Vad f-n har hänt med det här forumet?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Flawed » 2015-01-24 23:11:51

kullan skrev:
Flawed skrev:Rent allmänt är det numera normalt att vara rasist och antifeminist på alla forum.


Ok. Och då måste man vara det även här då menar du?

Nej det är en observation.
Av mig.
Ungefär som; Jag tycker att det är kallt ute i dag.
Det betyder inte att jag beodrar dig att bära lovika vantar.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Flawed » 2015-01-24 23:24:28

Ärligt talat så tror jag att det är dags att ge upp det här...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Huggorm » 2015-01-24 23:24:59

Jag ser exakt samma utveckling på alla forum som jag är aktiv på. Samtliga har passerat sin storhetstid och tappar medlemmar och är inte längre lika aktiva. Och på alla forum finns trådar som denna där man försöker reda ut varför det blivit som det blivit men ingen ser den större bilden. På detta forum tror man att det handlar om religion och antifeminism, på andra forum är det andra, liknande saker.

Men anledningen verkar egentligen vara att den diskussionsform som forum är har blivit utdaterad. Diskussionsforum är 00-talet, nu när det är 10-talet är det facebook som folk är på. Jämför med lunarstorm som alla var på ett tag men som sedan dog ut helt och inte ens finns längre. Utvecklingen står inte still, det är bara vi gamla uvar som inte klarar följa den som blir kvar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Flawed » 2015-01-24 23:27:19

Huggorm skrev:Jag ser exakt samma utveckling på alla forum som jag är aktiv på. Samtliga har passerat sin storhetstid och tappar medlemmar och är inte längre lika aktiva. Och på alla forum finns trådar som denna där man försöker reda ut varför det blivit som det blivit men ingen ser den större bilden. På detta forum tror man att det handlar om religion och antifeminism, på andra forum är det andra, liknande saker.

Men anledningen verkar egentligen vara att den diskussionsform som forum är har blivit utdaterad. Diskussionsforum är 00-talet, nu när det är 10-talet är det facebook som folk är på. Jämför med lunarstorm som alla var på ett tag men som sedan dog ut helt och inte ens finns längre. Utvecklingen står inte still, det är bara vi gamla uvar som inte klarar följa den som blir kvar.

Facebook känns väl inte så jävla fresh det heller?
Annars skriver jag väl under på det du skriver.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2015-01-24 23:29:15

Alltså det måste finnas något annat än facebook. Alla har ju inte facebook men de träffar på folk i cyberrymden. Var är dom?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Huggorm » 2015-01-24 23:30:41

Flawed skrev:Facebook känns väl inte så jävla fresh det heller?
Annars skriver jag väl under på det du skriver.
Jag vet inte, jag har inte facebook, men det är var de säger att folk är nu för tiden. Och eftersom de inte är på forumen längre måste de ju vara någon annanstans, de är ju fortfarande på internet
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Flawed » 2015-01-24 23:33:05

Jag undrar om folk har blivit paranoida och inte vill existera på nätet ens under ett anonymt nick.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 23:34:24

Frågan är inte var mest folk är utan var folk som är intressanta att diskutera med är.

Flawed skrev:Jag undrar om folk har blivit paranoida och inte vill existera på nätet ens under ett anonymt nick.

Aspergerforum kunde ju ordna egensignerat certifikat och https som ett minimum iaf. Det är ju välkänt att det lyssnas i ledningarna.
Senast redigerad av plåtmonster 2015-01-24 23:36:12, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Dagobert » 2015-01-24 23:34:59

Kahlokatt skrev:Exakt. Varenda tråd tenderar att förr eller senare handla om religion, känns det som.
Visst skall man få diskutera religion, men inte i 99% av alla trådar!

Kahlokatts law: Alla AF-trådar handlar förr eller senare om religion och/eller feminism. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 23:36:47

Eller om politik? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Flawed » 2015-01-24 23:38:41

plåtmonster skrev:Frågan är inte var mest folk är utan var folk som är intressanta att diskutera med är.

Flawed skrev:Jag undrar om folk har blivit paranoida och inte vill existera på nätet ens under ett anonymt nick.

Aspergerforum kunde ju ordna egensignerat certifikat och https som ett minimum iaf. Det är ju välkänt att det lyssnas i ledningarna.


Jag tänkte mer som en allmän observation av nätet i stort.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2015-01-24 23:39:11

Håller med. Fattar inte riktigt vad som har hänt; har bara lagt märke till att jag inte är lika aktiv längre för att jag är så trött på att läsa samma skit här dag ut och dag in.

Utöver det kristna spammet så stör jag mig väldigt mycket på människors negativitet här. Många har en offer-mentalitet, tycker synd om sig själva, förstorar sina problem, m.m. och är mer intresserade utav tips på hur de ska få den där förtidspensionen än hur de ska utveckla sig själva och lösa sina problem. Jag fattar att många är djupare in i spektrumet än vad jag är men kom igen för fan. Jag kan tänka mig att många unga och nydiagnoserade aspies tappar hoppet när de ser så himla mycket negativitet här på forumet. Ja det är en jävla skitdiagnos men det finns MYCKET som man kan göra för att ändå leva ett vettigt liv.

Nu får jag säkert massa skit för det jag skriver men det är jag van vid. Jag vet att många delar min uppfattning gällande detta och det räcker; alla behöver inte hålla med.
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2015-01-24 23:42:38, redigerad totalt 1 gång.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Sadistic » 2015-01-24 23:42:37

Deadly_Nightshade skrev:Håller med. Fattar inte riktigt vad som har hänt; har bara lagt märke till att jag inte är lika aktiv längre för att jag är så trött på att läsa samma skit här dag ut och dag in.

Utöver det kristna spammet så stör jag mig väldigt mycket på människors negativitet här. Många har en offer-mentalitet, tycker synd om sig själva, förstorar sina problem, m.m. och är mer intresserade utav tips på hur de ska få den där förtidspensionen än hur de ska utveckla sig själva och lösa sina problem. Jag fattar att många är djupare in i spektrumet än vad jag är men kom igen för fan. Jag kan tänka mig att många unga och nydiagnoserade aspies tappar hoppet när de ser så himla mycket negativitet här på forumet. Ja det är en jävla skitdiagnos men det finns MYCKET som man kan göra för att ändå leva ett vettigt liv.

Nu får jag säkert massa skit för det jag skriver men det är jag van vid. Jag vet att många delar denna uppfattning då jag chattat med många här som också tycker att det är jobbigt med allt jävla gnäll och självömkande.


Håller med till 100%

Sedan om man råkar vara positiv ser dom andra till att dränka en med negativitet, man är barnslig, man är fake glad, etc etc
Senast redigerad av Sadistic 2015-01-24 23:45:49, redigerad totalt 1 gång.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 23:52:02

Tycker vi sätter punkt här för religionsdiskussionen i denna tråd.

Angående det Deadly_Nightshade sa så finns det en viss negativ livsinställning. Men i det akuta skedet så kan tröst och FK bidrag vara den mest effektiva lösningen för att skapa andrum. På sikt bör man kanske värdera vilka möjligheter man kan skaffa sig och försöka sig på de i sin egen takt. Man kan också öka förmågan till ork genom att ägna sig åt givande aktiviteter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav geocache » 2015-01-24 23:56:04

Sadistic skrev:Håller med faktis, och det är också svårt att komma in med något nytt för det mesta blir vridet till något annat.

T ex om man pratar om en sak så kommer det ofta religion, sedan bråkas det om att det inte passar och så fortsätter det.

Tror det kan vara så att många gamla groll ligger och pyr, eftersom dom inte får något avslut. utan det accepteras att 'det är såhär'.

Jag har ofta känt också att jag blir lite avtänd från att skapa trådar då man blir ofta ihopsatt med en annan, eller länkad till redan existerande diskussioner.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kvicksilver » 2015-01-25 0:31:16

Huggorm skrev:Jag ser exakt samma utveckling på alla forum som jag är aktiv på. Samtliga har passerat sin storhetstid och tappar medlemmar och är inte längre lika aktiva. Och på alla forum finns trådar som denna där man försöker reda ut varför det blivit som det blivit men ingen ser den större bilden. På detta forum tror man att det handlar om religion och antifeminism, på andra forum är det andra, liknande saker.

Men anledningen verkar egentligen vara att den diskussionsform som forum är har blivit utdaterad. Diskussionsforum är 00-talet, nu när det är 10-talet är det facebook som folk är på. Jämför med lunarstorm som alla var på ett tag men som sedan dog ut helt och inte ens finns längre. Utvecklingen står inte still, det är bara vi gamla uvar som inte klarar följa den som blir kvar.


I stort håller jag med om att diskussionsforum i stort förlorat sin storhetstid. Jag har lurkat här sedan ~2007 och följer Facebook, Twitter och Flashback någorlunda regelbundet och det jag ser är att i allmänhet har dels diskussionsgrupper på Facebook ersatt forumens roll, men för "tabubelagda" ämnen som i många fall är det stora på Flashback, men även på Aspergerforum, där diagnosen än idag bär ett stigma tror jag fortfarande att anonyma forum kan ha en roll.

Men med det sagt - Flawed har rätt att även Facebook börjar tappa. Sociala medier är idag betydligt mer inriktade på mobilteknik och vara appkompatibla och snabba - därav Twitter, Instagram, Snapchat, Messenger etc.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav kullan » 2015-01-25 0:36:54

Min undran är:

Hur många 40 åringar har Kik och Snapchat? Själv har jag Kik , Facebookmessengers , Hangouts , Instagram och WhatsApp. Men när man efterlyser folk att chatta med eller följa så blir reaktionen ingenting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav earlydayminer » 2015-01-25 0:49:04

Man förlorar sig själv i sitt eget huvud av att sitta för länge på ett och samma forum eller överhuvudtaget framför en dator. Nöta samma saker om och om och om igen är inte hälsosamt. Det gäller att förstå det. Förnekar man misären och att man känner sig hopplös så kommer man inte få chansen till något. Möjligheten ligger framför fötterna, men frågan är om man är villig att ta riskerna och om man är villig att lära sig hantera om riskerna inträffar.

Jag skulle säkerligen skriva mer och försöka ge tillbaka allt jag lärt mig från många här på forumet om det inte vore för att det är samma saker om och om och om igen. Det faktum att det suger all energi man har i psyket från en när man försöker bidra med något och får noll respons spelar stor roll.

Dessutom har jag mått extremt dåligt och varit nära att skippa vidare.

Jag försöker hitta individer med NPF på min nivå. Om det finns? Jag vet inte. Jag har funnit någon jag trivs mycket med.

Jag har givit för mycket av mig själv och det kostade nästan mig mitt liv, så det är svårt för mig att överhuvudtaget ens våga riskera ha för mycket kontakt med många andra aspergere eller autister. Jag har stenhård och livslång lojalitet och viljan att ställa upp för kanske bara 4 individer i resten av mitt liv.

Den har blivit kompromissad en gång.

Jag är jävligt hård med att man inte velar och att man är bestämd och lojal.

Det har i alla fall hänt med mig.

Vad som händer med forumet är att någon måste förnya och öppna fler portar. Man får lära sig ignorera skitsnack och översittare. Sätt ner foten. Stå upp. Ge ett "fuck you" till den som inte respekterar er. Ni har värde, lika mycket som alla andra.
Senast redigerad av earlydayminer 2015-01-25 0:54:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav alixha » 2015-01-25 0:54:21

Har haft det som förslag innan att ha fler forumdelar för att enklare organisera inlägg, få bättre struktur samt överblick på forumet ... men ... nu är vi på aspergerforum och därför fick det förslaget ett rungande nej av de som svarade.

"Det är bra som det är" var det vanligaste svaret och ändå klagar alla :-)063

Det finns så mycket saker som skulle kunna göras bättre, göra det mer trivsamt för medlemmarna samt avlasta mod/admin genom bättre organisering.

Hur som helst, nu för tiden kommer jag mest hit för att läsa lite allmänna trådar, kanske svara på något som intresserar mig eller som är roligt.
Det är ett okej forum.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Titti » 2015-01-25 2:31:57

kvicksilver skrev:Å andra sidan har min aktivitet här, både gällande läsande och skrivande minskat enormt på sistone så jag kan inte riktigt säga att jag har en enorm insyn i vad som pågår bakom kulisserna. Då religion inte intresserar mig alls så blir det lätt så att jag kör "autoignore" och bara skummar igenom.

Kan bara hålla med. Efter så många år på båda sidor om kulisserna här har jag allt mindre lust att läsa. Jag autoskrollar förbi det mesta och finner allt mindre jag har lust eller ork att läsa. Tyvärr.

Jag har också i många år efterlyst en utveckling av själva forumformatet, hittills utan större framgång. Vad det nya som aviserats kommer att innebära vet jag inte men jag känner mig luttrad och tänker att "jag tror det när jag ser det". Visst hoppas jag ändå. Forumet har varit viktigt både för mig och många andra länge nu.

Jag hoppas det både överlever och utvecklas. Men jag är inte övertygad.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Tiblan » 2015-01-25 9:00:51

Efterlyser en mapp där jag själv bestämmer vilka trådar som ska finnas där typ "Dina egna inlägg" men om man ledsnat på att följa en tråd ska man kunna ta bort den och slippa se den där.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Diskutia » 2015-01-25 9:26:46

kullan skrev:Alltså det måste finnas något annat än facebook. Alla har ju inte facebook men de träffar på folk i cyberrymden. Var är dom?


Det är frågor jag också ställer.

De som är på Facebook verkar ju dessutom inte diskutera egentligen (förutom en del diskussionsgrupper modell ryggkliande tanke-inavel). Själv har jag inte/använder jag inte Facebook, men tittar hyggligt regelbundet i studiesyfte på sådana personers FB-sidor jag känner/känner till på olika sätt, och det man ser där är i bokstavlig mening häpnadsväckande intetsägande: om ens något intressant skrivs. Många kommununicerar där enkom med smilisar (och får t.o.m. gillanden/likes på det, absurt!) och sociala kletordsmeningar ("sociala kletord", som G Gerland talat en del om under årens lopp).
Dessa personer är i och för sig NT-folk, antigen allihop eller så i extrem majoritet.

Just det, var är det skrivande aspergerfolket?
En del (i olika nivåer) vältaliga aspergare har ju bloggar, men de är inte så många vad jag har kunnat finna. Andra kanske är på mer nischade diskussionsforum, med tanke på AS-personers fallenhet för olika specialintressen; ytterligare andra är säkert på t.ex. anonymiserade coh yttrandefrihetsmässiga forum som Flashback (likväl att modererandet av FB:s f.n. 110 moderatorer till stora delar är mer strikt än på Aspergerforum och de flesta andra diskussionsforum, i alla fall om man ser till saker som trådstart/forumdel och trams och off-topic).

Jag tror hur som helst på Aspergerforums framtid.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Diskutia » 2015-01-25 9:31:07

Flawed skrev:Jag undrar om folk har blivit paranoida och inte vill existera på nätet ens under ett anonymt nick.


På sätt och vis en intressant poäng där i din undran.
Ett inte så ringa antal, spekulerar jag, som tar del av och använder nätet är kanske för rädda för att skriva och ha mer "riktiga och personliga" åsikter (dvs. inga Facebook-likes-användare, socialitetskramare eller smilis-skribenter) då detta i mångt och mycket avtäcker, avslöjar folks egentliga personlighet, detta delvis oberoende av om man har ett användarnamn som inte är ens eget namn.

Vad gäller Aspergerforum är det lite mer vanskligt att säga. Jag har följt det, inklusive har lurkat, alltför oregelbundet under årens lopp egentligen. På ett direkt sätt ser jag dock ingen större skillnad på AF nu 2015 jämfört med 2012 eller 2009. Det är väsentligen ett begränsat antal, samma (fåtal av) framträdande forumister, ett likartat sätt repliker och konversationer förs på. I den meningen finner jag trådrubriken på denna tråd som något dramatisk och lätt överdriven.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Vad f-n har hänt med det här forumet?

Inläggav Diskutia » 2015-01-25 9:44:42

Huggorm skrev:Jag ser exakt samma utveckling på alla forum som jag är aktiv på. Samtliga har passerat sin storhetstid och tappar medlemmar och är inte längre lika aktiva. Och på alla forum finns trådar som denna där man försöker reda ut varför det blivit som det blivit men ingen ser den större bilden. På detta forum tror man att det handlar om religion och antifeminism, på andra forum är det andra, liknande saker.

Men anledningen verkar egentligen vara att den diskussionsform som forum är har blivit utdaterad. Diskussionsforum är 00-talet, nu när det är 10-talet är det facebook som folk är på. Jämför med lunarstorm som alla var på ett tag men som sedan dog ut helt och inte ens finns längre. Utvecklingen står inte still, det är bara vi gamla uvar som inte klarar följa den som blir kvar.


Där har du en rätt bra mening och åsikt. Jag delar den i viss bemärkelse (där jag fetat i texten).

Det ser mycket riktigt ut på ett snarlikt sätt på andra diskussionsforum.
Tittar man på och jämför med exempelvis Flashback (som jag kan rätt bra som forum, har haft lite "insyn" där av en speciell anledning förut) är det egentligen ett relativt fåtal - kluster av - användare som är tongivande, som "sätter agendan", som utvecklar trådarna i olika meningar. Antalet unika användare just där är bra mycket (nästan extremt mycket) mindre i numerär mening än gemene man sannolikt antar, skulle jag tro (siffran 940.000 medlemmar där i detta nu är supermissvisande).

Det är på ett delvis likartat sätt som Aspergerforum ett begränsat antal (om än fler i antal) som driver och påverkar ton och samtalsriktning i trådarna på det forumet; väldigt många av trackrecord-användarna på FB huserar och valsar också runt med otaliga smurfanvändare (vilket alltså tillåts så länge det inte sker i form av missbruk). Därmed blir det också i viss mening ganska lite "nytt blod" som tillförs. Det blir s.a.s. idé-incestuöst, vilket indirekt påverkar det hela; det blir i praktiken det du är inne på: [ganska så] "utdaterat" det hela. Även om nya ämnen skapas.

Aspergerforum är emellertid så pass grundnischat och målgruppsavsett så jag tror det överlever i meningen att det kommer fortsätta att utgöra sin säregna inläggs- och samtalsform, en diskussionsplats för AS-människor (eller med AS-koppling) primärt – med tilldragande av nya forumister, nya aspergerpersoner, eller autismpersoner/AST-personer om vi ska följa framtidens och samtidens diagnoskategorisering.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in