Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav Misha » 2014-11-29 8:07:58

Ville ha rubriken till: "Allmän kurs på folkhögskola utan krav att man bor på deras internat."
Det var för långt så hoppas folk hittar in i alla fall X)

Jag har aldrig haft svårt för något grundämne annat än matte. (Vilket jag själv på senare år gissar beror på dyskalkyli och inte intelligens.) Däremot har jag haft stora problem med närvaro pga att jag inte orkar dom långa dagar och den mängd läxor man får på ett vanligt gymnasium, allmän kurs på folkhögskola eller komvux.

Hjälpåtgärder består oftast av att jag felaktigt placerats i grupper med lata skolkare och generellt IQ fattiga människor.

Därför letar jag nu 24 år gammal efter en anpassad kurs för just folk med Aspergers så jag kan orka men samtidigt inte bli behandlad som mindre vetande.

Detta visar sig svårare än tänkt för i princip alla anpassade kurser jag hittar verkar ha som krav att man ska bo på deras internat och typ.. ha nån form av livskunskap i samband med den behörighetsgivande kursen.

Detta är inget jag behöver eller kan göra. Det är som att dom inte fattar att om man erbjuder en kurs för vuxna människor kanske dom råkar vara vuxna. Jag har bott själv i många år, jag har en katt och jag kan tänka mig att det finns många intresserade av en anpassad kurs för att läsa upp gymnasiebetyg som även kanske har familj och barn. Ändå vill dom tvinga in en i nån slags tonårsroll bara för man inte fick med sig betyg för x-antal år sen och man råkade vara tonåring just då? Vansinnigt.

Så om någon har tips på just behörighetsgivande kurser för aspies utan krav på att man bor på internat så skriv dom gärna här under! (Jag är flexibel i övrigt och kan hyra ut min egen lägenhet i andra hand och hyra nån annan sålänge, bara djur är tillåtet. )
Misha
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-05-24

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-29 15:48:30

Känner igen mig otroligt mycket i det du skriver...

Jag valde att läsa på folkhögskola på allmän linje, just för att slippa bli behandlad som en mindre vetande.

På så kallade aspergerlinjer är det alltid en massa dalt och trams och fånigt leende pedagogkärringar.

-Sånt behöver inte jag heller.

Det funkade hyfsat att läsa på fhsk i alla fall.

Visserligen för mycket grupparbeten och reformpedagogiska idéer för min smak men det var inga korridorer eller så utan en trevligare miljö än det brukar vara i traditionella gymnasier.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav kullan » 2014-11-29 15:58:56

Jag har gått på folkhögskola och jag har aldrig bott på deras internat.jag hade bostad ordnat på annat håll. Det var ingen som knorrade åt mig på den punkten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav colaflaska » 2014-11-29 16:59:07

Sundsgården har inga krav på att man bor på internat, men jag rekommenderar inte skolan i övrigt. Den enda som jobbade på Aspergerlinjen när jag gick där som var kompetent och behandlade oss som vuxna intelligenta människor (som vi var/är) har gått i pension och om jag förstått det rätt flera lärare (som var jävligt bra) slutat. Dessutom är ledningen helt åt helvete.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav Automaton » 2014-12-06 2:33:25

Satsa på en allmän kurs istället för en asperger centrerad kurs, den allmänna ger dig behörighet för framtida studier. Det är oftast en bra och lugn studietakt, lärarna är av olika kvalité. Jag hade tur att få rätt så bra lärare som tog sitt jobb seriöst för det mesta.

Var beredd på en väldigt bred blandning av olika typer av elever på allmän linje, det kommer finnas totala slackers/idioter som bara är där för att leva på (skuldsätta sig) med CSN. Men det finns genuint folk som verkligen försöker styra rätt på sina liv med, en salig blandning helt enkelt.

Prata med studievägledaren på den folkhögskola du har tänkt att studera det finns ofta möjligheter att få hjälp att anpassa din utbildning så att du klarar av det.

Asperger kurser på folkhögskolor är oftast bara ett vuxendagis med flum, grejer du lär dig kan vara att betala räkningar, tvätta dina egna kläder, hålla efter din hygien så att du inte stinker som ett svin och andra liknande "kurser" i hur man beter sig i sociala kretsar. Du kommer också bli nästintill idiotförklarad av de som kallar sig "lärare" på de kurserna. Ingen allmän behörighet får du heller, sök inte detta.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav Misha » 2014-12-16 20:02:44

Jag vet inte om ni inte läste första inlägget ordentligt men jag HAR TESTAT vanlig folkhögskola, vanlig allmän linje, vanlig distans allmän linje och vanligt komvux. Jag ORKAR INTE hela dagar (typ 8.20 till 16.00).
Därför letar jag efter en kurs där dagarna är MYCKET kortare och läxorna är MYCKET färre = Specialkurs!

Jag har även gått aspergerskurs (baskurs) på folkhögskola, sån som inte ger betyg utan är detta beskriva vuxendagis. Det var förfärligt och är INTE vad jag är ute efter ALLS.

Jag vill ha mina betyg genom korta dagar och mindre läxor så jag orkar skiten!

Har pratat med allmäna linjer, anpassningarna dom erbjuder är EJ dom jag söker! Dom akn INTE korta ner dagar och kan INTE erbjude MINDRE LÄXOR.

Läs ordentligt människor XD
Misha
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-05-24

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav colaflaska » 2014-12-16 22:50:16

Misha skrev:Jag vet inte om ni inte läste första inlägget ordentligt men jag HAR TESTAT vanlig folkhögskola, vanlig allmän linje, vanlig distans allmän linje och vanligt komvux. Jag ORKAR INTE hela dagar (typ 8.20 till 16.00).
Därför letar jag efter en kurs där dagarna är MYCKET kortare och läxorna är MYCKET färre = Specialkurs!

Jag har även gått aspergerskurs (baskurs) på folkhögskola, sån som inte ger betyg utan är detta beskriva vuxendagis. Det var förfärligt och är INTE vad jag är ute efter ALLS.

Jag vill ha mina betyg genom korta dagar och mindre läxor så jag orkar skiten!

Har pratat med allmäna linjer, anpassningarna dom erbjuder är EJ dom jag söker! Dom akn INTE korta ner dagar och kan INTE erbjude MINDRE LÄXOR.

Läs ordentligt människor XD

Fast för att få gymnasiebetyg måste du plugga ett x antal timmar. Så visst kan du gå kortare dagar, men då måste du gå fler terminer.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav Automaton » 2014-12-16 22:54:06

Otydligt skrivet skulle jag hellre säga, men men du har inte funderat på att helt enkelt bara att ta separata kurser på komvux, då kör du bara en kurs åt gången och kan lägga ner hela din tid på att just klara den kursen. För det upplägg du beskriver tror jag inte är så vanligt att det existerar på folkhögskolor.

Om du studerar en kurs åt gången och lägger upp med din studievägledare hur du vill göra borde det gå, förklara dina problem så borde det gå att lösa de är sällan omöjliga. En kurs åt gången behöver inte betyda att du sitter och nöter 7.20 till 15.00.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav Flinta » 2014-12-17 9:56:11

D finns många folkhögskolor som har kurser m långsammare studietakt iaf. Sitter m folkhögskolehäftet/-boken framför mig. Du kan ju alltid kolla i den "boken". Själv tycker jag d e lättare att få info om de olika skolornas kursutbud genom att bläddra i den än att läsa på nätet. Nätet e bra när man vill ha mer ingående info efter att man hittat ngn kurs man vill ha mer info om.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav KuntaKinte » 2015-01-12 1:09:26

Folkhögskola är trevligt kör på.
KuntaKinte
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2014-12-30

Folkhögskola, Behörighetsgivande kurs + Ej internatkrav

Inläggav trémula » 2015-02-09 20:06:34

Ågesta Folkhögskola i Älvsjö i Stockholm har en behörighetsgivande aspegerlinje. De har öppet hus imorgon.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in