Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav River » 2015-01-05 18:12:06

Synes ikke dette hører noe sted hjemme. Folk påvirker hverandre og ting testes ut sikkert. Slikt kan være uheldig/farlig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav River » 2015-01-05 18:43:59

Mens hvis en legger frem sine problemer for helsevesenet/fagfolk, så får en nok en mer korrekt tilbakemelding om rett medisin vil jeg tro.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav River » 2015-01-05 19:26:16

Hvis de da ikke kommer frem til at medisinering (eventuelt foreløpig) ikke er nødvendig, men at annen behandling kan være bedre.

Ja, har aldri gått på medisiner jeg da, og har ingen erfaring med det, men tror som sagt at fagfolk vet best, og at medisiner (nødvendige som unødvendige) bryter ned kroppen og svekker helsen.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav Alien » 2015-01-25 1:49:56

Det är ju tillåtet att medlemmar berättar om sina egna erfarenheter av de mediciner de tar. Får man input från många olika, får man ökad kunskap, t ex om hur effektiva de är och vilka biverkningar de har.

Att få komma till tals med en läkare är inte så lätt; då måste man beställa en tid. Och när man kommer till läkaren så vill man gärna ha förslag på vilka (andra) mediciner som kan vara lämpliga el vilka man helst vill undvika pga biverkningarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav River » 2015-01-30 14:13:09

Ja, det er kanskje mulig å få beroligende/angstdempende reseptfritt i Sverige?

Slik er det ikke i Norge. Her kan en bare få reseptfritt smertestillende som ikke virker nemlig.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav River » 2015-01-30 14:26:14

Ja, hvis jeg for eksempel hadde lest noe her om en medisin som jeg mente kunne være verdt å teste ut, og så hadde jeg gått til legen med det. Men så hadde sikkert legen spurt hvor jeg har for meg at denne medisinen er noe for meg, og jeg hadde måttet svart aspergerforum liksom. Det hadde sikkert gått dårlig det da.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav Alien » 2015-01-30 15:47:52

Men då är det ju bara att säga "jag läste det på internet, kommer inte ihåg var", det är det många patienter som gör. Och läkaren ska inte snoka i varifrån man fått sitt tips utan svara på om medicinen skulle passa en själv. Man säger förstås inte "Jag vill ha medicin X!" utan frågar ödmjukt "Tror du att medicin X skulle passa mig?", så inte läkaren känner sig trampad på tårna.

Nuförtiden är det många patienter som läst på både om sin sjukdom och om olika mediciner, det är inte som förr när patienten såg Doktorn som en halvgud som visste allt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav River » 2015-01-30 17:22:41

Særlig da. Hva vet du om å komme til legen og føle seg som et null og bli drillet rundt.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Tråder/diskusjoner om medisin (medicin)

Inläggav Alien » 2015-02-01 1:58:29

River skrev:Særlig da. Hva vet du om å komme til legen og føle seg som et null og bli drillet rundt.


Tror du att du är ensam om att ha besökt en läkare el vad? Oavsett hur man känner sig så har man rätt att ställa frågor och förslag till doktorn. Men om du inte vill el törs, så är det inte mitt problem.

Jag svarade på ditt ursprungsinlägg där du kritiserar att folk skriver om mediciner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in