Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva med Aspergers syndrom – SVT seriestart 22/2 2015

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 0:40:11

Nio unga personer bjuder på sin vardag, sina drömmar och hur det kan vara att leva med Aspergers syndrom.

SVT startar alltså en serie om aspergare i februari.

Mer från SVT:s webb om serien:
I första programmet möter vi Max vars drivkraft är att skriva poesi, Isabelle som höll sina ord inom sig tills hon var i tonåren och Marcus, som gärna vill jobba med teater och är stolt över sin diagnos.

Vad tror ni om denna tv-serie?

Seriestart söndag 15 februari kl 20.00 i SVT2 och SVT Play.

http://www.svt.se/den-som-inte-far-finn ... rs-syndrom



Moderator atoms - ändrade datum i rubriken.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-01-26 0:48:19

Låter onekligen intressant. En fundering är dock hur välfungerande de som presenteras är och hur de presenteras. Dvs om det kommer att spä på fördomar eller lätta på dom.

Teatern där deltagarna tydligen mötte varann har en hemsida:
http://www.astroteatern.se/

Address: Västmannagatan 56 vid Odenplan i Stockholm

Dock kan emailaddressen ge en del funderingar "astro@stodochresurs.se" dvs om det drivs av patroniserande föreståndare..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 1:08:58

Jo, vad ska man tro?

Försökte just gå in på http://www.stodochresurs.se – en åtkomstskyddad webbplats.

I din länk till teatern i fråga står:
Teatern ingår i en dagverksamhet för vuxna med LSS stöd. Målet är att ge unga vuxna med särskilda behov stimulans, ökad självkännedom, nya sociala färdigheter, en viktig roll i ett sammanhang. Bättre självkänsla ger ökad möjlighet att klara yrkes- och privatliv.

Autism- och Aspergerförbundet informerar så här om Stöd och Resurs (tidigare):
http://autismvdb.se/verksamheter/stod-o ... boendestod

Pdf om Stöd och Resurs – boendeplacering:
www2.sjukvardsinformation.net/infopages/99990/pdf/broschyr.pdf

S & R verkar finnas på fler ställen i landet, här Västra Götaland:
http://www1.ssil.se/verksamhet/61667
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 1:22:14

Den som inte får finnas

Skådespelerskan Marianne Scheja flaggade igår på INK361 för SVT-serien/dokumentären:
http://ink361.com/app/users/ig-54982592 ... eja/photos
Bild
Spoiler: visa
Marianne är även utbildad skådespelare och manusförfattare och arbetar regelbundet med teater och film samt kombinerar teaterträning och terapi i arbetet med unga vuxna med autism/Aspergers syndrom. http://www.astroteatern.se

Marianne föreläser runt om i landet om icke sårande kommunikation och om bemötande av personer med diagnoser inom spektrat autism.

Bild
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav plåtmonster » 2015-01-26 1:28:51

Vad sa Marianne om dokumentären?

Vissa varningsklockor ringer..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 2:15:52

Marianne och aspergare på teater och tv

Vete katsingen hur den manusbearbetande tillika regissören Scheja (på Olympiateatern och Astroteatern) formulerar sig (hon är förresten i KBT-branchen, är relationsrådgivare och ger kurser i tydlig icke sårande kommunikation).

Här om Tablettroulette - med aspergerteatergänget, personer som ska vara med i SVT-dokumentärserien - som går av stapeln på Olympiateatern den 28 januari: http://www.olympiateatern.se/tablettroulette/ Bild
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav MsTibbs » 2015-01-28 16:39:25

Jag känner minst en av dem :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-01-29 10:10:44

SVT har uppdaterat sin artikel/info – Att leva med Aspergers syndrom:

http://www.svt.se/den-som-inte-far-finn ... rs-syndrom

Bild från ovan: Bild
[...]
Vad händer när man känner sig utanför redan som liten men själv inte förstår varför?
Den som inte får finnas handlar om nio unga människor som alla har känt ett starkt utanförskap och uppfattas som annorlunda och konstiga.
[...]
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-01-29 10:14:21

Lite inside-info – "Den som inte får finnas", vi såg det! (28 januari), från en blogg:

http://amandacarlberg.com/

Kommentarer, 23 stycken i detta nu, på denna blogg om den kommande tv-serien:

http://amandacarlberg.com/2015/january/ ... ml#comment
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Bastuper » 2015-01-29 10:36:58

Låter intressant, ska nog titta på den serien.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav tvilling99 » 2015-01-29 17:05:45

Den verkar intressant, kommer följa den.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Neurofunk » 2015-01-31 16:20:02

Cynismen i mig säger att fler arbetsvägrare kommer försöka studera AS och leva på bidrag så mycket som möjligt, baksidan med vettiga dokumentärer likt dessa om AS, den ligger fel i tiden sett till hur populärt det är just nu att gå till privatläkare och köpa en AS-diagnos för ett femsiffrigt belopp efter två månaders "utredning".
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-31 16:33:53

KNSNNTR skrev:Cynismen i mig säger att fler arbetsvägrare kommer försöka studera AS och leva på bidrag så mycket som möjligt, baksidan med vettiga dokumentärer likt dessa om AS, den ligger fel i tiden sett till hur populärt det är just nu att gå till privatläkare och köpa en AS-diagnos för ett femsiffrigt belopp efter två månaders "utredning".

Nja, fullt så enkelt är det inte och hur ofta läser man om folk som fuskar till sig aspergerdiagnos i lathetssyfte?

Jag har aldrig hört eller sett nåt sånt fall och då har jag ändå följt vad som händer i asperger/autism-världen i tjugo år.

Jag ska inte säga nåt om serien förrän jag sett åtminstone första avsnittet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön

Inläggav Julianus » 2015-01-31 17:39:20

Intressant :)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav matterik » 2015-01-31 18:39:18

Jag lever med asperger. Jag tycker det absolut jobbigaste har varit folk, speciellt läkare, som utgått från att man kanske kan vara farlig i sin bedömning och som anser att asperger inte är en börda, dvs att man är frisk. Mycket sådant skit fick jag uppleva innan jag hamna på seroquel som jag hamna på tack vare Säter.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav antonius » 2015-01-31 20:48:01

KNSNNTR skrev:Cynismen i mig säger att fler arbetsvägrare kommer försöka studera AS och leva på bidrag så mycket som möjligt, baksidan med vettiga dokumentärer likt dessa om AS, den ligger fel i tiden sett till hur populärt det är just nu att gå till privatläkare och köpa en AS-diagnos för ett femsiffrigt belopp efter två månaders "utredning".


Stigmatiseringen som det innebär uppväger knappast det ekonomiska, har man "köpt" sig till en diagnos har man sågat av den gren man sitter på med tanke på alla de problem det innebär, bl a för körkort, förnedring, jobb, social oacceptans, samt problem från i stort sett alla håll... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Neurofunk » 2015-02-01 4:49:37

KrigarSjäl skrev:
KNSNNTR skrev:Cynismen i mig säger att fler arbetsvägrare kommer försöka studera AS och leva på bidrag så mycket som möjligt, baksidan med vettiga dokumentärer likt dessa om AS, den ligger fel i tiden sett till hur populärt det är just nu att gå till privatläkare och köpa en AS-diagnos för ett femsiffrigt belopp efter två månaders "utredning".

Nja, fullt så enkelt är det inte och hur ofta läser man om folk som fuskar till sig aspergerdiagnos i lathetssyfte?

Jag har aldrig hört eller sett nåt sånt fall och då har jag ändå följt vad som händer i asperger/autism-världen i tjugo år.

Jag ska inte säga nåt om serien förrän jag sett åtminstone första avsnittet.

Jo, så enkelt är det. Ryktena går om vilka som säljer diagnoser och har du missat det trots din mångåriga omnipotens så är trösten till chocken att du inte är ensam. Dina sinnen är inte allomfattande, så att säga. Vänligt och fredligt förklarat.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Neurofunk » 2015-02-01 4:59:29

antonius skrev:
KNSNNTR skrev:Cynismen i mig säger att fler arbetsvägrare kommer försöka studera AS och leva på bidrag så mycket som möjligt, baksidan med vettiga dokumentärer likt dessa om AS, den ligger fel i tiden sett till hur populärt det är just nu att gå till privatläkare och köpa en AS-diagnos för ett femsiffrigt belopp efter två månaders "utredning".


Stigmatiseringen som det innebär uppväger knappast det ekonomiska, har man "köpt" sig till en diagnos har man sågat av den gren man sitter på med tanke på alla de problem det innebär, bl a för körkort, förnedring, jobb, social oacceptans, samt problem från i stort sett alla håll... :-)063

Du skulle bara veta vilka idioter det finns, som på allvar skiter i det du skriver och faktiskt vill leva på aktivitetsersättning/sjukersättning till följd av en "illa utvecklad Asperger-diagnos" som inte är befogad. Jag kan själv inte relatera, tänket är efterblivet, men för att ge detta "kött på benen" så hänvisar jag dels till en vidrig människa jag har ett blodsband till som på allvar inte vill annat än glo in i väggen, bo hemma och festa upp bidraget. Och resa. Och köpa teknikprylar. Personen skadegläds dessutom åt det. Lägg där sen till t.ex otalet trådar på Flashback om hur personer vill fuska i detta. Mörkertalet kommer, tror jag, bli större.

Bidrags-Sverige utnyttjas utav bara fan, och vi som faktiskt genuint bär AS är dom som får ta skulden och med tiden bli obetrodda som Aspergare, att man drar "alla över en kam" och börjar tro att autister bidragsfuskar likt Sverigedemokraters genuina tro i att alla invandrare är bidragsfuskare enbart för att en viss procent är det. Inte undra på att funkofobin växer.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav colaflaska » 2015-02-01 5:25:39

KrigarSjäl skrev:
KNSNNTR skrev:Cynismen i mig säger att fler arbetsvägrare kommer försöka studera AS och leva på bidrag så mycket som möjligt, baksidan med vettiga dokumentärer likt dessa om AS, den ligger fel i tiden sett till hur populärt det är just nu att gå till privatläkare och köpa en AS-diagnos för ett femsiffrigt belopp efter två månaders "utredning".

Nja, fullt så enkelt är det inte och hur ofta läser man om folk som fuskar till sig aspergerdiagnos i lathetssyfte?

Jag har aldrig hört eller sett nåt sånt fall och då har jag ändå följt vad som händer i asperger/autism-världen i tjugo år.

Jag ska inte säga nåt om serien förrän jag sett åtminstone första avsnittet.

*host* Berny Pålsson *host*.

Å andra sidan betalade hon inte femsiffriga belopp. Hon knullade till sig diagnosen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-01 11:30:15

Det låter mest som flashbackskvaller, ärligt talat...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav hearnothing » 2015-02-01 12:19:30

Tackar för tipset. Det där ska jag se, på min tjock-teve.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-01 12:34:04

Måste säga att man bävar för att det är ett filmat dagcenterprojekt...

Men vi får väl se.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-02-01 23:34:54

KrigarSjäl skrev:Måste säga att man bävar för att det är ett filmat dagcenterprojekt...

Men vi får väl se.


Jag får också lite dagcenterprojekt-förklätt i pk-anpassad (stöd och resurs-)teaterkostym-vibbar. Det andas inte direkt HFA-aspergerpersoner om persongalleriet eller det som uttryckts och skrivits hittills medialt, inklusive från en del av några som ska vara med i tv-serien.

Men okej, jag ska ge det en riktig chans (och även försöka att inte vara alltför kvick eller fördömande i analysen då om två veckor).

Det ska hur som helst bli intressant att se programmet.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Att leva med Aspergers syndrom – SVT, seriestart sön 15 feb

Inläggav Diskutia » 2015-02-01 23:36:38

Någon som heter Johan Bakke (aspergare) - musiker, radioproducent bl.a. - vilken har en blogg, har en viss poäng i sin bloggning i dag om en del av det som skrivits om tv-programmet (min fetning):
Det kan ses som bra att SVT gör en programserie om Aspergers Syndrom, eller autismspektrumsyndrom som det heter idag, men beskrivningen av serien gör mig bara irriterad: ”Om nio unga människor som alla har känt ett brännande utanförskap och som försöker passa in i samhällets normer”

Jag är av den uppfattningen att en av de viktiga sakerna för en person med Aspergers Syndrom är att inte följa samhällets normer! Det är självklart att man känner ett brännande utanförskap om syndromet bygger på att man vill skapa sina egna normer men man gör allt för att följa någon annans normer.

http://www.johanbakke.com/2015/02/01/as ... om-pa-svt/

JB säger vidare:
Jag själv började må mycket bättre efter jag slutade försöka följa samhällets normer och istället började följa mina egna normer, jag skrev om det för en tid sedan, nu har det gått en tid efter jag skrev att jag skulle börja förändra mitt liv och nu kan jag säga att det börjar ge resultat. Jag mår bättre och orkar mer!
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in