Vilka instrument kan ni spela och vilket är lättast för er?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

vilken är eran favorit?

Piano/Keyboard
26
27%
Gitarr
27
28%
Ukele (liten gitarr)
3
3%
Elgitarr
12
12%
Bas
0
Inga röster
Elbas
2
2%
Trummor
10
10%
Saxofon
2
2%
Trumpet
0
Inga röster
trumbol
1
1%
Dragspel
0
Inga röster
Kazoo
2
2%
Fiol
7
7%
Violin
1
1%
Flöjt
5
5%
Klarinett
0
Inga röster
 
Antal röster : 98

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-24 21:56:14

Jag vill verkligen lära mig även saxofon, måste köpa en sådan :-)Happy
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-10-30 19:57:24

Saxofon är rätt lätt att få ljud i och har du någon gång hanterat en blockflöjt har du greppen gratis.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Dagobert » 2014-10-30 20:20:34

När jag var 14 ville jag börja spela sax men de var för dyra och musikskolan hade ingen att låna ut så jag fick börja med det som låg närmast - dvs klarinett. :roll:
Cool sax mot töntklarinett... Tröttnade snabbt. Sen lärde jag mig lite gitarrackord på egen vänsterhand och det har jag haft mycket glädje av. Klinkar lite nästan varje dag, stålsträngad akustisk Ibanez E-684.
Bild
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Dagobert » 2014-10-30 22:29:49

Dagobert skrev:När jag var 14 ville jag börja spela sax men de var för dyra och musikskolan hade ingen att låna ut så jag fick börja med det som låg närmast - dvs klarinett. :roll:
Cool sax mot töntklarinett... Tröttnade snabbt. Sen lärde jag mig lite gitarrackord på egen vänsterhand och det har jag haft mycket glädje av. Klinkar lite nästan varje dag, stålsträngad akustisk Ibanez E-684.
Bild

Gitarr är bra att fånga tjejer med. Helst ska man kunna spela Stairway to Heaven och det har jag aldrig varken kunnat eller velat kunna men det går bra med Så lunka vi så småningom också. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Dagobert » 2014-10-30 23:02:00

Dagobert skrev:Gitarr är bra att fånga tjejer med.

Har jag hört iaf.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav kiddie » 2014-10-31 0:22:16

HenrikE skrev:Ja, det är ju bara tolv toner som upprepas. Men jag har hållit på med musik i sjuttio år och aldrig tyckt att det blivit tjatigt. Mystiskt!


Du har för många toner, det är problemet. Klara dig med fem så kanske det blir lite mer repetitioner. Men har ju sin charm med om syftet mer är meditation än konst.



Så bra bambuflöjt skulle jag vilja spela förresten. Metallinstrumenten de slår på är rätt coola med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Chrilleb » 2015-01-22 14:28:33

Hej, jag "plinkar" elgitarr som är rätt roligt, skulle vilja fördjupa mig i det. Sen kan jag lite piano.




Bifogar en bild på elgitarren ( Kent )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav antonius » 2015-01-22 15:04:45

Chrilleb skrev:Bifogar en bild på elgitarren ( Kent )


Wow, en Hagström, nice... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav hearnothing » 2015-01-22 15:55:47

Jag spelar elgitarr (akustiskt håller jag inte på med) hyfsat och trummor lite mer hyfsat. Trummor kändes mer naturligt från början på något vis, men jag tycker det är ganska tråkigt nu.

Jag kan hanka mig fram på lite mindre grejer på andra instrument, men dom är nog inte riktigt värda att nämna.

Chrilleb skrev:Bifogar en bild på elgitarren


antonius skrev:Hagström


Den är :shock: ... enligt min utredning på annat håll är den från 1963 och tillverkade av (japanska) Teisco, men såld under namnet Kent i USA och/eller Europa?
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav nescio » 2015-01-22 17:12:21

Jag spelade blockflöjt i tredje klass. Om jag kan spela nu är väl tveksamt. Jag har för mig att alla i klassen, utom en, började spela, men att de flesta hoppade av snabbt.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav kiddie » 2015-01-22 17:21:41

Ha ha nu kommer jag på en kul grej som hände en massa år sen när jag var mer för att spela gitarr. Jag var och hälsade på en kompis och han hade en annan kompis hos sig som tyckte han var så himla duktig på gitarr och spelade introt till Wish you were here (Pink Floyd) bara att det var till hälften ackord och inte alla toner som är med egentligen. Jag tog gitarren från honom och spelade som "man ska". Han blev impad och typ sur. :-)005 Det var kul bara för hans attityd att han var så braaa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav kiddie » 2015-01-22 17:24:58

Konstigt nog hade vi en väldigt musikalisk klass där alla utom några spelade blockflöjt och rätt bra dessutom. Det var många som gick vidare till att spela ett annat instrument efter det, merparten av klassen. Vår lärare var väldigt noga med instrumenten, alla skulle ha flöjt av trä, hon accepterade inte plast.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav HenrikE » 2015-01-23 0:57:21

Det är konstigt nog roligast att spela instrument som man inte har lärt sej. Förresten, är det någon mer än jag som spelar såg? Underbart instrument. När det blir vår ska jag sätta mej på nåt torg och såga - tror att det kommer att ge massor av pengar.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-23 13:54:18

HenrikE skrev:Det är konstigt nog roligast att spela instrument som man inte har lärt sej. Förresten, är det någon mer än jag som spelar såg? Underbart instrument. När det blir vår ska jag sätta mej på nåt torg och såga - tror att det kommer att ge massor av pengar.


Kan inte spela det, men har hört en snubbe spela på såg vid Saluhallen i Helsingfors en gång. Det lät faktiskt riktigt fint.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav hearnothing » 2015-01-23 14:11:46

HenrikE skrev:Spelar alla instrument mer eller mindre bra.


:shock: "alla"? Vilka ingår där?

Nibor skrev:Jag tycker musik börjar bli tråkigt. Det blir bara upprepningar på upprepningar.]


Mitt tips är att gå till t.ex. Fylkingen då. Det finns mycket intressanta nya grejer skulle jag säga. Testa annars att lyssna på t.ex. Altar of Flies på www om du inte hört honom.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Chrilleb » 2015-01-23 15:10:01

Hej, tack för ni gillade elgitarren, jo den är rätt cool och kul att spela på. Fick låna en stärkare av en kompis en gång, det var...hur ..kul som helst! Har tyvärr ingen stärkare själv, utan avvaktar lite med att köpa en. Är dock inne på att köpa en keyboard, behöver inte vara senaste modellen men nästan hah.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Josefine98 » 2015-01-27 21:39:46

Jag spelar gitarr :-)049
Josefine98
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Örebro län

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav hearnothing » 2015-01-27 22:41:04

Josefine98 skrev:Jag spelar gitarr


Instämmer i hyllningskören :-)049
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Zirre » 2015-01-27 23:45:52

Gitarr hade jag lätt att lära mig och blockflöjt och alla andra instrument jag kan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav rojona » 2015-01-28 1:08:09

Jag skulle verkligen vilja prova på att spela saxofon. Men det väsnas ju för mycket att spela det hemma, så utan en grupp att spela det med så är det lönlöst.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Skindancer » 2015-01-28 3:17:47

Spelat fiol, är väl även det instrument jagtycker 'makes sense' skall låta det vara osagt hurvida jag bemästrar det lika väl idag. Kan sakna det emellan åt.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav yakamoko » 2015-01-29 21:00:40

Jag kan spela fiol, piano, gitarr och bas. Jag skulle säkerligen kunna spela andra instrument med om jag bara testade. Förutom blockflöjt. Jag blir galen på att ens försöka spela blockflöjt, får inte till det alls och det låter förskräckligt!

Jag gick i musikskola där jag helst ville spela piano men då vi inte hade det hemma så blev det fiol istället. Efter ett tag med fiolskolan sa min lärare till mina föräldrar att de måste låta mig få spela piano med (eftersom jag hade sån fallenhet för det och ett absolut gehör) och jag spelade därför både fiol och piano för samma lärare, plus gehörskola. Tyvärr slutade jag i musikskola (pga AS-trubbel, men det visste jag inte då att det berodde på) och fortsatte enbart på egen hand med musiken. Är självlärd på gitarr och bas och synth. Åså sjunger jag med. Räknas rösten som instrument?

Så. Lättaste att lära mig? Fiol kanske? Lärde mig jättesnabbt. Eller piano, tog lite mer övning med att få båda händerna att hänga med på sin grej, men jag fattade principen väldigt snabbt. Svåraste? Blockflöjt! Gaah!
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Grapefrukt » 2015-01-30 0:57:33

Så länge jag kan minnas har jag tyckt om att "trumma" på t.ex. bordet, magen eller benen för att få olika ljud och rytmer.

Det har kommit väldigt naturligt för mig, och i nionde klass fick jag spela trummor för första gången på musiklektionerna. Läraren tyckte att jag var ovanligt duktig, och sedan dess har jag sett trummor som "mitt instrument".
Grapefrukt
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2014-10-04

vilka instrument kan ni spela och vilken är lättast för er?

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-30 9:24:52

Jag har spelat piano hela livet, men några år med blockflöjt/tenorblockflöjt och cello en termin.

Jag köpte fioler med hinner inte träna. Vi har två fioler, två pianon, en gitarr, flöjter (blockisar som jag har spelat på i ensembler för några år sedan) och ett stort jäkla trumset som tar upp havla storarummet.

Sedan har jag spelat lite kyrkorgel i några år, men först sent i höstas började jag åka och öva minst två gånger i veckan. Jag som yngre, hade lätt att använda armar och ben och t.ex. spela trummor, men efter 10 utbrändheter och efter att ha blivit över 40, så var det inte lika lätt.

Först NU som jag undrar om D sitter 5 cm till vänster eller höger när jag inte ser fötterna, eller upptäcker att jag har fel fot för att smidigt ta nästa ton, i stället för att bli helt perplex och inte veta vad jag ska göra alls.

Tror det är mycket bra för hjärnan när man varit utbränd, att spela just kyrkorgel. Trummor är nog också bra för det, liksom piano (särskilt för den som inte kan det innan). Det är något särskilt bra med det där att kombinera flera kroppsdelar på det sättet.

Jag spelade in lite igår. Det är de första riktiga styckena jag klarar. Te Deum (första) hade inga pedalnoter, så de har jag skrivit in själv, då i form av bokstäver bara. Det är enklare för mig, då jag inte har tre notsystem som blandar ihop sig. Andra filmen är ett stycke som är skrivet med tre notsystem och var svårare eftersom jag lätt blandar basnoterna för vänsterhanden, med pedalnoterna.

Obs, dessa visar inget "åh så duktig jag är på orgel" för det är jag såklart inte. Mer "Åh, se att jag lyckades använda fötterna utan att behöva en minuts tankekraft mellan varje ton jag ska ta!!!".



Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Intressanta intressen



Logga in