Skicka in diagnospapper till CSN?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav Nasheim » 2015-02-11 23:20:28

Jag vet att om man har bra skäl till det så kan CSN vända på stöd och lön, så att de c:a 6000:- som normalt är lån istället blir stödbiten, och 2000 blir till lån. Jag känner minst en person som har studerat under dessa omständigheter.

Jag studerade med under normala förhållande, dvs. att mitt lån är på cirka 6000:- varje månad. Nu skall jag skicka in nya papper om nedsättning av betalning per månad.

Min fråga är den om CSN tar hänsyn och eventuellt kan stryka en del av skulden om jag skickar in mina diagnos papper? Jag har inte frågat CSN om det själv.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav Zima33 » 2015-03-09 23:03:26

Nasheim skrev:Jag vet att om man har bra skäl till det så kan CSN vända på stöd och lön, så att de c:a 6000:- som normalt är lån istället blir stödbiten, och 2000 blir till lån. Jag känner minst en person som har studerat under dessa omständigheter.

Jag har gjort det (tror jag, var ett tag sen) men de kan nog inte ändra det i efterhand...
Stryka skulden kommer de inte att göra, en skuld är en skuld.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 23:13:19

Vad är bra skäl? :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav Nasheim » 2015-03-09 23:34:42

plåtmonster skrev:Vad är bra skäl? :-)063


Nu råkar jag visserligen veta vad de menar med ett bra skäl men jag förstår hur du menar, ett bra skäl, vad säger det? Inget alls. Jag tycker de får vara mer specifika i deras texter.

Och det är om en person som inte har klarat av gymnasieskolan och sedan läser upp detta på komvux så kan personen få det vänt, så att lånet blir bidraget och vice versa. Om man har olika diagnospapper så är det lättare att få igenom det. Jag känner en person som lyckades med det nämligen.
Nasheim
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2012-06-06
Ort: Småland

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-09 23:36:25

Inte eftergymnasialt med andra ord. Vad som menas med oklara regler kan man oftas dra slutsats genom empirisk analys av flera beslutsfall.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav Zima33 » 2015-03-10 17:22:43

Nasheim skrev:
Och det är om en person som inte har klarat av gymnasieskolan och sedan läser upp detta på komvux så kan personen få det vänt, så att lånet blir bidraget och vice versa.


Jag tror jag fick det. hade inte gått ut grundskolan ens. Första 50 veckorna fick jag rekryteringsbidrag (finns inte längre) vilket betydde att jag fick hela summan i bidrag, därefter fick jag största delen i bidrag och ca 2000:- i månaden som lån.
Det var innan jag hade diagnos, nu har de väl stramat åt det lite. Det var 2003-2004 som jag gick på komvux.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav Gripandekylig » 2015-03-10 18:28:28

Nasheim skrev:Jag vet att om man har bra skäl till det så kan CSN vända på stöd och lön, så att de c:a 6000:- som normalt är lån istället blir stödbiten, och 2000 blir till lån. Jag känner minst en person som har studerat under dessa omständigheter.

Jag studerade med under normala förhållande, dvs. att mitt lån är på cirka 6000:- varje månad. Nu skall jag skicka in nya papper om nedsättning av betalning per månad.

Min fråga är den om CSN tar hänsyn och eventuellt kan stryka en del av skulden om jag skickar in mina diagnos papper? Jag har inte frågat CSN om det själv.


Skulle du kunna hänvisa mig till var på CSN:s hemsida det står om denna möjlighet? Den vore eventuellt intressant för mig också.

Zima33 skrev:Stryka skulden kommer de inte att göra, en skuld är en skuld.

CSN har strukit studieskulder för mig 6 gånger (för perioder under vilka jag varit sjuk) så det går i vart fall bra i de fallen att stryka skulder man dragit på sig retroaktivt; jag ser ingen anledning till varför det vore annorlunda om skälet utgörs av en funktionsnedsättning istället för av en sjukdom (annat än att om man kände till funktionsnedsättningen när man tog lånet så var det under de premisserna som avtalet slöts så då har du ju helt rätt i det; då går det inte).

En snarlik fråga är vad man kan hänvisa till om man inte klarat av en kurs och därmed inte längre får godkänt på sin ansökan om fortsatt studiemedel. Det hände precis mig nu inför denna terminen. Jag fick informationen att jag kan återkomma med en ny ansökan till vilken jag bifogar antingen ett utlåtande om att jag fått diagnosen AS under förra terminen (och att den således var för mig okänd vid terminsstart och låneavtalsslut) eller att jag under terminen drabbats av en sjukdom som - med stöd av läkarintyg - nedsatt min studieförmåga.

Jag valde att gå på det senare alternativet i min nya ansökan som jag nyligen skickat in och ännu inte fått respons på. Jag befarar dock att min läkare var alltför vag i hur han formulerade sig angående när vår kontakt påbörjades samt vilken sjukdom som förhindrar mig. Det är ju åter där viktigt att sjukdomen inte var ett faktum redan före terminsstart; för dylika fall finns andra ansökningsmetoder att nyttja.

Men för att sluta åter till topic så är jag intresserad av att veta mer om denna möjlighet att byta på bidrag och lån.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Skicka in diagnospapper till CSN?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2015-03-27 0:36:37

Asperger är inget dom ger extra ekonomiskt stöd för.
Men det dom kan göra, som det har skrivits i tråden redan, är att avskriva skulder - vilket dom gör om du t.ex. lever på eller under existensminumum i flera år.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in