan man ju tacka nej till reklam. Tidigare var det bara reklamutdelare som var justa och ville riskera sitt jobb som gick efter skyltarna. Så det kanske var bra att de var utformade lite luddigt. Förr fick man nämligen inte som reklamutdelare strunta i vissa hushåll. Alla skulle ha, vare sig de ville eller inte!

Nuförtiden får man ju tacka nej och reklamutdelaren går inte längre emot sin arbetsgivare när hen inte delar reklam till just den personen. Så då kanske man kan formulera sig mer vasst att ge helvete i att ge mig reklam.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav HGJ » 2017-01-08 16:15:05

kiddie skrev:Nuförtiden får man ju tacka nej och reklamutdelaren går inte längre emot sin arbetsgivare när hen inte delar reklam till just den personen. Så då kanske man kan formulera sig mer vasst att ge helvete i att ge mig reklam.

Att utdelarna ska kunna tyda något annat än de förordade standardformuleringarna tycks dock SDR anse som för mycket begärt.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav Dagobert » 2017-01-31 1:37:06

Täfft = Slut, omöjligt.

Jag fick iaf googla när jag hörde "Banne mej" med Brita Borg i Knäppupp-revyn Funny boy 1961.


Förstod nog men ville se om täfft fanns i böckerna, och det gjorde det. Provinsiellt men ändå. http://sok.saol.se/pages/P1017_M.jpg

Hela revyn på Öppet arkiv
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Utrotningshotade eller försvunna ord i svenskan

Inläggav Dagobert » 2017-02-21 20:09:06

Lutter = Idel

(Idel = uteslutande, enbart, endast)
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Språket



Logga in